Öljyn laatu vs öljyn kulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minuteman kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Jos vastaus on jotain longlife öljyä, sen tarkoitus onkin kulua jotta sitä lisätään ja "öljy paranee" kunnes se taas kuluu.
Kiva teoria mutta ei pidä paikkaansa. Longlife- öljyjä ei ole suunniteltu mitenkään muista öljyistä poiketen erityisesti kuluviksi.
On se vaan kumma kun varaosaputiikit(esim AD) ja autokorjaamojen mielestä asia on näin sekä öljynvalmistajan(mobil) pitämässä vierailuluennossa sanottiin näin.

EDIT: Sitäpaitsi, teoriaa tukee myös käytännön havainnot joita olen tehnyt. Tosin, koskien eri valmistajan moottoria. Kun öljynvaihdosta oli kulunut n. 10tkm (15tkm vaihtoväli) niin öljyä alkoi kulumaan. Kun öljyt vaihdettiin öljyä ei kulu, kunnes taas n. 10tkm ajon jälkeen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

AD:n tiskin ja korjaamojamppojen juttuja ei kannata aina uskoa, ja öljyluennoitsijan jutut kannattaa ymmärtää oikein.

Kun nyt ollaan Saab-foorumilla ja puhutaan Saabista, niin ehjä Saabin moottori ei kuluta Longlife-öljyä suositellulla Longlife-vaihtovälillä lisäystarvetta aiheuttavia määriä, eikä öljyä itseään ole suunniteltu erityisesti kuluvaksi.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

ysifemma kirjoitti:Eikö se ole tullut vieläkään selväksi tämä T7 moottoreiden tyyppivika :?:

Jos T7 moottori kuluttaa öljyä jota se ei muuten tee jos on KUNNOSSA niin yleisin vika on kuoleentuneet männärenkaat.

:mrgreen:
Näkyykö tämä männänrenkaiden jumiutumisongelma sylintereiden ohivuotomittauksessa? Kaivoin nimittäin vanhoja työmääräyksiä ja 150tkm huollossa tehdyssä lapussa luki työkuvauksena: "kuluttaa öljyä n 1/4000km. Mitattu ohivuodot, melkenpä nollaa näytti joka sylinteriin. Öljykulutus ei johdu vuodostakaan". Tämä diagnoosi siis tehty n. 1v/20tkm sen jälkeen kun auton ostin (tämä huoltotyö tehty erissä merkkiliikkeessä kuin tuo jakopään remppa)... Nyt siis kuluttaa 1/3000km, eli hieman on öljynsyönti siis lisääntynyt.

Sitähän ei tiedä mikä tänä päivänä on männänrenkaiden tilanne, joten täytyypä harkita tuota Forte-käsittelyä ja toivoa että siitä olisi enempi hyötyä kuin haittaa. Ja liekkö Fortekaan auttaa enää kun ongelma ollut päällä niin pitkään..
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja are »

Ostin Saabin nelisen vuotta sitten, oli ajettu 260tkm. Kulutti öljyä jonkin verran että piti lisätä välillä. Vähän ihmettelin kun hieman enempi ajettu 2L Vectra meni öljynvaihtovälin öljyä lisäämättä.

Laitoin Teboil Diamondit koneeseen ja purkin STP:tä. Ei tarvinnut öljyä enää lisätä. Autolla ajettu nyt jotain 320 tkm, enkä ole lisännyt öljyä. Viimeksi laitettiin öljyt Saab-huollossa, en tiedä mitä laittoivat, jotain 5W-30 tai 10W-30 taisi olla ja koneessa pysyvät. STP:tä laitoin vain sen kerran aikoinaan.

En tiedä johtuiko kulutus öljyn laadusta vai mistä ja onko STP:llä mitään ansiota asiassa. Ajo on melko rauhallista koneen kierrätystä välttävää.

Auto on -98 2L vapari.

Männänrengasvika näkyy ohivuotomittauksessa.
Auto on SAAB, radio on Saba
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

T7 moottorista ymmärtääkseni edelleen jauhetaan niin niitähän ei ole olemassakaan vapareina joten älkää hyvät ihmiset taas ruvetko sekottaa asioita ja moottoreitanne. 8O

Ohivuotomittaukset ja puristusmittaukset voitte kanssa unohtaa niillä ei selviä männänrenkaiden kuntoisuus. :roll:

Sekä mitkään kemikaalit ei korjaa velttoja männänrenkaita ... :o
Saab 9-5 2.0t 1998
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

ysifemma kirjoitti:T7 moottorista ymmärtääkseni edelleen jauhetaan niin niitähän ei ole olemassakaan vapareina joten älkää hyvät ihmiset taas ruvetko sekottaa asioita ja moottoreitanne. 8O

Ohivuotomittaukset ja puristusmittaukset voitte kanssa unohtaa niillä ei selviä männänrenkaiden kuntoisuus. :roll:

Sekä mitkään kemikaalit ei korjaa velttoja männänrenkaita ... :o
No onko tässä nyt pelkona että kone leipoo kiinni hetkenä minä hyvänsä? Vai onko ainoa haitta kova öljynkulutus? Tuo öljynkulutus on ilmeisesti ainoa asia mikä kielii tästä piilevästä ongelmasta - kyyti on suhteellisen rivakkaa, ei savutusta, ei kuluta liiaksi tms. Moottoriremontin tekeminen kuulostaa kalliilta operaatiolta teetättää (auton arvoon verrattuna), joten tarvitsee kyllä erityisen hyvät perusteet (lue pelotteet) ennenkuin budjetista löytyy rahaa siihen. Olisiko edes summittaista työmääräarviota/kustannusarviota moiseen remonttiin (työ/osat)? Merkkiliikkeet ilmeisesti kannattaa kiertää kaukaa, vai? Edullisia moottoriremontteja tekeviä pajoja Oulun seudulla?
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

ysifemma kirjoitti:Sekä mitkään kemikaalit ei korjaa velttoja männänrenkaita ... :o
Oletkos käynyt katsomassa, että tuossa kyseisessä yksilössä olisi veltot männänrenkaat? Jos naapurilla ei ole lapsia, ni eihän sekään ole välttämättä sen merkki, että isännällä olisi veltto, syitä voi olla muitakin. ;)

Voihan ne männänrenkaat olla muuten vaan jankkiintuneet jumiin, jolloinka vaikka etanolihoidolla ja öljypohjan putsauksella loppuisi öljynsyönti, mene ja tiedä.
Ja kun autolla on ajettu jo pitkään vastaavilla oireilla, niin ainakin itse ajaisin öljynkulutuksesta huolimatta kuten tähänkin asti, softauttaisin auton etanolille, ajaisin muutaman tankillisen e85:llä ja käyttäisin jossain öljypohjan putsauksessa. Mikäli öljynsyönti jatkuisi, niin alkaisin etsiä vikaa muualta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pakari kirjoitti:On se vaan kumma kun varaosaputiikit(esim AD) ja autokorjaamojen mielestä asia on näin sekä öljynvalmistajan(mobil) pitämässä vierailuluennossa sanottiin näin.

EDIT: Sitäpaitsi, teoriaa tukee myös käytännön havainnot joita olen tehnyt. Tosin, koskien eri valmistajan moottoria. Kun öljynvaihdosta oli kulunut n. 10tkm (15tkm vaihtoväli) niin öljyä alkoi kulumaan. Kun öljyt vaihdettiin öljyä ei kulu, kunnes taas n. 10tkm ajon jälkeen.
Varaosaputiikeissa ja korjaamoilla harvemmin on kovinkaan päteviä voiteluaine-eksperttejä töissä ja voiteluainevalmistajankin myyntimiehiä kannattaa kuunnella hieman valikoivasti :)

Kyse ei suinkaan ole siitä että öljy olisi suunniteltu kulumaan nopeasti tietyn käyttöiän jälkeen, jotta se uudistuisi, vaan siitä että öljyn lisäaineet (lähinnä viskositeetin kohottaja) kuluvat loppuun ja öljyä alkaa kulumaan siksi enemmän. Kun tässä tilanteessa heitetään vanhan öljyn sekaan uutta ei öljy uudistu edes nimellisesti vaan vanhan öljyn epäpuhtaudet tuohoavat suuren osan uuden öljyn lisäaineista välittömästi ja vaikuttavat pohjaöljyynkin (mikäli uudistumista oikeasti tapahtuisi se näkyisi öljyn kulutuksen pienenemisenä). Markkinointimateriaalissa ja -puheissa tämä väistämätön ilmiö (joka siis liittyy paljon lisäaineistetun öljyn vanhenemiseen ja kulumiseen) on näppärää selittää suunnitelluksi ja toivotuksi ilmiöksi.

Öljyn kulutuksen kasvun alkupistettä on näppärä käyttää öljynvaihtovälin indikaattorina... kun kulutus alkaa kasvamaan öljy on menettänyt ominaisuutensa ja joutaa jätteeksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Männänrenkaiden tapauksessa T7 moottoreissa ne jumiutuvat on öljyrenkaat joiden tehtävänä on raapia ylimääräinen öljy sylinteriseinämiltä pois, ei niinkään puristusrenkaat. Öljyrenkaiden jumiminen ei näy puristus/ohivuotomittauksen tuloksen huononemisena.

Öljynkulutus kasvaa, karstoittuminen lisääntyy ja nakutusherkkyys kasvaa, kun seinämille jää liikaa öljyä. Mitään nopeaa tuhoa moottorille se ei aiheuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ja kun karstottuminen jatkuu alkaa remontti kierre vaihdetaan turboa, jakopäätä, huohotusta jne.

Kun on ajettu riittävän kauan niin karsta alkaa ahdistaa mm. voitelukanavissa laakerit kuluu nopeammin jne.

Kun ajoissa kunnostaa moottorin voi välttyä kalliimmilta remonteilta ... :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja melberi »

Aiheuttaako huonot öljyrenkaat karstoittumista muualla kuin palotilassa? Ettei paskoisi kierrossa olevia öljyjä ja näin aiheuttaisi ongelmia kaikkialla missä voitelua on.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mikä on ehjän moottorin määritelmä? Eikö ohjekirjassakin ole maininta että öljyn lisääminen xx litraa vaihtovälillä on normaalia?
Minuteman kirjoitti:AD:n tiskin ja korjaamojamppojen juttuja ei kannata aina uskoa, ja öljyluennoitsijan jutut kannattaa ymmärtää oikein.

Kun nyt ollaan Saab-foorumilla ja puhutaan Saabista, niin ehjä Saabin moottori ei kuluta Longlife-öljyä suositellulla Longlife-vaihtovälillä lisäystarvetta aiheuttavia määriä, eikä öljyä itseään ole suunniteltu erityisesti kuluvaksi.
99T-museopeli
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

melberi kirjoitti:Aiheuttaako huonot öljyrenkaat karstoittumista muualla kuin palotilassa? Ettei paskoisi kierrossa olevia öljyjä ja näin aiheuttaisi ongelmia kaikkialla missä voitelua on.
Ei vaikuta näin olevan, pari öljyrenkaista jumiutunutta moottoria jotka hukkasivat öljyä ja kylmäpöllyttelivät on tullut avattua sekä nähtyä.. Öljypohja ja moottori muuten olivat näissä tapauksissa aivan puhtaita.
Toimimaton huohotus ja liian pitkät vaihtovälit aiheuttaa ne moottoririkot.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Pakari kirjoitti:
Forte käsittely ei välttämättä tee hyvää turbolle.. käsittelyssä irtoava lika saattaa hajottaa turbon.
Sitä varten autossa on öljynsuodatin. Turbo on öljykierrossa heti suodattimen jälkeen joten jos suodatinjalan ja ahtimen välinen putki on kovin karstainen teoriasi voi pitää paikkansa mutta ei muuten. Jos oikeen karstasta mottia putsaa niin öljypohjan sihti on hyvä puhdistaa myös.

Tässä tapauksessa ei kannata alkaa mitään isompaa remppaa tekeen jos auto muuten toimiin. sittenku porsii niin paaliin.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Aina kun turbo uusitaan niin voiteluun liittyvät kanavat ja putket tulee huolella putsata. Eikä pidä unohtaa öljyjäähdyttimen putsausta :!:

Kuinka moni esim. korjaamoista jotka vaihtavat turboja saappeihin tekee niin :?:

Jos joku niin sattuu tekemään niin kuinka ne tekevät sen :?:

Kyllä se jäähdytin on aika hankala luotettavasti putsata ei siinä jää muuta vaihtoehtoa kuin uusia se. Jos ei näin toimita niin ei sille turbolle kovin kummosta takuuta voi luvata ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin