Turbosta ja sen vaihdosta
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Aeron softa (muokattuna tietysti sopivasti), ei kannata BSR:n softaa tilata. 2,3t ja 15T yhdistelmällä irtoaa 270hv/400Nm.
Muuta huomioitavaa on lähinnä vakiokytkimen/automaattilaatikon kesto, molemmat on siellä 400Nm tienoilla. Manuaalissa Aeron kytkin sopii suoraan ja riittää 450Nm+, automaattilaatikolle vääntö on syytä rajata siihe 400.
Biopower-mahdollisuuttakin kannattaa harkita jos paikkakunnalta RE85-asemia löytyy.
Muuta huomioitavaa on lähinnä vakiokytkimen/automaattilaatikon kesto, molemmat on siellä 400Nm tienoilla. Manuaalissa Aeron kytkin sopii suoraan ja riittää 450Nm+, automaattilaatikolle vääntö on syytä rajata siihe 400.
Biopower-mahdollisuuttakin kannattaa harkita jos paikkakunnalta RE85-asemia löytyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 16:39
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Pieniä lisäkysymyksiä heräsi joten heitän ilmoille!
Softasta sen verran, että mistähän kannattaisi lähteä kyselemään softan päivittämistä?
Entä Biopower vaihtoehdossa joutuuko vaihtamaan muuta kuin softan?
Pieniä lisäkysymyksiä heräsi joten heitän ilmoille!
Softasta sen verran, että mistähän kannattaisi lähteä kyselemään softan päivittämistä?
Entä Biopower vaihtoehdossa joutuuko vaihtamaan muuta kuin softan?
Saab 9-3 1.8t Stg1 BP -08
Saab 9-5 Aero BP -02 (ex)
Saab 9-5 2.3t -98 (ex)
Saab 900T -87 (ex)
Saab 9-5 Aero BP -02 (ex)
Saab 9-5 2.3t -98 (ex)
Saab 900T -87 (ex)
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Jcarlson on loistava vaihtoehto kun mielessä softan päivittäminen.
Biopoweriin ei tartte vaihtaan mitään, mutta jos haluaa paremmat tehot irti, niin ainakin suuttimet joutuu vaihtamaan.
Biopoweriin ei tartte vaihtaan mitään, mutta jos haluaa paremmat tehot irti, niin ainakin suuttimet joutuu vaihtamaan.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Itse vaihdoin mitsun tuossa tämän viikon alussa, niin suosittelen lämpimästi teettämään teräspunoletkut (mulle tekivät n. 10 minuutissa), paljon helpompi asentaa ja noin puolet halvemmat kun muutossarja!
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 16:39
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Kiitos vastauksista, eiköhän näillä neuvoilla alkuun pääse!
Saab 9-3 1.8t Stg1 BP -08
Saab 9-5 Aero BP -02 (ex)
Saab 9-5 2.3t -98 (ex)
Saab 900T -87 (ex)
Saab 9-5 Aero BP -02 (ex)
Saab 9-5 2.3t -98 (ex)
Saab 900T -87 (ex)
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
2.3t lpt -98 (1997, 213tkm) manuaali.
Turbon porsimisesta meillä aiheutui seuraavanlainen varustelukierre, jolle ei toistaiseksi loppua näy
- Porsinut Garretti korvattu Mitsulla TD04HL-15T:
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 9a012ec008
- Tuloilmaputki ilmanputsarille:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2994
- Turbolle Aeron imu-Cobra:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3247
- Turbon letkusarja vaihdettu putkiin:
http://shop.speedparts.se/en/prod/mount ... 9a012ec008
- Uudet tulpat, öljyt ja suodattimet (öljy, bensa, ilma ja sisäilma),
tulpat BCPR7ES-11
- Hapertuneita letkuja uusittu ja muutettu:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/letkut/
- softa päivitetty 270hv/400Nm
- pakoputki veteli viimeisiään, joten sekin korvattu Hirchillä katista eteenpäin.
--> alkuperäinen kytkin antautui alle kuukaudessa (oli se toki osoittanut hieman merkkejä kulumisesta jo aiemmin, 200tkm ajettu...).
--> Eräästä hyvin tunnetusta ja luotetusta paikasta tilasin "originaalin" työsylinterin, joka osoittautui kuitenkin joksikin aivan muuksi... Kyseinen paska antautui sitten saman tien, joten kehoitan pysymään kaukana mokomasta roinasta. Alkuepäirisen, eli ihan oikeasti originaalin tunnistaa siinä olevast "GM"- kaiverruksesta.
... Kytkin tehtiin sitten toiseen kertaan (Aero-versio) ja nyt taas käy ja kukkuu.
Turbon porsimisesta meillä aiheutui seuraavanlainen varustelukierre, jolle ei toistaiseksi loppua näy
- Porsinut Garretti korvattu Mitsulla TD04HL-15T:
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 9a012ec008
- Tuloilmaputki ilmanputsarille:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2994
- Turbolle Aeron imu-Cobra:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3247
- Turbon letkusarja vaihdettu putkiin:
http://shop.speedparts.se/en/prod/mount ... 9a012ec008
- Uudet tulpat, öljyt ja suodattimet (öljy, bensa, ilma ja sisäilma),
tulpat BCPR7ES-11
- Hapertuneita letkuja uusittu ja muutettu:
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/letkut/
- softa päivitetty 270hv/400Nm
- pakoputki veteli viimeisiään, joten sekin korvattu Hirchillä katista eteenpäin.
--> alkuperäinen kytkin antautui alle kuukaudessa (oli se toki osoittanut hieman merkkejä kulumisesta jo aiemmin, 200tkm ajettu...).
--> Eräästä hyvin tunnetusta ja luotetusta paikasta tilasin "originaalin" työsylinterin, joka osoittautui kuitenkin joksikin aivan muuksi... Kyseinen paska antautui sitten saman tien, joten kehoitan pysymään kaukana mokomasta roinasta. Alkuepäirisen, eli ihan oikeasti originaalin tunnistaa siinä olevast "GM"- kaiverruksesta.
... Kytkin tehtiin sitten toiseen kertaan (Aero-versio) ja nyt taas käy ja kukkuu.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Olen ostamassa vm. -98 2.3t 9-5:sta, johon on vaihdettu mitsun TD04HL-15T, ja -08 mallisen aeron softa. Tehoa pitäisi olla 250hv. Kestääkö tuo 2.3t nuo tehot? Ja entä automaattilaatikko?
Toinen kysymys liittyy turboon, auto myydään turbovikaisena. Eli käynnistettäessä ja kylmällä moottorilla tulee sauhua koko putken täydeltä aika perkuleesti kunnes moottori lämpeää, jolloin savutus vähenee/loppuu. Turbossa ei välystä tunnu. Viheltää aika voimakkaasti kiihdytyksissä. Onko noita mitsuja kuinka usein porsinut kun on ilmeisesti enemmän garretille tyypillistä? Mietin, että uskaltaako kyseisen auton ostaa, josko onkin moottorissa jotain isompaa( mäntä,männänrenkaat tms...)? Ja huohotinpäivitys on tehty.
Toinen kysymys liittyy turboon, auto myydään turbovikaisena. Eli käynnistettäessä ja kylmällä moottorilla tulee sauhua koko putken täydeltä aika perkuleesti kunnes moottori lämpeää, jolloin savutus vähenee/loppuu. Turbossa ei välystä tunnu. Viheltää aika voimakkaasti kiihdytyksissä. Onko noita mitsuja kuinka usein porsinut kun on ilmeisesti enemmän garretille tyypillistä? Mietin, että uskaltaako kyseisen auton ostaa, josko onkin moottorissa jotain isompaa( mäntä,männänrenkaat tms...)? Ja huohotinpäivitys on tehty.
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Eiköhän tuossa kannata pelätä kaikkea mahdollista.
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Yhden vastaavanlaisen korjanneena voin kertoa että moottorin peruskorjausta pienempää remonttia ei ole varmaankaan luvassa ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Mitä eroa on TD04HL 15T ja TD04HL 15G turboilla? Jälkimmäinen olisi satavilla, mutta sopiiko se 9-5 2,3t värkkiin?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Ihanko joutuu rahaa antamaan myyjälle...?Jussi-T. kirjoitti:Olen ostamassa vm. -98 2.3t 9-5:sta, johon on vaihdettu mitsun TD04HL-15T, ja -08 mallisen aeron softa. Tehoa pitäisi olla 250hv. Kestääkö tuo 2.3t nuo tehot? Ja entä automaattilaatikko?
Toinen kysymys liittyy turboon, auto myydään turbovikaisena.
Lähtäkohtaisesti tuollaisen saa ehjänä Ruotsista ihan pilkkahinnalla, jos siis etsii viriteltyä pommia, joka jäi suutariksi... http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=1
Jos vika olisi ihan vähäinen, miksei myyjä ole laittanut sitä kuntoon? Herää epäilys, että onko Mitsu vai kopio-mitsu... Moottori kyllä tehon kestänee, mikäli ei ole sitten muuta oikeaa vikaa, mutta turbovian seurauksena voi olla että pahempaakin on päässyt tapahtumaan ja purkuun menee, esim. onko voitelu ollut kunnossa, herkästi on päässyt öljytkin vähiin jne. Autoa kalliimpi remontti joka tapauksessa
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
Jälkimmäinen on ollut ainakin vuoden 93 aero tonnarissa. Ensimmäisestäkin on montaa eri varianttia joten pelkkä ahtimen malli ei takaa sopivuutta. Toki kun tarpeeks rälläköi ja hitsaa niin kaiken saa sopimaan.A.L. kirjoitti:Mitä eroa on TD04HL 15T ja TD04HL 15G turboilla? Jälkimmäinen olisi satavilla, mutta sopiiko se 9-5 2,3t värkkiin?
Re: Turbosta ja sen vaihdosta
http://www.aet-turbos.co.uk/turbo_turbo ... p?cat=SAAB -sivusto kertoo että molempia ollut 93-98 vm. 93 - 98 SAAB 9000 Aero 2.3L P B234R TD04HL - 15G - 6JouniCSE kirjoitti:Jälkimmäinen on ollut ainakin vuoden 93 aero tonnarissa. Ensimmäisestäkin on montaa eri varianttia joten pelkkä ahtimen malli ei takaa sopivuutta. Toki kun tarpeeks rälläköi ja hitsaa niin kaiken saa sopimaan.A.L. kirjoitti:Mitä eroa on TD04HL 15T ja TD04HL 15G turboilla? Jälkimmäinen olisi satavilla, mutta sopiiko se 9-5 2,3t värkkiin?
http://www.saablink.net/forum/performan ... /13430.htm -sivustolla on aihetta turbojen välillä puitu... Taisi olla niin että vm. 93 toimitettiin 15G:llä, isommilla suuttimilla jne ja 94-98 aerot on 15T:llä.
"15t has compressor blades of varying heights, 15g has the same compressor blade heights all around." ja "they are physically the same compressor,exhaust and center housings with just a different compressor wheel."
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.