Uutta murhetta..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

jcarlson kirjoitti:Termostaatti on yleinen syypää tuohon, nouseeko lämmöt puoliväliin asti?
Viisari jäi sillä kerralla nousematta lainkaan, obd2-mittari näytti kyllä oikein lukeman (~85 astetta). Kun auton sammutti ja käynnisti uudestaan, vikakoodia ei tullut ja viisarikin nousi normaalisti puoleenväliin.

Termostaatti vaihdettiin kesän aikana, mutta se nyt on niin edullinen että voisin vaihtaa sen(kin) kaiken varalta.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok, ei ole sitten termostaattivika. OBD2 lukemiin ei voi uskoa tuossa tapauksessa koska ecu ottaa limp home-arvon käyttöön ja näyttää sitä. Jos viisari makaa nollassa ja on vikakoodi niin silloin anturi tai sen johdotus pätkii.

Koska anturi on vaihdettu niin johto- tai liitinvika vaikuttaa todennäköisimmältä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Edelleen yritän paikallistaa mahdollista imuvuotoa, vaan ei ole osunut silmään.
Ostin täysin uuden ilmamassamittarin, ei muutosta mihinkään suuntaan.

Näyttäisikö allaolevassa kuvassa kaikki olevan kuten pitää? Lähinnä noita muutamaa tyhjää liitintä mietin että kuuluuko niissä normaalisti olla mitään kiinni?
Kuva
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mulla ainakin tohon kaasuläppäkoteloon tulevasta putkesta lähti/tuli letku tohon liitäntään, missä toi punanen kaulus. Sen enempää asiasta tietämättä..
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tältä näyttää meillä, 2.0 t -04:

http://aijaa.com/009009346285
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Mistäköhän tuon nyt voisi varmistaa että pitääkö tuossa olla se putki kiinni vai ei, kuten tuossa edellisessä kuvassa näkyi? :/

Tänään huomasin että amul arvot pyörivät -600 +/- 200 arvoissa kun tähän asti käynyt lähinnä plussan puolella saman verran.. Samalla huomasin tänään että jos nopeutta oli yli 70km/h niin kaasujalkaa hellittäessä kierrokset eivät tippuneet siihen 900-1000rpm vaan pysyi siinä missä oli ennen, eli yleensä 2000-2500rpm.

Ymmärsinkö oikein että tämä voisi viitata kaasuläpän jälkeiseen vuotoon?

Mahtaakohan tuosta ikinä saada toimivan auton.. 8)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja saabster »

edix kirjoitti:Mistäköhän tuon nyt voisi varmistaa että pitääkö tuossa olla se putki kiinni vai ei, kuten tuossa edellisessä kuvassa näkyi? :/
WIS:n mukaan tuo olisi "venturiletku" ja on vain manuaalivaihteisissa. Ilmeisesti automaagilootaisissa ei ole tuota lainkaan..
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

saabster kirjoitti:
edix kirjoitti:Mistäköhän tuon nyt voisi varmistaa että pitääkö tuossa olla se putki kiinni vai ei, kuten tuossa edellisessä kuvassa näkyi? :/
WIS:n mukaan tuo olisi "venturiletku" ja on vain manuaalivaihteisissa. Ilmeisesti automaagilootaisissa ei ole tuota lainkaan..
Kiitos! :)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

On kyllä mukavaa puuhaa toi ilmavuotojen metsästys....kun oliskin vain yksi.

Ensin huomasin, että ahtoputken ja läppäkotelon välinen o-rengas puuttui. Se paikalleen ja huomasipahan että alkoi ahdot päätyä oikeaan paikkaan kun muutamaan kertaan poksahti ahtoputki pois paikaltaan :D Kunnon klemmari tilalle, niin nyt taitaa kestää.

Tänään sitten huomasin, että kobran yläpäässä oleva banjo oli löysällä. Näillä sai sentää amulin nousemaan pakkaselta (n. -500) +300 tienoille. Mutta vieläkin taitaa olla jossain vuotoa, etanolipitoisuus meinaa näyttää mitä milloinkin sattuu ja jarrupolkimen vapauttaessa lambda pomsahtaa ylöspäin(jarrua hetken pumppaamalla nousee tappiinsa +2500).

Taitaa mennä seuraavaksi evap tulppaukseen.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

tiaipe kirjoitti:Mutta vieläkin taitaa olla jossain vuotoa, etanolipitoisuus meinaa näyttää mitä milloinkin sattuu ja jarrupolkimen vapauttaessa lambda pomsahtaa ylöspäin(jarrua hetken pumppaamalla nousee tappiinsa +2500).

Taitaa mennä seuraavaksi evap tulppaukseen.
Lambda on omassa nykyään kanssa tasainen +2500 kun esim. valoissa odottelee tai muuten vaan tyhjäkäynnillä paikallaan, muuten huitelee missä milloin..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Itellä pyörii käytössä(ajossa/tyhjäkäynnillä) pääasiassa siinä 0-300 lukemissa, ihan ok lukemat ilmeisesti? Nuo lambdan +2500 lukemat tulee ns. yrittämällä, eli jarrua saa pumpata nopeasti monta kertaa. Mutta eihän sen kai pitäisi lambdaa nostaa ellei jossain ilmavuotoja ole?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

edix kirjoitti:
tiaipe kirjoitti:Mutta vieläkin taitaa olla jossain vuotoa, etanolipitoisuus meinaa näyttää mitä milloinkin sattuu ja jarrupolkimen vapauttaessa lambda pomsahtaa ylöspäin(jarrua hetken pumppaamalla nousee tappiinsa +2500).

Taitaa mennä seuraavaksi evap tulppaukseen.
Lambda on omassa nykyään kanssa tasainen +2500 kun esim. valoissa odottelee tai muuten vaan tyhjäkäynnillä paikallaan, muuten huitelee missä milloin..
Kuulostaa jarrutehostimen vuodolta. Jos lambda pienenee tyhjäkäynnillä kun nostat jalan jarrulta (vaihde P tai N ettei auto liiku) niin aika selkeä viite jarrutehostimeen.

Pumppaamalla jarrua oikein kunnolla paikallaan lambdan saa kiipeämään vaivoin 2500 asti ehjälläkin tehostimella, mutta se on normaalia kun kaikki alipaine urakalla kulutetaan tehostimesta pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

jcarlson kirjoitti:
edix kirjoitti:
tiaipe kirjoitti:Mutta vieläkin taitaa olla jossain vuotoa, etanolipitoisuus meinaa näyttää mitä milloinkin sattuu ja jarrupolkimen vapauttaessa lambda pomsahtaa ylöspäin(jarrua hetken pumppaamalla nousee tappiinsa +2500).

Taitaa mennä seuraavaksi evap tulppaukseen.
Lambda on omassa nykyään kanssa tasainen +2500 kun esim. valoissa odottelee tai muuten vaan tyhjäkäynnillä paikallaan, muuten huitelee missä milloin..
Kuulostaa jarrutehostimen vuodolta. Jos lambda pienenee tyhjäkäynnillä kun nostat jalan jarrulta (vaihde P tai N ettei auto liiku) niin aika selkeä viite jarrutehostimeen.

Pumppaamalla jarrua oikein kunnolla paikallaan lambdan saa kiipeämään vaivoin 2500 asti ehjälläkin tehostimella, mutta se on normaalia kun kaikki alipaine urakalla kulutetaan tehostimesta pois.
Näin ne asiat alkaa loksahtamaan paikoilleen. Täytyy käydä tuo vielä varmistamassa, mutta juurikin tuota se vaikuttaisi olevan.

Huollossa sanoivat että jarruneste tulisi vaihtaa koska on liikaa vettä joukossa, liittyyköhän vuoto tuohon?

Tietääpä mitä taas tutkii WIS:stä :) Ja kiitos!
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

edix kirjoitti:
Mahtaakohan tuosta ikinä saada toimivan auton..
Jos sen kerran ruotsalainen on onnistunut saamaan toimivaksi ja sen jälkeen X määrä joitakin persoonia toimimattomaksi niin kai sen nyt yksi SUOMALAINEN kuntoon saa :!:

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

edix kirjoitti:Mutta vieläkin taitaa olla jossain vuotoa ...

Huollossa sanoivat että jarruneste tulisi vaihtaa koska on liikaa vettä joukossa, liittyyköhän vuoto tuohon ?
Joo ei liity millään lailla. :!:

Joko eivät ole ymmärtäneet vika kokonaisuutta täysin taikka eivät ymmärrä autojen jarruista mitään :!:

Jarrutehostin toimii siis moottorin tuottamalla alipaineella.

Siis jarrut ovat nestepaineella toimivat eli jarrunesteen laatu ei vaikuta tehostimen toimintaan joka toimii alipaineella.

Näin ollen ei ole riippuvainen nesteestä jota käytetään jarrujärjestelmässä. :!:
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin