Kaasuläppäkotelossa oiretta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Drooler
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:05

Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja Drooler »

Tuossa lähdin töistä, ja kevyellä kiihdytyksellä valoista lähdettäessä kone kiekaisi kierroksia ihan kuin olisi ollut vapaalla ja kaasu lyöty pohjaan (miten lie mahdollista, en muistaakseni ollut vaihdettakaan vaihtamassa, kävi niin äkkiä). Samalla syttyi TCS-OFF ja Check Engine. Ajoin sivuun,virrat pois ja takaisin päälle (joku rele tms naksuu vasemmalla kyljellä). Tyhjäkäynti tippui johonkin 600 kierrokseen, mutta muuten tuntui pelaavan Ok kaupunkiajossa kun himaan hissuttelin.

Kopasin just akkuirti -resetointitempun ja äkkiseltään tuntuu normaalilta. Tyhjäkäynti Ok ja valot sammui sekä cruisen saa ainakin päälle (valo syttyy). En uskaltanut lähteä ajelemaan jos simahtaa tienpäällä näin myöhään.

DI-kasetti vaihdettu 3vk sitten saabin kampanjatyönä. Koslalla -00 9-5 Aero ajettu 75tkm mutta oireet on kaasuläppäkoteloon viittaavat vai kuinka?

Joo limp-home moodissa oli, nollasin häkkyrän ja tuntuu nyt skulailevan Ok. Ahtopaineetkin nousee Ok.

Tosin sellasta kitkerähköä savunhajua tulee, voisko jokin olla ottanut siipeensä (turbo?) nääs kone oli melko kylmä kun kierrokset löi tappiin.
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Nostetaan vaikka tätä.
Tänään liikennevaloissa syttyi Check Engine ja TCS valot ja tyhjäkäynti laski niin että auto sammui.
Uudelleen käynnistettäessä auto kuitenkin käynnistyi hyvin mutta valot paloivat ja tyhjäkäynti oli heikkoa.
Ajattelin että pakko perkele kotiin päästä ja ajelin pari kilometriä valot palaen kotiin.
Pihalla sitten kaivelin nenää ja ihmettelin sulakkeita ja starttasin uudestaan ja valot sammuivat, myöskää releen(?) naksutusta ei kuulunut.

Auto kun on 3.0t niin mitenköhän tuossa voi sen limbhomen tarkistaa, siltähän tuo vaikuttaa kun vanhoja threadejä on lukenut?
9-3ss 1.8t -07
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Kyllä se taitaa Limb Home olla päällä kun kävin uudestaan kokeilemassa. Tuntuu vaihtavan aikasemmin isompaa pykälää ja ei anna kierrättää kauhea korkealle.

Onko se nyt vaan käytävä Techin päässä että saa nollattua CE valon ja muistin?
Vai riittääkö se akku irti vartiksi siihen?

Ja onko tuossa edes sama kaasuläppä kuin 2.3 koneisissa?
9-3ss 1.8t -07
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eikö kannattaisi käydä techillä lukemassa vikakoodit ennen resettiä?

Eski
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Eski kirjoitti:Eikö kannattaisi käydä techillä lukemassa vikakoodit ennen resettiä?

Eski
Ehkä se on yritettävä saada aika marmoritiskille. Täytyypi huomenna varailla aikaa.
9-3ss 1.8t -07
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja JL79 »

No niin pilahuollossa kuittasivat Limb Home koodin, muuta koodia ei löytynyt.
Nyt on valo poissa, toistaiseksi.
Täytyy sitten ensi kerralla jos(/kun) valo syttyy niin viedä korjaamolle.
9-3ss 1.8t -07
Samu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 08:38

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja Samu »

jou, jos toi kaasuläppäkotelo alkaa oireilee syttyttäkse aina CE-valon. Mul (2,3t) ei ole CE-valo syttynyt, mutta liikennevaloihin pysähtyessä alkaa käynti veivaa ja hörähtelee, tuntuu ku auto melkein sammuis. Tasakaasulla ehkä nykii, mutta kiihytyksessä tehot kunnossa. Tankki ku on täynnä, tuntuu oireilevan vähemmän ja ilmastastoinnin kanssa suhertaminen ei auta asiaa. Voi olla, että oireiluu oli satunnaisesti jo viime kesänä, mutta talvel ei mitään ongelmaa.

Mitä ootte mieltä, kuulostaaks tää kaasuläppäongelmalle vai jollekkin immujutulle, sytkäkassulle tai anturille?
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kaasuläppä voi oireilla juurikin tuollaisina nykäyksinä, mutta ei sytytä CE:tä kun ei mene limppiin. Toinen syy voi olla polttoainepumppu, joka on tankissa ja täydellä tankilla pelaa paremmin. Tarinoita kuulee tuon pumpun maagisesta 200000km kestosta, mutta voi mennä huomattavasti aiemminkin tai kestää paljon pitempäänkin.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Samu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 04, 2010 08:38

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja Samu »

kiitti vastauksesta, kai se täyttyy myöntyy, että kaasuläppäkotelo se hiertää ja alkaa säästää ku sehän maksaa varmasti ihan sairaasti. kärryssä rupee olee mittarissa just toi 200t, joten bensapumppukin voi alkaa hankaa, mut vois kuvitella, että tökkis kiihytyksissä eikä tasakaasulla.

voiks tolle kaasuläpälle muuten antaa ensiapuu esim puhistamalla vai sähköpuoliko se siellä kiukkuaa?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Sähköpuolella pääsääntöisesti vikaa, jolloin korjaaminen ei ole kovinkaan helppoa. Edullisia koteloita saa mm. PCS JKL tai itse tilaamalla esim. Partsforsaabs.com:n kautta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja pohamala »

up

antakaas mielipide - auto on 225tkm ajettu -99 3.0 v6 ja viimeisen vuoden aikana on alkanut esiintyä tasakaasulla ja ennenkaikkea moottorijarrutuksen jälkeen nykimistä. No tuostapa en ole paljoa välittänyt mutta oireet on menneet taudiksi asti - auto meinaa ajoittain sammua ja check engine syttyi.

kassut, polttoainepumppu, asentoanturi jne on vaihdettu parin vuoden aikana joten katse kääntyi läppäkotelon suuntaan. Otin irti, purin muovit, otin kelan pois päältä ja rupesin tutkimaan mitä tuo on syönyt. Höh - läpän akseli on ihan väljä! Onks tää nyt näin että nää "hajoavat" kun toleransseja tulee liikaa ja akseli falskaa pikeä sähköjen sekaan? Ja toisaalta - jos joku haluaa askarrella niin voihan tuon korjata - purku totaali atomeiksi ja sitten rungon sorvaus / holkitus jotta akselin saa tiukaksi uudestaan. Aika homma mutta jos on aikaa niin halvempaa kuin marmoritiski.

Samoja havaintoja vai jotain muuta?
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itselläni on yksi läppäkotelo hajonnut. Siinä vika oli kyllä sähköpuolella, joka ilmeni tasakaasulla nykimisenä. Kilometrejä oli tuossa n. 90 000km. Kotelon olen hävittänyt, mutta kun tutkin hajonnutta koteloa niin pelkän akselin vaihto edellyttäisi myös sähköpuoleen kajoamista koska akseli on yhdestä palasta. Korjattavaksi tuota koteloa ei ole suunniteltu :(
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Mielenkiintoista - kävin marmoritiskillä luetetuttamassa vikakoodit (57€). EI ollut läppäkotelo vaan lambda. Lambdan olen itse vaihtanut 2 v sitten joten otin liittimen irti ja crc:t sisään. Seurataan, tuskin tuo lambda on vielä kypsä vaan liittimien hapettumat kiusaavat.

Kysäisin huvikseni läppäkotelon ja kaasuvaijerin saatavuutta ja hintaa: molemmat jälkitoimituskamaa, 1507€ ja 37€. Hehheh
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Update - crc ei auttanut mitään joten ei muuta kuin auton alle taistelemaan lambda pois. Olihan v..tamainen homma. Kaapeli menee rungon / pehmusteiden / putkien ympärillä; tuli se sieltä lopulta. Oli sitten 1 neljästä piuhasta irti-poikki, sama on nyt fiksattuna paikallaan. Huomenna tietää oliko se tässä.
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kaasuläppäkotelossa oiretta?

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Ei ollut piuhat syyssä - nyt vaihtui lambda. Saas nähdä oliko se siinä, alkoi ainakin vääntämään ihan eri tavalla eikä nyi ...
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Vastaa Viestiin