Ei ahda tarpeeksi
Ei ahda tarpeeksi
Sigun auto kyseessä. 15T ja biopower stage 1, muuten vakio rauta.
pyynti n.1240
toteutuu max n.1120
Pinl tällöin 1870-1900
Asian eteen tehty:
1.läppäkotelon takaa tulpattu evap linja 8mm pultilla ja kotelon kara 10mm pultilla. Tämä auttoi noin viikon verran ja pinl nousi 2100-2200 tasolle, nyt taas tuo yllämainittu
2.jarrutehostimen toinen takaisku rikki-uusittu. poljintuntuma parani ei muuta
3.imuputken yläosaan tulevan putken takaisku myös rikki ja tulppasin imuputken puolen. letkua en tulpannut koska nuoli oli imuputkeenpäin eli pitää saada sinnepäin vuotaa? Tyhjäkäynnillä kylläkin imee?
4.bypass ehjä
5.toisella mankulla koitin
6.peruspaine pinl n.1450 eli ok
Ennen ahtimen vaihtoa ja viritystä uudet 7Es tulpat, aito walbron pumpppu, polttoaineen suodatin, 1 vuoden vanha sytkäkasetti, 1 vuoden vanha läppäkotelo
Ehdotuksia mitä seuraavaksi?
pyynti n.1240
toteutuu max n.1120
Pinl tällöin 1870-1900
Asian eteen tehty:
1.läppäkotelon takaa tulpattu evap linja 8mm pultilla ja kotelon kara 10mm pultilla. Tämä auttoi noin viikon verran ja pinl nousi 2100-2200 tasolle, nyt taas tuo yllämainittu
2.jarrutehostimen toinen takaisku rikki-uusittu. poljintuntuma parani ei muuta
3.imuputken yläosaan tulevan putken takaisku myös rikki ja tulppasin imuputken puolen. letkua en tulpannut koska nuoli oli imuputkeenpäin eli pitää saada sinnepäin vuotaa? Tyhjäkäynnillä kylläkin imee?
4.bypass ehjä
5.toisella mankulla koitin
6.peruspaine pinl n.1450 eli ok
Ennen ahtimen vaihtoa ja viritystä uudet 7Es tulpat, aito walbron pumpppu, polttoaineen suodatin, 1 vuoden vanha sytkäkasetti, 1 vuoden vanha läppäkotelo
Ehdotuksia mitä seuraavaksi?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Ei ahda tarpeeksi
Onko O-renkaat paikoillaan ja ehjät? Etenkin läppäkotelon ja imusarjan väliin sekä läppäkotelon ja ahtoputken väliin menevät tiivisteet voivat revetä tai olla huonosti paikallaan.
Suht helppo (jos pääsee helposti auton alle) ja halpa diagnostiikka on ottaa ahtoputki irti läppäkotelolta ja kiskaista ahtoletku irti ennen välijäähdytintä ja laittaa näiden päiden väliin moottoripyörän tai mopon katkaistu sisuskumi niin että siitä koko putkistosta ja katkaistusta sisärenkaasta muodostuu "suljettu paineastia". Sitten vaan maltillisesti painetta sisäkumin venttiilistä sisään ja kuuntelet mistä pihisee ilmat pakoon. Korostan sanaa maltillisesti ettet tuuttaa 10bar sinne sisään niin että kaikki hajoaa.
Suht helppo (jos pääsee helposti auton alle) ja halpa diagnostiikka on ottaa ahtoputki irti läppäkotelolta ja kiskaista ahtoletku irti ennen välijäähdytintä ja laittaa näiden päiden väliin moottoripyörän tai mopon katkaistu sisuskumi niin että siitä koko putkistosta ja katkaistusta sisärenkaasta muodostuu "suljettu paineastia". Sitten vaan maltillisesti painetta sisäkumin venttiilistä sisään ja kuuntelet mistä pihisee ilmat pakoon. Korostan sanaa maltillisesti ettet tuuttaa 10bar sinne sisään niin että kaikki hajoaa.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Ei ahda tarpeeksi
tai ottaa immulta sen kumitöttörön irti, laittaa naamaa vasten ja puhaltaa.
#3272
Re: Ei ahda tarpeeksi
Itsellä oli samaa vikaa. Ilmamäärämittarin vaihdolla tuli kuntoon
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Re: Ei ahda tarpeeksi
Paremmalla puolella juttua omasta kulkineesta jossa samaa vikaa. Syynä sytkäkassun rikkoma katti. Paahda vaikka kakkosella pari kilsaa 4-5tonnin kierroksilla ja katso ahtaako sen jälkeen. Tai raota trbo-dp liitosta.
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: Ei ahda tarpeeksi
Kiitos vihjeistä. Täytyy noita alkaa selvittään.
Voiko tuo immu olla rikki jos ilmamassa toteuma (n.1100) on lähellä pyyntiä (n.1240) n 100 jää vajaaksi. Pinl tällöin pikkuisen alle 1900, kun pitäisi käsittääkseni olla 2200 luokkaa. Olen ehkä ymmärtänyt väärin mutta eikös tuon pitäisi mennä silloin toisinpäin eli toteutunut massa ei seuraa pyyntiä lähellekään ja vastaavasti pinl (ahtopaine) olisi liian korkea??
Nakuja on pukannut kolmessa päivässä näin Pytty1 7, pytty2 107, pytty3 14 ja pytty4 48. Onko tästä jotain havaittavissa? Aika lailla toi kakkonen ropsuu muihin verrattuna.
Voiko tuo immu olla rikki jos ilmamassa toteuma (n.1100) on lähellä pyyntiä (n.1240) n 100 jää vajaaksi. Pinl tällöin pikkuisen alle 1900, kun pitäisi käsittääkseni olla 2200 luokkaa. Olen ehkä ymmärtänyt väärin mutta eikös tuon pitäisi mennä silloin toisinpäin eli toteutunut massa ei seuraa pyyntiä lähellekään ja vastaavasti pinl (ahtopaine) olisi liian korkea??
Nakuja on pukannut kolmessa päivässä näin Pytty1 7, pytty2 107, pytty3 14 ja pytty4 48. Onko tästä jotain havaittavissa? Aika lailla toi kakkonen ropsuu muihin verrattuna.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Ei ahda tarpeeksi
Nii mitä mieltä ootte tosta nakujen määrästä ja voiko toi massamittarin olla viallinen noilla oireilla?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Ei ahda tarpeeksi
mun mielestä ei vaikuta toteutuneiden massojen ja ahtopaineen mukaan immu vialta. Kahden t7 kolkin kanssa näitä ihmetelty. Onko bypas varmasti ehjä? Putki tukossa..? Jonnekkin sitä painetta selvästi jää..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Ei ahda tarpeeksi
No ensiksi tuosta ilmamassan ja ahtopaineen korelaatiosta: 2,3 litraisella 0,9 bar näillä viileillä keleillä korreloi aika hyvin jo 1100mg ilmamassoihin, 2 litraisella ehkä puhuttaisiin 1,2 bar luokasta.
Mulla on immu mitä voit lainata kokeiltavaksi jos tulee eriäviä tuloksia
Vaihda kakkosen ja toisen pytyn tulpat keskenään ja tarkkaile seuraako nakut tulppaa. Lisäksi ropiseeko niitä reilusti yhdessä kiihdytyksessä vai onko noi satojen kilsojen ajon tulosta ?
Mulla on immu mitä voit lainata kokeiltavaksi jos tulee eriäviä tuloksia
Vaihda kakkosen ja toisen pytyn tulpat keskenään ja tarkkaile seuraako nakut tulppaa. Lisäksi ropiseeko niitä reilusti yhdessä kiihdytyksessä vai onko noi satojen kilsojen ajon tulosta ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Ei ahda tarpeeksi
Kyllä tuosta ns. paras terä on poissa ja ennen "viileitä" kelejä kulki noin viikon kuten vois kuvitella kun tulppasin sen kaasuläpän takaa lähtevän evap systeemin. Nyt ei kyl liiku.
Putki vois ehkä oillakin syyllinen, nimittäin edellisellä omistajalla hajos kasetti n. vuosi sitten.
Nakut tulleet noin 500km ajossa ja aika lailla on keskittyneet yhteen pyttyyn jostain syystä. Joo vois sitä tulpat vaihtaa vielä.
Bypass on ehjä.
Joo voisin lainata vaikka huomenna jos sulle sopii.
Putki vois ehkä oillakin syyllinen, nimittäin edellisellä omistajalla hajos kasetti n. vuosi sitten.
Nakut tulleet noin 500km ajossa ja aika lailla on keskittyneet yhteen pyttyyn jostain syystä. Joo vois sitä tulpat vaihtaa vielä.
Bypass on ehjä.
Joo voisin lainata vaikka huomenna jos sulle sopii.
vesa67 kirjoitti:No ensiksi tuosta ilmamassan ja ahtopaineen korelaatiosta: 2,3 litraisella 0,9 bar näillä viileillä keleillä korreloi aika hyvin jo 1100mg ilmamassoihin, 2 litraisella ehkä puhuttaisiin 1,2 bar luokasta.
Mulla on immu mitä voit lainata kokeiltavaksi jos tulee eriäviä tuloksia
Vaihda kakkosen ja toisen pytyn tulpat keskenään ja tarkkaile seuraako nakut tulppaa. Lisäksi ropiseeko niitä reilusti yhdessä kiihdytyksessä vai onko noi satojen kilsojen ajon tulosta ?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Ei ahda tarpeeksi
Lisää testiä:
- Alipaineletkut vaihdoin
- toisella immulla koitin
- tulpat uudelleen
- imukärsään puhkuin. ei tuntuis valskaavan
- bensa ollut koko ajan vpower
edelleen max toteutunut ilmamassa n.1100 ja pyynti +1200. Pinl max on n.18xx.
Ehkäpä se on putki ehkä ei.
- Alipaineletkut vaihdoin
- toisella immulla koitin
- tulpat uudelleen
- imukärsään puhkuin. ei tuntuis valskaavan
- bensa ollut koko ajan vpower
edelleen max toteutunut ilmamassa n.1100 ja pyynti +1200. Pinl max on n.18xx.
Ehkäpä se on putki ehkä ei.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Ei ahda tarpeeksi
kaikkea muuta sitten viitsit tehdä mutta ajaa et. vai mistä syystä et käyttänyt lenkkiä isoilla kierroksilla?
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: Ei ahda tarpeeksi
Nii i kaikkea sitä viitsii.powder kirjoitti:kaikkea muuta sitten viitsit tehdä mutta ajaa et. vai mistä syystä et käyttänyt lenkkiä isoilla kierroksilla?
Myös toi ajaminen isoilla kiekoilla on koitettu ilman mitään muutosta tilanteeseen.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Ei ahda tarpeeksi
Tänään sammui suoraan ajosta. check engine päälle ja fcod 4689 siditä. Lähti kuitenkin käymäään uudestaan ja perille pääsin. Osaako joku suomentaa koodin? Olisko katti tai lambda?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: Ei ahda tarpeeksi
Nuo fcodit muutetaan P koodeiksi tieteislaskimella (täppää windowsin laskimesta ohjelmointilaskin päälle)
syötä tuo fcod luku laskimeen ja paina hex-näppäintä
sitten tuo koodi googleen ja ainakin saabcentralilta löytyy tietoa...
tais olla että ei kaasuläppä sulkeudu kunnolla...puhdista kaasuläppäkotelo
syötä tuo fcod luku laskimeen ja paina hex-näppäintä
sitten tuo koodi googleen ja ainakin saabcentralilta löytyy tietoa...
tais olla että ei kaasuläppä sulkeudu kunnolla...puhdista kaasuläppäkotelo
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179