Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Mikähän on vikana kun Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään kylmänä ja lämpimänä? Sitten kun lähtee käyntiin niin käy ihan tasaisesti. Polttoaineen paluu letkut uusittu mutta ei vaikuttanu.
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tumpsa kirjoitti:Mikähän on vikana kun Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään kylmänä ja lämpimänä? Sitten kun lähtee käyntiin niin käy ihan tasaisesti. Polttoaineen paluu letkut uusittu mutta ei vaikuttanu.
Millä koneella?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja patonki »

Tere! Ite painin saman ongelman parissa vuoden pvät ja tuli vaihdettua yhtä sun toista ja kk sitten päätin uusia akun ja ostaa samalla boschin 70a agm akun ja sen jälkeen startannu tosi hyvin kelillä kuin kelillä:) Välikelillä startattaeassa pörähtää käyntiin n:1 sek ja muulla kelillä kuin palmun alta. Tosin lämpimänä paukahti huonollakin akulla käyntiin,mutta ei siinä lämmössä,kun hehkun valo ei vilahtanut tai auto seissy lämpimässä tallissa yön yli.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Tumpsa kirjoitti:Mikähän on vikana kun Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään kylmänä ja lämpimänä? Sitten kun lähtee käyntiin niin käy ihan tasaisesti. Polttoaineen paluu letkut uusittu mutta ei vaikuttanu.
2.2 TiD lienee kyseessä. Itsellä oli samaa vaivaa aikoinaan taisteluksi asti mutta ainoastaan silloin kun auto ei hehkuttanut (käytännössä puolilämpimänä). Vaihdettiin letkuja ja jotain suutintiivisteitä tms., tarkistettiin akkua ym. Vika omassa tapauksessa oli startissa, joka kuulosti ammattilaisten mielestä toimivan normaalisti. Uuden startin laiton jälkeen ei kuitenkaan starttiongelmaa enää esiintynyt niin kauan mitä auto minulla oli. Merkkiliikehän oli sitä mieltä, että vika on pumpussa, joka olisi ollut "hieman" kalliimpi tikki.
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

2.2 tid
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Hehkut tsekattu?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Ei oo. Pitää ne kahtua.
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Trooper_75 kirjoitti: 2.2 TiD lienee kyseessä. Itsellä oli samaa vaivaa aikoinaan taisteluksi asti mutta ainoastaan silloin kun auto ei hehkuttanut (käytännössä puolilämpimänä). Vaihdettiin letkuja ja jotain suutintiivisteitä tms., tarkistettiin akkua ym. Vika omassa tapauksessa oli startissa, joka kuulosti ammattilaisten mielestä toimivan normaalisti. Uuden startin laiton jälkeen ei kuitenkaan starttiongelmaa enää esiintynyt niin kauan mitä auto minulla oli. Merkkiliikehän oli sitä mieltä, että vika on pumpussa, joka olisi ollut "hieman" kalliimpi tikki.
Myös omat sahailut loppuivat uuden startin vaihtoon. Akunkin ehdin turhaan ennen sitä uusia. Vanha startti vaikutti kyllä pyörittävän normaalisti mutta kun sitten se sattumalta kuoli kertalaakista niin uuden startin vaihto oli pakollista. Sen jälkeen onkin rämähtänyt käyntiin ilman taisteluja vaikka ei hehkuttaisikaan.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Mikähän näitä Saabin startteja vaivaa :?:
Edellisessä oli starttausongelmia. Ne poistui kun vaihdoin Motonetin vaihtostartin. Samoin tämä nykyinen lähtee pakkasilla vaikeasti käyntiin (akku vaihdettu). Jos starttauksen lopettaa kesken, niin yleensä tärähtää heti käyntiin. Tuntuu kuin startti kuormittaisi akkua niin paljon, ettei riitä jännitettä sytytykseen. Kuluuko laakerit niin paljon että ankkuri ottaa staattoriin :?: Kyllä startin pitäisi kestää enemmän kuin 100 tkm.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja TID2.2 »

Olen tehnyt tämän käynnistysongelman kanssa seuraat toimenpiteet. Vaihdoin ensin hehkutulpat Denson DG118. Hehkujen vastusarvo on 9 ohm. Vanhat hehkut olivat lähes uuden veroiset, joten ei ollut apua käynnistysongelmaan.
Vaihdoin tämän jälkeen ohjainlaitteen lämpöanturin, joka on kuskin paikalta katsottuna moottorin oik. etukulmassa. Anturin Bosch numero 0281002170 tai Hella 6PT009107611.
Anturin vastusarvo 25` C 2080 ohm ja 80´ C 294 ohm. Noin nolla-asteessa mitattuna vastusarvo on 4,7 kohm. Kun testasin uuden ja vanhan anturin niin kummatkin olivat samanarvoisia, eli vika ei ollut anturissakaan. Ulkona kyseisenä päivänä oli noin 0-astetta ja auto oli seissyt noin 5 tuntia kun vaihdoin anturin. Moottoritila on sen verran hyvin eristetty, että moottori ei jäähdy yläosastaan viidessäkään tunnissa riittävästi, oli vielä noin 20-astetta.
Kun vaihdoin irto-anturin pistokkeeseen ja jäähdytin lumella noin 0-asteiseksi niin hehkun valo syttyi heti mittaritaulussa palamaan. Edellisissä kirjoituksissa on ollut apua akun tai startin vaihdolla, joten ilmeisesti näistä toimenpiteistä voisi olla apua. Autossani on akku vaihdettu joulukuussa 2010. Lyhyehköt ajot ja Eberbächer pitää kyllä huolen siitä, että akun lataus ei ole parhaassa kunossa.
Jos irrotat lämpöanturin pistokkeen niin ota virta-avain pois virtalukosta. Muutoin todennäköisesti syttyy mittaritauluun moottorin vikavalo, joka lähtee pois vain testerillä.
Jos tästä on apua ongelmaan, jotta ei tule turhia osan vaihtoja.
TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Re: Saab 9-5 tid 2002 starttauttaa pitkään

Viesti Kirjoittaja TID2.2 »

Starttauksen vika löytyi maadoituspuolelta. Akun vieressä on maadoituspiste lokasuojassa, mihin on kytketty usea maadoitus. Mutteri auki ja kaapelikenkien puhdistus ja kiristys. Maadoitusvika aiheutti myös ilmastointilaitteen ohjausboksille vikatilan, koska testerillä jännite oli vain 8-10 voltin välillä. Vikatila aiheutti sen, että Eberbächer toimi ajastimella vain muutamia minuutteja, jonka jälkeen sammui täydestä lennosta ja savutti. Eberi sammui myös ajonaikana samoin seurauksin. Jos Eberi toimi ajastimella sen verran, että läpötila nousi ja kytki puhaltimen päälle niin puhallin toimi 2-nopeuksella eikä 1-nopeuksella vikatilan ollessa päällä. Korjauksen jälkeen ajastimella käynnistetty Eberi ei sammu enää ja ohjain boksi kytkee puhaltimen 1-nopeuden, 1-tolppa kojetaulussa. Jos tarkastat maadoituksen niin ota ensin virta-avain pois virtalukosta ja molemmat akunkengät irti välttyäksesi vikavaloilta kojetaululla.
Vastaa Viestiin