Xenon korkeudensäätö vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Juspu kirjoitti:Minä ainakin uskalsin anturin liitintä räplätä, mutta ei auttanut. Uusi anturi auttoi. Mielestäni ohjekirja sanoo, että xenonien vikavalo syttyy myös silloin kun xenon-poltin sammuu. Voisiko tästä olla kyse?

Minulla ajovalot sammuivat aina välillä, kun polttimot alkoivat olla tiensä päässä. Välkkyminen loppui vaihtamalla polttimot uusiin. Koska taka-anturi oli samaan aikaan rikki, niin en voi varmana sanoa olisiko välillä sammuva poltin sytyttänyt vikavalon.
Voisikohan tosiaan vika olla lampuissa..minkäslainen käyttöikä lampuilla on?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Minun Saabini oli 7 vuotta ja 130 000 km, kun xenonit alkoivat sammua silloin tällöin. Valo myös värisi eli kirkkaus vaihteli nopeasti. En tiedä oliko noita vaihdettu aikaisemmin.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Juspu kirjoitti:Minun Saabini oli 7 vuotta ja 130 000 km, kun xenonit alkoivat sammua silloin tällöin. Valo myös värisi eli kirkkaus vaihteli nopeasti. En tiedä oliko noita vaihdettu aikaisemmin.
Omallani ikää 5 vuotta. Mitähän lamput keulalle maksaa? Suosituksia edullisesta ostopaikasta? Jotenki en usko isoon vikaan, koska häiriövalo on syttynyt satunnaisesti.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Peltsi 70
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Loka 15, 2011 18:18

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Peltsi 70 »

Itsellä myös Xenon vikavalo välillä päällä.
Käytin auton vikakoodin lukijassa jossa ilmeni että molemmissa säätimissä tahi liitäntä johdoissa olisi vikaa.
Käytin molemmista kuormitusantureista liittimet irti ja molemmat liitokset vaikutti olevan OK. Laitoin kuitenkin suhhuutusta (Würth:in kontakti srayta) varmuuden vuoksi. Takana tosin oli nivelet jumissa jotka käytin irti ja notkistin.
Laitoin auton käyntiin ja kokeilin että molemmat anturit toimi.
Aamulla laitoin auton käyntiin ja vikavalo taas päällä eikä kummankaan anturin liikuttelu vaikuttanut valojen korkeuteen.
Kun laitoin auton myöhemmin käyntiin pelitti valot taas kuten kuuluukin.
Pystyykö kuormaus anturit testaamaan esim. mittaamalla?
Onko niillä sulaketta jossain?

Auto on Aero 2003 SW
Ekoautolija Saab 9-5 2003 Aero SW RE85 by Lihansyöjä
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja jlu »

Ajattelin vaihtaa etumaisen anturin renkaanvaihdon yhteydessä, mutta en päässyt oikein hyvin käsiksi ruuveihin. Uuden anturin mukana tuli tuo konsoliksi WISissä kutsuttu anturin kiinnitysteline, jonka ruuvit ovat niin ikävästi hihnapiirin suojamuovin takana, ettei autoa nostamatta tai suojamuovia irrottamatta tahdo päästä ruuveihin käsiksi. Mutta onko tuota konsolia ylipäätään tarpeen edes vaihtaa? Jos irrottaisi ja vaihtaisi vain anturin? Auto 2005 wagon.
9-5 2,0t Wagon -05
Peltsi 70
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Loka 15, 2011 18:18

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Peltsi 70 »

Osaiskohan kukaan vinkata mistä kannattaisi etsiskellä kuormausantureiden kaapeleiden päitä/liittimiä (konehuoneen puolella mahdollisesti)?
Vikavalo oli poissa kuvioista melkein pari viikkoa sen jälkeen kun käytin takapään anturin ja liitoksen irti ja liikuttelin antureita (myös etummaista) ääriasentoihinsa. Takapään käytin irti koska vivuston nivelet olivat "jumissa".

Kyselin hieman hintoja paikalliselta korjaamolta. Antureiden hinnat oli n.100 Eur/kpl ja kaapelisarjat taas 54 eur/kpl. Suosittelivat kaapelisarjojen vaihtamista on kuulemma sillä toimenpiteellä saatu korjattu moisia vikoja.

Kiinostais kuitenkin vielä kokeilla josko vika korjaantuisi kun käy läpi myös toiset liitokset. Nyt vikavalo palanut pari kertaa eli ei joka ajolla.

Autoni on 9-5 Aero 2003 SW

terv. Mika
Ekoautolija Saab 9-5 2003 Aero SW RE85 by Lihansyöjä
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja jlu »

jlu kirjoitti:Mutta onko tuota konsolia ylipäätään tarpeen edes vaihtaa? Jos irrottaisi ja vaihtaisi vain anturin?
Eipä tämän miettimiseen olisi kannattanut tuhlata aikaa. Vetoakseli on sen verran edessä, että ei pääse anturin ruuveja irroittamaan. Otin suosiolla suojamuovin irti. Kolme ruuvia irti ja muovin sai pujotettua pois, kun avusti löysäämällä myös sisälokarin muovin yhtä ruuvia.

Xenon-vikavalo hävisi, kerkesikin palaa jo jonkin aikaa.
9-5 2,0t Wagon -05
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Pitkästä aikaan vikavalo syttyi jälleen. Huomasin, että toinen lampuista värisee ollessaan päällä. Samal kuuluu lyhdystä dum dum dum. Lamput lienevät alkuperäiset. Onko vika itse lampussa eli onko lamppu tiensä päässä?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Ilmeisesti lamppu oireilee värisemällä ja sammumalla, kun alkaa olla vaihtokunnossa. Näin minulle on ainakin kerrottu. Itse vaihdoin molemmat uuteen, kun alkoi kuskin puolen lamppu sammumaan silloin tällöin.

Kannattaa varmaan laittaa alkuperäistä, koska ainakin jossain keskustelussa mainittiin, että kiinakopiot olivat rikkoneet ballastit. Orkkikset ovat tietysti kalliimmat kuin kiinalaiset, mutta voi olla pitkällä tähtäimellä kannattavampaa. Köyhän ei kannata ostaa halpaa vai miten se nyt oli?

Olen huomannut, että omassani Xenonit värisevät joskus tyhjäkäynnillä. Hieman, kun kaasua painaa, niin rauhoittuu. Voisiko johtua huonosta latauksesta tai akusta tai johdotuksesta? Voi tietysti olla vain sattumaakin. Liikennevaloissa tuon on joskus huomannut, kun valot paistavat edessä olevan takaluukkuun.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Viimeksi saatiin homma kuitattua takapään anturin putsaamisella. Voiskohan tuo nytkin auttaa.. Tosiaan olen huomannut, että toisen puolen lamppu välillä värisee. Sytyttääkö se vikavaloa tällöin?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Ei minulla ainakaan ole syttynyt Xenonin vikavaloa, kun lamppu on värissyt. Lampun sammumisen pitäisi valo sytyttää ainakin ohjekirjan mukaan. Kun lamppu pimeni omasta autostani, niin vikavalo paloi jo rikkinäisen taka-anturin takia. En siis päässyt kokeilemaan vikavalon sytyttämistä.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Juspu kirjoitti:Ei minulla ainakaan ole syttynyt Xenonin vikavaloa, kun lamppu on värissyt. Lampun sammumisen pitäisi valo sytyttää ainakin ohjekirjan mukaan. Kun lamppu pimeni omasta autostani, niin vikavalo paloi jo rikkinäisen taka-anturin takia. En siis päässyt kokeilemaan vikavalon sytyttämistä.
Ok. Täytyy napata Säbä pukille ja ropeltaa takaliitintä. Jospa se tokenisi.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Itsellä ainakin temppuilee kun kostea ja/tai kylmä keli tulee. Monesti koneen lämmettyä sitten viimeistään vikavalo sammuu. Ei ikinä kesällä. Viime talven toimi, kun suihkin kontakstinparantajaa antureiden liittimiin, nyt ei enää näytä auttavan suihkeet eikä antureiden liikuttelu. Mikä sitten lie, tekeekö kosteus vai kylmyys vai sekä-että. Tietty jos molemmat koodit tulee ja valo palaa aina, kannattaa eka tarkistaa sulake moottoritilasta, olikohan numero 4 tai sitten 5, en muista ulkoa.

Toisinaan tulee koodi mula etuanturiin, joskus taka- ja useimmiten molemmat.

Täytyy ehkä nyt vähän mittailla noita johtoja ja sitten varmaan uusia anturit. Lamput uusin 1,5 vuotta sitten.

05-06 mallisiin Philipsit laittasin:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =xenon+141

Uudet sellaset lamput esim. tuosta:

http://www.ebay.co.uk/itm/PHILIPS-D1S-X ... 034wt_1189
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

NoNI kirjoitti:Itsellä ainakin temppuilee kun kostea ja/tai kylmä keli tulee. Monesti koneen lämmettyä sitten viimeistään vikavalo sammuu. Ei ikinä kesällä. Viime talven toimi, kun suihkin kontakstinparantajaa antureiden liittimiin, nyt ei enää näytä auttavan suihkeet eikä antureiden liikuttelu. Mikä sitten lie, tekeekö kosteus vai kylmyys vai sekä-että. Tietty jos molemmat koodit tulee ja valo palaa aina, kannattaa eka tarkistaa sulake moottoritilasta, olikohan numero 4 tai sitten 5, en muista ulkoa.

Toisinaan tulee koodi mula etuanturiin, joskus taka- ja useimmiten molemmat.

Täytyy ehkä nyt vähän mittailla noita johtoja ja sitten varmaan uusia anturit. Lamput uusin 1,5 vuotta sitten.

05-06 mallisiin Philipsit laittasin:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =xenon+141

Uudet sellaset lamput esim. tuosta:

http://www.ebay.co.uk/itm/PHILIPS-D1S-X ... 034wt_1189
Auton takapää sitten lienee herkkä moiselle. Viime syksynä takaliittimen ropellus auttoi. Meni talvi, kevät ja kesä ilman vikavaloa. Nyt eilen syttyi. Ei sytytä joka startilla. Täytyy kohta kävässä ihmettelemässä.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Vikakoodi herjasi taka-akselin anturia. Otettiin liittimet irti ja hapettumaa oli. Harmikseen todettiin, että akselissa oleva mokkulassa olevasta liittimessä oli yksi piikki juuri ja juuri viel kiinni. Mistäs tuollaisen mokkulan sinne saa? Vaihto näyttäisi olevan suht iisi.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Vastaa Viestiin