Öljyn laatu vs öljyn kulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

JouniCSE kirjoitti:
Pakari kirjoitti:
Forte käsittely ei välttämättä tee hyvää turbolle.. käsittelyssä irtoava lika saattaa hajottaa turbon.
Sitä varten autossa on öljynsuodatin. Turbo on öljykierrossa heti suodattimen jälkeen joten jos suodatinjalan ja ahtimen välinen putki on kovin karstainen teoriasi voi pitää paikkansa mutta ei muuten. Jos oikeen karstasta mottia putsaa niin öljypohjan sihti on hyvä puhdistaa myös.

Tässä tapauksessa ei kannata alkaa mitään isompaa remppaa tekeen jos auto muuten toimiin. sittenku porsii niin paaliin.
No arpa on heitetty ja Forte-pesu tehty! Katsastusmies antoi näet hylsyn ja totesi tyhjäkäynnin HC:t olevan 174 (sallittu 100), joten ilmanputsarin vaihdon lisäksi ajattelin että tehdäänpä nyt samalla tuo Forte-pesukin. HC:t tippui n. 60:een. Mitään käytännön eroa en ole ajossa huomannut, mutta eipä mitään 'oireita' ole toisaalta ollutkaan. Nytpä sitten seurailen onko vaikutusta aiemmin esiintyneeseen kovaan öljynkulutukseen. Pistivät koneeseen Mobilin 0W40:set. Ja pisteet taas Linnanmaan Autohuollolle. Hyvää palvelua kaikinpuolin :D
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja blair »

Onko jokin erikoinen syy, ettei käyttäisi Dexos 2:sta? Olikos se nyt 5w-30.

-b

p.s.
Huom. Kyse ei ole kritiikistä, vaan kiinnostaa aihe.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja melberi »

sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Käyttölämpötilassa 5W-40 ja 0W-40 ovat aivan yhtä ohuita tai paksuja. Pitäytyisin xW-30/40 luokan öljyissä, kun sellaisia moottorin suunnittelija on siihen suositellut.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Pola »

nii! Ja 0w40 täytää GM-lallallaa-yks jakaks-kriteerit :D eikä vajua pinta yhtää kymppitonnilla
#3272
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Näistä öljyistä jaksetaan aina väitellä, mutta tuo Mobilin 0W-40 on varmasti sopivaa 9-5:n koneeseen, koska esimerkiksi M2007 huoltokirjassa se aika selvästi sanotaan: http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1612.jpg

Käsittääkseni myös ensiasennusöljyt olivat ainakin M2007:ssa juurikin tuota Mobilin 0W-40:sta.

Eski
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja rimpula »

04 9-5:en ohjekirja taisi muistaakseni ehdottaa 5w-30 öljyjä. Täytyy tarkistaa, mutta eipähän tuo 0W-40 kuuleman mukaan pahaakaan tee.
Olen itse käyttänyt Mobil:in 0W-40 New Life:ia. Tiedä sitten onko hyvää vai ei.. (siis autolle).
Öljyt vaihdan keväällä ja syksyllä. Kilometrejä tulee vuodessa n.9-11tkm. Eli öljyn vaihtoväli n. 5tkm. Eipähän kerkeä paskaantumaan. :lol: Alle 40€/kerta ja 5-25 min homma, kun itse tekaisee (riippuu ihan siitä kuinka kauan antaa vanhan öljyn valua ulos..).
Tänään tulikin jo tämän vuoden öljyt tarjouksesta haettua.. :mrgreen:
Saab 9-5 Aero
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Näissä femmojen koneissa on jo otettu askeleita pienivälyksisten matalakitkaisten moottoreiden suuntaan, ja siksi tuo kuumanpään 50 menee ikäänkuin hukkaan eikä välttämättä löydä edes tietänsä kaikkiin voideltuihin välyksiin sillä tahdilla kuin mitä moottorin sisuskaluja suunniteltaessa on toivottu.

Toinen syy miksi itse en käyttäisi 5W-50- öljyä kuin ehkä tekohengityksenä öljynkulutuksen nousuun ja varsinaisen vian selvittämisen ajaksi, on se että noin laaja-alainen öljy sisältää väkisinkin suhteellisen paljon polymeeriperustaisia VI:n parantajia, ja kun näissä moottoreissa hydraulisilla välyksentasaimilla varustettujen venttiilinpainimien rakenne on sellainen että öljyn läpivirtaus on näissä painimissa hyvin hidasta ja varsinkin kun pakopuolen painimiin johtuu runsaasti lämpöä venttiilinvarsia pitkin niin tällä polymeeripuurolla on kaikki edelletykset eli aikaa ja lämpöä "paistua" siellä painimen korkeapainekammiossa tahmeaksi lakaksi jonka varmaan kaikki näitä painimia naputuksen vuoksi purkaneet ja tutkineet tuntevat.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Minuteman kirjoitti:
sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
Näissä femmojen koneissa on jo otettu askeleita pienivälyksisten matalakitkaisten moottoreiden suuntaan, ja siksi tuo kuumanpään 50 menee ikäänkuin hukkaan eikä välttämättä löydä edes tietänsä kaikkiin voideltuihin välyksiin sillä tahdilla kuin mitä moottorin sisuskaluja suunniteltaessa on toivottu.

Toinen syy miksi itse en käyttäisi 5W-50- öljyä kuin ehkä tekohengityksenä öljynkulutuksen nousuun ja varsinaisen vian selvittämisen ajaksi, on se että noin laaja-alainen öljy sisältää väkisinkin suhteellisen paljon polymeeriperustaisia VI:n parantajia, ja kun näissä moottoreissa hydraulisilla välyksentasaimilla varustettujen venttiilinpainimien rakenne on sellainen että öljyn läpivirtaus on näissä painimissa hyvin hidasta ja varsinkin kun pakopuolen painimiin johtuu runsaasti lämpöä venttiilinvarsia pitkin niin tällä polymeeripuurolla on kaikki edelletykset eli aikaa ja lämpöä "paistua" siellä painimen korkeapainekammiossa tahmeaksi lakaksi jonka varmaan kaikki näitä painimia naputuksen vuoksi purkaneet ja tutkineet tuntevat.

toi oli varmaan foorumin pisin lause :mrgreen: .
#2285
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja K95 »

jykä66 kirjoitti:toi oli varmaan foorumin pisin lause :mrgreen: .
Siinä on kylläkin monta lausetta pitkässä virkkeessä...
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

K95 kirjoitti:
jykä66 kirjoitti:toi oli varmaan foorumin pisin lause :mrgreen: .
Siinä on kylläkin monta lausetta pitkässä virkkeessä...
noh...tarkoitin,ettei oo lainkaan PISTETTÄ :mrgreen: .
#2285
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja blair »

Itse nostaisin kirjoitetun tekstin sisällön tässä etusijalle :lol: . Ihan sellainen olo on, että Minuteman taitaa tietää näistä voiteluaineista yhtä jos toistakin 8) .
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

sedaneiwagon kirjoitti:itse en noin ohutta öljyä käyttäisi,voi johtua öljyn kulutus pelkästään siitä. laita 5w-40 ja kesällä 5w-50.
lähinnä tarkoitin tuota kylmän kylmän pään viskositeettia sekä yli 20 vuoden kokemuksella saabin öljyn kulutus ongelma on vain näissä "uudemmissa".
jossain halpa öljy merkeissä häviää ilmeisesti viskositeetti (?)jo muutaman tonnin jälkeen.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Passi »

Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä suurempi ero kylmä W kuuma -viskositeeteilla, sitä nopeammin öljy vanhenee ja menettää voiteluominaisuuksiaan tms.

Eli 5W30 säilyttää ominaisuutensa paremmin kuin 5W50.
Muutenhan öljyt sitten voivatkin olla melko erilaisia, eli onko edes tarkoitettu samaan koneeseen niin sepä se.
99T-museopeli
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

...ja sitten on eroja eri valmistajien öljyissä.
Vaikka kaikssa on samat hyväksynnät purkin kyljessä, niin toista kuluu toisissa moottoreissa ja toista ei, toinen tekee yhteen moottoriin majoneesia toinen ei ja kolmanteen moottoriin ehkä. Ainakin ennen ainakin joihinkin ranskiksiin tuli majoneesit Shellin öljyistä, muut öljyt pysyivät öljynä.

Tässä tapuksessahan tästä tuskin on kyse, kun on käytety erilaisia öljyjä, mutta noin OT-yleishuomiona.
96 V4 -75
Vastaa Viestiin