Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
dunkku
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2012 22:22

Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja dunkku »

Joo...ihan eka saabi meikäläiselle ja kohtuu hyvin jo ajettukkin. 270000 km. 2.0.turbo wagon. Ihan hyvältä silti kosla tuntuu jos ei lasketa paria juttua. Paskat iskarit edessä ja takanaki huonohkot. pientä kolinaa mut saataa johtua iskareista. Mitä pitäs seurailla? Turbo juuri vaihdettu. Vinkkejä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mikä vuosimalli ? Eikä tuo nyt niin paljon ole ajettu.

Etupäässä voi kolahdella koiranluut ja alustaan vaan kierros iskareita/jousia niin paranee. Takapään puslat voi olla kuluneet myös.
Etsi hakutoiminnolla tarinoita huohotinjärjestelmästä ja tukkeutuvista imusihdeistä niin pääset makuun, muutoinhan kone on ihan kiva ja helppo softapäivityksellä nostaa tehoja tai muuttaa flexifuel biopower toimivaksi.

Juuri vaihdettu turbo joskus edeltää juurikin koneen voitelun loppumista eli sen imusihdin tutkinta olisi melko viisasta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
dunkku
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2012 22:22

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja dunkku »

Kiiti vastauksesta. Auto on vm. 2000. Onko vuosimallilla joku erityinen merkitys? Pystyisköhän tota huohotinongelmaa eliminoimaan vähän jos öljyt vaihtelee 5000-10000km välein? Entäs forte liuotinkäsittely moottorille?
Viimeksi muokannut tturku, Ke Maalis 07, 2012 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus...
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ota selville onko tehty huohotinpäivitys.
2004 tuli uusi huohotin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

dunkku kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Mikä vuosimalli ? Eikä tuo nyt niin paljon ole ajettu.

Etupäässä voi kolahdella koiranluut ja alustaan vaan kierros iskareita/jousia niin paranee. Takapään puslat voi olla kuluneet myös.
Etsi hakutoiminnolla tarinoita huohotinjärjestelmästä ja tukkeutuvista imusihdeistä niin pääset makuun, muutoinhan kone on ihan kiva ja helppo softapäivityksellä nostaa tehoja tai muuttaa flexifuel biopower toimivaksi.

Juuri vaihdettu turbo joskus edeltää juurikin koneen voitelun loppumista eli sen imusihdin tutkinta olisi melko viisasta
Kiiti vastauksesta. Auto on vm. 2000. Onko vuosimallilla joku erityinen merkitys? Pystyisköhän tota huohotinongelmaa eliminoimaan vähän jos öljyt vaihtelee 5000-10000km välein? Entäs forte liuotinkäsittely moottorille?
Yleensä vanhassa autossa tuo 10 000 km on minusta maksimi huoltoväliile, ihan muutenkin.
Täällä on hyvä ohje moottorin puhdistukseen jonka itse olen tehnyt kahteen 9-5:seen hyvällä menestyksellä -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311 Suosittelen tällaista "isoa" huoltoa.

Tuolla keskustelua E85 muutoksesta -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721
Kannattaa tutustua jos lisäteho ja pienemmät käyttökustannukset kinnostaa...

Onnea hyvän auton hankinnasta! Nämä ovat hyviä pelejä kun vaan niistä pitää huolta!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

vesa67 kirjoitti:Mikä vuosimalli ? Eikä tuo nyt niin paljon ole ajettu.

Etupäässä voi kolahdella koiranluut ja alustaan vaan kierros iskareita/jousia niin paranee. Takapään puslat voi olla kuluneet myös.
Etsi hakutoiminnolla tarinoita huohotinjärjestelmästä ja tukkeutuvista imusihdeistä niin pääset makuun, muutoinhan kone on ihan kiva ja helppo softapäivityksellä nostaa tehoja tai muuttaa flexifuel biopower toimivaksi.

Juuri vaihdettu turbo joskus edeltää juurikin koneen voitelun loppumista eli sen imusihdin tutkinta olisi melko viisasta
Nämä kun ovat GM:n alustalla johon joutuu uusimaan kuluvia osia useammin kun vanhoissa baaseissa mutta myös niveliä ja pusliakin on toki enemmän.

Varaosista kannataa kysyä takuu sillä kokemuksen mukaan niissä valtavia eroja kestävyydessä , näyttävät suosittelevan lemfjöderin osia joille tulee 3 vuoden takuu.

Olikos muuten joku löytänyt sellaisen riittävän pienen kameran jolla voisi tarkistaa sihdin kunnon öljypohjaa avaamatta.

Ja omasta mielestä käytetyissä Saabeissa on hinta/laatusuhde kohillaan. Ja bonuksena saa vielä mahdollisuuden biopoweriin(pelkällä softan muutoksella)
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

saapas77 kirjoitti: Olikos muuten joku löytänyt sellaisen riittävän pienen kameran jolla voisi tarkistaa sihdin kunnon öljypohjaa avaamatta.
Soveltuisikos tämmöinen?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja arilar »

Eikä muuten huohotusjärjestelmän vaihto takaa, että toimii ikuisesti. Siitä vasemmalta ylhäältä venakopasta kun lähtee letku ohjaamoon päin niin mulla oli päivityksen jälkeen vuosien myötä se muuttunut lakritsiksi. Vaihdettiin samalla koko setti uusiin usiin, oli siellä smetanaa kertynyt taas putkien ja sen "laatikon" sisään. Jotenkin kivampi vaihtaa kaikki palikat kerralla, tuntuu se öljy aikaa myöden pehmentävän.

Aikaa myöden jäähdyttäjän alla olevat öljynlauhduttimen liittimet kumiletkun päässä alkaa ruostumaan, ainakin mulla meni -97 mallisessa pari? vuotta sitten letkut vaihtoon kun alkoi tihkumaan läpi. Kannattaa tsekata. Edestäpäin katsottuna vasen reuna.

Bensapumppu ja laturi meni mulla muistaakseni 275 tkm:ssä :)

:saab: on hyvä auto muutoin, kuudes sellainen menossa. No kohta sitä taitaa "parantua" ....
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Markku H
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:36
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja Markku H »

tsaarela kirjoitti:
saapas77 kirjoitti: Olikos muuten joku löytänyt sellaisen riittävän pienen kameran jolla voisi tarkistaa sihdin kunnon öljypohjaa avaamatta.
Soveltuisikos tämmöinen?
Omaan saab 9-5 wagon vm2003 mittarilukema n. 165000 km (uudempi moottori eli harmaa venttilinkoppa). Teetätin fortekäsittelyn jonka yhteydessä tarkastutin öljysihdin, öljypohjan, valokuvattiin ja tutkittiin mitä silmillä havaitsi. Muutama karstakikkare oljypohjassa oli, öljysihti oli täysin puhdas eikä metallijauhoa öljypohjassa.

Eli sinulla on vanhempi moottoriversio. Itse kyllä tekisin moottorin sisäpesun ja ottaisin öljypohjan irti sekä tarkastaisin ihan oman mielenrauhan takia, mitä tarkastettavissa on. Tein sellaisen huomion, että oljysihtiä on lähes mahdoton nähdä niin matalasta raosta endoskoopilla tai jollain muulla tähystimellä.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Aiheesta aikaisemminkin keskusteltu, eli pelkkä venttiilikopan väri ei kerro onko uudempi moottori.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Markku H
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:36
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja Markku H »

Minulla on varmasti uudempi moottori saabissani, ja saab vm. 2003 huohotin on erilainen ja eri paikassa kuin esim. vm. -2003. Joten minun tapauksessani alumiinipintainen venttiilikoppa ainakin osoittaa, että moottori on uudempi.
Olen huomannut samat kirjoitukset venttiilikopan väristä kuin eklunto 1:kin.
Ei tätä asiaa voi varmasti yleistää.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin, siinä on sellainen eroavaisuus että 2003 mallisessa voi olla jo harmaa venakoppa mutta vanha huohotus. 2004-> on uusi huohotus ja myös harmaa venakoppa.

Aivan erilaisesta huohotusjärjestelmästä huomaa eron, 2004-> on reikä lohkossa.

2003 vuosimalli on vanhemmalla huohotuksella, muistetaan nyt että Saabilla alkaa vuosimalli jo edellisen vuoden heinäkuusta... Eli 7/2003-> on MY04 ja uusi huohotus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Tuo mikään kohtalaisen paljon ajettu ole, nim. 405 tuhatta femmalla rikkonut :wink:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Markku H
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:36
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja Markku H »

Ei oikein tunnu hyvältä, että uutta tulokasta pelotellaan <-2003 vuosimalleissa.
Rivien välistä ja kautta rantain annetaan ymmärtää, että kaikissa vanhemmissa 9-5 moottoreissa olisi huohotinviasta aiheutuneita moottorivaurioita. Jos näin olisi, kaikki moottorithan olisi jouduttu vaihtamaan takuuna toimiviin.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tuli ostettua kohtalaisen paljon ajettu 9-5.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä niitä huohotinvaivoja on niin paljon että asiasta on hyvä olla tietoinen ja varautua huoltamalla moottoria oikein (huohotinpäivitys, vaihtovälit ajosuoritteesta riippuen). Käytetyn kanssa ei ole lainkaan tyhmä homma myöskään käyttää öljypohjaa irti ja todeta tilanne, ettei tule ikävää yllätystä.
Ei niitä vikoja ihan kaikissa ole mutta huomattavan suuressa osassa kyllä, turhaa itsepetosta kuvitella muuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin