Camber / simmit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
iclpasa
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 14:10

Camber / simmit

Viesti Kirjoittaja iclpasa »

Tervehdys,


9-5 Aero 225/45/17 renkailla ja takarenkaat kuluu sisäreunasta huimaa vauhtia (iskarit ja puslat on kunnossa) ja merkkiliikkeet (Vaasa ja Salo) eivät ole näistä simmeistä koskaan mitään kuuleetkaan, niin kysynkin foorumin tietäjiltä.
Onko kellään kokemusta/tietämystä paljonko nämä 0,3 mm simmit tätä camberia oikein muuttaa ? Eli jos halutaan vaikka -2,5 lähtötilanteesta päästä lähelle ohjearvoa -1,1, niin montako simmiä siihen tarvitaan ? STCS : n sivuilta löytyi, että maahantuoja sallii max 3 simmiä per puoli.
SAAB muuten ryöstää näistä pellinpaloista (4908174) 21 euroo kappaleelta.
Säätöpuslat on sitten toinen juttu.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Oli sama ongelma mutta korjaantui kuin laittoi oikeat paineet renkaisiin.
Aikaisemmin oli liikaa.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Viesti Kirjoittaja upi »

Mallinsin simmi-levyt CAD:lla ja samalla tarkistin mitoituksella paljonko
yhden 0,3 mm:n levyn vaikutus on ja se on teoriassa 12 minuuttia= 0,2 astetta.
Simmi-levyt ovat OG 9-3:ssa samat ja tarvittaessa voin antaa laserileikkausta varten geometrian DXF-tiedostona.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Camber / simmit

Viesti Kirjoittaja TD04 »

iclpasa kirjoitti:Tervehdys,


9-5 Aero 225/45/17 renkailla ja takarenkaat kuluu sisäreunasta huimaa vauhtia (iskarit ja puslat on kunnossa) ja merkkiliikkeet (Vaasa ja Salo) eivät ole näistä simmeistä koskaan mitään kuuleetkaan, niin kysynkin foorumin tietäjiltä.
Onko kellään kokemusta/tietämystä paljonko nämä 0,3 mm simmit tätä camberia oikein muuttaa ? Eli jos halutaan vaikka -2,5 lähtötilanteesta päästä lähelle ohjearvoa -1,1, niin montako simmiä siihen tarvitaan ? STCS : n sivuilta löytyi, että maahantuoja sallii max 3 simmiä per puoli.
SAAB muuten ryöstää näistä pellinpaloista (4908174) 21 euroo kappaleelta.
Säätöpuslat on sitten toinen juttu.
Omassa on tollaset ja hyvin helppo säätää camberit..
http://www.tunex.fi/puslat/index.htm
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

iclpasa kirjoitti:STCS : n sivuilta löytyi, että maahantuoja sallii max 3 simmiä per puoli.
Kyllä niitä oikeasti saa laittaa vain yksi/puoli, joko ala- tai yläpuolelle pyörännapaa, riippuen kummin päin pielessä
9-5 2.3 MY2008
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: Camber / simmit

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

Morjes,

Aero odottaa uuden Koni FSD&Eibach -setin paikalleenlaittoa. Vielä ois yksi probleemi...
Oisko tietoa saako Saabin takapään Camber shim -levyjä näppärästi enää muualta kuin merkkiliikkeestä á 30 euroa - tai itse tekemällä, kun Elkpartsia ei enää ole? GenuineSaab näkyy ottavan muutamasta kuuden taalan osasta (4908174a) satasen toimituskulut, niin eipä innosta pelkkiä shimmejä tilata...

Paljonkohan laserleikkaamo veloittaisi, jos läjän noita lätkiä leikkauttaisi valmiin geometriatiedoston pohjalta, olettaen, että geometrian jostain saisin?
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sairas95 kirjoitti:
iclpasa kirjoitti:STCS : n sivuilta löytyi, että maahantuoja sallii max 3 simmiä per puoli.
Kyllä niitä oikeasti saa laittaa vain yksi/puoli, joko ala- tai yläpuolelle pyörännapaa, riippuen kummin päin pielessä
WIS:ssä lukee "Enintään kolme säätölevyä saa asentaa."

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: Camber / simmit

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

WIS:ssä lukee "Enintään kolme säätölevyä saa asentaa."

-Sami[/quote]

Joo, näinhän se on... Mut kannattaa peltisakset hankkia ja leikata itse jos niitä kolme puolelleen pitää käydä hankkimassa (6 x n. 30 euroa).
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Camber / simmit

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mutta se hinta ei vaikuta yhtään siihen montako niitä saa asentaa.
Ja onko 30e/kpl kova hinta, jos rengas maksaa 150e/kpl ja niitä menee pari kesässä väärien cambereiden myötä?

-Sami

ps. ulkomailta tilaten jää hintaa noin 10-12e/kpl.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Camber / simmit

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Eikös ne voi rakentaa sopivan paksuisesta pellistä ? näin itse tein ja hyvin toimii 8O
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: Camber / simmit

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

Joo itsehän nuo säätölevyt voisi varsin hyvin leikata, eivät niin ylivoimaisen teknologisesti monimutkaisia ole... tai käy pajalla leikkauttamassa. Siinähän pääsee pian tuntipalkoille, jos vertaa alkuperäishankintahintaan. Oiskohan kellään vielä tallessa valmista geometriatiedostoa NC-leikkurille? Näkyy olevan Saabin tiskillä simmit tilaustavaraa, jotenpa ei jaksaisi yhtä ryhtyä rupeamaan maailmalta asti malliksi.
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
Vastaa Viestiin