Istuinlämmittimien erot?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Istuimen vastus on mitattu poikkinaiseksi ja on jo kerran korjattu. Kun sen nyt taas ottaa penkin auki niin ehkä voisi uuden vastuksenkin laittaa. Kyseessä 9-5 -03 Vector puolinahkaverhoilulla, Trim colour-koodi K17.
Käykö tähän sama vastus kuin kangaspenkkiin eli 5134218 vai pitääkö olla ns. Sport-penkin vastus 5312384?
Oletteko liimanneet uuden vastuksen entisen päälle irrottamatta entistä?
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Miten tuo vastuksen mittaus tehdään? Kulkeeko virta sarjassa istuin ja selkäosan läpi?

Itsellä kytkimet toimii, mutta kuskinpenkissä ei lämpiä istuin eikä selkäosan vastus.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

j0ne kirjoitti:Miten tuo vastuksen mittaus tehdään? Kulkeeko virta sarjassa istuin ja selkäosan läpi?

Itsellä kytkimet toimii, mutta kuskinpenkissä ei lämpiä istuin eikä selkäosan vastus.
Sarjassa ovat. Vastukset voi mitata yleismittarilla suoraan kytkimeen tulevalta liittimeltä (tai sitten penkin alta). Miten lie femmassa, mutta tonnarissa virta lähtee liittimen 10-nastalta. Maa taitaa olla 9. Niiden välistä kun mittaat, niin selviää.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jos kuvasta lunttaa niin oisko grillin säätimen liittimeltä navat 34(vai 60?) ja 58 mistä vastusta pitäs mitata?

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

[quote="j0ne"]Jos kuvasta lunttaa niin oisko grillin säätimen liittimeltä navat 34(vai 60?) ja 58 mistä vastusta pitäs mitata?

Navasta 34 runkoon mitataan ja vastuksen tulisi olla vain pari ohmia.

Napa 60 on puolestaan lämpötila-anturi, NTC-vastus.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Liittimen keskimmäisten napojen välistä saa mitattua sen vastuksen. Itsellä antoi apparin penkki lukuja mutta ei kuskin joka ei pelaakkaan.

Saako noita ranetettua kolvaamalla kuntoon kuten tonnarissa vai onko hommattava uusia elementtejä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Edellä jOnen viestissä olevassa kytkentäkaaviossa on virhe:
Lämmitysvastukselle lähtee syöttövirta säätimen navasta 10 eikä 6 niinkuin kuvassa on. Napaan 6 kytkeytyy puolestaan lämpötilanmittausanturi NTC-vastus. Näin 9-5 2001 ja 2003 ainaskin.

Alkuperäisen viestin kysymykseen lämmitysvastusten tyypeistä ei ilmeisesti kenelläkään ole tietoa?
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lämmitysvastukselle lähtee syöttövirta säätimen navasta 10 eikä 6 niinkuin kuvassa on. Napaan 6 kytkeytyy puolestaan lämpötilanmittausanturi NTC-vastus. Näin 9-5 2001 ja 2003 ainaskin.
Jos tuo pitää paikkaansa niin olen ilmeisesti mitannut NTC vastusta...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

j0ne kirjoitti:
Lämmitysvastukselle lähtee syöttövirta säätimen navasta 10 eikä 6 niinkuin kuvassa on. Napaan 6 kytkeytyy puolestaan lämpötilanmittausanturi NTC-vastus. Näin 9-5 2001 ja 2003 ainaskin.
Jos tuo pitää paikkaansa niin olen ilmeisesti mitannut NTC vastusta...
Eikös' kuvassakin vastukselle lähde nimenomaan navasta 10 ja 6:sta anturille :!:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös' kuvassakin vastukselle lähde nimenomaan navasta 10 ja 6:sta anturille :!:
Totta :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Istuinlämmittimien erot?

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Niinkuin aiemmin mainitsin on edellä olevassa kaaviossa VIRHE - mistä kaavio lienee peräisin.
Säätimen sisäinen kytkentä on väärin - tehonsyötön releen kärki on kytketty napaan 10 eikä niinkuin kuvassa. Mutta jos ei katso säätimen sisäistä kytkentää vaan ainoastaan ulkopuolisia liitäntöjä niin homma näyttää oikealta.

Oikea kuva on WIS:ssä ja Haynesin kirjassa ym.
Säätimen napa 10 on kytketty lämmitysvastukseen ja
napa 6 lämpötila-anturille.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Vastaa Viestiin