Varashälyttimen huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

PCS Jyväskylässä.
Siellä etelän suunnalla kun asut niin halvemmalla ja paremmalla TECH tietotaidolla onnistuu kun otat ugsaabitit-forumilla vaikuttavaan Mimmi-nimimerkkiin yhteyttä.
Ahdonvoimaa
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

17/9-2011 vaihdoin patterit hälyttimeen ja lakkasin kilikali-spreyllä uudelleen.
Ei ole vielä ilmoitellut mitään ja sirra toimii tarvittaessa. Ostin purettavan mallin ensin ja vaihdoin siihen ne uudet patterit. :roll: :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
pospo
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:46
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja pospo »

Wagonisti kirjoitti:PCS Jyväskylässä.
Siellä etelän suunnalla kun asut niin halvemmalla ja paremmalla TECH tietotaidolla onnistuu kun otat ugsaabitit-forumilla vaikuttavaan Mimmi-nimimerkkiin yhteyttä.
Täytyy ottaa Mimmiin yhteyttä. Jospa homma hoituisi sitä kautta.
Kiitokset :D
SAAB 9-5 Wagon 2,3t 5D Vector Business 2002, Viides saapas käytössä.
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Ulvoo taas miten sattuu ja ihmisiä vituttaa. Viikko ennen joulua kerran alkoi ulista pihalla ja sammui vasta, kun sidistä kuittasi service theft alarmin pois. Nyt aloitti taas, eikä lopeta edes sidiä kuittaamalla. Huutaa vaikka autolla ajaa, lisäksi ulvominen alkaa ja loppuu täysin miten sattuu ilman mitään logiikkaa.

Patterit kai siitä on lopussa, ei varmaan auta muu kuin renkaan irrottamisoperaatio? Vai saako tuon niinkin yksinkertaisesti kuin sulakkeen poistamisella hiljaiseksi? En siis tarvitse hälytintä, kunhan on vain hiljaa.

Tuli vain mieleen, että pääasiassa häly alkaa, kun auto on parkkeerattu mäkeen. Voiko tuo liittyä jotenkin asiaan? Suorassa ollessaan ei ole kertaakaan aloittanut ujeltamista.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja matula »

Nisse kirjoitti:Ulvoo taas miten sattuu ja ihmisiä vituttaa. Viikko ennen joulua kerran alkoi ulista pihalla ja sammui vasta, kun sidistä kuittasi service theft alarmin pois. Nyt aloitti taas, eikä lopeta edes sidiä kuittaamalla. Huutaa vaikka autolla ajaa, lisäksi ulvominen alkaa ja loppuu täysin miten sattuu ilman mitään logiikkaa.

Patterit kai siitä on lopussa, ei varmaan auta muu kuin renkaan irrottamisoperaatio? Vai saako tuon niinkin yksinkertaisesti kuin sulakkeen poistamisella hiljaiseksi? En siis tarvitse hälytintä, kunhan on vain hiljaa.

Tuli vain mieleen, että pääasiassa häly alkaa, kun auto on parkkeerattu mäkeen. Voiko tuo liittyä jotenkin asiaan? Suorassa ollessaan ei ole kertaakaan aloittanut ujeltamista.
Hälyttimen asentoanturin ollessa kunnossa sen kuuluukin alkaa hälyttää sellaisessa asennossa jossa rengas voitaisiin irrottaa ts. varastaa. Nostettaessa autoa tunkilla hälytyksen pitääkin aktivoitua juuri ennen kuin rengas irtoaa maasta. Ja se tarkoittaa, että yllättävän loivassakin mäessä hälytin on suorastaan herkkä. Ja kokemukseni on 2002 alkuperäisasennetusta hälyttimestä. Itselläni sireenin akkujen tyhjeneminen ei ole aikaansaanut ylimääräisiä hälyjä, mutta SID kyllä muistutti service theft alarm joka kerta virrat kytkettäessä.


Jos vaihdat pelkät akut niin muistutus alkaa uudelleen parin kk kuluttua. Ja kunhan ostaa SE-loppuiset akut juotoskorvilla. Ilman ko. juotoskorvia joutuu kolvaamaan niin, että kuuma tekee hallaa uusille akuille. Vaihtamalla myös konkat herja häviää pitemmäksi ajaksi. Ja jos palaa silti nopeasti niin sireeni menee uusiksi. Se ei paljoa enää esim.Englannista maksa.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja Nisse »

matula kirjoitti:Hälyttimen asentoanturin ollessa kunnossa sen kuuluukin alkaa hälyttää sellaisessa asennossa jossa rengas voitaisiin irrottaa ts. varastaa.
No perhana. Taitaapa vika olla juuri tuossa, koska ei ole kertaakaan tasamaalla ollut hälyttimen kanssa ongelmia. Nytkin tallissa sain vehkeen hiljaiseksi, eikä ole valittanut sen jälkeen. Testimielessä ajoin vielä kerran pihalle "mäkiasentoon" ja kas kummaa, sieltähän se hälytys hetken päästä alkoi.

Jännä homma, että sid ilmoittaa hälytinhuollon olevan ovella vain hälytyksen alkaessa. Muuten, kun auton laittaa käyntiin, ei ole ilmoitusta tullut.

Kiitos joka tapauksessa matulalle, uuden talon pihapiiri taisi tehdä tepposet.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikä se semmoinen hälyttimen asentotunnistin on, joka ei osaa kalibroida itseään päälle kytkettäessä auton sen hetkiseen asentoon 8O .
Kyllä auto pitää pystyä pysäköimään kaltevalle alustalle ja kytkemään hälytin päälle ilman (hälytin)ongelmia :!: Muutoin hälyttimessä on kyllä vikaa tai vakava suunnitteluvirhe.

No, vikaahan noissa Saabin hälyttimissä tuntuu olevan enemmän kuin "laki sallii". Murtohälyttimien pitää olla luotettavia, koska kaiken maailman virhehälytykset aiheuttavat sen, että koko laitos kärsii inflaation. Tosi paikan tullen hälyttimen ulvonta ei kiinnosta enää ketään. Ärsyttää vain, kun se siellä huutaa taas (turhaan).

Ei muuta kuin alkuperäishälyttimen heittää jordaniaan. Mikäli tuntuu kuitenkin hälyttimelle olevan tarvetta niin hankkii ja asentaa erillisen hälyttimen. Valinnan varaa on vaikka muille jakaa. Mihinkään sekundamerkkeihin ei näissäkään kannata sortua vaan pysyttelee tunnetuissa valmistajissa.

On tietenkin alkuperäishälytin ajatuksena hieno, kun ei tarvitse asennella mitään yleismallisia lisävarusteita mutta .... paljon on ongelmia alkuperäishälyttimein kanssa. Lisäksi yhtenä suurena ongelmana pidän järjestelmän asennuksen ja osasijoittelun yleistä tietoutta. Varkaat eliminoivat tai vaimentavat tällaisen järjetelmän helposti, niin halutessaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hän tarkoittaa varmaan Tilt sensoria jonka asteita pystyy manipuloimaan erilaisiksi.
Ja silloin riippuu siitä mihin kaltevuuteen auto on pysäköity.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Näin maalaisjärjellä ajateltuna voisiko olla mahdollista, että nimenomaan asentotunnistimessa olisi vika, koska hälytyksen aikana kuitenkin sidiin tulee se teksti, että hälytin kaipaa huoltoa? Kyseistä viestiä ei tosiaan tule tavallisesti auton starttauksen yhteydessä, vain siis ns. turhan hälytyksen jälkeen.

Nyt taas auto ollut loppuillan hiljaa, kun pysäköity tasamaalle.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

http://www.ampire.de/security/ampire/AS100.html
http://www.viper.com/P-507M/Digital-Tilt-Motion-Sensor

Asentoanturi(t) kalibroituu uudelleen joka kerta päälle kytkettäessä. Eli sen hetkinen asento tulee referenssiksi. Ei ole mitään väliä missä asennossa auto(anturi) tuolloin on. Kai se nyt tässä saabinkin hälyttimessä tuon tekee.
Asennon muutoksen raja-arvon (hälytysraja) säätö on sitten eri juttu, jos sellaista haetaan.

Jos auton asennolla, mihin pysäköi, on merkittävä vaikutus hälytysherkkyyteen, täytyy kallistuksen tunnistussysteemissä olla jotain vikaa. Tai siten on vain ihmeen huonoa tuuria muuten sekoilevan hälyn kanssa.

Itse olin lähellä aikoinaan ostaa tuon Ampiren CAN-väylä-hälyttimen Saabiini. Hyvät kokemukset oli edellisestä autosta vastaavasta Defan CAN-hälystä. Ostin kuitenkin sitten vähän toisenlaisen hälyttimen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

petrisa kirjoitti: http://www.ampire.de/security/ampire/AS100.html
http://www.viper.com/P-507M/Digital-Tilt-Motion-Sensor

Asentoanturi(t) kalibroituu uudelleen joka kerta päälle kytkettäessä. Eli sen hetkinen asento tulee referenssiksi. Ei ole mitään väliä missä asennossa auto(anturi) tuolloin on. Kai se nyt tässä saabinkin hälyttimessä tuon tekee.
Asennon muutoksen raja-arvon (hälytysraja) säätö on sitten eri juttu, jos sellaista haetaan.
Näin se suurinpiirtein toimiikin, mutta kysymys on kuinka alhaiseksi asteissa on manipuloitu se pieni astekulman muutos ennen hälytystä jos se on nolla niin jo vähän kovemmalla tuulella häly tulee huutamaan ja viimeistään jos joku tönäisee pirssiä, testattu pariinkin kertaan saabin omalla korjaamolla.
Saab'in korjaamot hälyä asentaessaan eivät manipuleeraa mitään vaan asentavat hälyn sellaisenaan kun se alunperin on.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuossa esimerkin Ampiren erillisessä anturissa näyttää olevan 1,5 asteen raja-arvo. Sitä ei ehkä pysty säätämään.
Liian lähellä nollaa astetta hälytysraja ei tietenkään saa olla, koska silloin aivan olematon pieni auton korin liikahdus saa aikaan hälytyksen.

Onneksi nykyään autoissa on ajonesto jo ilman hälytintäkin, joten varsinaisen murtohälyttimen todellinen tarve on vähän niin ja näin. Autoon ei kannata jättää koskaan mitään arvokasta, koska se ehditään viedä sieltä hälyttimestä huolimatta. Näin kävi vaimoni veljelle Helsingissä omakotitalon pihassa.

Erilliset äänentoistojärjestelmät ovat "vaaravyöhykkeessä" ilman hälytintä. Nekin ovat melko usein jo integroitu osaksi autoa, joten niidenkin varastaminen on periaatteessa turhaa. Sama koskee mm. navigointijärjestelmiä jne. Rengas ja vanne varkauksiin hälytin varustettuna nimenomaan tällä asentoanturilla on kieltämättä hyvä suoja. Aivan täydellistä suojaa se ei anna tähänkään. Näitä renkaita ja vanteita varastavat ovat yleensä alansa ammattilaisia jo mukana kulkevan kalustuksensa vuoksi. He saattavat hyvinkin olla perehtyneitä, ei pelkästään rengasalalle, vaan myös autojen alkuperäishälyttimien asennustapaan. Tästä syystä on riski, että sireeni vaiennetaan hiljaiseksi ennen varsinaisiin "hommiin" ryhtymistä.

Onhan hälytin jonkinlainen lisäturva (ainakin tunnetasolla), joten ei se välttämättä turhakaan kapistus ole. Toimia sen kyllä silloin pitää mikäli sellainen autossa on. Parempi on sitten olla ilman hälytintä, kuin sekoileva häly.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

petrisa kirjoitti:Tuossa esimerkin Ampiren erillisessä anturissa näyttää olevan 1,5 asteen raja-arvo. Sitä ei ehkä pysty säätämään.
Liian lähellä nollaa astetta hälytysraja ei tietenkään saa olla, koska silloin aivan olematon pieni auton korin liikahdus saa aikaan hälytyksen.

Onneksi nykyään autoissa on ajonesto jo ilman hälytintäkin, joten varsinaisen murtohälyttimen todellinen tarve on vähän niin ja näin. Autoon ei kannata jättää koskaan mitään arvokasta, koska se ehditään viedä sieltä hälyttimestä huolimatta. Näin kävi vaimoni veljelle Helsingissä omakotitalon pihassa.

Erilliset äänentoistojärjestelmät ovat "vaaravyöhykkeessä" ilman hälytintä. Nekin ovat melko usein jo integroitu osaksi autoa, joten niidenkin varastaminen on periaatteessa turhaa. Sama koskee mm. navigointijärjestelmiä jne. Rengas ja vanne varkauksiin hälytin varustettuna nimenomaan tällä asentoanturilla on kieltämättä hyvä suoja. Aivan täydellistä suojaa se ei anna tähänkään. Näitä renkaita ja vanteita varastavat ovat yleensä alansa ammattilaisia jo mukana kulkevan kalustuksensa vuoksi. He saattavat hyvinkin olla perehtyneitä, ei pelkästään rengasalalle, vaan myös autojen alkuperäishälyttimien asennustapaan. Tästä syystä on riski, että sireeni vaiennetaan hiljaiseksi ennen varsinaisiin "hommiin" ryhtymistä.

Onhan hälytin jonkinlainen lisäturva (ainakin tunnetasolla), joten ei se välttämättä turhakaan kapistus ole. Toimia sen kyllä silloin pitää mikäli sellainen autossa on. Parempi on sitten olla ilman hälytintä, kuin sekoileva häly.
Nyt on oikeat autovarkaat keksineet oikoteitä välttääkseen nämä ajoneston haitat, eikä vieläkään ole sataprossasesti päästy kärryille miten he toimivat jotta saavat auton vietyä vaikka häly ja Immobilizer löytyvät autoista.
On jopa käynyt niin, että vakuutusyhtiöt ovat kieltäytyneet korvaamasta ja sanovat jotta autot on viety avaimella! Kaverini on vahinko arvostelijana yhdessä vakuutusyhtiössä ja kertoi myös heidän jättäneen sivuun korvausvaatimukset muutamista erimerkkisistä autoista, koska valmistajat sanovat ettei niitä pysty viemään ilman avaimia, tämä on paskapuhetta sanoo poliisin asiantuntija, koska he ovat löytäneet kalliita autoja jotka on viety täältä Balttian maihin 100% varmuudella ilman avaimia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Varashälyttimen huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Koskien näitä integroituja Saab'in radiolaitteita, niin nekin voidaan varastaa ihan surutta ilman asiallista erotusta autosta koska ne pystytään naittamaan toiseen Saabiin jos on osaava Tech2:n käyttäjä, onneksi näitä on harvassa. Näin radioiden varkaudet ovat melko vähäisiä, syynä ehkä juuri tämä osaavien tekijöiden harvinaisuus.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin