9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Terve!
Alla on 9-5 2001 2.0 biopower (softa ollut 2kk) ohjelmalla ja kilometrejä 214000.
Toissapäivänä autosta oli tullut rajummin öljyä pihalle, huomasin lätäkön auton alla kun olin lähdössä töistä, lähemmäs päästyäni huomasin että apparin puolen rengas ja kylki oli voideltu öljyllä, tarkistuksessa selvisi että öljyä oli valunut noin 2 litraa, edellisestä vaihdosta ~2000km.
Öljyä oli todellakin niin paljon että vuotoa oli mahdoton selvittää, pesin moottoritilan, alapuolen ja ajoin auton nosturille, näytti että kampiakselin stefa se siellä vuotaa, oli eniten märkää.
Vaihdon uuden stefan ja samalla meni uusi o-rengas öljypumpulle, öljyt koneeseen, käyttelin hetken aikaa tarkkaillen, vuotoja ei näkynyt joten ajoin auton kotia 40km
Eilisaamuna lähdin töihin ja vähän matkaa päästyäni rampin mutkassa öljynpainevalo välähti kerran, auto seis ja tikku lukemaan, tikku juuri ja juuri kastui, noh, taas 2 litraa koneeseen ja töihin, auto nosturille ja taas sama juttu, joka paikka aivan öljyssä.
Tarkemmin katsottuna öljyä oli valunut paljon ylempää kuin edellisenä päivänä luulin, käytännössä kannen ja lohkon liitoksesta alaspäin kaikki oli märkää ja tässä vaiheessa epäilykset heräsi...
Irrotin venttilikopan ja ensimmäinen havainto oli karstan määrä etenkin jakopään puolella, en jäänyt karstaa ihettelemään vaan otin 1/2 vääntimen ja e16 hylsyn ja aloitin kannenpulttien tarkastuksen, lähestulkoon kaikki pultit oli löysällä ja pari pyöri melkein sormineen.
Irrotin vielä öljypohjan samoilla vauhdeilla ja sielläkin oli jonkinlasita tavaraa, sihti ei kuitenkaan ollut aivan tukkeessa vielä.
Muutama kuva havainnolistamaan;
Itse olen öljyt sekä suodattimen vaihtanut 10000 välein ja 5w-30 LL GM:ää, auton ostin kun mittarissa oli 164000, huohotin päivitys oli tehty kun ostin ja jouduon pari haperoa letkua uusimaan. Auto ollut ennen Finnairilla ja huoltokirjan mukaan tehty kaikki huollot kuten pitääkin.
Mikäs tässä nyt olisi viisainta tehdä, kiristää kansi ja kasata pakettin, moottorin pesu ja toivoa että kaikki toimii?
Purkaa lohko pois autosta, uusia kannentiiviste ja putsata karstat manuaalisesti ?
Jakopää pitää ainakin korjata kun ketju oli omasta mielestä todella löysällä, kiristäjän ulkonemaa en vielä kerennyt mittaamaan, mutta oletan sen olevan "aivan finaalissa"
Mite itse tekisitte tässä tilanteessa?
Alla on 9-5 2001 2.0 biopower (softa ollut 2kk) ohjelmalla ja kilometrejä 214000.
Toissapäivänä autosta oli tullut rajummin öljyä pihalle, huomasin lätäkön auton alla kun olin lähdössä töistä, lähemmäs päästyäni huomasin että apparin puolen rengas ja kylki oli voideltu öljyllä, tarkistuksessa selvisi että öljyä oli valunut noin 2 litraa, edellisestä vaihdosta ~2000km.
Öljyä oli todellakin niin paljon että vuotoa oli mahdoton selvittää, pesin moottoritilan, alapuolen ja ajoin auton nosturille, näytti että kampiakselin stefa se siellä vuotaa, oli eniten märkää.
Vaihdon uuden stefan ja samalla meni uusi o-rengas öljypumpulle, öljyt koneeseen, käyttelin hetken aikaa tarkkaillen, vuotoja ei näkynyt joten ajoin auton kotia 40km
Eilisaamuna lähdin töihin ja vähän matkaa päästyäni rampin mutkassa öljynpainevalo välähti kerran, auto seis ja tikku lukemaan, tikku juuri ja juuri kastui, noh, taas 2 litraa koneeseen ja töihin, auto nosturille ja taas sama juttu, joka paikka aivan öljyssä.
Tarkemmin katsottuna öljyä oli valunut paljon ylempää kuin edellisenä päivänä luulin, käytännössä kannen ja lohkon liitoksesta alaspäin kaikki oli märkää ja tässä vaiheessa epäilykset heräsi...
Irrotin venttilikopan ja ensimmäinen havainto oli karstan määrä etenkin jakopään puolella, en jäänyt karstaa ihettelemään vaan otin 1/2 vääntimen ja e16 hylsyn ja aloitin kannenpulttien tarkastuksen, lähestulkoon kaikki pultit oli löysällä ja pari pyöri melkein sormineen.
Irrotin vielä öljypohjan samoilla vauhdeilla ja sielläkin oli jonkinlasita tavaraa, sihti ei kuitenkaan ollut aivan tukkeessa vielä.
Muutama kuva havainnolistamaan;
Itse olen öljyt sekä suodattimen vaihtanut 10000 välein ja 5w-30 LL GM:ää, auton ostin kun mittarissa oli 164000, huohotin päivitys oli tehty kun ostin ja jouduon pari haperoa letkua uusimaan. Auto ollut ennen Finnairilla ja huoltokirjan mukaan tehty kaikki huollot kuten pitääkin.
Mikäs tässä nyt olisi viisainta tehdä, kiristää kansi ja kasata pakettin, moottorin pesu ja toivoa että kaikki toimii?
Purkaa lohko pois autosta, uusia kannentiiviste ja putsata karstat manuaalisesti ?
Jakopää pitää ainakin korjata kun ketju oli omasta mielestä todella löysällä, kiristäjän ulkonemaa en vielä kerennyt mittaamaan, mutta oletan sen olevan "aivan finaalissa"
Mite itse tekisitte tässä tilanteessa?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
tuo kannentiiviste alkaa vuotamaan sieltä ketjukotelon reunasta todella usein. tiiviste on naurettavan kapea sieltä. mutta on ollut monta tapausta jossa ketjunkiristin on vuotanut todella paljon öjyä pihalle. kuten yhdessä lähettämistäsi kuvista. tsekkaas se kiristin vielä. ja ei tuo karsta vielä mikään "mahdoton" ole mutta olihan sitä aika paljon. ei se kansiremppa/ketjunvaihto ainakaan moottoria pilaa. samalla kun kansi on pois niin saa venat hiottua ja kumet vaihdettua sekä oikaistua koko kansi.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
On tuossa ollu huohotin tukossa jo jonkin aikaa, tuo lohkon seinässä oleva karsta on jo sitä luokkaa että yrittäsin pestä pois sieltä mistä suinkin vaan saa. Jos tuo mönjä myöhemmin lähtee kiertoon niin...
Kannattas ehkä ottaa myös "cobra" irti ja kokeilla molemminpäin turbon välys, jos ja kun se on väljä niin vaihtaa sen samalla...niin ja valuttelee coolerista öljyt pois.
Kannattas ehkä ottaa myös "cobra" irti ja kokeilla molemminpäin turbon välys, jos ja kun se on väljä niin vaihtaa sen samalla...niin ja valuttelee coolerista öljyt pois.
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
vaihtaisin muuten laakerit jo, on sen verran tuota karstaa. Mulla aerossa oli kone aika liki samanlainen sisältä, uusiksi meni kampiakseli ja männät, sekä muutakin kivaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Siis ymmärsinkö nyt aivan oikein, kannenpultit olivat löystyneet aivan itsekseen??? No eipä tuota vikaa tarvitse sen kauempaa hakea, kaikkihan silloin sekaisin menee. Eikö nesteistä nähnyt mitään jo aiemmin? Kerroit vaihtaneesi öljyt vähän aikaa sitten olivatko vanhat öljyt ok vai "valkoiset"?
Tapahtunut on tietysti tapahtunut, mutta kyllä minua hämmästyttää se mekanismi, jolla kannenpultit avautuvat itsekseen. Joko otit kannen pois? Se on luultavasti tuollaisen tapahtuman jälkeen kiero. Onkohan joku edellisistä omistajista tehnyt jotain kanteen liittyviä töitä ja vetänyt sen lopuksi takaisin kiinni vanhoilla valmiiksi venyneillä pulteilla...?
Tapahtunut on tietysti tapahtunut, mutta kyllä minua hämmästyttää se mekanismi, jolla kannenpultit avautuvat itsekseen. Joko otit kannen pois? Se on luultavasti tuollaisen tapahtuman jälkeen kiero. Onkohan joku edellisistä omistajista tehnyt jotain kanteen liittyviä töitä ja vetänyt sen lopuksi takaisin kiinni vanhoilla valmiiksi venyneillä pulteilla...?
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Joo tosiaan kannenpultit oli todella löysällä 3/8 räikällä ei tarvinnut voimaa käyttää ja 1 sylinterin reunimmaiset pultit olisi voinut sormina avata.
Öljyissä ei tosiaan mitää viitteitä että nesteet olisivat sekaisin, ainut oli raju öljyvuoto ulospäin, auto toimi muuten normaalisti eikä muita viitteitä vikaan ollut.
Auto on tosiaan ollut Finnairilla uudesta sekä yhdellä naisella yrityksen autona 20tkm ajan minua ennen, huoltokirjaa koristaa merkkihuollon leimat, en usko että kukaan työntekijä tai tuo nainen omineen kantta olisi löysännyt, kaikki tietysti on mahdollista ja tarkkaa tietoa ei ole missä tai kenen käytössä auto on ollut.
Kantta en ole vielä irroittanut kun en ole vielä päättänyt mitä tuolle teen, koneen remontille taitaa tulla hintaa lähemmäs 1000€ jos kaiken uusii, mutta kannattaako? Samaan rahaan saa ruotsista >2004 moottoria, jossa ei käsittääkseni ole ihan näin pahoja huohotus ongelmia.
Vaihtoon tämä todennäköisesti lähtee kun se kuntoon saadaan.
Turbossa ei ollut merkittävää välystä.
Öljyissä ei tosiaan mitää viitteitä että nesteet olisivat sekaisin, ainut oli raju öljyvuoto ulospäin, auto toimi muuten normaalisti eikä muita viitteitä vikaan ollut.
Auto on tosiaan ollut Finnairilla uudesta sekä yhdellä naisella yrityksen autona 20tkm ajan minua ennen, huoltokirjaa koristaa merkkihuollon leimat, en usko että kukaan työntekijä tai tuo nainen omineen kantta olisi löysännyt, kaikki tietysti on mahdollista ja tarkkaa tietoa ei ole missä tai kenen käytössä auto on ollut.
Kantta en ole vielä irroittanut kun en ole vielä päättänyt mitä tuolle teen, koneen remontille taitaa tulla hintaa lähemmäs 1000€ jos kaiken uusii, mutta kannattaako? Samaan rahaan saa ruotsista >2004 moottoria, jossa ei käsittääkseni ole ihan näin pahoja huohotus ongelmia.
Vaihtoon tämä todennäköisesti lähtee kun se kuntoon saadaan.
Turbossa ei ollut merkittävää välystä.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Mitä tuota sitten vaihtamaan lähtee, kun tuo remontti tehty. Ainakin jos yhtä laajasti teet, mitä mä tein omaani
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
"Mikäs tässä nyt olisi viisainta tehdä, kiristää kansi ja kasata pakettin, moottorin pesu ja toivoa että kaikki toimii?
Purkaa lohko pois autosta, uusia kannentiiviste ja putsata karstat manuaalisesti ?"
Noihin kysymyksiisi sanoisin omana vastauksenani sen, että ainakin vanhan kannentiivisteen jättäminen on lähes aina tuhoon tuomittu ajatus. Tiivisteen toiminta perustuu mahdollisimman pieneen jäännöspuristumaan eli kääntäen se voima, joka pyrkii palauttamaan tiivisteen takaisin alkuperäisiin mittoihin pitäisi olla aina mahdollisimman suuri. Ja kerran huolella puristetulla kannentiivisteellä ei tuota voimaa enää toista kertaa ole. Mutta toki jokaisella meistä on serkkupoika, jonka kummin kaima tietää montakin esimerkkiä, kun Tunturin vanha kansipahvi piti ihan hyvin vielä kolmannellakin käyttökerralla
Purkaa lohko pois autosta, uusia kannentiiviste ja putsata karstat manuaalisesti ?"
Noihin kysymyksiisi sanoisin omana vastauksenani sen, että ainakin vanhan kannentiivisteen jättäminen on lähes aina tuhoon tuomittu ajatus. Tiivisteen toiminta perustuu mahdollisimman pieneen jäännöspuristumaan eli kääntäen se voima, joka pyrkii palauttamaan tiivisteen takaisin alkuperäisiin mittoihin pitäisi olla aina mahdollisimman suuri. Ja kerran huolella puristetulla kannentiivisteellä ei tuota voimaa enää toista kertaa ole. Mutta toki jokaisella meistä on serkkupoika, jonka kummin kaima tietää montakin esimerkkiä, kun Tunturin vanha kansipahvi piti ihan hyvin vielä kolmannellakin käyttökerralla
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Näissä on kokometallinen kansitiiviste joka kyllä sietää uudelleenkiristysoperaation jota käytetäänkin ulkoisten öljyvuotojen torjunnassa, ei siis perinteistä "pahvia". Kansipultit ovat uudelleenkäytettäviä, eivät pysyvästi venyvää tyyppiä.
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
On niin kurjan näköinen kone, että kannattaako tuohon mitään perusteellista remppaa tehdä?Jamppa kirjoitti:Mitä tuota sitten vaihtamaan lähtee, kun tuo remontti tehty. Ainakin jos yhtä laajasti teet, mitä mä tein omaani
Toisaalta jos mottia ei putsata kunnolla ja kärry laitetaan kiertoon, niin kohta täällä joku uusi omistaja möykkää Saabin paskoista lietemyllyistä, kun napsahti omalle kohdalle
Itse laittaisin kiertoon minimipanostuksella, en moisella karstamöykyllä uskaltaisi esmes pidemmälle kesälomareissulle lähteä
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Mulla oli aerossa kone vielä pahemmassa kunnossa sisältä, ja silti kunnostus oli ainoa vaihtoehto. Mulla meni tuli tehdas uusi kampura, laakerit, männät yms yms. ultraääni pesu tuli joka palikalle tehtyä.
Ei kait se ulkonäkö ole syy jättää remonttia tekemättä, kuitenkin se tuon auton tulevaisuudessa on edessä jos se tiellä meinataan pitään. tuossa sentäs varmaan on akseli vielä ehjä, ja männät. Ne kuitenkin nielasee sen suurimman rahan remontissa.
mä tekisin tuohon perusteellisen pesun(osina) uudet laakerit ja tiivisteet, sekä jakopään hilut. loppu riippuisi osien kunnosta. olisi moottori kunnossa pitkäksi aikaa.
Ei kait se ulkonäkö ole syy jättää remonttia tekemättä, kuitenkin se tuon auton tulevaisuudessa on edessä jos se tiellä meinataan pitään. tuossa sentäs varmaan on akseli vielä ehjä, ja männät. Ne kuitenkin nielasee sen suurimman rahan remontissa.
mä tekisin tuohon perusteellisen pesun(osina) uudet laakerit ja tiivisteet, sekä jakopään hilut. loppu riippuisi osien kunnosta. olisi moottori kunnossa pitkäksi aikaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Yhdyn täysin tähän kirjoitukseen ainakin jos itse pystyy tekemään tai joku hyvä kaveri.Jamppa kirjoitti:Mulla oli aerossa kone vielä pahemmassa kunnossa sisältä, ja silti kunnostus oli ainoa vaihtoehto. Mulla meni tuli tehdas uusi kampura, laakerit, männät yms yms. ultraääni pesu tuli joka palikalle tehtyä.
Ei kait se ulkonäkö ole syy jättää remonttia tekemättä, kuitenkin se tuon auton tulevaisuudessa on edessä jos se tiellä meinataan pitään. tuossa sentäs varmaan on akseli vielä ehjä, ja männät. Ne kuitenkin nielasee sen suurimman rahan remontissa.
mä tekisin tuohon perusteellisen pesun(osina) uudet laakerit ja tiivisteet, sekä jakopään hilut. loppu riippuisi osien kunnosta. olisi moottori kunnossa pitkäksi aikaa.
Vähän asian vierestä mutta tein sällille satkuun pirummoisen korityön. Nämä hävittämisen kannattajat olivat ihmeissään kun 10 vuodessa ei tarvinnut kuin yhden pikku paikan korjata.
Ei muuta kuin kone osiksi ja kaikki tarvittava orkkis osilla kuntoon ja siinä autoa vuosikymmeneksi.
Osia saa edullisesti mm. Briteistä - Neon Brothers unohtamatta Jyväskylän sällejä.
Jokainenhan osaa hävittää- harva säästää
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Korjaus kannattaa tehdä jos pystyy itse tekemään.
Kalleinta tossa on jos joutuu teettää muilla sillä käsityö maksaa ...
Ja tossa tapauksessa jos aiotaan tehdä remontti oikein ja kunnolla niin ei muuta vaihtoehtoa kannata harkitakkaan kuin kone pois autosta ja osiksi.
Huolellinen osien putsaus ja sen jälkeen kuluneisuuden mittaus.
Erityisesti kannattaa kiinittää huomiota voitelukanavien putsaamiseen lohkosta ja kampiakselista. Sylinterikannen kunnostus on kallein vaihe jos joutuu teettämään koneistamossa.
Kalleinta tossa on jos joutuu teettää muilla sillä käsityö maksaa ...
Ja tossa tapauksessa jos aiotaan tehdä remontti oikein ja kunnolla niin ei muuta vaihtoehtoa kannata harkitakkaan kuin kone pois autosta ja osiksi.
Huolellinen osien putsaus ja sen jälkeen kuluneisuuden mittaus.
Erityisesti kannattaa kiinittää huomiota voitelukanavien putsaamiseen lohkosta ja kampiakselista. Sylinterikannen kunnostus on kallein vaihe jos joutuu teettämään koneistamossa.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Nooh, putsauksen aloitinkin jo tuossa, toistaiseksi lohko vielä paikallaan, vieläkään en ihan täysin varma ole mitä autolle teen, mutta muiden hommien ohessa sitä tuossa olen pessyt.
Budjetti kun on tiukka, niin mistä osat kannattaa tilata ?
Partsforsaab sivostolla on todella kilpailukykyisiä hintoja, oliko vielä halvempia paikkoja ?
Jakopäähän kannattaa uusia ilmeisesti kaikki osat rattaita myöten?
Mites tuo tasapainoakseli, jotkut ovat poistaneet sen käytöstä, tämä lisää ilmeisesti tärinää kierroksilla jonkin verran, kuinka häitisevää? hintaa korjauspaketille tulee ~250€, joten houkutteleva vaihtoehto on jättää ketju pois?
T5 männät ja veivit, ilmeisesti koneen hengitys paranee, muita hyötyjä ?
Pitää vielä laskea hinnat vaihtoehdoille ennen päätöstä ja arpoa että mikä olis järkevää vanhalle autolle.
Budjetti kun on tiukka, niin mistä osat kannattaa tilata ?
Partsforsaab sivostolla on todella kilpailukykyisiä hintoja, oliko vielä halvempia paikkoja ?
Jakopäähän kannattaa uusia ilmeisesti kaikki osat rattaita myöten?
Mites tuo tasapainoakseli, jotkut ovat poistaneet sen käytöstä, tämä lisää ilmeisesti tärinää kierroksilla jonkin verran, kuinka häitisevää? hintaa korjauspaketille tulee ~250€, joten houkutteleva vaihtoehto on jättää ketju pois?
T5 männät ja veivit, ilmeisesti koneen hengitys paranee, muita hyötyjä ?
Pitää vielä laskea hinnat vaihtoehdoille ennen päätöstä ja arpoa että mikä olis järkevää vanhalle autolle.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: 9-5 Raju öljyvuoto + karstaa, mitä tehdä?
Pystyyköhän öljykanavia tarkistamaan kun pannu on levällään? Eikös yksi vikaantumismekanismi ole, että öljykanavat lohko->kampura->veivi tukkeentuu karstasta ja nelospytyn? veivin laakeri leikkaa kiinni ensimmäisenä.
Itselläni vaihdettiin 115tkm kohdalla pelkkä aivan tajuttoman venynyt ketju yläkautta katkaisemalla, itse asentelin lisäksi huohotinpäivityksen. Koneessa ei ollut mainittavaa karstaa 115tkm kohdalla. Nyt 134tkm, koneen äänessä ei muutosta, paitsi mitä nyt E85:sella pitkäänajetuilla öljyillä ehkä vähän raaempi ääni kun männänhelmat kenties pääsevät vähän kalkattelemaan.
Jos pannussa on jo moiset karstat niin vaihtaa ne jakopään helyt ja kovaa ajoa, mutta tämäkin aika vaivalloinen 9-5:sessa. Tankkaa E85:sta tiuhaan niin puhistelee männänrenkaita joka vähentää läpipuhallusta.
Ja luonnollisesti jos jostain valuu öljyä niin pitää tiivisteitä vaihdella.
Puristuspainemittaus myös hyvä tehdä, saa käsitystä pyttyjen kunnosta.
Itselläni vaihdettiin 115tkm kohdalla pelkkä aivan tajuttoman venynyt ketju yläkautta katkaisemalla, itse asentelin lisäksi huohotinpäivityksen. Koneessa ei ollut mainittavaa karstaa 115tkm kohdalla. Nyt 134tkm, koneen äänessä ei muutosta, paitsi mitä nyt E85:sella pitkäänajetuilla öljyillä ehkä vähän raaempi ääni kun männänhelmat kenties pääsevät vähän kalkattelemaan.
Jos pannussa on jo moiset karstat niin vaihtaa ne jakopään helyt ja kovaa ajoa, mutta tämäkin aika vaivalloinen 9-5:sessa. Tankkaa E85:sta tiuhaan niin puhistelee männänrenkaita joka vähentää läpipuhallusta.
Ja luonnollisesti jos jostain valuu öljyä niin pitää tiivisteitä vaihdella.
Puristuspainemittaus myös hyvä tehdä, saa käsitystä pyttyjen kunnosta.
99T-museopeli