Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Kyllä siihen öljynpainevaloon voi luottaa aika hyvin jos vain välillä tarkistaa että se todella syttyy ennen moottorin käynnistystä..
Öljysihdin tukkii ennen kaikkea huonosti toimiva huohotin ja pitkät öljynvaihtovälit. Etanolin riskit on lievempänä ne samat kuin tehokkailla moottorin puhdistusaineilla kuten STP, Forte jne..
Öljysihdin tukkii ennen kaikkea huonosti toimiva huohotin ja pitkät öljynvaihtovälit. Etanolin riskit on lievempänä ne samat kuin tehokkailla moottorin puhdistusaineilla kuten STP, Forte jne..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Kyllä se öljynpaineen varoitusvalo palaa ennen käynnistystä normaalisti. Huomasin hinatessa. Autolla oli ajettu karvan verran alle 250tkm ennen kärähdystä. Seuraavaksi ois tarkoitus ajaa vielä lähes toinen mokoma... ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Oliko venttiilikopan kannessa huohotin kanavat auki, voisin kyllä myös epäillä huohotinvikaa, muistaakseni ainakin jossakin vuosimalleissa oli huohotinvikoja joita päivitettiin huolloissa parempaan.
Näin ainakin kerrottu merkkiliikkeestä.
Näin ainakin kerrottu merkkiliikkeestä.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Iltalukemista: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=15138saapas77 kirjoitti:Oliko venttiilikopan kannessa huohotin kanavat auki, voisin kyllä myös epäillä huohotinvikaa, muistaakseni ainakin jossakin vuosimalleissa oli huohotinvikoja joita päivitettiin huolloissa parempaan.
Näin ainakin kerrottu merkkiliikkeestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Tarina jatkuu ja seuraa onnellinen loppu.
Kirahtaneen koneen "hieman" naarmuuntuneet sylinteriputket.
Q: mitä omituista on kuvassa 250 tkm taipaleen jälkeen T7 moottorilla ?
A: todella puhtaat männänlaet ! Etanolilla ajamisella on todellakin puhdistava vaikutus ja sama pesuvoima lienee pessyt muualtakin karstaa sihdin tukkeeksi.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4805s.jpg/_small.jpg?hash=60752)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4807s.jpg/_small.jpg?hash=60759)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4808s.jpg/_small.jpg?hash=60763)
Mutta eipä hätää, otetaan tallin nurkasta yksi ajokuntoinen T5 alakerta ja käydään koneistamolla ja laitetaan vielä 2k maali pintaan![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4779s.jpg/_small.jpg?hash=60766)
Kasausta:
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4780s.jpg/_small.jpg?hash=60770)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4783s.jpg/_small.jpg?hash=60779)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4784s.jpg/_small.jpg?hash=60782)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4785s.jpg/_small.jpg?hash=60786)
Koska lohko oli vanha T5 lohko, tasapainokepit rataskauloineen vaihdettiin T7 lohkosta ja uudet rattaat täydellisestä jakopään korjauskitistä tilalle
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4786s.jpg/_small.jpg?hash=60790)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4790s.jpg/_small.jpg?hash=60804)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4792s.jpg/_small.jpg?hash=60810)
Blokki roikkumaan että saadaan toisen pään päätylevy paikalleen:
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4794s.jpg/_small.jpg?hash=60817)
Takaisin telineeseen ja öljypohja paikalleen. Photoshoppasin tuon öljytikun putken tupen tuohon lohkon kylkeen, oikeastihan naputtelin sen pois ennen öljypohjan liimausta
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4795s.jpg/_small.jpg?hash=60820)
Täyskunnostettu kansi odottaa:
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4788s.jpg/_small.jpg?hash=60797)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4797s.jpg/_small.jpg?hash=60826)
Keinutunkki ja rullalavetti ja kone/voimansiirtopaketti ulos (ei kukaan huomaa että tämä on takaisinlaittokuva)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4803s.jpg/_small.jpg?hash=60853)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4798s.jpg/_small.jpg?hash=60831)
Apulaitteiden ja muiden osien siirtelyä uuteen koneeseen. Uusi vesipumppu ja vaihtomitsu kiinni
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4799s.jpg/_small.jpg?hash=60835)
Vanha koneenraato pois apurungolta
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4800s.jpg/_small.jpg?hash=60840)
Uusi konepaketti paikalleen,vaihteisto ja johtosarja ja that's about it !
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4801s.jpg/_small.jpg?hash=60844)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4802s.jpg/_small.jpg?hash=60849)
Ja tähän kohtaan tämä paikalleenrullaus ja korin alaslasku. Apurunko kiinni, letkut putket ja piuhat ja nesteet ja muutama muu yksityiskohta. Startilla pyöritystä ilman tulppia ja bensapumpun sulaketta kunnes aladinin öljylamppu sammuu. Kone käy alkutahtien jälkeen tasaisesti ja nostimien naputuskin loppuu hetkisen päästä.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4803s.jpg/_small.jpg?hash=60853)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4804s.jpg/_small.jpg?hash=60857)
Lopputulos on robusti T5 alakerta muutoin vakio T7 ympäristöllä. Tiukemmat männänrenkaat, vähemmän huohotusta ja marginaalia tehonnostoon valmiina alakerran puolesta. Kaikki kuluvat osat ja tiivisteet vaihdettiin joten tällä koneella on vielä pitkä matka edessä. Näitähän on oikeastaan kiva kasailla.
Kirahtaneen koneen "hieman" naarmuuntuneet sylinteriputket.
Q: mitä omituista on kuvassa 250 tkm taipaleen jälkeen T7 moottorilla ?
A: todella puhtaat männänlaet ! Etanolilla ajamisella on todellakin puhdistava vaikutus ja sama pesuvoima lienee pessyt muualtakin karstaa sihdin tukkeeksi.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4805s.jpg/_small.jpg?hash=60752)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4807s.jpg/_small.jpg?hash=60759)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4808s.jpg/_small.jpg?hash=60763)
Mutta eipä hätää, otetaan tallin nurkasta yksi ajokuntoinen T5 alakerta ja käydään koneistamolla ja laitetaan vielä 2k maali pintaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4779s.jpg/_small.jpg?hash=60766)
Kasausta:
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4780s.jpg/_small.jpg?hash=60770)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4783s.jpg/_small.jpg?hash=60779)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4784s.jpg/_small.jpg?hash=60782)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4785s.jpg/_small.jpg?hash=60786)
Koska lohko oli vanha T5 lohko, tasapainokepit rataskauloineen vaihdettiin T7 lohkosta ja uudet rattaat täydellisestä jakopään korjauskitistä tilalle
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4786s.jpg/_small.jpg?hash=60790)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4790s.jpg/_small.jpg?hash=60804)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4792s.jpg/_small.jpg?hash=60810)
Blokki roikkumaan että saadaan toisen pään päätylevy paikalleen:
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4794s.jpg/_small.jpg?hash=60817)
Takaisin telineeseen ja öljypohja paikalleen. Photoshoppasin tuon öljytikun putken tupen tuohon lohkon kylkeen, oikeastihan naputtelin sen pois ennen öljypohjan liimausta
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4795s.jpg/_small.jpg?hash=60820)
Täyskunnostettu kansi odottaa:
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4788s.jpg/_small.jpg?hash=60797)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4797s.jpg/_small.jpg?hash=60826)
Keinutunkki ja rullalavetti ja kone/voimansiirtopaketti ulos (ei kukaan huomaa että tämä on takaisinlaittokuva)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4803s.jpg/_small.jpg?hash=60853)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4798s.jpg/_small.jpg?hash=60831)
Apulaitteiden ja muiden osien siirtelyä uuteen koneeseen. Uusi vesipumppu ja vaihtomitsu kiinni
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4799s.jpg/_small.jpg?hash=60835)
Vanha koneenraato pois apurungolta
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4800s.jpg/_small.jpg?hash=60840)
Uusi konepaketti paikalleen,vaihteisto ja johtosarja ja that's about it !
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4801s.jpg/_small.jpg?hash=60844)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4802s.jpg/_small.jpg?hash=60849)
Ja tähän kohtaan tämä paikalleenrullaus ja korin alaslasku. Apurunko kiinni, letkut putket ja piuhat ja nesteet ja muutama muu yksityiskohta. Startilla pyöritystä ilman tulppia ja bensapumpun sulaketta kunnes aladinin öljylamppu sammuu. Kone käy alkutahtien jälkeen tasaisesti ja nostimien naputuskin loppuu hetkisen päästä.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4803s.jpg/_small.jpg?hash=60853)
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4804s.jpg/_small.jpg?hash=60857)
Lopputulos on robusti T5 alakerta muutoin vakio T7 ympäristöllä. Tiukemmat männänrenkaat, vähemmän huohotusta ja marginaalia tehonnostoon valmiina alakerran puolesta. Kaikki kuluvat osat ja tiivisteet vaihdettiin joten tällä koneella on vielä pitkä matka edessä. Näitähän on oikeastaan kiva kasailla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Ei voi muuta kuin ihailla. ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Ja karstasia (T7) koneita maa päällänsä kantaa ... niin kuinka paljon
Jos jolla kulla moottori (T7) syö tai kuluttaa öljyä - ihan miten vain - niin kannattaa tutkia asia huolella
Yleensä epäilty asia eli öljynlaatu (Mobil 0W- jotakin) ei vaikuta siihen että (T7) moottori kuluttaa öljyä.
T7 moottori ei syö öljyään kun se on KUNNOSSA, vaikka se olis mitä tahansa - Mobilin - nolla öljyä.
Karsta ei ole leikin asia niin kuin kuvista näkyy![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Jos jolla kulla moottori (T7) syö tai kuluttaa öljyä - ihan miten vain - niin kannattaa tutkia asia huolella
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Yleensä epäilty asia eli öljynlaatu (Mobil 0W- jotakin) ei vaikuta siihen että (T7) moottori kuluttaa öljyä.
T7 moottori ei syö öljyään kun se on KUNNOSSA, vaikka se olis mitä tahansa - Mobilin - nolla öljyä.
Karsta ei ole leikin asia niin kuin kuvista näkyy
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Moottori sanoi naks, syitä miettimässä...
Jep, karsta ei ole leikin asia.
Tässä tapauksessa hyvä juttu oli, että kone oli aika lailla tiensä päässä jo ennen "etanioli-katalyysiä", joten loppu hyvin kaikki hyvin.
Tässä tapauksessa hyvä juttu oli, että kone oli aika lailla tiensä päässä jo ennen "etanioli-katalyysiä", joten loppu hyvin kaikki hyvin.