termarin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

millainen operaatio kyseessä,termarin vaihto?
motonetin termarista kokemusta?tuleeko tiiviste mukana?
autona 9-5 2.3t(-98),punainen zero jäähdytysnesteeksi?
paljonko tulee nestettä ulos propun aukaisulla?
#2285
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja kello »

Oman kokemuksen perusteella kannattaa hakea suoraan esim. merkkiliikkeestä, Motonetin termareista huonoa kokemusta.

Vaihto on helpohko homma, mitään ei välttämättä tarvitse purkaa edestä ennen termarin kotelon irroitusta, joka on kiinni kahdella tai kolmella ruuvilla. Lyhyt koon 13 lenkki sopii hommaan.

Niinno juu taisi siinä kotelossa olla yksi latta kiinni joka pitää jotain putkea paikallaan, se kannattaa irroittaa jos ei tahdo taivutella lattaa.
Saab 9-5 Aero XWD -11
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja masas »

Tässä omaa tarinaaa vuodelta 2007:
Tänään "jumppasin" termarin kanssa. V..tu että oli taas "hankalaa" motonetista haettu termari , sattu vaan kotelossa olemaan 2 koodia, toinen oli hintalappu tyyppinen ja aika pieni ja toinen taas isommilla numeroilla. Hintalapussa jonka etsin vaihtoa varten ks. termari oli tarkoitettu ng 900:n.
No motonetti vaihtoi tietty ja pahoitteli virhettä ja antoi oikean tilalle. Sitten taas asennuspuuhiin, ja mitä (taas se v sana ) uusi ei mene "pohjaan", työntömitta esille ja vertaam vanhaa ja tarvike-osaa,(koska vanha meni heittämällä paikoilleen) eroa oli 0.40mm tarvikeosan eduksi, siinä pienemmässä "lautasessa" joka vastaa sylinterinkanteen, siellä on koneistettu paikka ja siihen ei mahdu tuo suurempi halkaisija (halkaisija tarvike-osassa 39mm ja vanhassa 38.6mm). Duunissa nauhakoneessa hion ja kas kas tarvike-osa istu hyvin paikoilleen.
Ei mikään paha rasti avaimia tarttee 10 12 ja 13 mm ja siirtoleuka pihdit ylävesiletkun klemmariin.
ps. bilteman termarissa on myös tuo "lautanen" 39mm siis ei olisi mahtunut.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Siinäpä se on kun tarvikeosaa ostaa. Itsekkin aikanaan kyselin tarvikeliikkeistä tarjontaa. Onneksi ei kummastakaan löytynyt kerralla kahta termaria ni soitin piruuttani marmorille mitä maksaa ja löytyykö. Sama termari käy ng900 ja og 9-5. Ja olivat vielä 7€/kpl halvempia kuin tarviketermarit. Jotkut asiat on näemmä halvempia kuin marmorilta kuin tarvikkeena. Ja oli se tietokin tällä kertaa parempi.
Ahdonvoimaa
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

ok,kiitos tiedoista,tarvii hakea orkkistermari
maanantaina :D .
entäs toi -98 femman jäähdytysnesteen väri? punainen zero motonetista?
#2285
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Alkuperäsenä siellä on ollut vihreää. Voi toki olla vaihdettu, joten tarkista se ennenkuin ostat uutta :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

99 GL kirjoitti:Alkuperäsenä siellä on ollut vihreää. Voi toki olla vaihdettu, joten tarkista se ennenkuin ostat uutta :wink:
punertavaa siellä nyt on,mutta kuinka tyhjäksi se tulee kun propun avaa?
vihreää ja punaista ku ei sais sekoittaa.
jos laskee kaikki propusta pois,ja laittaa virreät tilalle,kuinkahan paljon
siellä on punertavaa jäljellä...
#2285
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja core2 »

jykä66 kirjoitti: jos laskee kaikki propusta pois,ja laittaa virreät tilalle,kuinkahan paljon siellä on punertavaa jäljellä...
Jos epäilyttää, että ainetta vielä on siellä niin täytä ekaks pelkällä vedellä ja ajele hetken aikaa (10-15 minuuttia) ja tyhjennä uudestaan.
Ja sit uudet nesteet sisään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jykä66 kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Alkuperäsenä siellä on ollut vihreää. Voi toki olla vaihdettu, joten tarkista se ennenkuin ostat uutta :wink:
punertavaa siellä nyt on,mutta kuinka tyhjäksi se tulee kun propun avaa?
vihreää ja punaista ku ei sais sekoittaa.
jos laskee kaikki propusta pois,ja laittaa virreät tilalle,kuinkahan paljon
siellä on punertavaa jäljellä...
Propusta tulee tuurilla vähän yli puolet pihalle. Lohkoon yms. jää vielä litratolkulla lientä.
Huuhtelu on pop jos väriä vaihtaa.
Termareissa se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Eli Orkkistermari on yleensä A) Sopiva ilman hiomisia ja B) Halvempi mitä tarvikkeet. Siinäpä sitä mietittävää, että kumman ostaa...

P.S: 3,0 V6t:ssä suosittelen tarviketta, eli PCS:ltä Vernet-merkkinen. On sama kuin orkkis, mutta about helvetisti halvempi...Vaihtotyö on myös karvan verran työläämpi mitä 4-sylinterisissä bensakoneissa..
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=114397
Linkissä omat kokemukset motonetin termostaatista.

Termarin vaihto itsessään on aika helppo. Kutakuinkin näin:
- Ahtoputki käännetään sivuun: läppäkotelosta irti ja pultti kanteen auki
- DI-kasetin johdonkin taisin irroittaa
- Glykolit ulos järjestelmästä syylarin vasemmassa alanurkassa olevasta tyhjennyspropusta
- Letku irti termostaatin kannesta kikkapihdeillä
- 1/4 räikällä termarin kannesta maadoituspiuha ja 13mm pultit auki
- termari vaihtaen

Kiinni laittaessa kannattaa varmistua, että kaikki pultit lähtee kierteilleen. Alumiini korkkaa helposti.

GM:llä on jotain punaista jäähdytinnestettä jota voi sekoittaa vihreään. Ei ole samaa kuin harakirien perinteinen punainen jäähdytinneste. itselläni on nyt ~1/4 vihreää ja 3/4 GM:n punaista. Eipä tuo ole vielä räjähtänyt.
99T-museopeli
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

termari vaihdettu,vähän ne pultit oli hankalassa paikassa....
kiitos infosta kaikille :D
#2285
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

no niin oma korsi kekoon:

-itse tutkailin ahtautta ja päädyin lenkkiavaimeen (10 ja 13)
-omassa räikkäsarjavalikoimassa oli jatkovarret sentin liian pitkiä/lyhyitä
-paras asento on mielestäni niin että on polvillaan auton etuosassa vasurilla nojaten tuulilasiin ja oikea käsi sujautettuna siitä jarrunestesäiliön vierestä (osittain alta) koneen taakse, siinä nestesäiliön alla on mukavan terävä metallimöntti
-itse en saanut vesiletkua irti termarikotelosta, tämä ahtautti jonkun verran
-siellä on pari isoa liitintä sellasessa "metallisillassa" kiinni, nuo voi väännellä hyvin sivuun irroittaen siitä sillasta...myös alipaineletkuja voi väännellä/irroitella sivuun
-termarikotelon irti saatuani sain letkunkin irti ja takaisinlaitossa tilaa oli "runsaasti"

-tyhjennyspropun aukomista varten ei tartte irroitella vittumaista pohjapanssaria --> yläkautta onnistuu akun vierestä aukaisu siten että irroittaa hanan vierestä sen paksun letkun, sitten vaikka pelikaanipihdeillä varovasti kääntää hanaa
-pohjalevyssä on pieni reikä nesteen valumista varten, mutta tuumin että halkaisija ei riitä, koska nestettä valuu senverta lujaa ja saattaa olla levyllä moskaa yms.
-porasin itse suoraan hanan alle 45mm. reiän, niin siistiä oli että laitoin astian alle rippitakin

tuumailuineen/porailuineen joku 2h meni itselläni
nyt olisi joku 45 min homma
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

tarvike termaria ei kannata laittaa .alkuperäisellä moottorin lämmöt nousee nopeasti ja pysyy tasaisesti viisari vaakatasossa n.85c. vaihdossa ei tarvitse irroittaa ahtoputkea eikä vesiletkua jos löytää sopivan pituisen jatkovarren vain alipaineletkut sivuun ,termarin kotelossa hahlo sisim. pultille ,termarin ilmareikä ylös välistä sopii vaihtamaan.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Tähän kannustavaan faktaan kommentti,että omassa vm99 ei ollut sitä hahloa vaan molemmat pultit normaalisti kokonaan irti.

-nimim. Enemmän purkamista,vähemmän kiroilua

P.s.jatkovarsi saa todellakin olla JUURI oikean kokoinen
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

Bilteman 1/4" räikällä ei tarttenut mitään jatkovartta vaan suoraan lyhyellä hylsyllä pultit auki. Ehkä vuosimallieroja "lisukkeissa" termarikotelon ympärillä.

Isommalla räikällä vaatii jatkovarsia, ekalla kerralla tosiaan itselläkin näin.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin