Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja jameli »

Maximus kirjoitti:Ja sitten jos itse rakennat kuten olen aikaisemminkin sanonut, että käy teettämässä teräspunoletkuista vesi- ja öljyletkut. Kerran kasasin muutosletkuilla, toisen kerran teräspunoilla. Ikinä en tule kasaamaan muutosletkuilla. Ja punosletkut olivat puolet halvemmat :!:
http://shop.speedparts.se/en/prod/mount ... 629d18b3ca

Harkitsisin vielä kertaalleen...

Jos turbon vaihto ja auton pito on kiinni siitä että ihan heti ensimmäiseksi koittaa 100eur letkuista saada säästettyä puolet, varsinkin kun se nyt vaatii että ensin nykyisee letkut irti ja ihan vain kipaisee johonkin hydrauliikkaliikkeeseen toisella autolla, teettää puoleen hintaan ne uudet letkut ja tekee tämän vielä sillä paljon puhutulla omalla ajalla.

...vakavasti että kannattaako opertaatioon ryhtyä, sen verran kaikkea muutakin poikii tuo turbon vaihtaminen (putket, letkut, imu-cobra, snorkkeli, nesteet, tiivisteet, tulpat, suodattimet, softa, ilmamassamittari, sytytyskasetti, pakoputki, kytkin jne).
__________________
Harrastus tauolla.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Perinteisesti auton pito ei ole ilmaista. Teki itse tai teetti muilla. Rikkinäisellä ei voi ajaa ja huonoja en huoli. Niinpä korjailen tätä nykyistä.

Parempaankaan ei varaa ollut... Ja korjaa kerralla kuntoon on ihan hyvä periaate. Köyhällä ei ole varaa kahta kertaa samaa asiaa korjailla :P.

Sitä paitsi, eihän se ole harrastus eikä mikään jos se ei vie kaikkia rahoja!

:P
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Jamelilla ei taida olla ihan toi taloustiede hanskassa :) Mikäli pystyn säästämään about 50 % tuotteesta, joka HELPOTTAA asentamista ja vie aikana 15minuuttia henkilökohtaista aikaani, niin näen että ajankäyttö suhteessa säästöön on kohtuullinen. Ja se on oikeasti todella paljon helpompi tehdä putkilla jotka joustavat kuin kiinteillä, jotka pitää olla just oikeassa asennossa kun niitä asentaa.

Kukaanhan ei ole puhunut, että budjetti kaatuisi siihen 50€. Minkähän takia niitä tarvikeosia sitten tehdään ja ostetaan jos ei haluta säästää jossain asiassa?
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Riita poikki ja voita väliin! :P.

Yhtä kaikki olen noihin Hi-Flexin tjsp. letkuihin päätynyt jo ajat sitten juurikin tuon oletettavasti helpomman asennuksen tähden. Ei sattumalta olis kellään valmiita mittoja noihin letkuihin?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja jameli »

No juu, taloustiedettä tai ei, mutta tähän asti ongelma on ollut se, ettei sellaisia sopivia letkuja saa ihan niin vaan teetettyä... Mitat ja sopivat pultit tms. jäävät puuttumaan, täytyy irroittaa vanhasta ja modailla niitä, ottaa nykyiset letkut malliksi jne.

Tiedän toki yhden paikan jossa on joitain letkuja teetetty, mutta ongelma on liian usein ollut niiden joustamattomuus, eli ei ihan niin vaan taitella teräspunosletkuja sopivaan asentoon, noiden putkien muoto on melko monimutkainen. Pari kertaa kun koittaa "yritys ja erehdys" -menetelmällä, niin on tullut letkut jo sitten maksamaan saman kuin varta vasten tehty tarvikeosa joka sisältää prikat ja pultit...

Mutta jos jollakulla on ohje miten letkujen täättäminen ja tarvittavien muiden osien haaliminen kasaan onnistuu (Suomessa), mitat, suositeltavat letkutyypit jne, niin ollaan toki täällä kiinnostuneita kuulemaan lisää...
__________________
Harrastus tauolla.
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Itse hankin PCS:ltä Speedpartsin PUTKIsarjan, joka on metallia ja meni paikoilleen ihan ilman väkivaltaa. Miksi siis laittaa tällaiseen kuumaan paikkaan kumipitoisia letkuja? Käyttöikä? Kannattaa samalla hankkia kaikki kuparitiivisteet uusia - alkuperäiset ovat vain n.1mm levyisiä ja voivat olla syöpyneet reunasta.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Mutta jos jollakulla on ohje miten letkujen täättäminen ja tarvittavien muiden osien haaliminen kasaan onnistuu (Suomessa), mitat, suositeltavat letkutyypit jne, niin ollaan toki täällä kiinnostuneita kuulemaan lisää...
Perhana ku viime kesänä tein vaihdoksen GT:stä Mitsuun, ja kävin juurikin teettämässä teräspunosletkut. Dunlop Hiflexillä täällä tampereella ikean vieressä.

En vaan muistanut ottaa niitä mittoja ylös, joita näköjään monikin kaipailisi nyt..tai on kaipaillut. Mutta kaikessa yksinkertasuudessaanhan tuo menee niin, että org letkut irti, mittaat ne, otat banjopultit mukaan, ja käyt antamassa mitat sekä banjot, niin joko saat pienellä odottelulla letkut samantien, tai sitten viim. seuraavaksi päiväksi. Eikä nyt niin kovin pahan hintaista.

Tästä lähin ainakin itse haen ennemmin teräspunosletkut kuin mitä rautaset / alumiiniset (mitä lie orginaalit). Tuo punottu joustaa kuitenkin niin erilailla kuin ne rautaset putket että huomattavasti mukavempi oli ne laittaa. Aluksi koitin mälvätä alkuperäisiä mitsuun. Olisi ne mennytkin..ei ollut kuin tyyliin milleistä kiinni että olisi pitänyt saada banjon päätä taittumaan, mutta kun tilaa ei siellä turbon takana ollut liikoja, ja muutaman tunnin yrittämisen jälkeen meni hermot, niin letkujen teettämisen jälkeen toivoin että olisin käynyt vain saman tien teettämässä oikeanlaiset ilman ylimääräistä taistelua.

TOKI, kun on tarjolla suoraan konversiosarja GT->mitsuun nuille letkuille, niin miksipäs ei sellaista suosisi. Mutta itse suosin seuraavallakin kerralla kyllä Hiflexiä :)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mikä oli kesällä päivän hinta/yksi letku Hiflexillä?
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Empäs nyt muista yhden letkun hintaa. Teetätin kaikki kolme tarvittavaa samalla kertaa.

Mutta koko setin hinnaksi tuli (alennuksineen oravannahkakaupalla) alle 100€..oisko ollut jotain +-95€
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

jeippo kirjoitti:Empäs nyt muista yhden letkun hintaa. Teetätin kaikki kolme tarvittavaa samalla kertaa.

Mutta koko setin hinnaksi tuli (alennuksineen oravannahkakaupalla) alle 100€..oisko ollut jotain +-95€
Eli hinta about sama kuin Pro-Carserviseltä hommatulla putkisarjalla? Olkoonkin, että jos asennus on kovinkin paljon helpompaa, niin miksi ei? Mutta hinnan ollessa liki sama täytyy kyllä tarkastella joidenkin jo mainitsemaa kestoikää jne...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Itse sain noin kymmenessä minuutissa hi-flexiltä ja hinnaksi taisi tulla 57€, eli kolmet letkut+ prikat.

Mittana tais olla 30cm + 30cm + 70cm jossa oli haara yläpäässä. Orkkisletkut on ok, mutta jos ne kerran taittuu niin siinä vuodatetaan verta ja kyyneliä kun sen pitää mennä just oikeassa asennossa, että banjoa voi kiriä...
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Maximus kirjoitti:Orkkisletkut on ok, mutta jos ne kerran taittuu niin siinä vuodatetaan verta ja kyyneliä kun sen pitää mennä just oikeassa asennossa, että banjoa voi kiriä...
Tämä on kyllä epäilemättä totta. Muistissa on, kun eräskin Garret Gt 25 koitettiin laitella takaisin ja pientä säätöä oli niiden "jäykkien" putkien / banjojen kanssa... Johtui kyllä osittain siitä, että koko ropeli oli pöydällä auki ja kasaus vaiheessa ei tainnut mennä millilleen samaan kohtaan. Olisi ehkä ollut helpompi näillä teräspunosnaruilla, mene ja tiedä...

:roll:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vaan mites on föönien vaihtajat coolereita putsailleet tai muita öljykanavia, mitkä ei valuttamalla tule tyhjiksi?

:roll:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbon vaihdosta ja siihen liittyvät seikat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Itse kun aikoinaan vaihdoin originaalin matalapainefemman Garrettin GT-17 -lelun Aeron Mitsubishi TD04-15T -ahtimeen, niin tarjolla oli valmiita asennussarjoja sekä letkuilla, että putkilla.

PCS:n Riku suositteli originaalia putkisarjaa, vaikka myikin myös valmista letkusarjaa silloin (Speedparts n:o 59,2105), näköjään kuvalinkkikin löytyi pienellä penkomisella:

http://www.speedparts.se/images/prod/turbo/59,2105.jpg

Lainaus sähköpostista:

"Alkuperäisten putkien kanssa on helpompi toimia jos työ tehdään "kentällä". Punosletkujen kanssa tila käy aika ahtaaksi ja asennus on hankalampaa.
Molempia sarjoja löytyy hyllystä. Punossarja maksaa XXX (MUOKS),- ja vastaava setti alkuperäisillä putkilla ja irto-osilla on noin 15,- kalliimpi."

Päädyin hankkimaan originaalit putket, eikä valinta harmittanut asennusvaiheessa.

EDIT: Vertailu asennuksen helppoudesta koski nimenomaan tuota Speedpartsin letkusarjaa vs. originaali putkisarjaa.
Jos joku on teettänyt mittatilaustyönä sirot banjot + letkut helppoon asennukseen, niin eikun mittoja vaan julki foorumille :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin