Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jlinden
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 07, 2010 16:01

Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja Jlinden »

Mistähän mahtaa johtua, että vapaalla rullatessa kierrokset eivät laske normaaleihin tyhjäkäyntilukemiin, vaan jäävät noin 1500 rpm? Kuitenkin, kun nopeus laskee riittävän alas (alle 20km/h), niin tällöin tyhjäkäynti putoaa normaalilukemiin. Tyhjäkäynti paikallaan ollessa on ok ja muuten auto tuntuu toimivan normaalisti.

Auto on 9-5 Aero vm 2004.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmavuoto kaasuläpän jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja Wege »

Mulla tekee just samaa kuin Jlindenillä. Softa on mallia biopower ja sid-infon mukaan kaikki arvot ovat kondiksessa.
Epäilen ilmavuodon mahdollisuutta, voiko softassa olla syy korotetulle joutokäynnille?
Virheellinen kuomituskompensaatio?
Toisaalta wis:n mukaan syntyy vikakoodi jos joutokäyntikierrosluku on liian suuri tai pieni..hmm.. :?:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne kierrokset kuuluu laskea eikä jäädä roikkumaan.. Syy miksi rullatessa voi jäädä kierrokset ylös ja pysähtyessä ne tippuu oikeaan on että aktiivinen takaisinkytketty tyhjäkäyntisäätö on käytössä vain kun auto ei liiku. Rullatessa systeemi on open loop eikä osaa kompensoida vikoja pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kiitos asiantuntevista kommenteista jcarlson! Mulla on vähän samaa "ongelmaa" ollut. Ehkä ei ihan 1500 rpm, mutta korkeampi kuin normaali tyhjäkäynti. Nyt autossa on uudemman mallin imusarja (suuttimien takia), täytyy seurata tekeekö samaa. Tosin käytetyn imusarjan tiivisteellä asennettu, kun ei ehtinyt hankkia uutta ja näytti ihan ehjältä.
Jlinden
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 07, 2010 16:01

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja Jlinden »

Kiitos kommenteista.
Onko imusarjan tiivisteen lisäksi paljonkin mahdollisia vuotokohtia, toisin sanoen mistä etsiminen kannattaa aloittaa?
Voiko ilmavuoto jatkuessaan aiheuttaa vakavampia ongelmia, vai onko suurin kiusa tuo korkealle jäävä tyhjäkäynti?
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja melberi »

Tänään rullattiin n. 1020 rpm kierrosluvulla (tarkistin logista). Viittaako tämä vielä imuvuotoon? Kaasuläppäkotelossahan on sellainen pieni ruuvi, joka säätää läpän asentoa sen ollessa mahdollisimman kiinni. Vaikuttaako tämä asiaan?
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja Wege »

Joo tänään seurasin asiasta tehden kiekkamittaria ajossa ja on kyllä konna homma kierrokset tippuu normaaliin tyhjäkäyntinopeuteen myös vauhdissa.
Mitään korjauksia en ole tehnyt joten mikähän ryökäle se sitten aiemmin piti kierrokset ylhäällä.. :?
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

melberi kirjoitti:Tänään rullattiin n. 1020 rpm kierrosluvulla (tarkistin logista). Viittaako tämä vielä imuvuotoon? Kaasuläppäkotelossahan on sellainen pieni ruuvi, joka säätää läpän asentoa sen ollessa mahdollisimman kiinni. Vaikuttaako tämä asiaan?
Siihen ei ole syytä mennä koskemaan, on vain mekaaninen stoppari.

Vaikea sanoa viittaako, ei se tyhjäkäynnin säätö täydellinen ole eli saattaa tehdä joskus jotain kummallisen tuntuisia temppuja.

Mutta yleisesti ottaen niihin mahdollisiin ilmavuotoihin kiinnittäisin huomioni.
Ne sotkee myös seosta open loopissa (=täyskaasulla) joten kyllä yrittäisin päästä niistä eroon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jlinden
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Maalis 07, 2010 16:01

Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa

Viesti Kirjoittaja Jlinden »

Syypää ongelmaan löytyi, eli läppäkotelolta lähtevässä letkussa olevan takaiskuventtiilin toinen kara oli katkennu (muoviputken puolelta). Lisäksi takaiskuventtiili laski ilmaa hieman myös väärään suuntaan.
Tähän hätään en saanut alkuperäistä osaa hankittua, mutta varaosaliikkeestä löytyi samaa kaliiberia oleva metallirunkoinen versio, jonka asensin rikkinäisen tilalle.
Nyt pelaa hienosti ja tyhjäkäynti ei jää ylös.
Vastaa Viestiin