Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabinisti
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 19:57

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja saabinisti »

Joo kylläse meikäläisellä on sen verran vaimea ääni että ens kevääseen kestää, korjaa sitte ku kerkiää ja laittaa samalla vähä muutaki uusiksi...
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Vectorin rohina verrattuna linearin käyntiääneen rupesi mietityttämään ja tarkempi tutkailu paljasti vielä kannentiivisteen vuotavan öljyä ulospäin.

Ketjunkiristimen ulkonema 19mm ja seuraavksi tappelemaan Pörhön kanssa että maksavat kannentiivisteen vaihdon kun Pörhötakuu=finntakuu ei maksa tiivisteitä.

Kilometrejä kaikki 108tkm takana :mrgreen: :saab:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja oju »

Moottori äänteli sekä laahaavalla äänellä kiihdytettäessä että satunnaisella kilahtavalla äänellä. Katselin apulaitehihna-asetelmaa koneen käydessä ja aina kilahduksen kohdalla vesipumpun pyörä pomppasi hieman ulospäin. 8O Hihnan löysääminen paljasti sen todella väljäksi. Tarkastin apulaitehihnan ja kyllä ne rullatkin menevät kohta vaihtoon.

Vaihdatutin pumpun ja äänet hävisivät, sekä se laahaava että kilisevä ääni. Pumpun laakeri oli ihan loppu vaikkei pumppu vuotanut mitään ulospäin. Sekin on siis mahdollista.
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja sisse »

308TKM ajettu turbo tonnarista löytyy samanlaisia oireita ilma kilahteluja. Tasaista rohina ääntä ainakin tyhjäkäynnillä. Ajossa sitä on vähän vaikeampi kuunnella. Itse olen pistänyt äänen vain ketjukoneen piikkiin. Kauanko moinen ketju kestää kutitellussa saabissa vai olisiko piakkoin syytä vaihtaa (ketjut ja rattaat)?

sorry:Väärällä palstalla mutta sopii aiheesen :saab:

Edit: Jos joku tietää miten tonnarista tota vesipumppua pystyy tarkastelemaan niin paukauttaa vaikka YV:tä
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Voiko 9-5 Saab Aero vm-01 tarkastaa ketjun kireys irroittamalla ketjunkiristimen jousi, sen jälkeen irroittamalla ketjukiristin ja katsomalla että onko ketjunkiristin max 15mm löystyny? Vai tarviiko tuossa jotain muuta viellä kikkailla ja paljastaako toi pelkkä ketjunkiristin jakopää ongelmat?

Jos homman tuollain vois tehdä, niin eihän toi ole kuin 5min homma tarkastaa onko jakopää Saabeissa kunnossa. Ainoo kysymysmerkki vaan on että missä tuo jakoketjun kiristin asustelee, WIS ohjeista ei oikeen saa selvää missä se sijaitsee.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja Termos »

JanisHell kirjoitti:Voiko 9-5 Saab Aero vm-01 tarkastaa ketjun kireys irroittamalla ketjunkiristimen jousi, sen jälkeen irroittamalla ketjukiristin ja katsomalla että onko ketjunkiristin max 15mm löystyny? Vai tarviiko tuossa jotain muuta viellä kikkailla ja paljastaako toi pelkkä ketjunkiristin jakopää ongelmat?
Katoitko tuon viestiketjun (juu, viestejä puuttuu):

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
JanisHell kirjoitti: Jos homman tuollain vois tehdä, niin eihän toi ole kuin 5min homma tarkastaa onko jakopää Saabeissa kunnossa. Ainoo kysymysmerkki vaan on että missä tuo jakoketjun kiristin asustelee, WIS ohjeista ei oikeen saa selvää missä se sijaitsee.
Kyllä se kiristin sormikopelolla löytyy sieltä jakopään puolelta, tuossa kuvassa laturin yläpuolella näkyy iso pyöreä rööri, siellä se majailee :wink:

http://i289.photobucket.com/albums/ll23 ... CF1932.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Termos kirjoitti:
JanisHell kirjoitti:Voiko 9-5 Saab Aero vm-01 tarkastaa ketjun kireys irroittamalla ketjunkiristimen jousi, sen jälkeen irroittamalla ketjukiristin ja katsomalla että onko ketjunkiristin max 15mm löystyny? Vai tarviiko tuossa jotain muuta viellä kikkailla ja paljastaako toi pelkkä ketjunkiristin jakopää ongelmat?
Katoitko tuon viestiketjun (juu, viestejä puuttuu):

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
JanisHell kirjoitti: Jos homman tuollain vois tehdä, niin eihän toi ole kuin 5min homma tarkastaa onko jakopää Saabeissa kunnossa. Ainoo kysymysmerkki vaan on että missä tuo jakoketjun kiristin asustelee, WIS ohjeista ei oikeen saa selvää missä se sijaitsee.
Kyllä se kiristin sormikopelolla löytyy sieltä jakopään puolelta, tuossa kuvassa laturin yläpuolella näkyy iso pyöreä rööri, siellä se majailee :wink:

http://i289.photobucket.com/albums/ll23 ... CF1932.jpg
Jooh näytti olevan sen verran kikkailua että jätän tarkastuksen ens kesäksi, koska jakopäästä ei kuulu mitään oireita.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Viimeaikoina ilmeisesti alkuperäiset jakopään osat ovat olleet huonosti saatavilla.

Onko kenelläkään tarvikeosien (jakoketjun) laadusta kokemusta esim. tarvikeosat joita speedparts.se myy?
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Ainakin SP:n myymä ketju oli vuosi sitten "MADE IN JAPAN" merkistä en ole varma, että luulis sen olevan ihan asiallista tavaraa...
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Henrikki kirjoitti:Ainakin SP:n myymä ketju oli vuosi sitten "MADE IN JAPAN" merkistä en ole varma, että luulis sen olevan ihan asiallista tavaraa...
Oliko mahdollisesti tälläinen ketju?

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 3761d.html
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

markkuk kirjoitti:Onko muuten kellään katkennut jakoketju?

Tälläkin sivustolla on ollut paljon juttua että se rallattelee enempi ja vähempi, mutta onko kellään sattunut ns. totaalituhoa?
Olis kiva saada tähänkin vastaus jos sellaista on.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja melberi »

Vaikka ketju ei katkeaisi helposti kannattanee se uusi ketju vaihtaa silti ajoissa, jos autoa on tarkoitus pitää kauemminkin. Venynyt ketju kuluttaa niitä ketjupyöriäkin kiihtyvää tahtia. Pelkän ketjun uittaminen sisään ei vaadi paljon töitä tai rahaa, jos oikeat työkalut on olemassa. Jos auto menee myyntiin, niin voi vaihtaa vain venttiilikotelossa sijaitseva ketjun laahain. Sillä hiljenee :wink:

Joidenkin mielestä homman voi tehdä kunnolla vain tekemällä täydellisen jakopään remontin, mutta ei se ihan pikkuhomma enää ole. Jos kyseessä on vain jakoketjun ennenaikaisesta kulumisesta, esim. jo 200tkm kohdalla venynyt, niin pelkkä ketjun vaihto voi olla ihan pätevä ratkaisu. Saabin mielestä pelkän ketjun voi vaihtaa, jos ketjupyörät näyttää hyväkuntoisilta ja laahaimissa ei ole liian syviä railoja. Railot ovat liian syvät, jos ketjun keskiosa koskettaa laahainta. Kynnellä voi kokeilla railojen syvyyttä ja katsoa onko railojen väli kulunut myös vaaleaksi.

On tietysti auton iästä ja kilometreistä kiinni kannattaako vähintään tonnin remonttia teettää, jos satasella tai parilla selviäisi. Kunnostetun koneenkin saa alk. 1300 euroa, niin ei paljon kannata teettää mitään tonnin remontteja yksittäiseen kohteeseen ellei moottoriin ole hiljattain tehty muita isoja remontteja. Tietysti jos osaa ja viitsii itse tehdä kaiken, selviää tästäkin halvalla vaikka tekisi vaikeamman kautta.

edit:

Speedpartsin ketjussa näyttää olevan tuollainen klipsi, jolla avoin ketju yhdistetään. Se on helppo kotinikkarille liittää. Toinen vaihtoehto on ilman klipsiä ja tappien päät täytyy lytätä. Siihen ei saa helposti oikeaa työkalua vaan joutuu improvisoimaan. Ne tapit on helvetin kovaa tavaraa. Klipsimallisen kanssa tarvitsee ainoastaan moottoripyörän ketjutyökalun vanhan ketjun katkaisemiseen ja kaverin apuun remonttiin pyörittämään konetta.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Tuosta speedparts:n myymästä ketjulukollisesta jakoketjusta sen verran, että onko tarkoitus käyttää tuota ketjulukkoa vain siihen että uusi ketju liitetään vanhaan sillä ja vedetään paikalleen, jonka jälkeen ketju niitataan. Vai onko tarkoituksena myös liittää uusi jakoketju tuolla ketjulukkolla?

Eli voiko ketjulukkoon luottaa jakopään osasena?
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kyllä sen tarkoitus on liittää ketju pysyvästi. En tiedä ketjuista yleisesti, mutta noita klipsimallisia on ainakin vanhempiin saabeihin laitettu ja käytetty onnistuneesti. Näin kertoi minulle eräs pitkän linjan saab-korjaaja.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kyllä niitä klipsillisiä vitjoja käytetään paljon moottoripyörienkin jakoketjuina. Kierrokset 10000+ ja aika heiveröisen näköistä ketjua, toki DID tai muu japanilainen laatumerkki.

Ei mulla ole kuin kerran klipsi irronnut :roll: Mutta ohjeistushan on että klipsi on kertakäyttöinen, ja umpinainen pää menosuuntaan. Mulla oli ties kuinka monta kertaa irroitettu ja kiinnitetty se klipsi kun 16-vuotiaana hain Hondan jakoa kohdilleen ilman korjaamokirjaa eikä ollut uusia klipsejä.

Mutta noin niinkuin lähtökohtaisesti pitäis kyllä jatkettavan vitjan olla ihan OK, kunhan on laadukas.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin