Savuttaa kylmänä (turbo ehjä)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jussi-T.
"Tuplakaasari"

Savuttaa kylmänä (turbo ehjä)

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Moi,
Kyseessä -98 2,3t, johon on vaihdettu aeron ahdin ja softa. Ostin auton vasta, ja tuo pölläyttely oli tiedossa, turbovikaa epäilin, ja ostin tuon vanhan mitsun tilalle UUDEN, mutta eipäs korjautunut vika sillä (myydään palstalla myös ilmoitus, sillä nyt on kaksi toimivaa turboa, joista toinen olisi jouten). Öljypohja tuli myös irroitettua ja putsattua imusihti, ei mitenkään pahasti ollut karstaa liikkeellä.

No, puristuspaineet mittasin tuosta ja 12bar tuli joka sylinteristä, mitäs näissä yleensä mahtaa olla paineet? Männän laet olivat todella öljyisen näköiset joka pytyssä. Antaa välillä myös vikakoodia sytytyskatkoksista, vaihtelevissa sylintereissä, varmaankin se öljy siellä nyt tekee kiusaa siinäkin. Venttiilivarren kumitkin tähän on vaihdettu 2009, ilmeisesti ollut vikaa jo silloin. Nyt tuo savutus kuitenkin on niin voimakasta, että pakko tuolle jotain on tehdä, aamulla tosiaan kun käynnistää niin tuota sauhua tulee sitten niin että on koko kortteli pimeänä.

Onko hyviä ehdotuksia, mistä alkaa vikakohteita karsimaan? Itse nyt vahvasti epäilen että öljyrenkaatko ne siellä on tullut tiensä päähän? Ja nimenomaan öljyä se on mikä siellä palaa, sillä jäähdytysnesteitä ei hukkaa, ja hajunkin perusteella.

Lueskelin myös, että T5 männät olisivat parempia kuin T7, ja että näitä on asenneltu näihin T7 lohkoihin? Mitä etuja noissa T5 on T7 mäntiin verrattuna, puristussuhdehan noilla ilmeisesti kasvaa? Ja mistä Saabeista näitä T5 moottoreita löytyy? B2x2,B2x4- koneista, mutta missä malleissa näitä moottoreita on käytetty, ja mikä ero on pitkälähkolla ja lyhytlohkolla?

Varmaankin tulee juttua myös projektiosiolle jos/kun koneen joutuu auki ottamaan.

Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaisi vastaillakin, haku-toimintoa on käytetty kyllä ja lueskeltu foorumia monet illat :D

Jussi-T.
Pedri
"Ruisku"

Re: Savuttaa kylmänä (turbo ehjä)

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Onko huohotus varmasti kunnossa? Uusin päivitys?
Kannen kopassa olevat 2kpl huohotus reikiä avoina?
Takaiskuventtiilit oikein päin/toiminta tarkastettu?
Öljyrenkaat luultavasti myös jumissa, jos pahasti pöllyyttelee.
Mootorin huuhtelua vois myös koittaa ensiavuksi.

Koneen kunnostaminen ehkä se varmin tapa.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Jussi-T.
"Tuplakaasari"

Huohotin päivitys tässä on, mutta en tiedä onko uusin? siihen öljyntäyttö kaulaan menee yksi letku muistaakseni, takaisku on oikeinpäin, ja toimii, sitä en ole kyllä koittanut, että onko tukossa se paksumpi letku joka lähtee siitä venakopan kannesta.

2kpl huohotusreikiä? Missä ne on? vai tarkoitatko sitä muovista holkkia joka menee venakopan läpiviennistä, josta lähtee se paksu ja ohut letku jossa myös takaisku? Se on auki, tarkistettu on.
9000 automaatilla
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jussi-T. kirjoitti:Huohotin päivitys tässä on, mutta en tiedä onko uusin? siihen öljyntäyttö kaulaan menee yksi letku muistaakseni, takaisku on oikeinpäin, ja toimii, sitä en ole kyllä koittanut, että onko tukossa se paksumpi letku joka lähtee siitä venakopan kannesta.

2kpl huohotusreikiä? Missä ne on? vai tarkoitatko sitä muovista holkkia joka menee venakopan läpiviennistä, josta lähtee se paksu ja ohut letku jossa myös takaisku? Se on auki, tarkistettu on.
Jos itse oikein ymmärsin, niin kyse on venakopan sisällä olevista rööreistä. Kuva ohessa:

Kuva

Kuva isompana siellä projektiosiossa, jossa aukaisusta kerroin.

Tuossa venakopan oikeassa "yläreunassa", mikäli olen ymmärtänyt oikein... Ja viisaammat korjatkoon...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Pedri
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Eli venttilikoppa pois ja sen alla 2kpl käyrää putkea, nämä pitää olla täysin puhtaat (paineilmaa avuksi, jos ei ole auki) + uusi orkkistiiviste.

Tuo uusin huohotus päivitys setti kannattaa laittaa.
Omaani olen päivittänyt ja ollut apua.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Jussi-T.
"Tuplakaasari"

Ok, kiitti, en ole noita tarkistanut
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Mulla vm 2000 2,3 t mikä savuttaa kylmänä, myös uuden turbon vaihdon jälkeen. Mitä kylmempää on, se pitempään savutus kestää. Kun moottori on saavuttanut normaalin käyntilämmön, ei siitä tule yhtään savua. Putket venakopassa on puhdisttu, mutta pitäsköhän ottaa koko huohotinjärjestelmä irti ja puhdistaa se vaikka se on päivitetty jo aikaa sitteen, samoin uusi takaiskuventtiili juuri turbon vaihdon yhteydessä.
Alakn epäilemään itse venttilin varsien tiivisteitä, sillä jos männän renkaat ovat jumissa, niin käsittääksen se pitäisi savuttaa hiukan koko ajan, kun öljy pääsee ohi? Samoin myös kansipahvia olen ajatellut..
ysifemma
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

saabistiruotsi kirjoitti:Mulla vm 2000 2,3 t mikä savuttaa kylmänä, myös uuden turbon vaihdon jälkeen. Mitä kylmempää on, se pitempään savutus kestää. Kun moottori on saavuttanut normaalin käyntilämmön, ei siitä tule yhtään savua. Putket venakopassa on puhdisttu, mutta pitäsköhän ottaa koko huohotinjärjestelmä irti ja puhdistaa se vaikka se on päivitetty jo aikaa sitteen, samoin uusi takaiskuventtiili juuri turbon vaihdon yhteydessä.
Alakn epäilemään itse venttilin varsien tiivisteitä, sillä jos männän renkaat ovat jumissa, niin käsittääksen se pitäisi savuttaa hiukan koko ajan, kun öljy pääsee ohi? Samoin myös kansipahvia olen ajatellut..
Savutus ja lämpötila korreloituvat keskenään niin että mitä kylmempi on katti niin sitä enempi savuttaa ja päinvastoin.

Ja savutushan on merkki jostakin viasta ...

T7 moottorin yleisin vika savutukseen on karstaa koneessa eli öljyrenkaat jumissa.

Jos kerran on jo aikaa huohotuksen päivityksestä niin vähintäin osien irrotus putsaus, tarkastus ja tarvittaessa uusinta.
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin