Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)
- vinka (se puuseppätyökalu)
Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittin/liittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_002.jpg/_medium.jpg?hash=7770)
Irrotetaan ylätuen 18mm mutteri ja nostetaan jakopäästä konetta useampi sentti ylöspäin
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_001.jpg/_medium.jpg?hash=7769)
Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus ja kirrataan vinkalla konepakettia kuskin suuntaan sen verran kuin tuet antaa periksi (mahtuu öljypohja paremmin ulos).
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_006.jpg/_medium.jpg?hash=7773)
Vielä moottoriöljyt pois ja muovisuojus joka peittää hihnapyörän päätyä. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_007.jpg/_medium.jpg?hash=7774)
Ja hoplaa joko pohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä. Tässä vaiheessa huomaa kyllä miten paljon sitä vaihteistoa pitää vetää vinkalla sivulle
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_008.jpg/_medium.jpg?hash=7775)
Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_009.jpg/_medium.jpg?hash=7754)
Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/T7+tarinoita/IMG_4736s.jpg/_medium.jpg?hash=56769)
Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
![Kuva](http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/small_026.jpg/_medium.jpg?hash=7768)
Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)
Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, vinka pois, öljyloukon putki kiinni, vauhtipyörän pölysuoja, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi paikalleen, lasketaan keulaa, lasketaan kone ylätukeen ja 18mm mutteri kiinni, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.