Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä siihen öljynpainevaloon voi luottaa aika hyvin jos vain välillä tarkistaa että se todella syttyy ennen moottorin käynnistystä..

Öljysihdin tukkii ennen kaikkea huonosti toimiva huohotin ja pitkät öljynvaihtovälit. Etanolin riskit on lievempänä ne samat kuin tehokkailla moottorin puhdistusaineilla kuten STP, Forte jne..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Kyllä se öljynpaineen varoitusvalo palaa ennen käynnistystä normaalisti. Huomasin hinatessa. Autolla oli ajettu karvan verran alle 250tkm ennen kärähdystä. Seuraavaksi ois tarkoitus ajaa vielä lähes toinen mokoma... :)
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Oliko venttiilikopan kannessa huohotin kanavat auki, voisin kyllä myös epäillä huohotinvikaa, muistaakseni ainakin jossakin vuosimalleissa oli huohotinvikoja joita päivitettiin huolloissa parempaan.

Näin ainakin kerrottu merkkiliikkeestä.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

saapas77 kirjoitti:Oliko venttiilikopan kannessa huohotin kanavat auki, voisin kyllä myös epäillä huohotinvikaa, muistaakseni ainakin jossakin vuosimalleissa oli huohotinvikoja joita päivitettiin huolloissa parempaan.

Näin ainakin kerrottu merkkiliikkeestä.
Iltalukemista: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=15138
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tarina jatkuu ja seuraa onnellinen loppu.

Kirahtaneen koneen "hieman" naarmuuntuneet sylinteriputket.
Q: mitä omituista on kuvassa 250 tkm taipaleen jälkeen T7 moottorilla ?
A: todella puhtaat männänlaet ! Etanolilla ajamisella on todellakin puhdistava vaikutus ja sama pesuvoima lienee pessyt muualtakin karstaa sihdin tukkeeksi.

Kuva
Kuva
Kuva

Mutta eipä hätää, otetaan tallin nurkasta yksi ajokuntoinen T5 alakerta ja käydään koneistamolla ja laitetaan vielä 2k maali pintaan :)

Kuva

Kasausta:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Koska lohko oli vanha T5 lohko, tasapainokepit rataskauloineen vaihdettiin T7 lohkosta ja uudet rattaat täydellisestä jakopään korjauskitistä tilalle

Kuva
Kuva
Kuva

Blokki roikkumaan että saadaan toisen pään päätylevy paikalleen:

Kuva

Takaisin telineeseen ja öljypohja paikalleen. Photoshoppasin tuon öljytikun putken tupen tuohon lohkon kylkeen, oikeastihan naputtelin sen pois ennen öljypohjan liimausta

Kuva

Täyskunnostettu kansi odottaa:

Kuva
Kuva

Keinutunkki ja rullalavetti ja kone/voimansiirtopaketti ulos (ei kukaan huomaa että tämä on takaisinlaittokuva)

Kuva
Kuva

Apulaitteiden ja muiden osien siirtelyä uuteen koneeseen. Uusi vesipumppu ja vaihtomitsu kiinni

Kuva

Vanha koneenraato pois apurungolta

Kuva

Uusi konepaketti paikalleen,vaihteisto ja johtosarja ja that's about it !

Kuva
Kuva

Ja tähän kohtaan tämä paikalleenrullaus ja korin alaslasku. Apurunko kiinni, letkut putket ja piuhat ja nesteet ja muutama muu yksityiskohta. Startilla pyöritystä ilman tulppia ja bensapumpun sulaketta kunnes aladinin öljylamppu sammuu. Kone käy alkutahtien jälkeen tasaisesti ja nostimien naputuskin loppuu hetkisen päästä.

Kuva
Kuva

Lopputulos on robusti T5 alakerta muutoin vakio T7 ympäristöllä. Tiukemmat männänrenkaat, vähemmän huohotusta ja marginaalia tehonnostoon valmiina alakerran puolesta. Kaikki kuluvat osat ja tiivisteet vaihdettiin joten tällä koneella on vielä pitkä matka edessä. Näitähän on oikeastaan kiva kasailla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja edix »

Ei voi muuta kuin ihailla. 8)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ja karstasia (T7) koneita maa päällänsä kantaa ... niin kuinka paljon :?:

Jos jolla kulla moottori (T7) syö tai kuluttaa öljyä - ihan miten vain - niin kannattaa tutkia asia huolella :!:

Yleensä epäilty asia eli öljynlaatu (Mobil 0W- jotakin) ei vaikuta siihen että (T7) moottori kuluttaa öljyä.

T7 moottori ei syö öljyään kun se on KUNNOSSA, vaikka se olis mitä tahansa - Mobilin - nolla öljyä.

Karsta ei ole leikin asia niin kuin kuvista näkyy :!:
Saab 9-5 2.0t 1998
Tee8mu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 14:10

Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...

Viesti Kirjoittaja Tee8mu »

Jep, karsta ei ole leikin asia.
Tässä tapauksessa hyvä juttu oli, että kone oli aika lailla tiensä päässä jo ennen "etanioli-katalyysiä", joten loppu hyvin kaikki hyvin.
Vastaa Viestiin