Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mites on arvon Saabistit. Millä vaihteella manuaaliaskilla väki ajaa 80 alueella? OpenSID näyttää ilmamassan perusteella pienempiä lukemia nelosella kuin vitosella... Varsinkin vähänkin mäkisessä maastossa vitonen tuntuu tossa vauhdissa liian harvalta.

Kone siis 2.0 stage1 ja tällä hetkellä jätemyllynä eli etanoliruokavaliolla.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Open sidill'ä näkyvä yksikkö on mg/Combustion

aukeeko missä on jutun juoni ?

(Itse ajelen 50-60 vauhdeissa tasamaalla kevyellä kuormalla jo kolkilla manuaalin vitosella E85:n avittamana)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Isommalla vaihteella on aina kulutus pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Uskoisin sen aukeavan, eikös se kuitenkin kerro isommasta kulutuksesta jos luku on suurempi? Vai...?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

jcarlson kirjoitti:Isommalla vaihteella on aina kulutus pienempi.
Onkos tämä ihan koko totuus?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ei vaan ilmamassasta per palotapahtuma.
palotapahtumia on tuplakierroksilla tuplaten ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

vesa67 kirjoitti:ei vaan ilmamassasta per palotapahtuma.
palotapahtumia on tuplakierroksilla tuplaten ...
Nyt aukesi lisää, kiitos taas valistuksesta.

Eli sama tässä kuin monessa muussakin asiassa, hanskalokerosta manuaali lapaan ja lukemaan... :oops:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9000 automaatilla kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Isommalla vaihteella on aina kulutus pienempi.
Onkos tämä ihan koko totuus?
Kyllä on. Termodynaaminen hyötysuhde on etenkin ottomoottorilla suurimmillaan täydellä kuormituksella. Kuormitus kasvaa kaasupolkimen asennon mukaan.. Tilanne voi muuttua vasta sitten jos komponenttien suojelemiseksi tarvitaan rikasta seosta/epäoptimaalista sytytysennakkoa. Ei tule kyseeseen tasakaasuajossa suomen nopeusrajoituksilla.

Voimansiirto- ja moottorin kitkahäviöt on myös pitkälti kierrosluvun funktioita joten matalammalla kierrosluvulla myös häviöt on pienemmät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja K95 »

Eikös tuo riipu aika paljon ajo- ja liikennetilanteesta, kierroksista ja vääntökäyristä.
Itse en ainakaan saabbia ostanut sen takia että sillä pääsisi pienellä kulutuksella.

Kahdeksankympin vauhdissa se vitonen on jo käypänen mutta jos vauhti seilaa 60-80 välillä niin kyllä silloin ainakin minulla on nelonen tuossa aerossa. Jos kuudestakympistä survasee vitosella kaasun pohjaan niin kyllä minun korvaani rauta valittaa vähän liikaa.

Kun vertailen edelliseen autooni joka oli matalapaineturbo ja teho/vääntö paljon pienempi kuin aerossa niin sen kiihtyvyys 5. vaihteella 60 - 120 on speksien ja oman tuntumankin mukaan nopeampi. Mutta se johtuu siitä että siinä vitonen on tiheämpi ja vääntö viritetty alemmille kierroksille.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Matalapaineturbossa ja Aerossa on samat välitykset, kun puhutaan 9-5:stä.
Lähtisi se kiihtymään jollain lailla 60km/h:stakin viritettynä, vakiona ei koska vääntöjä on rajoitettu alakierroksilla neloskoneelle ominaisen tärinän vuoksi.

Kun nyt puhuttiin siitä milloin on kulutus matalin, niin se on aina silloin kun kierrokset on matalammat. Väännöllä ei ole merkitystä kun ajetaan tasaista nopeutta, kunhan sitä on sen verran käytettävissä että ajovastukset voitetaan eli vauhti pysyy yllä. 80km/h vauhdissa tähän ei kummoista vaadita.

Siihen en ota kantaa mikä on mukavaa tai kannattavaa tms. Kulutus on kuitenkin suuremmalla vaihteella pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

jcarlson kirjoitti:Siihen en ota kantaa mikä on mukavaa tai kannattavaa tms. Kulutus on kuitenkin suuremmalla vaihteella pienempi.
Väitän vastaan. Kulutus on aina autokohtainen ja riippuu paitsi välityksistä, myös moottorin ominaisuuksista. Jos moottorin ominaisuuksiin nähden ajetaan alikierroksilla, joutuu kaasua polkemaan syvemmälle ja vaikka kierroksia on vähemmän soppaa/kierros menee enemmän ja jossain kohtaa tulee vastaan se raja, että soppaa/km menee enemmän.

Tästä asiasta on väännetty kättä ja bittiä monella forumilla, eikä tässä asiassa ole olemassa yhtä totuutta.

btw. On olemassa ihan autotehtaan (ei :saab: ) itsensä piirtämiä kulutuskäyriä, missä pienemmällä vaihteella kulutus on pienempi kuin suuremmalla. Tokihan nykyään tällaisia tietoja ei enää saa mistään, eli puhutaan vanhan tekniikan kulkineesta.
96 V4 -75
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Aletaan päästä asiaan!! No, onko väellä kokemusperäistä tietoa siitä, millä vaihteella kannattaa ajella n. 80 vauhtia oletuksena, että ei rääkätä konetta ja kulutus pysyy "aisoissa", eli mentäis alle 8 litran per sataselle...

Manuaalihan sanoo, että vitonen päälle 75km tuntinopeudessa. Jos tällä koitat isompaan mäkeen mennä, niin armoton jurmutus tulee pannuhuoneesta...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja 3J »

No manuaalin suositukset ovat tietenkin tasamaalle ja tasanopeuteen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Näitähän voi testailla esimerkiksi obd-pulikalla ja sopivalla ohjelmalla. Itselläni käytössä tuo Android-puhelin ja siinä Torque-ohjelma, kertoo kulutuksestakin paljon tietoa niin halutessani, hetkellisen, pitkäaikaisen, keskimääräisen, myös hintatiedot, kun syöttää litrahinnan jne..

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jukka T kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Siihen en ota kantaa mikä on mukavaa tai kannattavaa tms. Kulutus on kuitenkin suuremmalla vaihteella pienempi.
Väitän vastaan. Kulutus on aina autokohtainen ja riippuu paitsi välityksistä, myös moottorin ominaisuuksista. Jos moottorin ominaisuuksiin nähden ajetaan alikierroksilla, joutuu kaasua polkemaan syvemmälle ja vaikka kierroksia on vähemmän soppaa/kierros menee enemmän ja jossain kohtaa tulee vastaan se raja, että soppaa/km menee enemmän.

Tästä asiasta on väännetty kättä ja bittiä monella forumilla, eikä tässä asiassa ole olemassa yhtä totuutta.

btw. On olemassa ihan autotehtaan (ei :saab: ) itsensä piirtämiä kulutuskäyriä, missä pienemmällä vaihteella kulutus on pienempi kuin suuremmalla. Tokihan nykyään tällaisia tietoja ei enää saa mistään, eli puhutaan vanhan tekniikan kulkineesta.
Väitä vain. Kaasupolkimen mennessä syvemmälle ottomoottorissa pumppaushäviöt pienenevät kun alipaine imusarjassa vähenee. Jos seossuhde pysyy edelleen samana (kattiautossa stoikiometrinen 14,7:1), niin polttoainetta myös kuluu vähemmän/km vaikka soppamäärä/kierros tietysti on suurempi. Samoin kitkahäviöt pienevät kierrosten mukana kuten jo sanoin. Kyllähän käytännössä jossain vaiheessa raja tulee vastaan jossa BSFC jo heikkenee kun kierrokset putoavat liian alas, mutta sellaista ajotilannetta harvemmin vastaan tulee suomen rajoituksilla tasanopeudella ajossa. Kiihdyttämisestähän nyt ei puhuttu.

Nykymoottorit, etenkin Saab B2X5 on muuten viritetty nokilla erittäin alavireiseksi jotta alavääntöä käytännön ajoon löytyisi, ei se ole moksiskaan alle 2000r/min kierroksista kuten ehkä jokín vanha ylävireinen moottori. Muistaakseni vitosvaihteella kierroksia on n. 2250r/min 9-5:ssä 100km/h vauhdissa, joten 80km/h kierrosluku on 1800r/min. Vakioautossakin maksimivääntö on jo saavutettavissa tuolla lukemalla.

Voi olla ja varmaan onkin väännetty, kuitenkin ihan perus moottoritekniikkaa tässä on takana eikä se vääntelystä miksikään muutu. Jos nyt olet niitä Be (tai BSFC) käyriä nähnyt, niin olet varmaan huomannut että niissä yleensä tarkastellaan asiaa tehon funktiona. Silloin kun tarvittu teho on suuri, on hyötysuhde parhaimmillaan siinä "kylpyammeen" keskialueella eli maksimiväännön alueella.
Nyt jos katsotaan asiaa ihan väännön (tai BMEP:n) kannalta, niin paras kohtahan on tietysti siellä missä se on liki maksimissaan. Kun käytetään varsin pientä tehoa joka on kaukana maksimaalisesta, lähestetytään käytännössä optimaalisimpaa BMEP:iä kun kierroksia lasketaan.

Eli jos ajetaan 80km/h ja kyseessä on nykyaikainen ja suhteellisen tehokaskin moottori, niin se teho mitä tarvitaan ajovastusten voittamiseen on maksimitehoon nähden varsin pieni (totaalisen hatusta heitettynä vaikkapa 15kW, on jo tovi siitä kun tuli piirreltyä ajotilapiirroksia). Näin ollen kun halutaan vain nopeuden pysyvän samana, riittäisi että moottori tuottaa juuri ja juuri tuon tehon. Vakio 9-5 Aero tuottaa kuitenkin jo 100kW tehon tarvittaessa tuolla, joten kuormitus on vaivaiset 15%. 2-litrainen on selvästi heikompi, mutta jaksaa silti helposti nopeuden ylläpitää, mäkeen noustessa ajovastukset kasvavat radikaalisti jolloin BMEP:n noustessa lähelle maksimia moottori tyypillisesti tärisee. Johtuu kuitenkin vain neloskoneen epäsivistyneisyydestä, samantehoinen 5- tai 6-sylinterinen selvittäisi tilanteen tärisemättä.

Tuossa on yksi syy, miksi uusissa moottoreissa panostetaan todella paljon moottorin tuentaan ja kaksoismassavauhtipyöriin. Saadaan vähennettyä neloskoneen tärinää pienillä kierroksilla ja suurilla kuormilla, jolloin käyttäjät uskaltavat ja haluavat myös totella vaihtamisapuja ja kulutus (sekä CO2 joka auton hintaan vaikuttaa..) tippuu.

Nykyaikaisen ottomoottorin merkitys tässä on nyt vielä se, että ennen vanhoilla moottoreilla tuli helposti nakutus/preignition vastaan kun ajettiin matalilla kierroksilla isoa kuormaa (vaikka nyt ei tarvita todennäköisesti edes yhtään ahtopainetta 80km/h 5. vaihteella), jolloin tietysti tilanne muuttui. Tässä tapauksessa siitä ei ole pelkoa, kunhan tankissa nyt ei ole jotain selvästi huonompaa tavaraa kuin mitä suomessa bensapumpusta myydään. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin