41 09 070

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

41 09 070

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Morjes

Onko kellään tietoo missä vika kun oikea (apukuskinpuoli) lähivalo ei pala ?
Tiedän et haussa löytyy mutta jos poltin on vaihdettu, sulake tarkistettu (yleismittarilla) oranssia Releboxia koputeltu, ei vaan pala siis lähivalo. Mimmi sano jossain että ei se lampcontrol sammuta vain toista vaan molemmat. Eli onko tuolla viellä jossain oik,lähivalon, sulake tai jotain. Mitä se lampcontrol maksaa 200€ vai? 8O

Auto 9-5 -98 2,3t se
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Morjes
Vika jatkuu. poltin vaihdettu, liitin varmistettu et menee pohjaan, mutta liittimelle ei tule virtaa?, Sulakkeet ( konehuone, LC vieressä) katsottu vaihdettu ristiin vasen LV>oikea LV ei vaikutusta? Lamp Control ( 41 09 070 ) Kokeiltu toisesta autosta ( 1999 9-5 ) , ei toimi. Onko viellä jossain releitä tai sulakkeita, miten se lampun kiinnitys vaikuttaa lampun toimintaan? Onko kellään kytkentäkaavioa? Kiitos etu käteen jos löytyy.
Niin sitten viellä miten tää vika tuli (ilmeisesti) kun starttasin auton kiireessä kesken sen control chekingin, vai vaikuttaax toi mitään? Auton ajoin talliin illalla valot heijastu seinään. :D Aamulla töihin lähtiessä auton startattua oikeanpuolinen pimeä. :roll:
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Morjes

-Minnille; Pitää kokeilla kantajännitettä (mitata), ja syöttää akku jännite suoraan releen liitäntäpohjaan, katsotaan viikonlopunaikana. :)

-9-5T,lle; Et viitsis laittaa sitä ko. kaavioo jakoon :roll:

Kiitos kaikille, tästä homma etenee :D :mrgreen:
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Otappa se oranssi"rele" pöydälle, aukaiset sen ja juottelet sieltä kaikki juotokset uudestaan. Itsellä oli juuri tuota vikaa, että ei toisen puolen lyhkänen toiminut, mutta tuon juottamisen jälkeen ei ole n.3vuoteen ollut ongelmia.

Noissa on ilmeisesti ns. kylmäjuotoksia mitkä ajan/tärinän aikaan saannoksena murtuvat.

On marmoritiskillä melkoisen kallis mokkula :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

9-5T kirjoitti:
Blackviggen kirjoitti:-9-5T,lle; Et viitsis laittaa sitä ko. kaavioo jakoon :roll:
Tuu hakee.
Aika teini vastaus vai :?: Taidat pyrkiä Mimmi2,si :lol:. Voisitko olla vastailematta jatkossa :evil:
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Morjes

Arvoitus ratkaistu kai 8O . Mutta sorry vaan jos läikky yli "9-5T" mutta tää vähän hitsas mua tää homma. Mutta asiaan, päätin istua autotallissa niinkauan kun homma ratkee ja ratkeshan se lopulta. Mittasin sulakepohjat 7 ja 9 12v, releen pohjat virtapäällä 0V molemmat 56BR ja 56BL joten kaikki poltimot vaihtoon vasemmalta. Yllätys ,eihän vasen parkkikaan pala. Eikun vaihtoon H7 LV ja KV vaihtoon, sit virta päälle kokeilee ja kaikki valot toimii. Joten siellä umpiossa on johdot niputettu yhteen tai sarjaan kun H7;lta menee mustajohto parkeille, oisko tässä se syy et lyhyetvalot ei palannu rikkinäisen parkkilampun takia?
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja ilra »

Tuliko tuohon ikinä mitään muuta selitystä kuin se, että myös parkkivalo oli palanut? Minulla meinaan sama ongelma eikä vika ole releissä koska tänään kokeiltiin toimivilla releillä mutta vaikutusta ei ollut. No en ole kyllä katsonut palaako se parkki 8) mutta vasemman lähivalon sulakkeelle ei tule jännitettä.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Saman tyylistä onkelmaa.

Kuljettajan puolen molemmat hekut pimeenä, lähivalo palanut ja kanta paskana joten vaihdoin ne ja alkoi toimimaan, mutta kaukovalo ei pelaa. Hehku ehjä (mittarilla testasin) sekä kaikki sulakkeet ehjänä. Kytkentäkaavion avulla testasin virran kulun liittimeltä sulakerasialle jne ja kaikki ok.
Vänkärin puolella kaikki valot toimii kuten pitääkin. Mittaristoon ei syty sinistä pitkien merkkivaloa pitkien ollessa päällä (siis vain väkärinpuolella) ja tästä eräs tuttu päätteli että voisi olla tämä "lampcontrol" 41 09 070 viallinen kuljettajanpuolen kaukovalon maadoituksen osalta (kuulemma maadoittaa molemmat pitkät erikseen?).

Controlleria ei saa tarvikkeena ja marmoritiskiltä 140€ joten ei kiinnosta ostaa 140€ arpaa tällaisen "pikkuvian" takia.

Vähän vierastan controllerin aukaisua ja tarkistusta mutta mutta..

Jos jollain vielä jotain vinkkiä tähän ongelmaan niin olisin kiitollinen :)
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja valtteri »

anttimak kirjoitti:Saman tyylistä onkelmaa.

Kuljettajan puolen molemmat hekut pimeenä, lähivalo palanut ja kanta paskana joten vaihdoin ne ja alkoi toimimaan, mutta kaukovalo ei pelaa. Hehku ehjä (mittarilla testasin) sekä kaikki sulakkeet ehjänä. Kytkentäkaavion avulla testasin virran kulun liittimeltä sulakerasialle jne ja kaikki ok.
Vänkärin puolella kaikki valot toimii kuten pitääkin. Mittaristoon ei syty sinistä pitkien merkkivaloa pitkien ollessa päällä (siis vain väkärinpuolella) ja tästä eräs tuttu päätteli että voisi olla tämä "lampcontrol" 41 09 070 viallinen kuljettajanpuolen kaukovalon maadoituksen osalta (kuulemma maadoittaa molemmat pitkät erikseen?).

Controlleria ei saa tarvikkeena ja marmoritiskiltä 140€ joten ei kiinnosta ostaa 140€ arpaa tällaisen "pikkuvian" takia.

Vähän vierastan controllerin aukaisua ja tarkistusta mutta mutta..
Jos jollain vielä jotain vinkkiä tähän ongelmaan niin olisin kiitollinen :)

Avaa vaan se punainen rele ja tinaa se yksi irronnut tinaussauma.
Irronnut tinasauma näkyy kyllä jopa ilman suurennuslasia
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja anttimak »

valtteri kirjoitti:
anttimak kirjoitti:Saman tyylistä onkelmaa.

Kuljettajan puolen molemmat hekut pimeenä, lähivalo palanut ja kanta paskana joten vaihdoin ne ja alkoi toimimaan, mutta kaukovalo ei pelaa. Hehku ehjä (mittarilla testasin) sekä kaikki sulakkeet ehjänä. Kytkentäkaavion avulla testasin virran kulun liittimeltä sulakerasialle jne ja kaikki ok.
Vänkärin puolella kaikki valot toimii kuten pitääkin. Mittaristoon ei syty sinistä pitkien merkkivaloa pitkien ollessa päällä (siis vain väkärinpuolella) ja tästä eräs tuttu päätteli että voisi olla tämä "lampcontrol" 41 09 070 viallinen kuljettajanpuolen kaukovalon maadoituksen osalta (kuulemma maadoittaa molemmat pitkät erikseen?).

Controlleria ei saa tarvikkeena ja marmoritiskiltä 140€ joten ei kiinnosta ostaa 140€ arpaa tällaisen "pikkuvian" takia.

Vähän vierastan controllerin aukaisua ja tarkistusta mutta mutta..
Jos jollain vielä jotain vinkkiä tähän ongelmaan niin olisin kiitollinen :)

Avaa vaan se punainen rele ja tinaa se yksi irronnut tinaussauma.
Irronnut tinasauma näkyy kyllä jopa ilman suurennuslasia

Okei kiitos vinkistä! Kerkesin kyllä jo tilaamaan hajottamolta käytetyn releen mutta onpahan varalta 2 :D Myydä tietenkin voin jos joku tarvitsee :)
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja jameli »

Aiemmin ainakin Pro-CarServise myi tuota Speedpartsin tarvikeosaa, muistaakseni 55eur.
http://shop.speedparts.se/en/prod/900-9 ... 62b09ce1e2

Vm-98 tuo kesti 10v, vm-06 samainen osa kesti enää 4v. ...
__________________
Harrastus tauolla.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tosiaan oli omassa sama vika, ed. omistaja oli vetänyt hyppyjohdolla vasemmalta lampulta oikealle sähköt. Pitkät lakkas myöhemmin toimimasta. Halvin keino on kuten aiemminkin mainittu, eli oranssi rele pöydälle ja auki. Itse kävin kaikki tinaukset läpi kun en löytänyt näkyvää vikaa. Tämän jälkeen kaikki toimi kuin pitää ja hyppylangan sai ottaa pois. Suotta tommosesta releestä maksaa jos omistaa pienehkön kolvin ja pätkän tinalankaa. Onhan mahdollista että kolvaat sen releen piloille, mutta kun se on rikki jo ennestään niin eipä siinä suurta vahinkoakaan tule.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja jameli »

äölkjhgf kirjoitti:Suotta tommosesta releestä maksaa jos omistaa pienehkön kolvin ja pätkän tinalankaa. Onhan mahdollista että kolvaat sen releen piloille, mutta kun se on rikki jo ennestään niin eipä siinä suurta vahinkoakaan tule.
Pääasia että tuli kuntoon ja todennäköisesti parempi kuin tarvikeosa uutena ;)

Niih...
Pienehkön kolvin osto 20 eur, tinaa 5 eur ja puolisin hermojen kiristely kun kerrostalon keittiön pöydällä kolvailen XXX eur.

Kolvin hankinta, osan purku, kolvaus ja kasaus... ilmeisesti ilmaista, jos kuvittelee ettei oma työ maksa mitään ja vapaa-aika olisi ilmaista...

Ei viitsi huomioida sitä, että tuolla vaivalla ei edes välttämättä tule kunton, saattaapi olla että enempi menee vaan pilalle kun kokematon kolvaaja lähtee lämmittelemään...

55eur onkin yhtäkkiä melko edullista ;)
__________________
Harrastus tauolla.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mutta kun se onnistuu, niin vilpitön onnistumisen ilo-> PRICELESS.
Siinä kolvin ja tinan ostokin saatikka sitten oma työ tuntuu saatavilta.
Ahdonvoimaa
michael67
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 16:20
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 41 09 070

Viesti Kirjoittaja michael67 »

Kuukausi sitten ostin tinatun releen paikalliselta merkkihuollolta 30 € hintaan!
Saab 9-5 2,3 AT, -98
Vastaa Viestiin