Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Alkaa valjeta... Kiitos tähän asti osallistuneille! Mites tämä koneen "kurnutus" kuormitettaessa juurikin noissa nopeuksissa esim 5 vaihteella? Mistä ääni johtuu ja onko "vaarallista"? Kyse siis vaikka pienestä mäestä cruise päällä, jolloin pannu alkaa ähisemään. Ei viitsis joka mäkeen sitä lootaa hämmentää... Tomaatti olisi poikaa, mutta kun ei niin ei...

Testilenkillähän sitten selviää vaikutus kulutukseen, kurnutuksella ja ilman.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja HEV »

SID-infossahan on se hetkellinen kulutus näkyvillä, joten siitä mielessään keskiarvoistamalla saa jotain tuntumaa, kun tasaisella testailee. Samoin voi nähdä ne aika vähäiset hevosvoima- ja vääntömomenttimäärät, millä auto liikkuu tasaisella nopeudella.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Moottorin tärinä johtuu karkeasti yksinkertaistettuna harvakseltaan tapahtuvista palotapahtumista joiden tehollinen keskipaine (BMEP) on suhteellisen suuri. Yksi tärkeä syy siihen miksi alakierroksilla esim. 6-sylinterinen on selvästi sivistyneempi eikä tärise, vaikka suhteellinen kuormitus olisi sama. Hyvillä moottorin tukityynyillä tätä voidaan yrittää vähentää.
Vääntövärähtelyt (kaasuvoimat aiheuttavat) puolestaan saavat myös koko voimalinjan tärisemään osuessaan sopivaan resonanssiin, tätä puolestaan yritetään minimoida kaksoismassavauhtipyörillä.

Asiasta on paljon tutkimusta jos kiinnostaa, mutta en ala tähän sitä referoimaan. :) Tuli jo edellisestä viestistäkin liian pitkä.

Ei se tärinä kuitenkaan varsinaisesti vaarallista ole, käytännössä enemmänkin epämiellyttävää. En itsekään tietenkään haluaisi ajaa kierrosluvulla/kuormituksella jolla sitä esiintyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Itseäkin rupesi siinämäärin aihe kiinnostamaan että tein pienen testin:
Auto "väärä" mutta kone oikea.

Sid nollattu täsmälleen samassa paikassa kummallakin kerralla.
Reitti lähes suoraa tietä suht loivilla mäillä höystettynä n,18km yhteensä per lenkki,
60 ja 80 alueita kumpaakin.
Keskinopeus sidin mukaan 67 ja 68.
Ajotapa kummallakin kerralla samanlainen, eli cruise päälle heti tavoite vauhdissa.

Ekaksi koko matka 4:lla = 6,8l/100km
ja 5:lla tasan 6,0l/100km.

Rengastus on 215, 45, 17.
Yleensäkkin tuppaan itse laittamaan 5:sen jo 60km/h jos ei kovaa kuormaa.

Mulla on liikaa aikaa ja bensaa joka oli 98 oktaanista :lol:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Maantiellä 4 vai 5 vaihde 80 alueella?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse olen aina ajanut sekä aerolla että 900 turbolla vitonen pesässä 60 lähtien viimeistään. Molemmat vetävät loistavasti noinkin alhaalta, pienet ylämäetkin menevät todella kevyesti ja kukkaro tykkää.. tosin ei kuutosvaihde olisi yhtään pahitteeksi maantienopeuksilla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin