No arpa on heitetty ja Forte-pesu tehty! Katsastusmies antoi näet hylsyn ja totesi tyhjäkäynnin HC:t olevan 174 (sallittu 100), joten ilmanputsarin vaihdon lisäksi ajattelin että tehdäänpä nyt samalla tuo Forte-pesukin. HC:t tippui n. 60:een. Mitään käytännön eroa en ole ajossa huomannut, mutta eipä mitään 'oireita' ole toisaalta ollutkaan. Nytpä sitten seurailen onko vaikutusta aiemmin esiintyneeseen kovaan öljynkulutukseen. Pistivät koneeseen Mobilin 0W40:set. Ja pisteet taas Linnanmaan Autohuollolle. Hyvää palvelua kaikinpuolinJouniCSE kirjoitti:Sitä varten autossa on öljynsuodatin. Turbo on öljykierrossa heti suodattimen jälkeen joten jos suodatinjalan ja ahtimen välinen putki on kovin karstainen teoriasi voi pitää paikkansa mutta ei muuten. Jos oikeen karstasta mottia putsaa niin öljypohjan sihti on hyvä puhdistaa myös.Pakari kirjoitti:
Forte käsittely ei välttämättä tee hyvää turbolle.. käsittelyssä irtoava lika saattaa hajottaa turbon.
Tässä tapauksessa ei kannata alkaa mitään isompaa remppaa tekeen jos auto muuten toimiin. sittenku porsii niin paaliin.
Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Onko jokin erikoinen syy, ettei käyttäisi Dexos 2:sta? Olikos se nyt 5w-30.
-b
p.s.
Huom. Kyse ei ole kritiikistä, vaan kiinnostaa aihe.
-b
p.s.
Huom. Kyse ei ole kritiikistä, vaan kiinnostaa aihe.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Käyttölämpötilassa 5W-40 ja 0W-40 ovat aivan yhtä ohuita tai paksuja. Pitäytyisin xW-30/40 luokan öljyissä, kun sellaisia moottorin suunnittelija on siihen suositellut.sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
nii! Ja 0w40 täytää GM-lallallaa-yks jakaks-kriteerit eikä vajua pinta yhtää kymppitonnilla
#3272
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Näistä öljyistä jaksetaan aina väitellä, mutta tuo Mobilin 0W-40 on varmasti sopivaa 9-5:n koneeseen, koska esimerkiksi M2007 huoltokirjassa se aika selvästi sanotaan: http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1612.jpg
Käsittääkseni myös ensiasennusöljyt olivat ainakin M2007:ssa juurikin tuota Mobilin 0W-40:sta.
Eski
Käsittääkseni myös ensiasennusöljyt olivat ainakin M2007:ssa juurikin tuota Mobilin 0W-40:sta.
Eski
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
04 9-5:en ohjekirja taisi muistaakseni ehdottaa 5w-30 öljyjä. Täytyy tarkistaa, mutta eipähän tuo 0W-40 kuuleman mukaan pahaakaan tee.
Olen itse käyttänyt Mobil:in 0W-40 New Life:ia. Tiedä sitten onko hyvää vai ei.. (siis autolle).
Öljyt vaihdan keväällä ja syksyllä. Kilometrejä tulee vuodessa n.9-11tkm. Eli öljyn vaihtoväli n. 5tkm. Eipähän kerkeä paskaantumaan. Alle 40€/kerta ja 5-25 min homma, kun itse tekaisee (riippuu ihan siitä kuinka kauan antaa vanhan öljyn valua ulos..).
Tänään tulikin jo tämän vuoden öljyt tarjouksesta haettua..
Olen itse käyttänyt Mobil:in 0W-40 New Life:ia. Tiedä sitten onko hyvää vai ei.. (siis autolle).
Öljyt vaihdan keväällä ja syksyllä. Kilometrejä tulee vuodessa n.9-11tkm. Eli öljyn vaihtoväli n. 5tkm. Eipähän kerkeä paskaantumaan. Alle 40€/kerta ja 5-25 min homma, kun itse tekaisee (riippuu ihan siitä kuinka kauan antaa vanhan öljyn valua ulos..).
Tänään tulikin jo tämän vuoden öljyt tarjouksesta haettua..
Saab 9-5 Aero
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Näissä femmojen koneissa on jo otettu askeleita pienivälyksisten matalakitkaisten moottoreiden suuntaan, ja siksi tuo kuumanpään 50 menee ikäänkuin hukkaan eikä välttämättä löydä edes tietänsä kaikkiin voideltuihin välyksiin sillä tahdilla kuin mitä moottorin sisuskaluja suunniteltaessa on toivottu.sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Toinen syy miksi itse en käyttäisi 5W-50- öljyä kuin ehkä tekohengityksenä öljynkulutuksen nousuun ja varsinaisen vian selvittämisen ajaksi, on se että noin laaja-alainen öljy sisältää väkisinkin suhteellisen paljon polymeeriperustaisia VI:n parantajia, ja kun näissä moottoreissa hydraulisilla välyksentasaimilla varustettujen venttiilinpainimien rakenne on sellainen että öljyn läpivirtaus on näissä painimissa hyvin hidasta ja varsinkin kun pakopuolen painimiin johtuu runsaasti lämpöä venttiilinvarsia pitkin niin tällä polymeeripuurolla on kaikki edelletykset eli aikaa ja lämpöä "paistua" siellä painimen korkeapainekammiossa tahmeaksi lakaksi jonka varmaan kaikki näitä painimia naputuksen vuoksi purkaneet ja tutkineet tuntevat.
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Minuteman kirjoitti:Näissä femmojen koneissa on jo otettu askeleita pienivälyksisten matalakitkaisten moottoreiden suuntaan, ja siksi tuo kuumanpään 50 menee ikäänkuin hukkaan eikä välttämättä löydä edes tietänsä kaikkiin voideltuihin välyksiin sillä tahdilla kuin mitä moottorin sisuskaluja suunniteltaessa on toivottu.sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Toinen syy miksi itse en käyttäisi 5W-50- öljyä kuin ehkä tekohengityksenä öljynkulutuksen nousuun ja varsinaisen vian selvittämisen ajaksi, on se että noin laaja-alainen öljy sisältää väkisinkin suhteellisen paljon polymeeriperustaisia VI:n parantajia, ja kun näissä moottoreissa hydraulisilla välyksentasaimilla varustettujen venttiilinpainimien rakenne on sellainen että öljyn läpivirtaus on näissä painimissa hyvin hidasta ja varsinkin kun pakopuolen painimiin johtuu runsaasti lämpöä venttiilinvarsia pitkin niin tällä polymeeripuurolla on kaikki edelletykset eli aikaa ja lämpöä "paistua" siellä painimen korkeapainekammiossa tahmeaksi lakaksi jonka varmaan kaikki näitä painimia naputuksen vuoksi purkaneet ja tutkineet tuntevat.
toi oli varmaan foorumin pisin lause .
#2285
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Siinä on kylläkin monta lausetta pitkässä virkkeessä...jykä66 kirjoitti:toi oli varmaan foorumin pisin lause .
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
noh...tarkoitin,ettei oo lainkaan PISTETTÄ .K95 kirjoitti:Siinä on kylläkin monta lausetta pitkässä virkkeessä...jykä66 kirjoitti:toi oli varmaan foorumin pisin lause .
#2285
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Itse nostaisin kirjoitetun tekstin sisällön tässä etusijalle . Ihan sellainen olo on, että Minuteman taitaa tietää näistä voiteluaineista yhtä jos toistakin .
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
lähinnä tarkoitin tuota kylmän kylmän pään viskositeettia sekä yli 20 vuoden kokemuksella saabin öljyn kulutus ongelma on vain näissä "uudemmissa".sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
jossain halpa öljy merkeissä häviää ilmeisesti viskositeetti (?)jo muutaman tonnin jälkeen.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä suurempi ero kylmä W kuuma -viskositeeteilla, sitä nopeammin öljy vanhenee ja menettää voiteluominaisuuksiaan tms.
Eli 5W30 säilyttää ominaisuutensa paremmin kuin 5W50.
Muutenhan öljyt sitten voivatkin olla melko erilaisia, eli onko edes tarkoitettu samaan koneeseen niin sepä se.
Eli 5W30 säilyttää ominaisuutensa paremmin kuin 5W50.
Muutenhan öljyt sitten voivatkin olla melko erilaisia, eli onko edes tarkoitettu samaan koneeseen niin sepä se.
99T-museopeli
Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus
...ja sitten on eroja eri valmistajien öljyissä.
Vaikka kaikssa on samat hyväksynnät purkin kyljessä, niin toista kuluu toisissa moottoreissa ja toista ei, toinen tekee yhteen moottoriin majoneesia toinen ei ja kolmanteen moottoriin ehkä. Ainakin ennen ainakin joihinkin ranskiksiin tuli majoneesit Shellin öljyistä, muut öljyt pysyivät öljynä.
Tässä tapuksessahan tästä tuskin on kyse, kun on käytety erilaisia öljyjä, mutta noin OT-yleishuomiona.
Vaikka kaikssa on samat hyväksynnät purkin kyljessä, niin toista kuluu toisissa moottoreissa ja toista ei, toinen tekee yhteen moottoriin majoneesia toinen ei ja kolmanteen moottoriin ehkä. Ainakin ennen ainakin joihinkin ranskiksiin tuli majoneesit Shellin öljyistä, muut öljyt pysyivät öljynä.
Tässä tapuksessahan tästä tuskin on kyse, kun on käytety erilaisia öljyjä, mutta noin OT-yleishuomiona.
96 V4 -75