T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Tuohon samaan päätelmään päädyin itsekin, eli kanget eivät ole se heikoin lenkki T7 koneessa, esim. Maptunen 470bhp/580NM virisarjassa ei vaihdeta kiertokankia, joten luulisi, että aika huoletta voi ottaa nuo tehot koneesta vakio kangilla (ainakin trapetsi mallisilla). Omistani kiillotettiin ja kuulapuhallettiin kankien reunat, jolla on kankien kestävyyttä lisäävä vaikutus. Joo ja tiedän, että tämä viimeinen kommenttini saa epäileviä lausuntoja aikaiseksi, mutta jokainen uskoo mihin tahtoo
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
näinhän se menee, kaikki valujen jättämät jäljet heikentää kestoo.aapee73 kirjoitti:Tuohon samaan päätelmään päädyin itsekin, eli kanget eivät ole se heikoin lenkki T7 koneessa, esim. Maptunen 470bhp/580NM virisarjassa ei vaihdeta kiertokankia, joten luulisi, että aika huoletta voi ottaa nuo tehot koneesta vakio kangilla (ainakin trapetsi mallisilla). Omistani kiillotettiin ja kuulapuhallettiin kankien reunat, jolla on kankien kestävyyttä lisäävä vaikutus. Joo ja tiedän, että tämä viimeinen kommenttini saa epäileviä lausuntoja aikaiseksi, mutta jokainen uskoo mihin tahtoo
9-3.1972
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Tuolla kiillottamisella haetaan pinnan kovuutta, eli se ei ala venymään, jos kiillotettu veivi antaa periksi niin lohkeaa sitten saman tien paloiksi. Auton suhteellisen vähän kiertävillä moottoreilla hyöty ei vissiin ole hirveän suuri. Mutta kierroskoneissa tuosta on sitten enemmän hyötyä. Näin asian selosti vanhan liiton kilpakoneita rakennellut kone inssi.
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Rakentelen hieman samanlaista konseptia itselle.
Osaako joku joku kokeneempi kertoa veivien kestävyydestä noin 450 hv tehoilla.
Kuvissa t7 veivi 9-5 vm 98 ja 9000:sen ajamaton veivi.
Vanhassa laakeri pyörähti ja teki selvää kampurasta ja veivistä.
Männäntappiholkissa on 9-5 kangessa ura öljylle mutta uudessa sitä ei ole.
Uudessa kangessa kierteet pultille kun vanhassa on läpipultti.
Osaako joku joku kokeneempi kertoa veivien kestävyydestä noin 450 hv tehoilla.
Kuvissa t7 veivi 9-5 vm 98 ja 9000:sen ajamaton veivi.
Vanhassa laakeri pyörähti ja teki selvää kampurasta ja veivistä.
Männäntappiholkissa on 9-5 kangessa ura öljylle mutta uudessa sitä ei ole.
Uudessa kangessa kierteet pultille kun vanhassa on läpipultti.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Korjasin tähän tuon kuvalinkin, ku tuo kuvablogi oo toiminnu aikapäivii:se93tbo kirjoitti:http://www.aijaa.com/a71006
kuvia catcams sovituksesta T7 kanteen...
prikkojen (simmien) mitat
- ulkohalkaisija 28,8mm
- sisähalkaisija 21,4
- korkeus 7,5mm
ja näillä jousivoimat 42/80 noin...tästäkin on mittatulokset iha 100%sen varma en ole, mutta nm. arto voinee selventää.
http://www.aijaa.com/a71006
9-3.1972
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Käytänpä hyväkseni olemassaolevaa aihetta ja kysyn raadin mielipidettä seuraavaan.
Eli nykyiseen koneeseen on tarkoitus tehdä koneremontti, ongelma vaan on että korjauttaako nykyisen koneen vai ostaako valmiiksi kunnostetun koneen ja vaihtaa sen tilalle. Saabiantilta saatu tarjous hommille
Kolmas vaihtoehto olisi T5 kamat sisään koska ovat ilmeisesti kestävämpiä.
Vaan kannattaako tämä? Tarkoitus on pitää autoa vielä, siksi olen siihen koneremontin tekemässä.
Mutta koska tuossa on automaattivaihteisto, niin ei liene mitään hyötyä vaikka koneesta saisi mitä irti..
Varmaan ihan hassu kysymys, mutta niin olen minäkin
-Janne
Eli nykyiseen koneeseen on tarkoitus tehdä koneremontti, ongelma vaan on että korjauttaako nykyisen koneen vai ostaako valmiiksi kunnostetun koneen ja vaihtaa sen tilalle. Saabiantilta saatu tarjous hommille
Kolmas vaihtoehto olisi T5 kamat sisään koska ovat ilmeisesti kestävämpiä.
Vaan kannattaako tämä? Tarkoitus on pitää autoa vielä, siksi olen siihen koneremontin tekemässä.
Mutta koska tuossa on automaattivaihteisto, niin ei liene mitään hyötyä vaikka koneesta saisi mitä irti..
Varmaan ihan hassu kysymys, mutta niin olen minäkin
-Janne
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Lisää pohdintaa,
Eikös se ollut nakutus mikä halko näitä T7 mäntiä huonoilla stage softilla aikanaan? Ainakin mulla meni pari mäntää pikku Garretilla, kun oli joku paska softa autossa ostettaessa. Meni hetki ennen kuin tajuttiin mikä mättää.
Nyt kun ajetaan paljolti RE85lla, niin eikös orkkis T7 männät voisi kestää 15T ahtimen maksimi tuoton tehot mukisematta? Nakutuksia ei kuitenkaan tule, ahdot esim. max. 1,5bar.
Männänrenkaatkaan ei mene varmaan viinalla jumiin niin helposti.
Eikös se ollut nakutus mikä halko näitä T7 mäntiä huonoilla stage softilla aikanaan? Ainakin mulla meni pari mäntää pikku Garretilla, kun oli joku paska softa autossa ostettaessa. Meni hetki ennen kuin tajuttiin mikä mättää.
Nyt kun ajetaan paljolti RE85lla, niin eikös orkkis T7 männät voisi kestää 15T ahtimen maksimi tuoton tehot mukisematta? Nakutuksia ei kuitenkaan tule, ahdot esim. max. 1,5bar.
Männänrenkaatkaan ei mene varmaan viinalla jumiin niin helposti.
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Itse ainakin rakennan koneen seuraavax mallia "arto", eli t7veivit ja asiaan kuuluvat männät, ihan vaan sen t7 kansipahvin takia...toinen vaihtoehto on sit cometic.
Viimeksi muokannut se93tbo, To Loka 11, 2012 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Nakutushan niitä mäntiä halkoo ja etanolilla ei nakuta niin helposti. Mutta, etanolilla myös sylinteripaine on jo ilman nakutustakin korkeampi. Sitten jos sattuisi nakuttamaan (ei se mahdotonta e85:lla ole, kun tehoa ja vääntöä alkaa olla enemmän), niin T7 männästä tulee aika äkkiä palasia, vielä helpommin kuin bensalla.
Kuitenkin 15T ahtimen saa hyvin T7 männillä ulosmitattua E85:lla. Ihan niitä kaikkia vääntöjä en keskialueella välttämättä ottaisi, 1.5 barilla alkaa olla pitkälti yli 500Nm 2,3-litraisessa. Huipputehot voi kyllä ottaa turvallisesti.
Kuitenkin 15T ahtimen saa hyvin T7 männillä ulosmitattua E85:lla. Ihan niitä kaikkia vääntöjä en keskialueella välttämättä ottaisi, 1.5 barilla alkaa olla pitkälti yli 500Nm 2,3-litraisessa. Huipputehot voi kyllä ottaa turvallisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Nyt kun 2kpl T5 paffia porsinnu 95tkm aikana tossa t7lohkos jossa t5 paffi niin kiinnostas mitä kansipaffi vaihtoehtoja olisi tähän? Tuo vanha kone menee kuitenkin kohta ajoon.
9-3.1972
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Laita T7 kansipahvi. Mäntien reunalta vaan milli tavaraa pois niin ei paljealue muutu.
Paloko sulla taas pahvi siitä?
Paloko sulla taas pahvi siitä?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Vieraalla teetettynä varmastikin kokonaisedullisinta on tuo koko koneen vaihto. Omana työnä kun tein T5-mäntäpäivityksen femmaan, niin kulut jäi minimiin. 500€ budjetilla loppui öljynkukutus ja savutus.edix kirjoitti:Käytänpä hyväkseni olemassaolevaa aihetta ja kysyn raadin mielipidettä seuraavaan.
Eli nykyiseen koneeseen on tarkoitus tehdä koneremontti, ongelma vaan on että korjauttaako nykyisen koneen vai ostaako valmiiksi kunnostetun koneen ja vaihtaa sen tilalle. Saabiantilta saatu tarjous hommille
-Janne
Sitten myöhemmin päivitin seuraavasti:
turbo softa kytkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Joo tosta 2.0:sta, mut nyt on kii 2.3 wössnereillä. Eli pitäs toi 2.0 modaa sit toimivax yhelle frendille. Ei viitti sille siirtää ongelmaa.Coltti kirjoitti:Laita T7 kansipahvi. Mäntien reunalta vaan milli tavaraa pois niin ei paljealue muutu.
Paloko sulla taas pahvi siitä?
9-3.1972