Kenen entinen Aero?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9000T&95SE kirjoitti:
No olishan se mukavaa jos hinnat olisivat vertailukelpoiset. Lopullinen hintaero ei varmaan kuitenkaan ole tuo 10k? Jos on niin saisinko yhteystietoja kiitos.
Ennen juhannusta hain 2007 mallisen (rek. 11/2006) Belgiassa kulkeneen Aeron Pärnusta. Väri on sama kuin ekassa linkissä. Autossa on varsin kattavat varusteet (kattoluukku, navi, cd-vaihtaja, automaattisesti himmenevät peilit, jne.). Talvirenkaita ei ollut. Huolloista olin yhteydessä Belgian paikalliseen Saab-huoltoon ja sain täydennystä huoltokirjan historiaan. Niin ja mittarissa oli 138tkm kun sen ostin ja vuoden kirjallinen takuu tuli koneelle ja laatikolle. Maksoin autosta 13400€ ja verot oli 5400e -> 18800e. Hakukulut 120€+bensat ja kaljat. Päiväpalkka ei ihan ollut 10ke mutta kuitenkin ihan riittävä.

Mielestäni ei kannata verrata 51 tkm ja 138tkm ajettua autoa toisiinsa sillä hinnassa pitää olla PALJON eroa vähemmän ajetun eduksi.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

9000T&95SE kirjoitti:
No olishan se mukavaa jos hinnat olisivat vertailukelpoiset. Lopullinen hintaero ei varmaan kuitenkaan ole tuo 10k? Jos on niin saisinko yhteystietoja kiitos.
Ennen juhannusta hain 2007 mallisen (rek. 11/2006) Belgiassa kulkeneen Aeron Pärnusta. Väri on sama kuin ekassa linkissä. Autossa on varsin kattavat varusteet (kattoluukku, navi, cd-vaihtaja, automaattisesti himmenevät peilit, jne.). Talvirenkaita ei ollut. Huolloista olin yhteydessä Belgian paikalliseen Saab-huoltoon ja sain täydennystä huoltokirjan historiaan. Niin ja mittarissa oli 138tkm kun sen ostin ja vuoden kirjallinen takuu tuli koneelle ja laatikolle. Maksoin autosta 13400€ ja verot oli 5400e -> 18800e. Hakukulut 120€+bensat ja kaljat. Päiväpalkka ei ihan ollut 10ke mutta kuitenkin ihan riittävä.
Pitää muistaa että monesti siihen lisää
rek. katsastus 200€
talvirenkaat 600€
saabin alkuperäiset aluvanteet 16" 800€ ?
lohkolämmitin+sisäpistoke 200€
yht. 20800€

Ketjun ekan auton saa varmasti 24000€ käteisellä ilman vaihdokkia, ehkä allekin.

Tarkoitus oli osoittaa, että ei halpa aina ole niin halpa. Joskus voi olla, jos käy hyvä tuuri.
Päiväpalkkaa ei missään nää, ja kun myy, niin sekin häviää...
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Pitää muistaa että monesti siihen lisää
rek. katsastus 200€
talvirenkaat 600€
saabin alkuperäiset aluvanteet 16" 800€ ?
lohkolämmitin+sisäpistoke 200€
-----------------------------------------------------
Autostani kyllä löytyy kaikki vielä 17¨talvirenkaat juhlamalli vanteilla, uusi lohkolämmitin+sisäpistoke ja tuliterät kesä Continentaalit alla. Sehän oma valinta millaisen auton hakee. Ihmettelen vieläkin heitä jotka hakee ns. halvalla joihin saa tehdä remontia ja vaihtaa osia mielettömästi. Juttu on toinen heillä jotka fiksaa kaikki itse ja saa osat edullisesti.
Rek. katsastuksen saat jo kyllä maksaa itse :D
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

juu tarkoitin lähinnä näitä keskieuroopan autoja, saksa yms. jolloin yleensä huonommat talvivarusteet jne.

Ja lähinnä sitä, että monet vertaavat suoraan suomen pyyntihinta vs. ulkomaan toteutunut hinta+verot. Ei lasketa kaikkia kuluja, aikaa, kilometrejä, polttoainetta, laivaippuja, ruokakulut, tax-freestä tarpeelliset :D jne.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Ei ole tämä Aero, mutta onko joku Joensuussa käynyt katsomassa tätä? Kommentteja?
Semmonen tieto mulla on, että auto on Keski-Euroopasta.

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/4244945
Saab 9-5 2.0T Linear -07
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kommenteina tuosta Joensuussa myynnissä olevasta: Valot vain halogeenit, ei hyvä Suomen talvessa ja kallis muuttaa laillisesti. Soittimesta ei mainintaa, toivottavasti ei 4 kajarin 70w systeemi, aika onneton äänentoistolta. Hyvää: iso T eli päivityksellä aeron tehot + kestävä mitsun ahdin ja vähän ajettu. Nahkaverhoilu kivan näköinen, mutta talvella epämukavan kylmä lähdössä, onneksi tehokas istuinlämmitin auttaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja jameli »

joukolainen kirjoitti:Kommenteina tuosta Joensuussa myynnissä olevasta: Valot vain halogeenit, ei hyvä Suomen talvessa ja kallis muuttaa laillisesti. Soittimesta ei mainintaa, toivottavasti ei 4 kajarin 70w systeemi, aika onneton äänentoistolta. Hyvää: iso T eli päivityksellä aeron tehot + kestävä mitsun ahdin ja vähän ajettu. Nahkaverhoilu kivan näköinen, mutta talvella epämukavan kylmä lähdössä, onneksi tehokas istuinlämmitin auttaa.
"VAIN HALOGEENIT" --- mitenkäs suurin osa autoilijoista sitten liikenteessä näkee yhtään mitään? Ei nämä uudemman malliset og 9-5:n halogeenit nyt tietenkään mitään ole verrattuna ensimmäisiin malleihin... Ongelma tuskin on talvella, kun on lunta, vaan näillä ilmastonlämpiämisen myötä lisääntyvillä pimeillä märillä syyskeleillä.

Vielä vaihtamalla nokalle todella arvokkaat alkuperäiset kaksoisksenonit et siltikään sitten näe pimeällä yhtä hyvin kuin aikanaan näki 1997 esitellyn mallin halogeenikaukovaloilla. Uudemmassa mallissa on toki kovin kapeaa valokeilaa pituuden kustannuksella levitetty.

Viimeisimmän Griffinin valot:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/valot/4_ ... _valot.jpg

TM 1998 vertailusta kaapattu vanhojen valojen kuva:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/valot/1_vanhat_valot.jpg

1999-mallin valot:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/valot/2_ ... _valot.jpg

ja vielä kun kerran rupesin, niin facelift 2002 valot:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/valot/3_ ... _valot.jpg

em. kuvat yhdistettynä yhteen kasaan:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/valot/5_ ... hdiste.jpg

EDIT: kuvien osoitteet muutettu.
Viimeksi muokannut jameli, Su Loka 02, 2011 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
__________________
Harrastus tauolla.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Juuri näin vain halogeenit, tässä vertaan mitä rahalla saa näinkin kalliissa autossa, käytetyssä kun ei valot enään maksa ekstraa. Itsellä edellisessä 02 aerossa oli halogeenit ja nykyisessä xenonit, joten pohjaa vertailulle löytyy. Hyvin helppo valita kummilla valoilla lähtee pimeälle ja märälle maantielle ajamaan pitkää matkaa. Lyhyillä xenonit valaisevat tien paljon paremmin ja kaukovalotkin ovat paremmat xenon yhdistelmässä, joten viirusilmään ehdottomasti xenonit, jos haluaa hyvät valot.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Samaa mieltä.
Minä voin käyttää kaukovaloja vain erittäin harvoin, joten lyhyet on käyttövalot.
Saabeissa kuitenkin hyvät valot verraten moneen muihin merkkiin, ajoin kerran -90 mallin Passatilla piti käydä kattomassa onko valot päällä, loisti kuin saunalyhdyt. Ei paljoa paremmat -01 mallissakaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja jameli »

joukolainen kirjoitti:Juuri näin vain halogeenit, tässä vertaan mitä rahalla saa näinkin kalliissa autossa, käytetyssä kun ei valot enään maksa ekstraa.
Tai siis saisi, jos löytäisi samanlaisen yksilön paremmilla valoilla. Jälkikäteen asennettuna maksavatkin mansikoiden lisäksi purkin pari hunajaa...
joukolainen kirjoitti:Itsellä edellisessä 02 aerossa oli halogeenit ja nykyisessä xenonit, joten pohjaa vertailulle löytyy. Hyvin helppo valita kummilla valoilla lähtee pimeälle ja märälle maantielle ajamaan pitkää matkaa. Lyhyillä xenonit valaisevat tien paljon paremmin ja kaukovalotkin ovat paremmat xenon yhdistelmässä, joten viirusilmään ehdottomasti xenonit, jos haluaa hyvät valot.
Juu, kuten tuo Tekniikan maailmoista kaapattu kuvayhdistelmäni näyttää, en lainkaan ihmettele että valoja moitit.
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/valot/5_ ... hdiste.jpg
2002-mallin halogeenit olivat jopa paremmat kuin nämä extra kalliit kaksoisksenonit ja uudemmat 2006-halogeenit näyttävät todella vaatimattomilta.

EDIT: kuvan osoite muutettu
Viimeksi muokannut jameli, Su Loka 02, 2011 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
__________________
Harrastus tauolla.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja Poy »

jameli kirjoitti:Ei nämä uudemman malliset og 9-5:n halogeenit nyt tietenkään mitään ole verrattuna ensimmäisiin malleihin... Ongelma tuskin on talvella, kun on lunta, vaan näillä ilmastonlämpiämisen myötä lisääntyvillä pimeillä märillä syyskeleillä.

em. kuvat yhdistettynä yhteen kasaan:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/5_valot_yhdiste.jpg
Eikös 2006 ja 2002 ole ihan hyvät valokeilat verrattuna -99 ja -98, kun ottaa huomioon tuon valokeilan leveyden.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Poy kirjoitti:
jameli kirjoitti:Ei nämä uudemman malliset og 9-5:n halogeenit nyt tietenkään mitään ole verrattuna ensimmäisiin malleihin... Ongelma tuskin on talvella, kun on lunta, vaan näillä ilmastonlämpiämisen myötä lisääntyvillä pimeillä märillä syyskeleillä.

em. kuvat yhdistettynä yhteen kasaan:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/valot/5_ ... hdiste.jpg
Eikös 2006 ja 2002 ole ihan hyvät valokeilat verrattuna -99 ja -98, kun ottaa huomioon tuon valokeilan leveyden.
Nyt mennään kauas topicista, mutta kun nyt runoilemaan tuli ryhdyttyä...

Tuo valokeilan alkupään leveyden merkitys riippuu melko lailla ajettavasta nopeudesta. Hieman pulleampi lähivalojen valokeila ensimmäisen 40 metrin matkalla on täysin hyödytön, mikäli ajaa nopeudella 60km/h = 16,67m/s tai enemmän, jolloin 40 metriä kuljetaan 2,4s aikana (tai nopeammin vauhdin kasvaessa). Jotakuin samainen aika on ihmisen reaktionopeus, joten juuri kun jalka siirtyy kaasulta jarrulle, tapahtuu törmäys. On melko laiha lohtu oliko törmäyksen kohdetta sitten vaivoin nähnyt aavistuksen pulleamman valokeilan reunalla, mitään ei ehdi tekemään.

Toki ajettaessa kaupunkioloissa huomattavasti hiljempaa ja jalankulkijan käyttäessä heijastinta alkaa valokeilan leveydestä saamaan pientä etua (hyvin perusteltu kaupunkinopeus 40km/h = 11,11m/s, eli 40m matkaan kuluu aikaa 3,6s, josta jää siis ehkä teoreettinen mahdollisuus pysäyttää ajoneuvo tai väistää törmäys).

Reaktionopeudesta mielenkiintoisen tekee myös tarkastelu teoreettisen absoluuttisen reaktionopeuden ja tilannereaktionopeuden välillä:
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyorais ... aan-oikein

Ja jottei olisi liian yksinkertaista, otetaan mukaan vielä kulmanopeuden vaikutus näkökenttään:
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyorais ... e-nahdyksi
__________________
Harrastus tauolla.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja jos menee autoliikkeeseen kauppaamaan 51 tkm ajettu ja 138tkm ajettua autoa niin maksu taitaa olla suurinpiirtein samoissa hinnoissa.
ei taida tulla paljoa eroa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Tuosta Joensuun 2.3T:stä vielä... Oliko joku teistä käynyt katsomassa autoa paikanpäällä?

Tieto "xylitolittomuudesta" (xenonittomuus siis) on ihan hyvä tietää, yleensä ne mainitaan erikseen, jos ne on, mutta xenonit eivät olisi tässä tapauksessa ihan välttämöttömät. Äänentoistoahan saa paranneltua, jos siltä tuntuu, ja nahkapenkkien natina ja määrätty koleus tiedetään, niistä on kokemusta.

Nyt vielä jos joku osaisi heittää arvion itse autosta sellaisena kuin se siellä on :) eli
lommot, maalaukset, sisustan siisteys, konepellin kisamat, yleinen siisteys etc.

Myyjäänkin on oltu yhteydessä puhelimitse, mutta paikanpäälle ei ole vielä vaivauduttu, kun on tuota matkaakin, ja aikakin on kortilla.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kenen entinen Aero?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

mestari kirjoitti:ja jos menee autoliikkeeseen kauppaamaan 51 tkm ajettu ja 138tkm ajettua autoa niin maksu taitaa olla suurinpiirtein samoissa hinnoissa.
ei taida tulla paljoa eroa.

Höpö Höpö :lol:

Reilut 5000 € on eroa kauppiaiden käyttämässä hinnastossa (( jos autot muutoin samanlaiset = esim. farkku ja automaatteja kummatkin ja sama vuosimalli ))

2007 9-5 Aero 191 kw
51 tkm ajetusta hyvitys hinta noin 20500
138 tkm ajettusta hyvitys hinta noin 15000

jos joku nyt noita vaihdossa ottaa :?
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin