Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Mistähän mahtaa johtua, että vapaalla rullatessa kierrokset eivät laske normaaleihin tyhjäkäyntilukemiin, vaan jäävät noin 1500 rpm? Kuitenkin, kun nopeus laskee riittävän alas (alle 20km/h), niin tällöin tyhjäkäynti putoaa normaalilukemiin. Tyhjäkäynti paikallaan ollessa on ok ja muuten auto tuntuu toimivan normaalisti.
Auto on 9-5 Aero vm 2004.
Auto on 9-5 Aero vm 2004.
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Ilmavuoto kaasuläpän jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Mulla tekee just samaa kuin Jlindenillä. Softa on mallia biopower ja sid-infon mukaan kaikki arvot ovat kondiksessa.
Epäilen ilmavuodon mahdollisuutta, voiko softassa olla syy korotetulle joutokäynnille?
Virheellinen kuomituskompensaatio?
Toisaalta wis:n mukaan syntyy vikakoodi jos joutokäyntikierrosluku on liian suuri tai pieni..hmm..
Epäilen ilmavuodon mahdollisuutta, voiko softassa olla syy korotetulle joutokäynnille?
Virheellinen kuomituskompensaatio?
Toisaalta wis:n mukaan syntyy vikakoodi jos joutokäyntikierrosluku on liian suuri tai pieni..hmm..

9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Kyllä ne kierrokset kuuluu laskea eikä jäädä roikkumaan.. Syy miksi rullatessa voi jäädä kierrokset ylös ja pysähtyessä ne tippuu oikeaan on että aktiivinen takaisinkytketty tyhjäkäyntisäätö on käytössä vain kun auto ei liiku. Rullatessa systeemi on open loop eikä osaa kompensoida vikoja pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Kiitos asiantuntevista kommenteista jcarlson! Mulla on vähän samaa "ongelmaa" ollut. Ehkä ei ihan 1500 rpm, mutta korkeampi kuin normaali tyhjäkäynti. Nyt autossa on uudemman mallin imusarja (suuttimien takia), täytyy seurata tekeekö samaa. Tosin käytetyn imusarjan tiivisteellä asennettu, kun ei ehtinyt hankkia uutta ja näytti ihan ehjältä.
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Kiitos kommenteista.
Onko imusarjan tiivisteen lisäksi paljonkin mahdollisia vuotokohtia, toisin sanoen mistä etsiminen kannattaa aloittaa?
Voiko ilmavuoto jatkuessaan aiheuttaa vakavampia ongelmia, vai onko suurin kiusa tuo korkealle jäävä tyhjäkäynti?
Onko imusarjan tiivisteen lisäksi paljonkin mahdollisia vuotokohtia, toisin sanoen mistä etsiminen kannattaa aloittaa?
Voiko ilmavuoto jatkuessaan aiheuttaa vakavampia ongelmia, vai onko suurin kiusa tuo korkealle jäävä tyhjäkäynti?
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Tänään rullattiin n. 1020 rpm kierrosluvulla (tarkistin logista). Viittaako tämä vielä imuvuotoon? Kaasuläppäkotelossahan on sellainen pieni ruuvi, joka säätää läpän asentoa sen ollessa mahdollisimman kiinni. Vaikuttaako tämä asiaan?
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Joo tänään seurasin asiasta tehden kiekkamittaria ajossa ja on kyllä konna homma kierrokset tippuu normaaliin tyhjäkäyntinopeuteen myös vauhdissa.
Mitään korjauksia en ole tehnyt joten mikähän ryökäle se sitten aiemmin piti kierrokset ylhäällä..
Mitään korjauksia en ole tehnyt joten mikähän ryökäle se sitten aiemmin piti kierrokset ylhäällä..

9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Siihen ei ole syytä mennä koskemaan, on vain mekaaninen stoppari.melberi kirjoitti:Tänään rullattiin n. 1020 rpm kierrosluvulla (tarkistin logista). Viittaako tämä vielä imuvuotoon? Kaasuläppäkotelossahan on sellainen pieni ruuvi, joka säätää läpän asentoa sen ollessa mahdollisimman kiinni. Vaikuttaako tämä asiaan?
Vaikea sanoa viittaako, ei se tyhjäkäynnin säätö täydellinen ole eli saattaa tehdä joskus jotain kummallisen tuntuisia temppuja.
Mutta yleisesti ottaen niihin mahdollisiin ilmavuotoihin kiinnittäisin huomioni.
Ne sotkee myös seosta open loopissa (=täyskaasulla) joten kyllä yrittäisin päästä niistä eroon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Korkeat kierrokset vapaalla rullatessa
Syypää ongelmaan löytyi, eli läppäkotelolta lähtevässä letkussa olevan takaiskuventtiilin toinen kara oli katkennu (muoviputken puolelta). Lisäksi takaiskuventtiili laski ilmaa hieman myös väärään suuntaan.
Tähän hätään en saanut alkuperäistä osaa hankittua, mutta varaosaliikkeestä löytyi samaa kaliiberia oleva metallirunkoinen versio, jonka asensin rikkinäisen tilalle.
Nyt pelaa hienosti ja tyhjäkäynti ei jää ylös.
Tähän hätään en saanut alkuperäistä osaa hankittua, mutta varaosaliikkeestä löytyi samaa kaliiberia oleva metallirunkoinen versio, jonka asensin rikkinäisen tilalle.
Nyt pelaa hienosti ja tyhjäkäynti ei jää ylös.