Täälläkin tuli asiaa akkukauppaan. 9-5 piti kylmäkäynnistää pari kertaa n. 10 asteen pakkasessa ja alkuperäinen 60Ah GM-akku kypsyi siihen. Kävin hakemassa Motonetistä Boschin S6008 AGM-patterin (70Ah/760A) hintaan 159e. Latasin uuden akun täyteen CTEKin älylaturilla ennen asennusta.
Onneksi 9-5:n akun vaihto on tehty helpoksi, joten noin 5 minsan homma ei ottanut koville edes 15 asteen pakkasessa. Tuollainen 28x18x19 cm palikka on kuin tehty 9-5:n akkukoteloon, eli sopii justiinsa. Ainakin mainoslauseiden mukaan tuon pitäisi olla ihan asiallinen patteri: http://aa.bosch.de/aa-batterien/nordic/ ... bat_s6.htm
Syksyllä alkoi itselläkin tuntua että vanha trane ei enää ole iskussaan ja ajattelin olla odottamatta pakkasia ja sen mukana tuomaa kiroamista. Niinpä otin sitten kaupasta uuden Fulmen (74AH/680A) akun, joka taitanee olla Exiden tuotos eri teipeillä. Hyvin on vaihdon jälkeen pyörinyt ja hintaa jäi moiselle 84,90€.
Eipähän tarvitse odotella hyytymistä.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Mielenkiintoiseen keskusteluun törmättyäni en malta olla kommentoimatta. Saabin alkuperäinen 70Ah akku, osanumerolla 12799128, maksaa Saabin suositushinnaltaan 135,30€. Ko. akun tiedot ovat 70Ah/700 A (EN-normin mukaisesti). Tämä akku on saatavilla kaikilta valtuutetuilta Saab-huolloilta ja se on varmasti Saabiin (Saab 9-5:een) sopiva. Tässä, kuten kaikissa muissakin Saabin alkuperäisissä varaosissa, on kahden vuoden takuu.
Ystävällisin terveisin
Sauli Naski
Saab Automobile Finland
Itse vaihdoin akun "saattaen", eli apuvirtaa syöttäen autoon siksi aikaa kun vaihtoi akun.
Ei katoa suotta mm. penkkien ja peilien, rammarin yms. asetukset.
Tänään ostin kanssa 74A Tranen. Sitten sen näkeen, mitä se tykkää Webaston käytöstä. Isompi ei sovialkuperäiselle paikalle ja akun kääntökään ei onnistu, koska Webasto on akun etupuolella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
4 vuorokauden 25...32 asteen pakkasessa seisonnan ja parin tunnin lohkolämmityksen jälkeen sisävalot menivät startatessa sen verran himmeiksi, että ajattelin käydä ennen seuraavaa mökkireissua hakemassa uuden akun. Valinta osui Exiden EA770-malliin, hintaa 108,50 e, 77 Ah 760 A.
Edit: Alkuperäinen akku oli GM:n 60 Ah 580 A vehje.. aika lelun näköinen tuohon Exideen verrattuna.
En usko, että Aeron startti on ikinä pyörinyt yhtä iloisesti kuin tällä uudella akulla.
Viimeksi muokannut jmarin, Ke Helmi 01, 2012 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sedaneiwagon kirjoitti:onko kokemusta mikä akku on kestävin eber käytössä. miten pitkään kestää esim. testivoittaja trane 74ah. entä saab 70ah. tai exide!
Suosittelen omasta kokemuksesta AGM-tyyppistä akku eber/webasto käyttöön. Jos ei muuta, niin AGM akku latautuu huomattavasti nopeammin kuin tavan akku ja siten ei niin helposti akku tyhjene, jos poltot pidempiä kuin ajot joskus..
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1 Ex - Saab 900 2.0 MY1987
TM:n testissä oli vuonna 2009 74-77Ah:n akut. Voittaja oli Trane. Varta ja Bosch pitäisi olla täysin identtiset tarroja lukuunottamatta, mutta silti niistä löytyi merkittävä ero ja molempien testiin toimitettujen Boschin akkujen väitettiin olevan sököjä. Sznajder ei ollut tässä testissä mukana, mutta ehkä tuo heidän AGM-akku voisi olla ihan asiallinen ratkaisu tuossa hintaluokassa. http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertai ... nistysakut
Eski kirjoitti:TM:n testissä oli vuonna 2009 74-77Ah:n akut. Voittaja oli Trane. Varta ja Bosch pitäisi olla täysin identtiset tarroja lukuunottamatta, mutta silti niistä löytyi merkittävä ero ja molempien testiin toimitettujen Boschin akkujen väitettiin olevan sököjä. Sznajder ei ollut tässä testissä mukana, mutta ehkä tuo heidän AGM-akku voisi olla ihan asiallinen ratkaisu tuossa hintaluokassa. http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertai ... nistysakut