Xenonien tehon puute

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ptsalov
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2010 14:29

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja ptsalov »

Hmm, onko tosiaan noin ettei umpiota saa pois järkevästi? Oisko tuohon mitään työohjeita olemassa, vois kattoa miten se pitäs tehdä, linkkejä? Muuten kuulostaa kyllä tekemisen arvoiselta, sen verran heikot valot mielestäni on. Hieman vain tuo reikien poraaminen yms. hirvittää
Umpiot sää kyllä helpohkosti irti, mutta ei auki. Umpion "lasi" on ilmeisesti kiinnitetty umpion runkoon jollakin tiivisteliimalla tai vastaavalla. Se ei liikahtanutkaan, kun yritin raottaa ruuvarilla sitä "lasia". Lisäksi yksi muoviklipsi katkesi heti kun sitä yritti ruuvarilla kammeta. Siksi päädyin tuohon reiän kautta suoritettavaan puhdistukseen.

Umpio on helpompi putsata, jos sen irrottaa autosta. Varsinkin linssin takapuolen (polttimon puoli) puhdistusta se helpottaa selvästi. Siellä kun sitä tilaa häärätä ei liiemmin ole.

Reikä:
Kuva

Puhdistusinstrumentti:
Kuva
9-5 2.3T Aut. -06 Biopower St3
Naga
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 20:39

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Naga »

Hetken aikaa pyöritellyt umpiota sylissä, eikä linssi suostu tulemaan ulos. Kanittaa yläreunastaan vastaan. Miten muut sai pyöriteltyä linssin ulos?

Edit: Tulihan se ulos kun antoi vähän voimaa. Mitenköhän koristekehys pysyy aloillaan kun laittaa linssin takaisin sisään?
hessutii
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 20:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja hessutii »

Itsellä sama. -02 aeron xenonit näytti himmeämmiltä kuin tuon -00 halogeenit. Eilen sitten askartelin. Umpiot vaimon mieliksi sisälle, ja siinä televisiota katsoessa purku ja puhdistus. "Linssin" päältä lähti selvä pölykerros ja testimielessä pyyhin ensiksi vain puoliksi ja LedLenserillä valoa läpi laittaessa huomasi kyllä selvän eron. Heijastin pinta kirkastui myös kummasti. Erona halogeeni valojen puhdistukseen, heijastin ei ollut juurikaan "palanut" ja kesti myös puhdistusta hyvin. Taitaa vaikuttaa siihen tuo xenonin alhaisempi lämpötila.

Vielä en ole tien päällä ollut, mutta mutu tuntumalla valot näyttävät kirkkaammilta kuin ennen puhdistusta. Olisiko kerrankin hifistelyä, mistä on vielä hyötyäkin. :D Kiitoksia vain vinkistä... Itse puhdistus ei ollut kummoinen homma, kun vain pääsi umpioiden sielun elämästä selville.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja kooamas »

ptsalov kirjoitti:
Hmm, onko tosiaan noin ettei umpiota saa pois järkevästi? Oisko tuohon mitään työohjeita olemassa, vois kattoa miten se pitäs tehdä, linkkejä? Muuten kuulostaa kyllä tekemisen arvoiselta, sen verran heikot valot mielestäni on. Hieman vain tuo reikien poraaminen yms. hirvittää
Umpiot sää kyllä helpohkosti irti, mutta ei auki. Umpion "lasi" on ilmeisesti kiinnitetty umpion runkoon jollakin tiivisteliimalla tai vastaavalla. Se ei liikahtanutkaan, kun yritin raottaa ruuvarilla sitä "lasia". Lisäksi yksi muoviklipsi katkesi heti kun sitä yritti ruuvarilla kammeta. Siksi päädyin tuohon reiän kautta suoritettavaan puhdistukseen.

Umpio on helpompi putsata, jos sen irrottaa autosta. Varsinkin linssin takapuolen (polttimon puoli) puhdistusta se helpottaa selvästi. Siellä kun sitä tilaa häärätä ei liiemmin ole.
Onko tuo reiän poraaminen vaikuttanut jotenkin kosteuden pääsyyn umpion sisälle, meneekö lasi (muovi) esim. sisältä helpommin huuruun kuin aikaisemmin?

Jotenkin ajattelisi, että pelkkä kontaktimuovi reiän tulppana on vähän heppoinen, ja siihen olisi hyvä keksiä jokin muu pysyvämpi/kiinteämpi/pitävämpi ratkaisu.
Naga
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 20:39

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Naga »

hessutii kirjoitti:Itsellä sama. -02 aeron xenonit näytti himmeämmiltä kuin tuon -00 halogeenit. Eilen sitten askartelin. Umpiot vaimon mieliksi sisälle, ja siinä televisiota katsoessa purku ja puhdistus. "Linssin" päältä lähti selvä pölykerros ja testimielessä pyyhin ensiksi vain puoliksi ja LedLenserillä valoa läpi laittaessa huomasi kyllä selvän eron. Heijastin pinta kirkastui myös kummasti. Erona halogeeni valojen puhdistukseen, heijastin ei ollut juurikaan "palanut" ja kesti myös puhdistusta hyvin. Taitaa vaikuttaa siihen tuo xenonin alhaisempi lämpötila.

Vielä en ole tien päällä ollut, mutta mutu tuntumalla valot näyttävät kirkkaammilta kuin ennen puhdistusta. Olisiko kerrankin hifistelyä, mistä on vielä hyötyäkin. :D Kiitoksia vain vinkistä... Itse puhdistus ei ollut kummoinen homma, kun vain pääsi umpioiden sielun elämästä selville.
Miten sait koristekehykset pysymään ehjinä ja takaisin laittaessa paikallaan? Pitkään yritin räpeltää kehyksien kanssa, mutta eivät vaan suostuneet pysymään paikallaan. Jätin ne pois ja laitoin umpion kasaan.

Valokuvio on mielenkiintoinen: http://aijaa.com/000519317521
hessutii
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 20:13
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja hessutii »

Otin heijastimet irti, eli 4 hakasta (2 per puoli), niin koristerenkaan saa hyvin helposti irroitettua painamalla kaksi hakasta / klipsiä auki ja kasaus vaiheessa painettua takaisin paikoilleen. (kaksi hakasta / klipsiä "yläreunassa", klo 22 ja 02).
Kasaus : ensin koristerengas linssiin, sitten pitkien valojen läppä väliin -> muista laittaa akseli solenoidiin, ja neljällä hakasella heijastin kiinni, sitten neljä ruuvia ja koko paketti umpioon paikoilleen.
Minulla oli pesun aikana ohjainboxi irti (6 torx ruuvia), se helpotti asennusta (ainakin umpion sisään pudonneiden ruuvien kalastusta takaisin käyttöön).
Naga
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 20:39

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Naga »

hessutii kirjoitti:Otin heijastimet irti, eli 4 hakasta (2 per puoli), niin koristerenkaan saa hyvin helposti irroitettua painamalla kaksi hakasta / klipsiä auki ja kasaus vaiheessa painettua takaisin paikoilleen. (kaksi hakasta / klipsiä "yläreunassa", klo 22 ja 02).
Kasaus : ensin koristerengas linssiin, sitten pitkien valojen läppä väliin -> muista laittaa akseli solenoidiin, ja neljällä hakasella heijastin kiinni, sitten neljä ruuvia ja koko paketti umpioon paikoilleen.
Minulla oli pesun aikana ohjainboxi irti (6 torx ruuvia), se helpotti asennusta (ainakin umpion sisään pudonneiden ruuvien kalastusta takaisin käyttöön).

Joku kyseli osanumeroa heijastimelle. Tarra otti vähän osumaa irrottaessa, mutta tässä kuitenkin kuva: http://aijaa.com/002629324072
Viimeksi muokannut Naga, La Joulu 19, 2015 00:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja mike »

Ite otin kokonaisena ulos ja pienellä pyörittelyllä ja hyvin lievällä väkivalla ne mahtui tulemaan sopivassa asennossa ulos.

Ensin irrotin ohjainboxin, sitten projektorin ruuvit ja seuraavaksi koristekehyksen. Painoin polttimon reiästä pitkällä meisselillä koristekehyksen kaksi kynttä irti projektorin reunoistata, jolloin ne lähtivät irti.

Takaisin laitossa ei ollut ongelmia kun koristekehys oli umpion sisällä ja painoin sormella vastaan ohjainboxin reiästä.

Kiitoksia osanumerosta. Ainakaan pikaisella haulla ei löytynyt sopivia varaosia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Tappu
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Tappu »

Itse purin samalla tavalla kuin mike ja ensimmäisen umpion kanssa tarvi sitä lievää väkivaltaa, mutta toinen meni jo todella helposti kun hoksas miten sen saa hienosti sieltä tuleen ulos.

Otin myös kuvan valokuviosta pimeällä tiellä,

lähivaloilla:

Kuva

ja samasta kohtaa pitkillä:

Kuva

Ei oikein riittänyt SGS2:ssa valovoima pimeällä kuvaukseen, tarvii joskus tolla järkkärillä ottaa paremmat kuvat. Varsinkin lähivalojen kuvassa huomaa sen huomaa ja siitä ei saa täysin oikeaa tuntumaa valojen kantamasta.

Onkohan naga:lla polttimot ihan täysin kunnolla paikoillaan...? Näyttäisi ihan semmoiselta tuo valokuvio.
9-5 Aero 2002
ptsalov
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2010 14:29

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja ptsalov »

Onko tuo reiän poraaminen vaikuttanut jotenkin kosteuden pääsyyn umpion sisälle, meneekö lasi (muovi) esim. sisältä helpommin huuruun kuin aikaisemmin?

Jotenkin ajattelisi, että pelkkä kontaktimuovi reiän tulppana on vähän heppoinen, ja siihen olisi hyvä keksiä jokin muu pysyvämpi/kiinteämpi/pitävämpi ratkaisu.
Onhan tuo teippi/kontaktimuovi aika heppoinen, mutta ei se kuitenkaan ole päästänyt kosteutta umpioon sisään, eli huurtumista ei ole tapahtunut. Siitä täytyy olla tarkka, että muovi tulee siihen reiän päälle liimattua huolellisesti ilman ryppyjä, joita pitkin kosteus pääsisi varmasti umpioon. Hieman tukevampana ratkaisua voisi edustaa liimattu muovin pala. Tuohon kohtaan kun reiän poraa, jää se konepellin reunan alla piiloon, joten sen puolesta reiän peiton voi suorittaa hieman karummallakin tavalla.
9-5 2.3T Aut. -06 Biopower St3
Vastaa Viestiin