Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Liityinpä tuossa kuukausi takaperin Saabien omistajien kerhoon ostaessani vm- 99 9-5 2.0T:n. Yksilö on hyväkuntoinen 170tkm ajettu automaatti. Nyt ajattelinkin ruveta syynäämään autoa mahdollisten vikojen varalta. Mitä siis kannattaa tarkistaa? Pohjassa havaittu öljyvuoto, syynä tosin vain öljypohjan tiiviste. Saatan olla vainoharhainenkin, koska aivankuin jakopää pitäisi hiiren hiljaista rallatusta... Ulkoisesti loistokunnossa, ei ruostetta. Mitä näistä autoista oikeasti hajoaa, lehtien vikalistat ovat vain listoja, joten käytännön kokemuksia kaipailisin.
Sitten. Millaisia tehoja auto kestää, jotkut varoittavat lastun laittamisesta, mutta itse hieman kaipaisin muutamaa lisähevosta. Kannattaako, kestääkö kone ja loota?
Lisäksi kokemuksia http://www.doc-power.com/index.php?page ... s&group=73 tuosta BSR:n turbo upgradesta? Halkooko männät niinkuin esim. kyseisen firman lastujen väitetään tekevän?
Kiitos tästä, netti on niin laginen tänään, etten ehtinyt etsiä onko em. kysymyksiin vastauksia forumilla jossain, mutta kiitoksia, jos maltatte kertoa kokemuksianne.
Sitten. Millaisia tehoja auto kestää, jotkut varoittavat lastun laittamisesta, mutta itse hieman kaipaisin muutamaa lisähevosta. Kannattaako, kestääkö kone ja loota?
Lisäksi kokemuksia http://www.doc-power.com/index.php?page ... s&group=73 tuosta BSR:n turbo upgradesta? Halkooko männät niinkuin esim. kyseisen firman lastujen väitetään tekevän?
Kiitos tästä, netti on niin laginen tänään, etten ehtinyt etsiä onko em. kysymyksiin vastauksia forumilla jossain, mutta kiitoksia, jos maltatte kertoa kokemuksianne.
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Jos oikein ymmärsin niin tuo kyseinen linkki on vain turbo ja sillähän ei saada mitään iloa koneeseen ilman sille tehtyä softaa. Elikkä mitään niinkutsuttua "lastua" näissä ei ole, vaan tuo steg tai stage(miksi kutsutaankin) on vain softa joka muokataan aina kyseiselle raudalle(turbo, putkisto, cooleri jne.) sopivaksi, jotta kyseisistä osista saadaan hyöty irti. Eli jos et ajatellut alkaa vaihtaan osia(olettaen että autosi on 150hv), niin ensi askel on tehdä siitä täyspaineinen ja se on vain softa. Ja siitä ei tosiaankaan kannata maksaa 700e.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Itse ostin aikoinaan 9-5 2.3t automaatin ajettu samat 170tkm.Nyt ajettu 250tkm. Vaihdettu tänä aikana: Jakopään osat, kampiakselin asentoanturi, sytytyskasetti, ilmamassamittari, turboahdin, huohotinsysteemi,kaasuläppäkotelo, termostaatti, termostaatin anturi, kaikki iskunvaimentajat, takapään puslat, virtalukko, ym. Olisiko minulle sattunut maanantaiyksilö?
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Öljypohjassa ei ole tiivistettä ja vaikka olisikin niin sen vaihtaminen ei olisi "vain",
vaan melko iso homma. Kannattanee siis paikantaa vuoto hyvin ennen kuin lähtee siihen hommaan.
vaan melko iso homma. Kannattanee siis paikantaa vuoto hyvin ennen kuin lähtee siihen hommaan.
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Ei, kyllä tuo on selkeästi keskiviikkona syntynykurakaari kirjoitti:Olisiko minulle sattunut maanantaiyksilö?
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Eikö :O Ajattelin vain, ku Lappeenrannan Auto Eekoon (merkkiliike) vian määrityksessä väittivät näin. Ja ei se toki ole "vain", iso hommahan nuo on vaihtaa.SeenFinn kirjoitti:Öljypohjassa ei ole tiivistettä ja vaikka olisikin niin sen vaihtaminen ei olisi "vain",
vaan melko iso homma. Kannattanee siis paikantaa vuoto hyvin ennen kuin lähtee siihen hommaan.
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
ainakaan 9-3 2.0 turbossa ei ole tiivistettä. apurungon irroituksen tosiaan vaatii öljypohjan irroitus, voi tosin olla erilailla ratkaistu 9-5 mallissa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
apurungon pultit vain löysälle ja samalla moottorin ylätuki löysälle ja pakoputki irti turbosta. muuta ei tarvitse tehdä. tietenkin öljypohjan pultit irti
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Öljypohjassa ei ole tiivistettä vaan on "liimattu" kiinni. On jotain lämmön ja öljyn kestävää silikoni tms. jota laitetaan. Itse kun irrotin öljypohjan öljysihdin puhdistuksessa en irrottanut apurunkoa ollenkaan vain pakoputki turbolta mutta tulee olemaan tuskaa saada takasin paikaleen ainakin jos ei tuota tee.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
#4744
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Pitää nyt toivoa, että autoliikkeen takuuseen menee tuo korjaus. Itseä ei iskisi hiipiä tuonne alle sikaflexin kanssa leikkimään...
Muutaki korjauksia löytys.
Muutaki korjauksia löytys.
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Ehei... Maanantaiyksilöstä olisi hajonnut 150 tkm mennessä moottorin alakerta, turbo, jakopää, sytytyskasetti, katalysaattori, sid, tuulilasi, bensapumppu, iskarit, jouset ja muita kuluvia osia. Jotain varmaan unohtui. Olen ajatellut, ettei siitä enää voi mitään hajota... Ai niin, nyt 170 tkm ajettuna hajosi viimeisimmäksi vesipumppu.kurakaari kirjoitti:Olisiko minulle sattunut maanantaiyksilö?
Autoni on muuten rakennettu uudestaan Auto Eeekoolla, joten kyllä sieltä miehiä löytyy, jotka kuulee rallattavat jakopäät ja osaavat tehdä diagnoosin vuotavista öljypohjista. Tämän foorumin kautta sain autooni myös uuden ohjelman, joka toi minun makuuni riittävästi puhtia autoon. Eikä maksanut paljon...
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Re: Vasta-alkajalle neuvoja Saab 9-5 2.0T?
Melkein kuin minun Aerosta puhuisi. Nyt liki 190tkm ajettuna vaihdettu moottori, turbo, di-kasetti, pakoputkisto, bensapumppu, jarrutehostin, iskarit, jouset, puslia alustaan, jarrut, alipaineletkut ja jotain muutakin kilkettä. Vielä vaihtamatta mm. vaihdelaatikon venttiilipesä, vesipumppu ja tuulilasi, nekin ovat listalla kyllä, uudemman mallinen venttiilipesä, sekä uusi vesipumppukin jo hyllyssä odottamassa vaihtohetkeä. :)Butterfly kirjoitti:Maanantaiyksilöstä olisi hajonnut 150 tkm mennessä moottorin alakerta, turbo, jakopää, sytytyskasetti, katalysaattori, sid, tuulilasi, bensapumppu, iskarit, jouset ja muita kuluvia osia. Jotain varmaan unohtui. Olen ajatellut, ettei siitä enää voi mitään hajota... :D Ai niin, nyt 170 tkm ajettuna hajosi viimeisimmäksi vesipumppu.
Kampiraudan jakopäänpuoleinen stefakin ilmeisesti vuotaa, sen verran kosteaa se seutu ja litran verran katoaa 10tkm vaihtovälille öljyä.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83