Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saab 95 iso T
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:05
Paikkakunta: savonlinna

Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja saab 95 iso T »

Semmottissii että ei oikein tahdo nuo lämmöt nousta tarpeeksi 2.3T koneessa.Mittari roikkuu n.klo 8 eikä oikein lämmöt riitä tupaan.Paikallisella varaosaliikkeellä ei ollut tarjota kuin 88 asteen termaria.Jostain luin että 92 asteenkin olisi olemassa.Pitääkö paikkansa?
JOMAME
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: La Marras 21, 2009 15:09
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja JOMAME »

Ei muutakuin marmoritiskiltä hakemaan alkuperäinen 92-asteinen,taitaa olla jopa halvempi kuin tarvikkeena........ja toimii.eli pitää paikkansa.
Saab 9-5 Aero 2007

Jäsen 5390
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Suosittelen lämpimästi unohtamaan tarvikkeet ja hakemaan alkuperäisen termarin marmoritiskiltä. Saattaa olla jopa halvempi kuin tarvike... http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90 ... grp=616756

Eski
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

samoin suosittelen saab original . lämmöt nyt mittarin viisari vaakatasossa ja sidin mukaan 84-88c. yli - 25c. pakkasilla!
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ah, mikä nautinto oli ajella näillä pakkasilla tuollainen 400 km:n reissu. Paitahihasillaan ja hytissä ihanan tasainen lämpö. Ei palella varpaita tai mitään muutakaan. Kaikki ikkunan aivan kirkkaina.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Hei,

En tiedä missä vika, mutta ei oikeen tahdo auto lämmetä. Seuraavat osat on vaihdettu parin vuoden sisällä: orginal termari, lämppärinhana, nesteet vaihdettu sekä huuhdeltu kunnolla vedellä. (3x vedet sisään, kone kuumaksi ja vedet ulos)

Vai paljonko/kauanko joudutte ajamaan että auto lämpiää?
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja kello »

Itellä menee vartin verran, plusmiinus 5min, auto 2.3t 1999.

Minkälaisessa tilanteessa ei kone tahdo lämmetä, vai eikö ollenkaan? Tyhjäkäyntikierroksilla ei välttämättä riitä potku lämmittämään sekä konetta että kabiinia. Jos taas yli satasen vauhdeissa tuntuu paleltavan mutta pienemmissä nopeuksissa tarkenee niin todennäkösesti vuotaa ulkoilmaa hyttiin lämmittimen kennon ohi.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mulla rupes lopulta pysyy kone lämpösenä ku vaihto uuden di-kasetin. Ensin syksyllä vaihdettii uusi termari. Toimi apaut 1kk ihan ok. Rupes taas lämpöjen kans temppuilee-> takuuseen uus termari. Nyt toimi taas pienen hetken kunnes alko nykimään ensin satunnaisesti silloin tällöin ja lopulta ei pysynyt enää kunnolla käynnissä. Onneksi olin 2km päässä PCS:lta. Vaihdettiin kasetti ja tulpat ja sen jälkeen on lämmöt ollu ok eikä oo palellu.
Ahdonvoimaa
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja blair »

Henrikki kirjoitti:
Vai paljonko/kauanko joudutte ajamaan että auto lämpiää?
Tänä aamuna -20, auto 2h piuhassa. Käynnistyksen jälkeen koneen lämmöt ~28c, taajama ajoa noin kilometri, 64c. Tuossa kohtaa ACC rupesi työntämään flektiin tehoa ja lämmintä kabiiniin, tässä kohtaa myös auton lämpeneminen hidastui ymmärrettävästi.

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

blair kirjoitti:
Henrikki kirjoitti:
Vai paljonko/kauanko joudutte ajamaan että auto lämpiää?
Tänä aamuna -20, auto 2h piuhassa. Käynnistyksen jälkeen koneen lämmöt ~28c, taajama ajoa noin kilometri, 64c. Tuossa kohtaa ACC rupesi työntämään flektiin tehoa ja lämmintä kabiiniin, tässä kohtaa myös auton lämpeneminen hidastui ymmärrettävästi.

-b
Itsellä ei ole piuhapaikkaa joten kylmiltään lähetään, 20km matkaa ja vauhtia 80km/h
Niin ei tuossa ajassa nouse lämmöt kuin "kello 8.00" kohdille.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulla on aerossa eberi, ja saan lämmöt kyllä ylös 85 asteeseen, mutta se ei aina riitä.

Jos vaikkapa ikkunat sattuvat huurtumaan, niin sitten ne myös jäätyvät, eikä lämmityslaitteen teholla niitä saa sulatettua. Talvitermari pitäisi ehkä minunkin vaihtaa.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kannattaa huolehtia myös raitisilma suodatin kuntoon, jos vanha ja tukossa
niin vaikuttaa kyllä puhaltimen tehoon ja huurtumiseen.

Itse jo harkitsin koko viltterin poistoa näillä alle -30c keleillä...

Sen vois korvata vaikka jollain harvemmalla tavaralla niin ettei oravat kuitenkaa
tuu sisälle lämmittelemään :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Fakiiri kirjoitti:Kannattaa huolehtia myös raitisilma suodatin kuntoon, jos vanha ja tukossa
niin vaikuttaa kyllä puhaltimen tehoon ja huurtumiseen.

Itse jo harkitsin koko viltterin poistoa näillä alle -30c keleillä...

Sen vois korvata vaikka jollain harvemmalla tavaralla niin ettei oravat kuitenkaa
tuu sisälle lämmittelemään :D
Itse vaihdoin raitisilma suodattimen loppukesästä ja alkutalvesta huollossa laitettiin alkuperäinen termari, kun paikalla oleva (alkuperäinen kait sekin) tuntui avautuvan turhan tiuhaan, niin lämmöt ei pysynyt millään normaalissa.
Uusi termari paikoilleen ja lämmöt pysyy normaalissa ja pysyi myös -34c pakkasissa eilen ja kaikki ikkunat oli täysin kirkkaat. :)
Noin vartti ajelua, niin lämpöä oli jo runsaasti sisällä ja auto oli aamusta roikassa kolmisen tuntia suunnilleen.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja blair »

oma käsitys on, että femmassa pitäisi kyllä tareta ihan "tavallisella" toimivalla termarilla, mikä sitten onkaan femman normitermarin lämpö, 89c ehkä.

Ainakin allekirjoituksen femmassa tarkenee helposti ja en ole termariin itse koskenut.. Enkä usko siellä olevan mitään talvitermaria, tietysti kun täällä repostelen, niin siellä on joku 109c ..Termo S. Taatti..
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?

Viesti Kirjoittaja karg »

Aikoinaan 2002-mallin farmari 9-5 Aerossa tarkeni ihan hienosti ja lasit pysyivät kirkkaina vaikka oli -35 pakkasiakin. Lämpömittarin neula oli aika nopeasti startin jälkeen vaakatasossa, kunhan oli esilämmitystä tarpeeksi tyyliin 2h roikassa. Termarina oli sama mikä oli silloinkin kun auto uitettiin Saksasta tänne. Oli varmaankin alkuperäinen silloin 69000km ajetussa kiesissä. Ainoastaan jos lasikattoluukun sisempi luukku oli auki, niin siilitukan takia päänahkaa saattoi vähän nipistellä motarilla kovilla pakkasilla. Luukun sulkeminen tai pipo auttoi luonnollisesti asiaan.
Vastaa Viestiin