Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Tänään kävi sit se aikalailla pahin mahdollinen. Motarilla muutamien tehokatko-nykäisyjen jälkeen alkoi kuulua hurinaa moottorista (oikealta puolelta) ja merkkivalo sekä varoituskolmio syttyivät. Sitten nopeasti kytkin pohjaan ja liu'uteltiin vapaalla vähän matkaa. Auto sammui kesken vauhdin jolloin jäykkä ohjaus tien sivuun hyvälle paikalle.

Sitten hinattiin tämä 2001 2.0T Ecopower Hämeenlinnan Länsiautoon, jossa olivat toiveikkaita huohottimen tukkeutumisesta johtuvasta öljyjen ulospuhalluksesta. Asia hoidettiin asianmukaisesti, mutta kun pikkurempan jälkeen koitettiin käymään, ei lähtenytkään. Kone laahasi äänekkäästi ja raskaasti. Kyseessä siis jonkin asteinen kiinnileikkautuminen. Sinäänsä ihmetyttää moottorin rutikuivuus, koska öljyvalo ei missään välissä syttynyt ja koneesta tuli vielä ihan runsaasti öljyjä vaihdon yhteydessä. Olihan öljy jo hieman vajaa 20000km:stä, muttei nyt sentään niin vanhaa että pelkkä laatu olisi aiheuttanut tuon, vai miten?

No mutta auto jäi sinne ja minä jatkoin matkaa. Jatkotoimenpiteetkin on sovittu ja kyllä tämä tästä..

Mutta asiaan: Menossa oli kolmas tankillinen softapäivityksen jälkeen ja tankissa siis E85.

Onko mahdollista, että polttoaineen vaihdoksella ja E85:lla olisi osuutta tässä episodissa?

Ihan tietämättömyyttäni ja mielenkiinnosta kysyn mielipiteitä jos jollain on, ei kummempaa.

Teemu
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Itse en usko RE/E 85:n olevan syyllinen ainakaan kokonaan. Toki toi etanoli irroittaa karstaa vähän joka puolelta, tankista lähtien, mutta noin nopeasti etanoliin siirtymisen jälkeen toi kuulostaa mun korvaan vähän etäiseltä joskaan ei mahdottomalta.

Tuliko rahina kuskin paikalta kuulostellen oikealta puolelta vaiko edestä katsoen oikealta puolelta? Ettei jakopää ollut...?

Toki jos koneessa on ollut ennestään voitelumurhetta (oliko huohotin päivitetty), niin siihen lisättynä toi etanolin irroittama karsta on toki voinut tukkia jotain öljykanavia (öljysihti?) ja aiheuttaa murheen.

Pitikö kone aikaisemmin mitään erikoisempaa ääntä (viittaan esim. tukkeutumassa olevaan öljysihtiin)?

Ottavatko koneen kokonaan auki ja meinaatko tehdä siitä vielä uusilla osilla käypäsen?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

9000 automaatilla kirjoitti:
Pitikö kone aikaisemmin mitään erikoisempaa ääntä (viittaan esim. tukkeutumassa olevaan öljysihtiin)?

Ottavatko koneen kokonaan auki ja meinaatko tehdä siitä vielä uusilla osilla käypäsen?

Eipä ihmeempiä ääniä kuulunut, pientä hihnatyyppistä vinkunaa käynnistyksen jälkeen kylmänä, joka myös kuulosti tulevan oikealta (siis autosta sisältä katsottuna).

En meinaa jättää sitä kyseiseen paikkaan avattavaksi, mutta toisen tahon kanssa olen sopinut että avataan ja katsotaan mitä on tapahtunut ja mietitään jatko vahinkojen mukaan..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Öljyillä ajettu 20tkm ja E85 tankissa, ei näin.. Vaihtoväli on 10tkm jo Saabinkin mukaan E85:lla, ja muutenkin jos ei tule luokkaa 40tkm+ vuoteen. Jos polttoaineen vaihto tapahtui juuri niin olisin myös vaihtanut öljyt heti ensimmäisen tankillisen jälkeen viimeistään.

Todennäköisesti imusihti tukkeutunut ja öljynkierto loppunut tai karsta tukkinut jonkin öljykanavan.

Tukkeutuuhan noi muutenkin, mutta jos oli E85 ja lyhyttä ajoa niin ei se ainakaan tilannetta ole auttanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

jcarlson kirjoitti:Öljyillä ajettu 20tkm ja E85 tankissa, ei näin.. Vaihtoväli on 10tkm jo Saabinkin mukaan E85:lla, ja muutenkin jos ei tule luokkaa 40tkm+ vuoteen. Jos polttoaineen vaihto tapahtui juuri niin olisin myös vaihtanut öljyt heti ensimmäisen tankillisen jälkeen viimeistään.

Todennäköisesti imusihti tukkeutunut ja öljynkierto loppunut tai karsta tukkinut jonkin öljykanavan.
Tarkoituksena oli ajaa viitisen tankillista ja vaihtaa jo tiettävästi vanhat öljyt. Mutta olisi ilmeisestikin pitänyt vaihtaa heti. Homma pääsi vaan yllättämään 2,5 tankillista liian aikaisin. Ens kerralla sit toisin...

Ja ei ollut lyhyttä ajoa vaan pitkää on ollut päivityksen jälkeen, nytkin pitkä reissu jäi puoleenväliin..
Viimeksi muokannut Tee8mu, Ke Tammi 04, 2012 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tuo "pieni hihnatyyppinen vinkuna" on juurikin ainut ääni millä tukkeutunut öljysihti kertoo itsestään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eiköhän se syy löydy tosiaan sieltä öljysihdistä. "Ulvominen" kuulunut kylmillä öljyillä, kun pumppu on imenyt pienestä auki olevasta osasta öljyä.
Ja ne öljyt vaihdetaan aina 10tkm välein. :wink:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

pikku vika ja moottoriremontti edessä.
jos imusihti on tukkeutunut niin suurellatodennäköisyydellä hajonnut
kampuran laakerit ja kannesta nokka-akselit samaan syssyyn kuivana käymisen takia. kiinnileikkaantuminenkaan ei ole mahdotonta mäntien osalta.
ite alkaisin metsästämään tallinnasta uutta konetta vauhdilla maksaa meinaan sitten murto osan koneremonttiin nähden etenkin jos sen teetättää merkkiliikkeessä.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei noista yleensä ole mennyt kuin laakerit, yhtään kiinnileikkautumista en ole nähnyt enkä nokka-akseleissa mitään sanottavaa vikaa. Meno loppuu sen verran äkkiä öljynpaineiden tippumisen jälkeen ettei nuo roiskevoidellut osat miksikään ehdi mennä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Kiitoksia asiantuntemuksesta ja neuvoista. Virheistään oppii aina, tai ainakin niin tulisi tehdä... Katsotaan minkä luokan katastrofista on kysymys kun saadaan Saabbi auki.

Viimeisen kommentin paikkaansapitävyyttä toivon erityisesti, toivotaan että näin on.

Täytyy laittaa infoa kun asiat etenee...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

jcarlson kirjoitti:Ei noista yleensä ole mennyt kuin laakerit, yhtään kiinnileikkautumista en ole nähnyt enkä nokka-akseleissa mitään sanottavaa vikaa. Meno loppuu sen verran äkkiä öljynpaineiden tippumisen jälkeen ettei nuo roiskevoidellut osat miksikään ehdi mennä.
Toivottavasti on näin. Kesällä avasin yhden samanlaisen koneen joka oli hyytynyt motariajosta ja 3 & 4 päädyn kankien ja runkolaakerien kiinnileikkautuminen ja ympäripyöriminen oli sitä luokkaa että ammattikoneistaja antoi tuomion kampuralle ja veiveille. Itse näkemällä nelospytyn naarmut oli sitä luokkaa että ei siitä lohkosta enää järkikustannuksilla mitään olisi tullut. Kansi oli kaikkineen vielä hyvässä kunnossa.
Olettaisin että kalkuttavat koneet on vielä siinä kunnossa että laakereiden vaihto saattaa riittää.
Onneksi tuohon voi laittaa T5 alakerran mukavasti paikalleen tarvittaessa. Kohtapa se nähdään öljypohjan avauksen jälkeen miltä siellä näyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

vesa67 kirjoitti: Toivottavasti on näin. Kesällä avasin yhden samanlaisen koneen joka oli hyytynyt motariajosta ja 3 & 4 päädyn kankien ja runkolaakerien kiinnileikkautuminen ja ympäripyöriminen oli sitä luokkaa että ammattikoneistaja antoi tuomion kampuralle ja veiveille. Itse näkemällä nelospytyn naarmut oli sitä luokkaa että ei siitä lohkosta enää järkikustannuksilla mitään olisi tullut. Kansi oli kaikkineen vielä hyvässä kunnossa.
Olettaisin että kalkuttavat koneet on vielä siinä kunnossa että laakereiden vaihto saattaa riittää.
Onneksi tuohon voi laittaa T5 alakerran mukavasti paikalleen tarvittaessa. Kohtapa se nähdään öljypohjan avauksen jälkeen miltä siellä näyttää.
Tuossa tapauksessa oli siis perinteisesti tukkeutunut runkolaakeri nelosen päästä, tulee yleensä pahempaa jälkeä kuin "vain" sihdin tukkeutumisesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

kyl se valitettavasti salaattia oli:
Pääsiäinen:
Kuva
Kuva
Oikeassa alanurkassa oleva möykky lienee sulanut mittatikun muovipää

Kuva

melko kuumana käynyt kampuralinja:
Kuva

Laakerisalaattia:
http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4733.JPG

Tuohon rakennetaan T5 lohkosta kestävä alakerta tilalle tod.näk täyskoneistuksella ja uusilla kuluvilla osilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On sitten pyörinyt ilman öljyä hieman kauemminkin kun on noin hurjaan kuntoon mennyt.. ilmeisesti öljynpaineanturi ei ole toiminut ja "tehokatkot" olivat jo kiinnileikkautumisen oireita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Jos öljyanturiin ei voi luottaa niin onko järkeä laittaa vaikka öljynpainemittari
lisäksi, T5 koneessa ois kaksi kierteytettyä reikää öljykanavassa.

Onko tietoa mikä yleensä tukkii öljysihdin? Paljonko koneella oli kilometrejä takana?
Voisko etanoli irrottaa karstaa niin että aiheuttaa tukoksia kanavissa tai öljynpaineanturissa.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Vastaa Viestiin