Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:05
- Paikkakunta: savonlinna
Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Tervehdys muutkin sairastuneet lajitoverit Täällä vanha saabisti palaili juurilleen ja osti opelin tilalle saab 9-5 wagon 5m 2.3T 220hv.Kysymys kuuluu;kuinka saabin noilla tehoilla tulisi vääntää alakierroksilla? Tämä siksi,kun itsellä oli kovat odotukset tehojen suhteen,mutta vääntö alakierroksilla ja 5vaihteella 80kmh on mielestäni aika ponnetonta.Jos teistä asia on toisin,niin kertokaa mitä minun kannattaisi ensin ruveta koneesta katsomaan.Sen tiedän,että putsari on vaihtotarpeessa ja tulpat.Tuntuu että turbo on aika hitaasti syttyvää sorttia.Autollani ajettu 198thkm vm.2004 Turbo taitaa olla alkuperäinen.Saisko kommenttia asiantuntevilta saabisteilta kiitos
Lisätään vielä,että kyllähän se lähtee sit kun polkee hiukan raskaammin,mutta emäntä hieman jarruttaa menoa niin...ehkä se virisofta antas sit sitä alavääntöä..suurin osa ajoa kuitenkin kaupunkiajoa,joten alavääntö olisi plussaaa
Lisätään vielä,että kyllähän se lähtee sit kun polkee hiukan raskaammin,mutta emäntä hieman jarruttaa menoa niin...ehkä se virisofta antas sit sitä alavääntöä..suurin osa ajoa kuitenkin kaupunkiajoa,joten alavääntö olisi plussaaa
Viimeksi muokannut saab 95 iso T, Ma Tammi 30, 2012 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Oma 2.0 turbo jossa on stage1 eli myös tuo 220 hv on samalla tavalla hengetön viitosvaihteella. Mutta... Se on ollut rikki ja siinä on pientä ja isompaa vikaa viimeaikoina. Tuo kone on omasta kokemuksesta aika heikosti vaantävä alle 2000 rpm.
Viisaammat päätät antaa lisää ja parempia mielipiteitä...
Viisaammat päätät antaa lisää ja parempia mielipiteitä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Se 2,3T on vähän hengetön laite huipputehoihin nähden tehtaalta softan takia.. Rautahan on täysin sama kuin Aerossa joten epävirallisella softapäivityksellä ongelma ratkeaa ja alkaa voimaa löytyä. Toki jokin vikakin on täysin mahdollista. Kannattaa aloittaa siitä perushuollosta ja alipaineletkujen kunnon toteamisesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Komppaan, eli perushuolto ja konetilan letkujen tutkinta. Kun ne on hoidettu, niin voi keskittyä muuhun.
Itse tekisin niin, että kävisin koeajamassa jotain toista yksilöä autokaupassa - voisi auttaa paljon tässä tapauksessa.
Jos ei vikaa, niin sitten vain stage1 softaus, niin varmasti löytyy voimaa kaikilla kierrosalueilla
Itse tekisin niin, että kävisin koeajamassa jotain toista yksilöä autokaupassa - voisi auttaa paljon tässä tapauksessa.
Jos ei vikaa, niin sitten vain stage1 softaus, niin varmasti löytyy voimaa kaikilla kierrosalueilla
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Jos se on manuaali, niin sitä lattiassa pystyssä sojottavaa vaihdekeppiä pitää vispata eri asentoon silloin, kun on kiire. Omassa 9-5 2,3t:ssä ei ole mitään viri softaa, mutta periaatehan on sama. Vaihdelaatikot on näissä 9-5:sissa välitetty Ooppelimaisella logiikalla bensan kulutusta silmällä pitäen ääliömäisen pitkiksi (ainakin Suomen nopeusrajoituksia ajatellen). Maantienopeuksissa kevyesti lastattuna neloselle vaihto lisää kiihtyvyyttä ihan mukavasti ja täydellä lastilla kolmosen hakeminen pesään tavanomaisessa ohitustilanteessa ei ole yhtään liioiteltua, koska silloin kierroslukuviisarinkin saa jo nousemaan lähemmäs neljää tonnia, vaikka maksimivääntö on papereissa luvattu jo 1800kierroksella, niin vääntöä ja tehoa löytyy ylemmiltäkin kierroksilta. Bensakoneethan kiertää helposti kuuteen tonniin asti ja ylikin. Tommosen pitkävälitteisen lootan kanssa koneen saaminen mukaville kierrosluvuille vaatii tosiaan päättäväiset otteet vaihdevalinnoissa. Hirmu helposti valitsee ihan liian ison pykälän ja moottorin parhaat tehot ylemmillä kierrosluvuilla jää käyttämättä. Käytännössä on tullut havaittua että vitoselle on ihan turha vaihtaa ennen 80km/h nopeutta, kun nelosen kierrokset ei ole montaa sataa kierrosta korkeammat (tuskin merkittävää polttoaineen säästöä on edes saavutettavissa vitosella jurnuuttamalla). Kierrosluvun nousu kuitenkin vaikuttaa positiivisesti auton käytökseen, kun esim. kone jaksaa vetää melkoisia mäkiä nelosella ylös väännön loppumatta kesken.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Jos tekniikka kunnossa , niin uusin aeron softa kehiin, niin kyllä alkaa kiihtymään alhaalta. Itse ajelen jo 60 kmh lähtien vitosella ja vaikka vauhti laskee ja ei tarvi pysähtyä, kierrosluku 1000 rpm vitosella vain rauhallinen painallus kaasuun ja lähtee kiihtymään todella hyvin ja kuitenkin tahtoo muiden perät tulla näin talvella heti vastaan. Muutos oli ainakin itsellä melkoinen verrattuna alkuperäiseen 06 aeron softaan.
Omasta mielestä taas ei olisi haittaa, vaikka olis vielä kuutonen jolla jäisi kierrokset alle 2000 rpm satasen vauhdissa. Kulutus tykkäisi vielä lisää ja tähänhän perustuu nykyinenkin pieni maantiekulutus.
Omasta mielestä taas ei olisi haittaa, vaikka olis vielä kuutonen jolla jäisi kierrokset alle 2000 rpm satasen vauhdissa. Kulutus tykkäisi vielä lisää ja tähänhän perustuu nykyinenkin pieni maantiekulutus.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Peruspaineen säätö kannattaa tarkistaa sekä säätää ylärajalle. Vaikuttaa aika paljon juuri tuohon asiaan. Niin ja tietysti kantsii tuo Aeron softa myös laittaa...
EI Saabia...tällä erää.
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Mitä tarkoitat uusimmalla Aeron softalla? Käsittääkseni 08 Aeron perussofta on uusin, eikä sen jälkeen päivityksiä olisi tehty (voin olla väärässä). Itse en ole huomannut mitään eroa käytössä 06 vs. 08 Aeron perussoftissa, molemmat toimivat samalla tavalla. Eri asia tietenkin on, jos toisessa on tehdy muutoksia (stage 1) ja toisessa ei.joukolainen kirjoitti: Muutos oli ainakin itsellä melkoinen verrattuna alkuperäiseen 06 aeron softaan.
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Täysin tehtaan jäljiltä olevat 2006 ja 2007-2008 softat ovat hyvin pitkälti samanlaisia eikä mitään tehoon tai vääntöön vaikuttavia muutoksia ole. Ainoa ero minkä perstuntumalla voinee huomata on se, että uudemmassa softassa kaasupoljin on herkempi aivan paikaltaan lähtiessä.
Asia on tietysti eri jos on jotain muutoksia softaan tehty..
Asia on tietysti eri jos on jotain muutoksia softaan tehty..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Miten 9-5 2.3T 220hv pitäisi vääntää alakierroksilla?
Meikäl oli aiemmin tommonen -02 Aero ja se oli ainaskin melko hengetön peli hiljasemmilla vauhdeilla kovista teholupauksista huolimatta. Toi näky esim. kun lähti jostain liittymästä isommalle tielle. Vähän aikaa kun malttoi niin sitten alkoi kyllä tapahtumaan. Ja kovemmista vauhdeista esim. motarilla se lähti aina ku kuppa Töölöstä.
Muuan Saabisti-tuttu sanoi, että kun vaihtoi T7-koneiseen kolkkin 3" Ferrita-DP:n, niin tuo alakierrosten hengettömyys poistui. Siinä on tietty eri turbokin, mutta tiedä mitä tommonen muutos sitten vaikuttais 9-5:ssä.
Muuan Saabisti-tuttu sanoi, että kun vaihtoi T7-koneiseen kolkkin 3" Ferrita-DP:n, niin tuo alakierrosten hengettömyys poistui. Siinä on tietty eri turbokin, mutta tiedä mitä tommonen muutos sitten vaikuttais 9-5:ssä.