
Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
mää ihmettelen miten volvo voi olla noin kevyt tinakuori... 

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
Niin no, en ajatellut että nuo lisähärvelit jne. painavat melkein 500kg. Mutta näköjään sen on niin.
Volvossani ei ollut mitää. Karvalakeista karvalakkisin.
Volvossani ei ollut mitää. Karvalakeista karvalakkisin.

Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
Omamassoista vielä sellainen yksityiskohta, että vuodesta 1995 alkaen autojen omamassaan on laskettu mukaan 70-kiloinen kuljettaja. Muistaakseni se lisäys oli 70 kg. Eli sama automalli 1994 rekisteröitynä on 70 kiloa kevyempi kuin 1995 rekisteröitynä. Kokonaismassaan tämä kikkailu ei tietenkään vaikuta.
Kattelin vanhoja taulukoita myöskin. Vuonna 1986 perusmallinen Volvo 740 painoi 1250 kiloa, Saabin tonnari taisi olla 1310. Turbommat ja varustellummat sitten noin 50 - 100 kiloa enemmän.
Kattelin vanhoja taulukoita myöskin. Vuonna 1986 perusmallinen Volvo 740 painoi 1250 kiloa, Saabin tonnari taisi olla 1310. Turbommat ja varustellummat sitten noin 50 - 100 kiloa enemmän.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
75kg kuljettaja ja 5kg matkatavaraa, eli yhteensä 80kg 

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
Rexi ja aero, mistä tämmöset tiedot löytyy?
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
Jostain Finlexin tai Trafin arkistoista. Suoraa linkkiä en ainakaan heti osaa antaa, kun tuo lukema on tullut vaan opiskeltua ulkoa jokunen vuosi takaperin.
EDIT: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 9Q&cad=rja
Tuolta löytyy ainakin maininta kuljettajan massasta (75kg) sekä paljon muutakin asiaa.
EDIT: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 9Q&cad=rja
Tuolta löytyy ainakin maininta kuljettajan massasta (75kg) sekä paljon muutakin asiaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
Voihan tää niinkin olla, että suomessa lisätään auton omapainoon tuo kuski, mutta se tuntuu hieman hassulta, saab kuitenkin ilmoittaa auton omanpainon: täydellä tankilla, jäähdytysnesteet, tuulilasin puhdistusnesteet ja työkalut ja vararengas siis ajovalmiina ilman kuljettajaa, Vuoden 2006 ja sen jälkeen. Sedanin omanpainon pitäisi jäädä välille 1500-1680kg, ja sportcombin välille 1550-1745kg.
EDIT:Luin tuolta "aero"n antamasta linkistä ja siellä lukee, että omapaino sisältää myös kuskin, no hassulta se kuulostaa vieläkin.
EDIT:Luin tuolta "aero"n antamasta linkistä ja siellä lukee, että omapaino sisältää myös kuskin, no hassulta se kuulostaa vieläkin.

Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?
Minä luin ainakin edellisen autoni rekisteriotteesta jotain että "1.1.1995 alkaen omamassaan lisätään 80 kg". Se oli siis 1994-mallinen auto, jonka massa oli vielä vanhaa mallia. Sama auto olisi siis rekisteriotteenkin mukaan ollut painavampi vähän myöhemmin reksiteröitynä. Olen minä tuon jutun jostain muualtakin sittemmin lukenut.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006