Öljyroppu kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Öljyroppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Mutta nyt se on myös helppo kiristää liian tiukalle.
Alumiinijengan saa pitkällä lenkkiavaimella helposti sekaisin.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyroppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Haynesissä on esiintynyt 25Nm momenttia, ja taas saabin omissa korjaamokäsikirjoissa 28Nm. Mutta se haarukka on kuitenkin se "tontti" mitä kireämmälle ei sopisi vääntää.

22mm kantaisia proppuja saa myös esim. Motonetistä mutta siinä on taas se riski, tottakai kulloisestakin vääntäjästä riippuen, että kun työkalun koko kasvaa niin kiristysmomenttikin helposti kasvaa jopa liiallisuuksiin. Siksikin momenttiavain on enemmän kuin paikallaan tässäkin tapauksessa.

Paljon on myös esiintynyt spekulointeja siitä että alkuperäinen propun kanta on todellakin se 1/2", eli n. 12,7mm ja että sen vuoksi olisi saatu proppuja pyöristymään 13mm avaimilla, ja esim. kiinalaisella kaksitoistakulmaisella "Drop & forget"- avaimella niin voi äkkiä tapahtuakin. Kuitenkin itse kukin voi tahollaan mennä ruuvihyllyllensä ja todeta mauserin, tönärin kanssa että ihan tavallisetkin nimellisesti 13mm kantaiset pultit ja mutterit harvoin ovat sitä ilmoitettua nimellismittaansa, vaan ovat juurikin siinä 12,6-12,8mm haarukassa.

Kaksitoistakulmaiset hylsyt kannattaa yleensäkin jättää suosiolla sellaisten paikkojen erikoistyökaluiksi, joita paikkoja ei muuten saa aukeamaan/kiristymään kuin sen muutaman kriittisen asteen verran tilan puutteen ja vaikkapa 1/2"- kannan ja hylsyn kulmien kulloisenkin keskinäisen soveltuvuuden vuoksi.

Kunnollinen kuusikulmainen, mielellään vielä "round corner"- eli kulmistaan pyöristetty hylsy ja momenttiavain niin ei pitäisi tulla ongelmia proppujen kanssa. Itse olen suosinut tiivisteenä joko USIT- tyyppistä tiivistettä tai kertakäyttöistä kupari-tiivistemassarengasta.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljyroppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Hmm, mittailin mielenkiinnolla omaa uutta tulppaa (en kerennyt vielä asentaa), ja jäi vaivaamaan että sain kierren halkaisijaksi 13,5mm. Mikä ei nähtävästi ole 14mm. Onkohan minulle myyty väärää tulppaa?

Tässä myös lukee H7, mitä lie tarkoittaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Öljyroppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Shadow_Fi kirjoitti:sain kierren halkaisijaksi 13,5mm. Mikä ei nähtävästi ole 14mm. Onkohan minulle myyty väärää tulppaa?
Todennäköisesti ihan oikea tulppa. Onhan kierteessä aina pieni välys.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljyroppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onko kukaan onnistunut hajottamaan tuon orkkis öljyropun? Onko se kuinka kestävää tavaraa?

P.S
Miten muuton tuon pultin hattu on 13mm, ja kierrehalkaisija on 14mm? Miten tuo on mahdollista? Vai onko tyhmä kysymys? :lol:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Öljyroppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HEV »

Shadow_Fi kirjoitti:Onko kukaan onnistunut hajottamaan tuon orkkis öljyropun? Onko se kuinka kestävää tavaraa?
Eiköhän se ole öljypohja, joka ymmärtää ensin antaa periksi. Omassani, jota oli huollettu ainoastaan merkkihuollossa myyjän ja huoltokirjan mukaan, öljypohja ja ympäristö oli öljyinen - ei pahasti, mutta kuitenkin. Vuosi sitten soitettiin huollosta, jotta juuri laitetut öljyt ei pysy sisällä - propun juuresta pohja halki. Oli siis "ammattimies" kiristänyt propun ja vanha hiushalkeama oli suurentunut halkeamaksi. Onneksi sain ystävälliseltä klubilaiselta toisen pohjan ja senkin huollossa asevelihintaan pestynä paikalleen - nyt on kuiva ja tulipa alakerta ja sihti katsastettua. Sanoisin että propun ei tarvitse olla kovin kestävä - kyllä tuon ylempänä olevassa lausunnossa mainitun kiristysmomentin kestää proppu kuin proppu!
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljyroppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin. Sain vaihdettua öljypropun. Kyllä tosiaan se oli oikea se proppu minkä ostin. Tai se oli myös paljon parempi, se alkuperäinen (vai onko originaali???) oli ihan jaska. Niin pehmeä, aivan kun ne Made in China pultit. Tuntu kuin se olisi jostain lyijystä :). Onneksi niitä 9000 saabin proppujakin on. 8)

Ei ollut helppo saada vanha irti. Putkipihdeillä piti riehua aika pitkään, ja lopulta se anto periksi.

Sisälle heitin perus 5W-40 Mobilit ja tyytyväinen olen. Kone alko toimia heti paljon hiljasemmin. Toivottavasti on hyvä merkki. :)

Uusi proppu pantiin 30Nm voimalla kii. Toivottavasti aukeaa ensi kerralla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin