Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Garretin vaihta noin tonnilla parempaan joten sikäi sekään ei ole iso huoli. Omasta meni 180 000 kohdalla. Ei ollut viriä silloin. Nyt on eri ahdin joten tuotakaan huolta ei ole.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

PellePeloton kirjoitti:Moro kaikille saabisteille. Toivottavasti nyt kyselen oikealla foorumilla :wink: Olen kiinnostunut myynnissä olevasta 9-5 2.3l 2006 vm farkusta (uudempi korimalli) ja olisinkin iloinen kaikesta saamastani tiedosta kyseiseen vuosimalliin ja moottorityyppin liittyvistä, sekä hyvistä että huonoista (jos niitä edes on) asioista. :?:
95:n taka-akselisto on alimitoitettu varsinkin farmariin. Mikäli esim. hidastetöyssystä ajettaessa kuuluu narske, ovat poikittaistankojen puslat vaihtokunnossa. Pitkittäistankojen puslien kuntoa voi arvioida ajamalla kaivon kannen yli - ei saisi kiemurrella. Myös takaiskunvaimentimia on mennyt. Mikäli autossa on tasonsäätö, on tämä pienempi ongelma. Tarkempaa tutustumista varten suosittelen käyttämään etsi-toimintoa ja sanoja pusla ja iskunvaimennin sekä muita takapäähän sopivia hakusanoja.

Riippuen ajetuista kilometreistä vaihtolistalle saattaa olla tulossa myös polttoainepumppu, sytytyskasetti ja asentoanturi.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja jameli »

Rankka tosiasia on se, ettei Saabin veroista autoa tahdo rahalla saada...

Itselä tuo -98 9-5 2.3t, nyttemmin 215tkm ajettu ja perus seteillä:
- 180tkm paikkeilla meni turbo ja pakoputkikin oli jo reissunsa tehnyt, samoin koneeseen uusittiin huohotusta ja laakereita...
- 214 tkm kohdalla uusittiin softa ja tehon lisäkysen saatteleman (ei seurauksena vaan lähinnä loppusilauksena kuolemalle) lakkasi kytkin pitämästä, joten kytkin päivitettiin.

Katsastuksen näkökulmasta jarrut edelleen pitävät ja iskarit ovat hyvinkin lain sallimissa puitteissa, ovat toki molemmat tiedostettuja parannuskohteita ensi keväälle.

Bensaa ja renkaita toki kuluu ja perushuoltoja tehdään 10tkm välein ja puslat ja etupyörän laakerit on uusittu sekä peräkontin johtosarjaa viritelty, mutta mitään muuta oireilua autossa ei ole ollut.

Turbon vaihdon yhteydessä ajelin Octavia farmarilla, ei ollut kaikkine kikkareineen alkuunkaan Saab-vanhuksen veroinen AUTO vaan kauppakassien kuljetukseen tarkoitettu kulkuneuvo. 35t€ olisi pitänyt pistää väliin, jotta olisi kyseisen alitehoisen ja alikokoisen VAG-konsernin ylpeyden saanut ostettua, mutta kukapa nyt huonompaan...
__________________
Harrastus tauolla.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Minä se olen suht uusi Saabisti. Jos nyt lueskelee tätäkin topiccia, niin olisi auto liikkeeseen jäänyt. Mitä moninaisempia vikoja lueteltu, osa suorastaan hirvittää. Esim. "todennäköinen turbon rikkoutuminen". Jos tuota ei osaa katsoa sopivasta perspektiivistä, alkaa hikikarpalot nousee otsalle väkisin, jos olet jo ostanut auton, ovat unettomat yöt selviö. Minä olen toistaiseksi nukkunut yöni hyvin.

Edellinen auto oli GM:n ylpeys Opel Vectra, V6-koneella. Se oli suht miellyttävä ajettava. Tehoa oli. Ehkä hieman löysä alusta, kun ottaa vertailuun YsiFemman. Aivan eriluokkaa ajettavuudeltaan. Olen tykännyt todella paljon alustasta. Rengasmelu on ehkä hieman kova mutta 225/45/17 selittänee siitä ainakin osan. Ja ropiseehan alla nastat. Kitkoilla tuli edellisellä ajettua. Kesää odotellessa. Uudet kumit uusilla vanteilla odottaa. Tilaa on kabiinissa hyvin. Takapenkille mahtuu 3 lasta suht kivasti istuimineen. Pitkille turvavöille annan suurta plussaa. Takakontti ei niin tilava, kuin Vectrassa mutta ajaa asian. Rattaat mahtuvat hyvin. Tykkään kovasti muotoilusta sisällä ja ulkoonta katsottuna. Tehoa ehkä kaipaisin hieman lisää. Alla pieni t. Autoa, kun käyttää Fixus-huollossa niin ei käy niin paljon kukkarolle. Suosittelen YsiFemmaa.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

onhan toi femma mahtava auto. enkä lähtisi sitä edes vertaamaan (ainakaan tilojen) perusteella vectraan :D ja mitäpä tuota turboa jännittämään. kaikki hajoaa aikanaan. joillakin turbo hajoaa, joillakin ei. paljon autoa pikkurahalla.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Kuudes Saab menossa ja 9-5 on niistä kyllä ehdottomasti paras. Eka 9-5 2.3t oli hajottanut turbonsa 130tkm kohdalla, siitä oli myös kannenpultit löystyneet omia aikojaan aiheuttaen sitten isompia ongelmia. Firman toimitusjohtajan autona se oli kuitenkin laitettu kuntoon isolla rahalla, kuitteja oli yli 11000 euron edestä. Ostin sen noiden remonttien jälkeen 180000 ajettuna. Muuta en tehnyt kuin vaihdoin DI-kasetin ja pyöränpultit takuuseen Saabin huolenpito-ohjelman mukaisesti, tein huohotinpäivityksen , vaihdoin bensapumpun (215000 km Walbro laukesi)ja sitten ajelin tyytyväisenä 300 000 km saakka. Sen jälkeen piti uusia puslat ja iskarit ja teettää nelipyöräsuuntaus, mutta ne kuuluvat jokaisen autoilijan arkeen ainakin noilla kilsoilla. 415000 km kohdalla myin sen (noin 2 vuotta sitten) ja auto on edelleen ajossa ja uusi kuski sanoo hymyillen päivää.

Uudempi 2.3t Vector hajotti turbonsa 95 tkm kohdalla (GT17). Kylmäkäynnistysten jälkeen rauhallinen ajo+ kovemman ajon jälkeen jäähdyttely eivät auttaneet tässä tapauksessa, liekö edellinen omistaja 0-80000km välissä sitten tehnyt juuri päinvastoin?
Vaihdatin Mitsun TD04:n Garrettin tilalle (PCS/1500 eur asennettuna) , minkä jälkeen asentoanturi laukesi 120000 kohdalla. Ajelen silti tyytyväisenä Saabilla, auto on Turvallinen isolla T:llä.

Tuossa isossa T.ssäkin asentoanturi , kasetti ja bensapumppu voivat hajota, mutta ovat edullisia ja helppoja vaihtaa vaikka itse.
En usko että petyt jos Saabin viirusilmä-farkun ostat !

Artsi
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja Eski »

dartsiartsi kirjoitti: Uudempi 2.3t Vector hajotti turbonsa 95 tkm kohdalla (GT17). Kylmäkäynnistysten jälkeen rauhallinen ajo+ kovemman ajon jälkeen jäähdyttely eivät auttaneet tässä tapauksessa, liekö edellinen omistaja 0-80000km välissä sitten tehnyt juuri päinvastoin?
Artsi
Minulla GT17:lle riitti 75tkm, vaikka tein kuten sinäkin ihan nollasta lähtien ja öljytkin vaihdettiiin aina kympin välein... No toistaiseksi tuo onkin oikeastaan ainoa remontti mitä tähän autoon on tarvinnut tehdä. Nyt mittarissa on 95K. Takuuseen aikanaan vaihdettiin takasivulasi (tiiviste irtosi) ja takaisinkutsuna ohjaustehostimen letku.

Eski
PellePeloton
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 21:17

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja PellePeloton »

Kaunis kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille kannustavista kommenteista. Tällä hetkellä n. 250 km takana SAABistelua ja täytyy olla tyytyväinen ostokseen... Toivottavasti auto antaa samanlaisia fiiliksiä myös jatkossa. Palaillaan...

T: Nykyinen SAABin omistaja :D
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja aero »

Eiköhän ne fiilikset lähinnä parane ehjän Saabin kanssa, kun se talvi kohta tulee - kylmä ja loskakeli kun kertovat omat tarinansa ACC:n ja alustan toimivuudesta. :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Vastaa Viestiin