Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 19:57
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Joo kylläse meikäläisellä on sen verran vaimea ääni että ens kevääseen kestää, korjaa sitte ku kerkiää ja laittaa samalla vähä muutaki uusiksi...
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Vectorin rohina verrattuna linearin käyntiääneen rupesi mietityttämään ja tarkempi tutkailu paljasti vielä kannentiivisteen vuotavan öljyä ulospäin.
Ketjunkiristimen ulkonema 19mm ja seuraavksi tappelemaan Pörhön kanssa että maksavat kannentiivisteen vaihdon kun Pörhötakuu=finntakuu ei maksa tiivisteitä.
Kilometrejä kaikki 108tkm takana
Ketjunkiristimen ulkonema 19mm ja seuraavksi tappelemaan Pörhön kanssa että maksavat kannentiivisteen vaihdon kun Pörhötakuu=finntakuu ei maksa tiivisteitä.
Kilometrejä kaikki 108tkm takana
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Moottori äänteli sekä laahaavalla äänellä kiihdytettäessä että satunnaisella kilahtavalla äänellä. Katselin apulaitehihna-asetelmaa koneen käydessä ja aina kilahduksen kohdalla vesipumpun pyörä pomppasi hieman ulospäin. Hihnan löysääminen paljasti sen todella väljäksi. Tarkastin apulaitehihnan ja kyllä ne rullatkin menevät kohta vaihtoon.
Vaihdatutin pumpun ja äänet hävisivät, sekä se laahaava että kilisevä ääni. Pumpun laakeri oli ihan loppu vaikkei pumppu vuotanut mitään ulospäin. Sekin on siis mahdollista.
Vaihdatutin pumpun ja äänet hävisivät, sekä se laahaava että kilisevä ääni. Pumpun laakeri oli ihan loppu vaikkei pumppu vuotanut mitään ulospäin. Sekin on siis mahdollista.
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
308TKM ajettu turbo tonnarista löytyy samanlaisia oireita ilma kilahteluja. Tasaista rohina ääntä ainakin tyhjäkäynnillä. Ajossa sitä on vähän vaikeampi kuunnella. Itse olen pistänyt äänen vain ketjukoneen piikkiin. Kauanko moinen ketju kestää kutitellussa saabissa vai olisiko piakkoin syytä vaihtaa (ketjut ja rattaat)?
sorry:Väärällä palstalla mutta sopii aiheesen
Edit: Jos joku tietää miten tonnarista tota vesipumppua pystyy tarkastelemaan niin paukauttaa vaikka YV:tä
sorry:Väärällä palstalla mutta sopii aiheesen
Edit: Jos joku tietää miten tonnarista tota vesipumppua pystyy tarkastelemaan niin paukauttaa vaikka YV:tä
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Voiko 9-5 Saab Aero vm-01 tarkastaa ketjun kireys irroittamalla ketjunkiristimen jousi, sen jälkeen irroittamalla ketjukiristin ja katsomalla että onko ketjunkiristin max 15mm löystyny? Vai tarviiko tuossa jotain muuta viellä kikkailla ja paljastaako toi pelkkä ketjunkiristin jakopää ongelmat?
Jos homman tuollain vois tehdä, niin eihän toi ole kuin 5min homma tarkastaa onko jakopää Saabeissa kunnossa. Ainoo kysymysmerkki vaan on että missä tuo jakoketjun kiristin asustelee, WIS ohjeista ei oikeen saa selvää missä se sijaitsee.
Jos homman tuollain vois tehdä, niin eihän toi ole kuin 5min homma tarkastaa onko jakopää Saabeissa kunnossa. Ainoo kysymysmerkki vaan on että missä tuo jakoketjun kiristin asustelee, WIS ohjeista ei oikeen saa selvää missä se sijaitsee.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Katoitko tuon viestiketjun (juu, viestejä puuttuu):JanisHell kirjoitti:Voiko 9-5 Saab Aero vm-01 tarkastaa ketjun kireys irroittamalla ketjunkiristimen jousi, sen jälkeen irroittamalla ketjukiristin ja katsomalla että onko ketjunkiristin max 15mm löystyny? Vai tarviiko tuossa jotain muuta viellä kikkailla ja paljastaako toi pelkkä ketjunkiristin jakopää ongelmat?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
Kyllä se kiristin sormikopelolla löytyy sieltä jakopään puolelta, tuossa kuvassa laturin yläpuolella näkyy iso pyöreä rööri, siellä se majaileeJanisHell kirjoitti: Jos homman tuollain vois tehdä, niin eihän toi ole kuin 5min homma tarkastaa onko jakopää Saabeissa kunnossa. Ainoo kysymysmerkki vaan on että missä tuo jakoketjun kiristin asustelee, WIS ohjeista ei oikeen saa selvää missä se sijaitsee.
http://i289.photobucket.com/albums/ll23 ... CF1932.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Jooh näytti olevan sen verran kikkailua että jätän tarkastuksen ens kesäksi, koska jakopäästä ei kuulu mitään oireita.Termos kirjoitti:Katoitko tuon viestiketjun (juu, viestejä puuttuu):JanisHell kirjoitti:Voiko 9-5 Saab Aero vm-01 tarkastaa ketjun kireys irroittamalla ketjunkiristimen jousi, sen jälkeen irroittamalla ketjukiristin ja katsomalla että onko ketjunkiristin max 15mm löystyny? Vai tarviiko tuossa jotain muuta viellä kikkailla ja paljastaako toi pelkkä ketjunkiristin jakopää ongelmat?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4%C3%A4
Kyllä se kiristin sormikopelolla löytyy sieltä jakopään puolelta, tuossa kuvassa laturin yläpuolella näkyy iso pyöreä rööri, siellä se majaileeJanisHell kirjoitti: Jos homman tuollain vois tehdä, niin eihän toi ole kuin 5min homma tarkastaa onko jakopää Saabeissa kunnossa. Ainoo kysymysmerkki vaan on että missä tuo jakoketjun kiristin asustelee, WIS ohjeista ei oikeen saa selvää missä se sijaitsee.
http://i289.photobucket.com/albums/ll23 ... CF1932.jpg
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Viimeaikoina ilmeisesti alkuperäiset jakopään osat ovat olleet huonosti saatavilla.
Onko kenelläkään tarvikeosien (jakoketjun) laadusta kokemusta esim. tarvikeosat joita speedparts.se myy?
Onko kenelläkään tarvikeosien (jakoketjun) laadusta kokemusta esim. tarvikeosat joita speedparts.se myy?
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Ainakin SP:n myymä ketju oli vuosi sitten "MADE IN JAPAN" merkistä en ole varma, että luulis sen olevan ihan asiallista tavaraa...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Oliko mahdollisesti tälläinen ketju?Henrikki kirjoitti:Ainakin SP:n myymä ketju oli vuosi sitten "MADE IN JAPAN" merkistä en ole varma, että luulis sen olevan ihan asiallista tavaraa...
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 3761d.html
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Olis kiva saada tähänkin vastaus jos sellaista on.markkuk kirjoitti:Onko muuten kellään katkennut jakoketju?
Tälläkin sivustolla on ollut paljon juttua että se rallattelee enempi ja vähempi, mutta onko kellään sattunut ns. totaalituhoa?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Vaikka ketju ei katkeaisi helposti kannattanee se uusi ketju vaihtaa silti ajoissa, jos autoa on tarkoitus pitää kauemminkin. Venynyt ketju kuluttaa niitä ketjupyöriäkin kiihtyvää tahtia. Pelkän ketjun uittaminen sisään ei vaadi paljon töitä tai rahaa, jos oikeat työkalut on olemassa. Jos auto menee myyntiin, niin voi vaihtaa vain venttiilikotelossa sijaitseva ketjun laahain. Sillä hiljenee
Joidenkin mielestä homman voi tehdä kunnolla vain tekemällä täydellisen jakopään remontin, mutta ei se ihan pikkuhomma enää ole. Jos kyseessä on vain jakoketjun ennenaikaisesta kulumisesta, esim. jo 200tkm kohdalla venynyt, niin pelkkä ketjun vaihto voi olla ihan pätevä ratkaisu. Saabin mielestä pelkän ketjun voi vaihtaa, jos ketjupyörät näyttää hyväkuntoisilta ja laahaimissa ei ole liian syviä railoja. Railot ovat liian syvät, jos ketjun keskiosa koskettaa laahainta. Kynnellä voi kokeilla railojen syvyyttä ja katsoa onko railojen väli kulunut myös vaaleaksi.
On tietysti auton iästä ja kilometreistä kiinni kannattaako vähintään tonnin remonttia teettää, jos satasella tai parilla selviäisi. Kunnostetun koneenkin saa alk. 1300 euroa, niin ei paljon kannata teettää mitään tonnin remontteja yksittäiseen kohteeseen ellei moottoriin ole hiljattain tehty muita isoja remontteja. Tietysti jos osaa ja viitsii itse tehdä kaiken, selviää tästäkin halvalla vaikka tekisi vaikeamman kautta.
edit:
Speedpartsin ketjussa näyttää olevan tuollainen klipsi, jolla avoin ketju yhdistetään. Se on helppo kotinikkarille liittää. Toinen vaihtoehto on ilman klipsiä ja tappien päät täytyy lytätä. Siihen ei saa helposti oikeaa työkalua vaan joutuu improvisoimaan. Ne tapit on helvetin kovaa tavaraa. Klipsimallisen kanssa tarvitsee ainoastaan moottoripyörän ketjutyökalun vanhan ketjun katkaisemiseen ja kaverin apuun remonttiin pyörittämään konetta.
Joidenkin mielestä homman voi tehdä kunnolla vain tekemällä täydellisen jakopään remontin, mutta ei se ihan pikkuhomma enää ole. Jos kyseessä on vain jakoketjun ennenaikaisesta kulumisesta, esim. jo 200tkm kohdalla venynyt, niin pelkkä ketjun vaihto voi olla ihan pätevä ratkaisu. Saabin mielestä pelkän ketjun voi vaihtaa, jos ketjupyörät näyttää hyväkuntoisilta ja laahaimissa ei ole liian syviä railoja. Railot ovat liian syvät, jos ketjun keskiosa koskettaa laahainta. Kynnellä voi kokeilla railojen syvyyttä ja katsoa onko railojen väli kulunut myös vaaleaksi.
On tietysti auton iästä ja kilometreistä kiinni kannattaako vähintään tonnin remonttia teettää, jos satasella tai parilla selviäisi. Kunnostetun koneenkin saa alk. 1300 euroa, niin ei paljon kannata teettää mitään tonnin remontteja yksittäiseen kohteeseen ellei moottoriin ole hiljattain tehty muita isoja remontteja. Tietysti jos osaa ja viitsii itse tehdä kaiken, selviää tästäkin halvalla vaikka tekisi vaikeamman kautta.
edit:
Speedpartsin ketjussa näyttää olevan tuollainen klipsi, jolla avoin ketju yhdistetään. Se on helppo kotinikkarille liittää. Toinen vaihtoehto on ilman klipsiä ja tappien päät täytyy lytätä. Siihen ei saa helposti oikeaa työkalua vaan joutuu improvisoimaan. Ne tapit on helvetin kovaa tavaraa. Klipsimallisen kanssa tarvitsee ainoastaan moottoripyörän ketjutyökalun vanhan ketjun katkaisemiseen ja kaverin apuun remonttiin pyörittämään konetta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Tuosta speedparts:n myymästä ketjulukollisesta jakoketjusta sen verran, että onko tarkoitus käyttää tuota ketjulukkoa vain siihen että uusi ketju liitetään vanhaan sillä ja vedetään paikalleen, jonka jälkeen ketju niitataan. Vai onko tarkoituksena myös liittää uusi jakoketju tuolla ketjulukkolla?
Eli voiko ketjulukkoon luottaa jakopään osasena?
Eli voiko ketjulukkoon luottaa jakopään osasena?
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Kyllä sen tarkoitus on liittää ketju pysyvästi. En tiedä ketjuista yleisesti, mutta noita klipsimallisia on ainakin vanhempiin saabeihin laitettu ja käytetty onnistuneesti. Näin kertoi minulle eräs pitkän linjan saab-korjaaja.
Re: Ekat kilinä-rohinat jakopäästä
Kyllä niitä klipsillisiä vitjoja käytetään paljon moottoripyörienkin jakoketjuina. Kierrokset 10000+ ja aika heiveröisen näköistä ketjua, toki DID tai muu japanilainen laatumerkki.
Ei mulla ole kuin kerran klipsi irronnut Mutta ohjeistushan on että klipsi on kertakäyttöinen, ja umpinainen pää menosuuntaan. Mulla oli ties kuinka monta kertaa irroitettu ja kiinnitetty se klipsi kun 16-vuotiaana hain Hondan jakoa kohdilleen ilman korjaamokirjaa eikä ollut uusia klipsejä.
Mutta noin niinkuin lähtökohtaisesti pitäis kyllä jatkettavan vitjan olla ihan OK, kunhan on laadukas.
Ei mulla ole kuin kerran klipsi irronnut Mutta ohjeistushan on että klipsi on kertakäyttöinen, ja umpinainen pää menosuuntaan. Mulla oli ties kuinka monta kertaa irroitettu ja kiinnitetty se klipsi kun 16-vuotiaana hain Hondan jakoa kohdilleen ilman korjaamokirjaa eikä ollut uusia klipsejä.
Mutta noin niinkuin lähtökohtaisesti pitäis kyllä jatkettavan vitjan olla ihan OK, kunhan on laadukas.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007