Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Moro vaan kaikille lukijoille,

Olisin huomenna menossa kyyläilemään yhtä 9-5 turbo tomaatti saabbia.

Tässä on mitä tiedän autosta:
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 9-5
Body type: 4-door Sedan
Gear box: 4-Speed Automatic
Engine type: B235E LPT
Model year: 2000
Assembly plant: Trollhattan line B or Arlov, Sweden
Serial number: xxxxxx
Control symbol: Passed
SRS: Dual Airbags, 9-5 SE

Nyt kertokaa tietäjät... Tai oikeastaan kritisoikaa tämä auto. Kiinnostaa 9-5 hiekot kohdat.

Tiedän myös että edellinen omistaja on ollut invaliidi (yksi jalka poikki). Vaihto tämä saabin diisseliin.

Kuinka luja kone? Eikö ollut joskus puhetta että B235 koneissa on valmistusvirhe? Miten voin varmistaa että kone on ehjä?

Entä onko tuo tomaatti laatikko kuinka luja?

Mitkä on sellaiset ns. tyyppiviat noissa 9-5:ssa?

Mikä kulutus?

Kaikki tieto on tarpeen. Eiku rohkeasti kritisoimaan. :)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Haku- toiminnolla löytyy valtava määrä tietoa nimenomaan tähän asiaan liittyen.
Vakavimmat mahdolliset viat ovat varmaan moottoriin liittyen; huohotinongelmat sekä turbon kestävyysongelmat. Laatikoissakin on ongelmia ollut mutta ei koske kaikkia yksilöitä.
Citroën Jumper 2.2 ´10
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Palstalta löytyy useita vikalistoja.

Esim. tästä ketjusta löytyy yksi vikalista (mun tekemä), joka sekään ei ole täydellinen, koska esim. en ole koskaan ollut automaattien kanssa paljonkaan tekemisissä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=94803

Kun kyse on tuonikäisestä, niin kaikenlaista voi olla joko tuloillaan tai päällä. Osa vioista on enemmän km-perusteisia/käyttötuntiperusteisia (esim. bensapumppu) ja osa taas ehkä enemmän ikäperustaisia (hapertuvat käsijarruvaijerin kuoret) ja osa taas yksilöstä riippuvia (kestääkö ahdin 70 tkm vai 310 tkm).

Triviaalina toteamuksena, että vaikka lista on pitkä, niin tällaisen masiinan ylläpito on aika edullista, jos osaa/voi tehdä itse ja metsästää komponentteja edullisemmista lähteistä. Jos taas joutuu viemään autoa pajalle joka kerta ja laitattaa marmoritiskihintaisia osia, niin kustannustaso on parhaimmillaan katastrofaalinen. Makuasiana sitten, tykkääkö vaihtaa tiettyjä (matkanteon katkaisevia) riskikomponentteja etukäteen.

E
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, uusi saabisti teidän keskuudeessa hyvät herrat.

Ostin yllä mainitu saabin. Toivottavasti on hyvä peli. Kuulemma on huohotus virit tehty, ja viimeisin huolto näkyy 175tkm kohilla. Nyt kilometrejä 195 ja katsastettu tässä kuussa. Huomasin ajaessa kotia, että loivissa kuopissa jotain pientä kolinaa. Toivottavasti mitään vakavaa. Jos on isompi reikä asfaltissa, mitään en huomaa, muutta loivissa hiukan tuntee.

Myös kun nollista alkaa kiihtymmään, niin siinä heti liikkeen alussa saattaa tuntua ratissa pieni lyönti. Aika pieni, mutta kun olen arka näissä asioissa tunnen sen. Varmaan moottorin kumet? Laatikon kiinikkeet?

Turbossa en huomaannut mitään erikoista. Ainut mitä huomasin että autohan on eläin. Pieni polkaisu niin lähtee kuin tykistä. Ja puhutaan 170 heppasesta tomaatista. Esim. samoilla tehoilla isän volvo ei ole läheskään näin pirteän oloinen.

Mukava kulutus tässä on. 120km motarilla, ja ehkä 15 kaupungilla, keskikulutus 7,5l / 100km. Volvon jälkeen tämä ei syö juurikaan mitään.

Ehkä moottori nakuttaa jonkun verran, mutta eihän tämä uusi. Toivottavasti on Saabin ominaisuus.

Ärsyttää että joku oli joskus irroittanut vasemman takaoven sisukset (siis sen sisäpanellin) ja asentanut sen päin v*ttua, että ikkunan ja paneelin väliin mahtuu 2 sormea. Näköjään kasausjärjestys väärä. Pitääpi tutkia.

Ei toimo takalunkan aukaisumekanismi ainakaan sähköisesti. Toivottavasti on helppo korjata (olenhan sähkömies...........).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja J8 »

Ostitko Oulusta ja semmoinen ruosteen vihreä? Jos näin, niin mun duunikaverin entinen. Tosiaan taisin kesällä katsoa että uusi huohotuspaketti olisi asennettu. Siitä, että oliko se uusin versio, niin en ota kantaa :D Yleiset osiolla ylin topikki käsittelee ko. aihetta.

Takaluukun johdot poikki siitä taitoksesta "haitarin" sisältä.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

J8 kirjoitti:Ostitko Oulusta ja semmoinen ruosteen vihreä? Jos näin, niin mun duunikaverin entinen. Tosiaan taisin kesällä katsoa että uusi huohotuspaketti olisi asennettu. Siitä, että oliko se uusin versio, niin en ota kantaa :D Yleiset osiolla ylin topikki käsittelee ko. aihetta.

Takaluukun johdot poikki siitä taitoksesta "haitarin" sisältä.
Jaa. Taitaapi olla se. Oliko muuten hyvä saabbi? Järkevä ostos? Mitä ongelmia siinä oli? Ja miksi on oven paneelli käytetty irti?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Takaoven panelista: Itse olen tavannut useamman vanhemman 9-5 yksilön missä oven väliin on päässyt vettä ja tämän seurauksena takaoven panelit lahonneet. Koitappas painella panelia alareunasta, onko pehmeetä? Panelin saa helpoisti irti jos joku ei ole rikkonut kiinnitysklipsejä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja J8 »

Shadow_Fi kirjoitti:Jaa. Taitaapi olla se. Oliko muuten hyvä saabbi? Järkevä ostos? Mitä ongelmia siinä oli? Ja miksi on oven paneelli käytetty irti?
En sen koommin tutustunut autoon, muutakuin kävin tsekkaamassa sen huohotuksen. Ei ainakaan kaveri valitellut mistään vioista, joten sen aikana kait pelannu hyvin. Halus vaan vaihtaa tiisseliin. Pitkästä starttamisesta joskus mainitsi, mutta sanoi poistuneen tulppien vaihdolla ja paremmalla polttoaineella(98E). Muutenkin kannattaa tuota tankata, varsinkin jos(kun) laitat joskus menevämpää softaa :lol:

Onnea uudelle hankinnalle!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihteiston ja apurungon välinen etutukitanko kumeista rikki, siitä töytäisy liikkeellelähdössä. Helppo vaihtaa ja halpa osa, kulutustavaraa.

Huoltovälinä on järkevä pitää 10tkm ellei tule yli 20tkm vuoteen eli öljynvaihtoon välittömästi. Nakutus hydraulisten venttiilinnostimien likaantumisesta, moottorin huuhtelupesu yleensä auttaa ja tähän liittyen imusihdin tarkistus öljypohjan kautta.

Voipi auttaa myös RE85 polttoaineen käytön aloitus kuten on jo puhetta ollut sen puhdistavasta vaikutuksesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Kun havittelet vm2000 ja jos kilometrit lähentelee kahtasataa tuhatta, tai yli. Katso onko siihen tehty turbon ja jakopään remontti. Muuten pois hinnasta n.2500€, paitsi, jos et itse tee hommaa. Kallista pajalla ja ne on takuuvarmasti edessä aika pian näissä kilometreissä. MUlla niitä on ollut.
Kimpo
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: La Loka 15, 2011 16:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja Kimpo »

Lainaan hieman topikkia, kun itsekin samoissa aiheissa liikun. :)

Ensimmäistä Saabbia siis ostamassa, ja sopiva yksilö jo bongattu. Varustettu täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Kysyin myyjältä onko tomaatin öljyt vaihdettu ja huohotinpäivitys tehty, mutta näistä ei erikseen löydy mainintaa kirjassa. Kuuluuko ko. jutut siis huolto-ohjelmaan?

Nim. "Sairaus" vei mukanaan. 8)
9-3 SC 2.0t Vector M6 -08
ex-9-5 Aero AT -03 BP
ex-9-3 SC 1.8t Vector M5 -08, BP stage1
ex-9-5 Aero AT -02
ex-9-5 2.0t Arc -02
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja edix »

Kimpo kirjoitti:Lainaan hieman topikkia, kun itsekin samoissa aiheissa liikun. :)

Ensimmäistä Saabbia siis ostamassa, ja sopiva yksilö jo bongattu. Varustettu täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Kysyin myyjältä onko tomaatin öljyt vaihdettu ja huohotinpäivitys tehty, mutta näistä ei erikseen löydy mainintaa kirjassa. Kuuluuko ko. jutut siis huolto-ohjelmaan?

Nim. "Sairaus" vei mukanaan. 8)
Omalta osalta voin sanoa että 260tkm ajetulla ja täydellisen huoltokirjan omaavaan yksilöön ei ole tehty esim huohotinpäivitystä. Toki voi olla että tämä johtuu siitä että on tuontiauto, mutta jotenkin luulisi että samat säännöt eri maissa, varsinkin kun on ihan Saabilla tehty huollot..

Omaa autoa saanut kyllä korjauttaa sen verran paljon että en usko enää mihinkään.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
karihai
"Aero"
Viestit: 496
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja karihai »

Automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan 150 000 km välein, kannattaa kyllä vaihtaa tiheämmin. Sen sijaan huohotinpäivitys ei kuulu, mutta siihen saa päivityssarjan esim. ProCar Serviceltä ja sen pystyy itse laittamaan.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kertokaahan nyt mitä se auttaa laittaa - huohotin vaivaiseen - moottoriin mitään päivitystä kun vahinko on jo tapahtunut :?:

Jos ei ole tähän päivään mennessä T7 moottoria päivitetty - siis vm.1997 - 2004 - niin aika turhaa on neuvoa sitä päivittämään ... ennen kuin moottori on kunnostettu :!:
Saab 9-5 2.0t 1998
HANNU4
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2009 19:53

Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?

Viesti Kirjoittaja HANNU4 »

Minulla senverran kokemusta vaimon omistaman OG 9-5 viosta jotka korjannut itse foorumin avustuksella. Peruutus ja takasumuvalo pimeinä ja cruise lopetti toimimasta + ajovalot jäi päälle huomiovaloasennossa vaikka avaimet taskussa ja ovet lukossa.
Kaikki viat korjautui kun korjasin peräluukkuun menevän haitarikumin sisältä yhden katkenneen johdon. :lol: Auto 2.3t 2001 ajettu 165000km. Muuten aivan loistava auto, vääntää matalalta ja ohituksissa joutuu laittamaan hämmästyksenestolaitteen
päälle. ( laitetaan kuminauha pään yli leuanalta. että summu ei loksahda auki.)

SAIS JO TALVIKELIT TULLA!!
Hanniko
9000 CD 2.3 TURBO IC A
Vastaa Viestiin