Vetoakseleiden huulitiivisteet
Vetoakseleiden huulitiivisteet
Haulla ei löytynyt oikein osuvaa.
Vetoakseleiden tiivisteet itkettää öljyä, tänään pitää vaihtaa öljyt tietääpähän että sitä siellä on.
Tarkistus proppu on yllättävän ykkös paikassa.
Helpompi vaihtaa öljyt kuin alkaa tarkistelemaan
Asiaan: onkos nuo tiivisteet hankalat vaihtaa?
Onko jotain erikoista mitä pitää huomioida?
erikoistyökalua tms?
Vetoakseleiden tiivisteet itkettää öljyä, tänään pitää vaihtaa öljyt tietääpähän että sitä siellä on.
Tarkistus proppu on yllättävän ykkös paikassa.
Helpompi vaihtaa öljyt kuin alkaa tarkistelemaan
Asiaan: onkos nuo tiivisteet hankalat vaihtaa?
Onko jotain erikoista mitä pitää huomioida?
erikoistyökalua tms?
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Öljyt vaihdettu,
kato oli käynyt. Liekö ikänään tarkistettu kun se tarkistus reikä on inhottavssa paikassa
50 km ajettu uusilla öljyillä eikä hangella toistaiseksi pysäköinnin jälkeen näkynyt punaisia läikkiä

50 km ajettu uusilla öljyillä eikä hangella toistaiseksi pysäköinnin jälkeen näkynyt punaisia läikkiä
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Eikö kellään muulla ole vetoakseleiden tiivisteet vuotaneet?
Jos vielä olisi ne vaihtanut?
Onkohan kuinka hankala homma ja saako osia?
Jos vielä olisi ne vaihtanut?
Onkohan kuinka hankala homma ja saako osia?
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Olen vaihtanut kuskin puoleisen. Vetonivel lähtee vaihteistosta vetämällä. Tiivisteen ostin marmoritiskiltä ja maksoi muistaakseni noin 40euroa. Siinä on sellainen jännä metallinen osa. En tiedä kestäisikö joku standardikokoinen tavan huulitiiviste tuossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Onkos se tiiviste kiinni laipassa? Vai onko mitää irto-osaa jossa se on kiinni.
Kuvia on niin huonosti eikä ole nosturia missä tutkisi
Kuvia on niin huonosti eikä ole nosturia missä tutkisi
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Minkälainen homma tuo öljynvaihto on 9-5 manuaali askiin?
Näyttää pikkuisen kostuttavan oikean puoleista stefaa ja hyvähän ne olisi vaihtaa 170tkm kohdalla..
Näyttää pikkuisen kostuttavan oikean puoleista stefaa ja hyvähän ne olisi vaihtaa 170tkm kohdalla..
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Tiiviste on kiinni laipassa ja siitä se vain pitää teurastaa/kammeta irti.yxipexi kirjoitti:Onkos se tiiviste kiinni laipassa? Vai onko mitää irto-osaa jossa se on kiinni.
Kuvia on niin huonosti eikä ole nosturia missä tutkisi
Kuskin puolella tein karkeasti näin:
(- öljyt kannattaa valuttaa ensin, niin ei tule pihalle siitä vetarin reiästä)
- pyörä irti
- alapallonivel irti. jotta vetarilla on mahdollisuus tulla ulospäin
- vetarin sisäpäässä on "sokkarengas", joka pidättää sisäpäätä paikallaan --> siksi sisäpäätä voi joutua nykimään/naputtelemaan/tasaisesti kampeamaan, että saa irtoamaan sokkarenkaan urasta
- kun sisäpää on poissa, niin pääsee sen tiivisteen pariin. Se tiiviste tosiaan koostuu peltisysteemiin liitetystä huulitiivisteestä. Sen voi aika surutta teurastaa pois. Käytännössä sitä joutuu hiukan murjomaan, että sen saa lopulta kammettua irti paikaltaan.
- siistii paikat ennen uuden tiivisteen paikalleenlaittoa. Muistaakseni naputtelin sen varovasti paikalleen isolla hylsyllä tjsp. Tässä kohdassa itse asiassa on ihan kiva, että siinä on se peltihäkkyrä, koska asennus paikalleen on aika helppoa.
- kun tiiviste on paikallaan, niin öljyää tiivisteen huulen vielä
- sujauttaa vetarin varovasti paikalleen, ettei vahingoita tiivistettä; sokkarenkaan pitää napsahtaa uraansa
- alapallo paikalleen
(- öljyt vaihteistoon jossain vaiheessa)
- pyörä paikalleen
- seurailee tiiviyttä; onnistuneen lopputuloksen kohdalla kehuu itseään omasta pätevyydestään
Apukuskin puolella tiiviste on samanlainen, mutta apuakselihässäkän takia on enempi purkamista, ennen kuin pääsee tiivisteelle.
PCS:ltä tiiviste oli muistaakseni halvempi kuin merkkiliikkeestä. Järjellisesti jos löytyisi mitoiltaan osuva tavallinen huulitiiviste, niin kai maar se silläkin toimisi. Toisaalta sen verran epämukava vaihtotyö ja öljyihinkin menee se parikymppiä, ettei viitsi kokeilla muilla tiivisteilla.
(Huom! Haynesin kirja väittää, että kuskin puolella pitäisi ottaa ensin vaihteiston kyljestä irti laippa, jossa tiiviste kiinni. Teoriassa joo, mutta näin se vaihtaminen olisi julmetun paljon vaikeampaa, koska laippa lienee tuhat kertaa niin piukassa kuin se varsinainen vetarin tiiviste.)
E
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Öljynvaihto kannattaa tehdä muuten tossa järjestyksessä
Proppu auki laatikon päältä. Taiteen laji sekin, räikkään jatkoa ja nivel ja siihen kuusiokolo 8mm, muistaakseni.
Poisto proppuun kuusiokolo avain, sellanen "piippu". joutuu lyhentämään varmaan sitä koukku päätä että sopii rungon väliin. Kannattaa valita hyvä laatuinen, on meinaan lujassa.
Alapuolelta proppu auki, öljy pihalle.
roppu kiinni.
Pullonkorkkiin 2 reikää, toiseen letku joka ylttää propun reikään ja toiseen paineilmaa (älä halkase pulloa). Ja sitten vielä toinen pullollinen samaa rataa.
Jostain löyty ohjeet vanhojen öljyjen huuhteluun pois laatikosta jos niin haluaa
täyttö proppu kiinni
Proppu auki laatikon päältä. Taiteen laji sekin, räikkään jatkoa ja nivel ja siihen kuusiokolo 8mm, muistaakseni.
Poisto proppuun kuusiokolo avain, sellanen "piippu". joutuu lyhentämään varmaan sitä koukku päätä että sopii rungon väliin. Kannattaa valita hyvä laatuinen, on meinaan lujassa.
Alapuolelta proppu auki, öljy pihalle.
roppu kiinni.
Pullonkorkkiin 2 reikää, toiseen letku joka ylttää propun reikään ja toiseen paineilmaa (älä halkase pulloa). Ja sitten vielä toinen pullollinen samaa rataa.
Jostain löyty ohjeet vanhojen öljyjen huuhteluun pois laatikosta jos niin haluaa
täyttö proppu kiinni
Re: Vetoakseleiden huulitiivisteet
Paljonkos tuolla pitäisi olla öljyä? Litra? Vaiko kaksi?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77