Saab 9-5 2.3t SE
Saab 9-5 2.3t SE
Terve,
Tässä näyttää pieni vaara olevan että minusta tulisi pitkästä aikaa Saabisti:)
Kysyisinkin teiltä vinkkiä kun olen katsonut nettiautossa Saab 9-5 2.3t SE vm-.98 jolla on ajettu 349 000km. En tiedä vielä auton historiasta mitään ja toki kukaan ei mitään täydellisyyttä noin vanhalta autolta odota ja kuluvia osia varmasti tulee eteen.
Kuitenkin asia mikä kiinnostaa iän ja kilometrien puolesta on kone ja turbo. Ostanko herkästi itselleni turbo-remontti-projektin ja onko tuolla koneella hyvin kilsoja? Toki kaikki riippuu miten autoa on pidetty, mutta noin yleisesti onko nämä olleet luotettavia?
Auto on tulossa suhteellisen kevyeen ajoon ja tuossa olisi hyvät varusteet kuitenkin.
Kiitos avusta jo etukäteen!
T:Mika
Tässä näyttää pieni vaara olevan että minusta tulisi pitkästä aikaa Saabisti:)
Kysyisinkin teiltä vinkkiä kun olen katsonut nettiautossa Saab 9-5 2.3t SE vm-.98 jolla on ajettu 349 000km. En tiedä vielä auton historiasta mitään ja toki kukaan ei mitään täydellisyyttä noin vanhalta autolta odota ja kuluvia osia varmasti tulee eteen.
Kuitenkin asia mikä kiinnostaa iän ja kilometrien puolesta on kone ja turbo. Ostanko herkästi itselleni turbo-remontti-projektin ja onko tuolla koneella hyvin kilsoja? Toki kaikki riippuu miten autoa on pidetty, mutta noin yleisesti onko nämä olleet luotettavia?
Auto on tulossa suhteellisen kevyeen ajoon ja tuossa olisi hyvät varusteet kuitenkin.
Kiitos avusta jo etukäteen!
T:Mika
Re: Saab 9-5 2.3t SE
No nyt tulee puhtaasti mielipide.
Kerta kun sanoin että sinusta tulee pitkästä aikaa Saabisti, niin epäilen että olet omistanut Saabin ennen.
Jos se oli vielä vanhempaa tekniikkaa kuten esim 9000 Saab, niin samaa luotettavuutta älä 9-5 huohotin vammaiselta odota. Turbo jos on Garret niin leviää parin sadan tonnin päästä, hyvällä tuurilla. Huonolla, alta sadan.
349tkm on kova kilometrimäärä 9-5 (esim. 9000 ei välttämättä tunnu missään).
Jos aiot ostaa nuin pahasti ajetun, suosittelen ainakin öljysihdin putsaamista. Tai parempi olisi purkaa koko kone, ja pessä se kunnolla, ja mahdollisesti vaihtaa männänrenkaat. Turbo on 90% varmuudella leviää pian.
Jos täytyy saada edullinen saab, osta 9000CS Griffin.
Jos välttämättä haluaa 9-5, niin ehkä tuoreempi 2000 vuosimallinen ja vähemmillä kilsoilla.
Kerta kun sanoin että sinusta tulee pitkästä aikaa Saabisti, niin epäilen että olet omistanut Saabin ennen.
Jos se oli vielä vanhempaa tekniikkaa kuten esim 9000 Saab, niin samaa luotettavuutta älä 9-5 huohotin vammaiselta odota. Turbo jos on Garret niin leviää parin sadan tonnin päästä, hyvällä tuurilla. Huonolla, alta sadan.
349tkm on kova kilometrimäärä 9-5 (esim. 9000 ei välttämättä tunnu missään).
Jos aiot ostaa nuin pahasti ajetun, suosittelen ainakin öljysihdin putsaamista. Tai parempi olisi purkaa koko kone, ja pessä se kunnolla, ja mahdollisesti vaihtaa männänrenkaat. Turbo on 90% varmuudella leviää pian.
Jos täytyy saada edullinen saab, osta 9000CS Griffin.
Jos välttämättä haluaa 9-5, niin ehkä tuoreempi 2000 vuosimallinen ja vähemmillä kilsoilla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Turbo on luultavasti tohon jo vaihdettu ainakin kerran, ja muutkin kulutus osat asentotunnistin,bensapumppu,immu ja etseterat. Onhan toi saanut ilmotuksen mukaan 15 heppaa lisää. Oiskohan vapaavirtaus suodatin
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Saab 9-5 2.3t SE
En ko. tapausta tiedä enkä tunne, mutta paljion ajettujen kohdalla kannattaa huomioida minkälaisia remontteja on jo tehty. Esim. velimiehen nykyisessä, minun entisessä, 9-5:ssa on nykyään 370tkm mittarissa, mutta koneella ei ole ajettu 80tkm. Kilometrit eivät siis välttämättä kerro koko totuutta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Komppaan muita eli huoltohistoria on ratkaisevassa asemassa. Moottoriremontin lisäksi noilla kilsoilla myös vaihteisto ja kytkin ovat kysymysmerkkejä. Ovat isotöisiä vaihtaa eli kalliita jo pelkän työn osalta jos tuntihinnalla teettää. Mitä huolto- ja korjaustoimenpiteitä voit ja olet valmiina tekemään itse?
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Jos huollot (katso huoltokirja) on tehty ajallaan... ja muutenkin pidetty huolta OSTA pois. Kaikissa ton verran ajetuissa on jo jouduttu vaihtamaan ainakin kerran ns lastentauti osat.. ja kun ongelmia tulee.. täältä saa kyllä apua ja neuvoja.Ainakin itse olen saanut korvaamatonta apua...kiitos siitä kaikille klubilaisille
9-3 2,0 T Sport Combi Vm 2009
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Ja vielä lisäys riippuen tietysti missä asut ja missä auto on.Kysele täältä.. asuuko lähellä Klubilaisia jotka tuntevat 9-5 mallit. Ja voisivat vaikka lähteä mukaasi koeajolle ja kattomaan autoa..
9-3 2,0 T Sport Combi Vm 2009
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Kiitos hyvistä neuvoista!
Joo kuluvia osia saattaa tulla ja mennä oli autoa kuinka hyvin pidettykkään ja ei niistä kannata liikaa ressata.
Kun auto tulee pienille kilsoille niin eniten ottaisi päähän jos heti pitäisi tehdä joku isompi kone remppa. Nuo kilsathan on isot mille tahansa turbolle jos oikeasti on edelleen täysin alkuperäinen.
Itselläni paljon kokemuksia hiukan vanhemmista mersuista ja yksi vuoden -87 900i on kuvioiin mahtunut monen muun joukossa. Noissa autoissa 350 000km ei paljoa vielä hikeä nostattaisi kunhan huoltaa hyvin.
Paljonko uudet turbot maksaa suunilleen?
Joo kuluvia osia saattaa tulla ja mennä oli autoa kuinka hyvin pidettykkään ja ei niistä kannata liikaa ressata.
Kun auto tulee pienille kilsoille niin eniten ottaisi päähän jos heti pitäisi tehdä joku isompi kone remppa. Nuo kilsathan on isot mille tahansa turbolle jos oikeasti on edelleen täysin alkuperäinen.
Itselläni paljon kokemuksia hiukan vanhemmista mersuista ja yksi vuoden -87 900i on kuvioiin mahtunut monen muun joukossa. Noissa autoissa 350 000km ei paljoa vielä hikeä nostattaisi kunhan huoltaa hyvin.
Paljonko uudet turbot maksaa suunilleen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab 9-5 2.3t SE
n. 450€...800€ pelkkä turbo, vaihtoehtoina Biltema-orkkis GT17-Mitsu.Mika3000 kirjoitti: Paljonko uudet turbot maksaa suunilleen?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Huoltokirja katkeaa kuulemma hiukan 200tkm jälkeen ja liikkeellä ei ole sen tarkempaa tietoa lähihistoriasta...hmm..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Koeajolla selviää paljon enemmän kuin etänä arvailavien internet-hörhöjen kommenteista, jotka eivät ole kys. autoa edes nähneet:)
Etenkin jos koeajolla on mukana joku Saabeista jotain tietävä. Liikkeen myyjän sanaan kannattaa luottaa about yhtä vankasti kuin Neuvostoliittoon.
Etenkin jos koeajolla on mukana joku Saabeista jotain tietävä. Liikkeen myyjän sanaan kannattaa luottaa about yhtä vankasti kuin Neuvostoliittoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Selvitä entinen tai entisiä omistajia ja soita,heille saat faktempaa tietoa kuin itse myyjältä..kannattaa katsoa homma kuitenkin loppuunn asti,niin ei jää vaivaamaan....ja tosiaan Saab asiantuntija mukaan katsomaan autoa jos mahdollista.Täältä saat kyllä hyviä vinkkejä mutta...auto pitää ajaa ja nähdä.
9-3 2,0 T Sport Combi Vm 2009
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Juttelin edellisen omistajan kanssa ja kuulemma hyvin pidetty. Jotain tietoa oli että joskus historian aikana yläkertaa olisi rempattu. Kuulemma hyvin starttaa ja turbo on vaihdettu 280 tuhannen kohdalla eli se on oli hyvää. Sanoi että huohotuksena kanssa ollut kylmillä hiukan ongelmaa et pientä savutusta. Onko tämä iso juttu näissä? Ja toinen oli että kone hänen mielestä pieni nakutus mutta käy hyvin ja starttaa kylmänä. Eihän tässä uutta olla ostamassa ja koeajo kertoo loput.
Mutta mitä sanotte pienestä nakutuksesta ja huohotuksen kiukuttelusta?
Kiitos paljon avusta:)
Mutta mitä sanotte pienestä nakutuksesta ja huohotuksen kiukuttelusta?
Kiitos paljon avusta:)
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Vielä yksi yleiskyssäri niin olihan nämä kaikki ketjukoneita? Mikä on ketjun elinikä?
Re: Saab 9-5 2.3t SE
Omassa ketju vaihtokunnossa 215tkm kohdalla.