Voi v***u noita viirusilmiä!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Tietääkseni bensakutonen on hyvä ja luotettava moottori.
Diisseli on sitten oma lukunsa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Sabanisti kirjoitti: Diisseli on sitten oma lukunsa.
Näyttää olevan ihan oma lukunsa tosiaan.

Mitä enemmän lukee noista vesipumppuvioista, sitä enemmän hatuttaa koko auton ostaminen. Noh huvikseni sitten tänään kattelin konepellin alle ja otin moottorin suojamuovin pois ja kattelin moottoria ympäriinsä taskulampun kanssa.

Johonkin sinne koneen takapuolelle on jonkin verran kerääntynyt öljytöhnää, niin ahdasta vaan oli, ettei kyllä selvinnyt mistä puskee pihalle vai puskeeko mistään..konetila oli täysin pesty 2.5tkm sitten autoa ostettaessa, silloin ei näkynyt.

Valistuneita arvauksia mistä falskaa?


Tämän lisäksi myös moottorin/vaihteiston tukikumin täytyy olla loppu. Sen verran huonosti menee kakkonen ja kolmonen päälle ihan siitä riippuen miten moottori pääsee heilahtamaan. Aluksi luulin, että kyse on siitä, että käytän kytkintä huonosti 7-vuoden automaatteilun jäljiltä, mutta eipä se taida sitä olla...

Muutenkaan tossa autossa ei oikeastaan ole mitään muita hyviä puolia kuin kulutus, kaikkea sitä menee autokuumeissaan ostamaan: stereot on ihan paskat, alusta on ihan paska, moottori on ilmeisen paska, vaihteisto tökkii, sisusta on kuin 80-luvun japanilaisessa ja kaiken lisäksi melutaso on järkyttävä.

Tais olla omat vaatimukset liikaa 25-vuotta vanhan pohjalevyn päälle tehdylle konstruktiolle. Viikonloppuna odottaa taas kierros autokaupassa, toivottavasti ei ole paljoa arvo alentunut kuukaudessa.
9-3SS sinäänsä ois ihan kiva valinta, harmi vaan, että sielläkin konepellin alus on "petojen sukua".
Voi taas palata jatkossakin siihen jo hyväksi havaittuun periaatteeseen, että Italiasta kannattaa ostaa lähinnä kenkiä.

Ja joo, kyllä tänään vituttaa :x
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jospa palataan takaisin topicciin. Näyttää, että valonvalvontareleeseen tekemäni korjaukset eivät olleet kauhean pitkäikäisiä taikka sitten missasin jotakin. Uusi polttimo ei nimittäin auttanut. Toisaalta, kun kelit muuttuivat kosteammiksi tuossa välissä, niin alkoi taas valot palamaan ja kun taas pakastui, niin heitti uudestaan pelaamasta. Pitää varmaan viikonloppuna vilaista tuota relettä taas ja samalla vaihtaa polttimon johdolle se muoviholkki.

Tuosta releestä olisi mukava saada kytkikset. Tietäisi sitten palaneesta valosta, mikä juotos todennäköisimmin on murtunut. Hommasin kyllä jo Ebaysta toisen releen, käytetyn, jonka pitäisi toimia. Koputetaan puuta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Rommitommi kirjoitti:

Muutenkaan tossa autossa ei oikeastaan ole mitään muita hyviä puolia kuin kulutus, kaikkea sitä menee autokuumeissaan ostamaan: stereot on ihan paskat, alusta on ihan paska, moottori on ilmeisen paska, vaihteisto tökkii, sisusta on kuin 80-luvun japanilaisessa ja kaiken lisäksi melutaso on järkyttävä.
Kuluvat osat kannattaa vaihtaa silloin ne ovat kuluneet. Parempia alustoja saa kaupasta. Hommasit näköjään linearin, joten se siitä... olisit ostanut vectorin tai aeron niin olisit saanut paremmat penkit. AS3 olisi oikein hyvä poppikone (mutta sulla on AS2). Hommaa seuraava autosi oman vaatimustason mukaan, eikä sen alle.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tannisto kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti: Kuluvat osat kannattaa vaihtaa silloin ne ovat kuluneet. Parempia alustoja saa kaupasta. Hommasit näköjään linearin, joten se siitä... olisit ostanut vectorin tai aeron niin olisit saanut paremmat penkit. AS3 olisi oikein hyvä poppikone (mutta sulla on AS2). Hommaa seuraava autosi oman vaatimustason mukaan, eikä sen alle.
Sori vielä ot, mutta pari lainia vielä :wink:

Olet ihan oikeassa, pitää ostaa sellainen auto joka miellyttää, mutta tällä tulotasolla pitää tasapainoilla siinä, mihin on varaa :) Ja oli kyllä varmasti yksi elämäni huonoimmistä päivistä, ja Saabkin sai siitä osansa.

Loppuviikosta kokeilin Golfia ja ajelin myös pomon 520d:llä(F10) kuin myös XC60:llä. Täytyy kyllä sen verran myöntää, että Golf oli vähintään yhtä meluisa kuin Saab, mutta XC60 on jo kohtuullisen hiljainen, mutta bemari vetää kyllä tossa ihan ylivoimaisesti pisimmän korren. Mielestäni yksi asia, mikä tiputtaa Saabin premium-luokasta on melutaso. Tietysti pitää sovittaa omat odotuksetkin siihen, mitä hintaa maksaa, ja Saab ei kovin kallis ollut. Mutta parempia tosiaan löytyy, mutta ei ehkä samasta hinta- ja kokoluokasta yhtä vähän ajettuna.

Ja alustasta sen verran, että mielestäni tässä on sama ongelma kuin og9-3:ssa(melko sama alusta?); alusta on mukulakivillä kohtuullisen epämukava, mutta silti kuorman se kantaa onnettomasti ja jokaisessa tiukemmassa käännöksessä se myös antautuu ihan liian aikaisin. Moni muu merkki on pystynyt tekemään alustasta huomattavasti paremman, esimerkiksi vaikkapa nykysen mallin Volvo S80, saksalaisista nyt puhumattakaan. Alusta on huomattavasti timmimpi kovempaa ajettaessa ja silti mukulakivillä huomattavasti mukavampi. Ikä vaan näkyy tossa konstruktiossa, ei kai sille mitään voi...

Ja sitten toi sisusta, en voi edes käsittää miksi siinä on ollut pakko käyttää noin paljon mustaa/harmaata kovaa muovia. Jotenkin tekee koko sisustan todella halvan näköiseksi.
Itselläni on jotkut "sporttipenkit" ilmeisesti, kun katselee joitain nettiautossa myytäviä lineareja, niin niissä on erilaiset penkit. Siltikin mielestäni voi ton toisen ruotsalaisen ottaa esimerkiksi, siellä on kehitystä penkeissäkin tapahtunut aivan älyttömästi. Kun ajelee 1000km XC60:llä, niin kyllä Saabin penkit tuntuu omituisilta. Ei ne huonot ole, mutta kehitysvaraa varmaan olis ollut niissäkin.
Ja sitten toi audio, kannattaa kokeilla vaikka facelift S60:n perusaudiota, siinä kyllä toisto ylhäältä kuin alhaaltakin on eri luokkaa. Veikkaan, ettei olis edes tarvinnut juuri maksaa lisää ja Saabiin ois saatu huomattavasti parempi äänentoisto jo tehtaalta.

Mutta tosian se Golfin ajaminen sai ehkä järkiin jonkun verran, kyllä Saab 9-5 Golfia parempi on, olkoonkin vaikka miten vanha konstruktio. Jos rahaa olisi, ajaisin jollain muulla, mutta kun tilanne on mikä on, niin tähän on tyytyminen. Ja Volvoa on myös tullut kritisoitua paljon, ikinä en ole mihinkään merkkiin omannut "laseja" :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja HEV »

Rommitommi kirjoitti:
pomon 520d:llä(F10) kuin myös XC60:llä. Täytyy kyllä sen verran myöntää, että Golf oli vähintään yhtä meluisa kuin Saab, mutta XC60 on jo kohtuullisen hiljainen, mutta bemari vetää kyllä tossa ihan ylivoimaisesti pisimmän korren. Mielestäni yksi asia, mikä tiputtaa Saabin premium-luokasta on melutaso. Tietysti pitää sovittaa omat odotuksetkin siihen, mitä hintaa maksaa, ja Saab ei kovin kallis ollut. Mutta parempia tosiaan löytyy, mutta ei ehkä samasta hinta- ja kokoluokasta yhtä vähän ajettuna.

Moni muu merkki on pystynyt tekemään alustasta huomattavasti paremman, esimerkiksi vaikkapa nykysen mallin Volvo S80, saksalaisista nyt puhumattakaan. Alusta on huomattavasti timmimpi kovempaa ajettaessa ja silti mukulakivillä huomattavasti mukavampi. Ikä vaan näkyy tossa konstruktiossa, ei kai sille mitään voi...

Kun ajelee 1000km XC60:llä, niin kyllä Saabin penkit tuntuu omituisilta. Ei ne huonot ole, mutta kehitysvaraa varmaan olis ollut niissäkin.
Ja sitten toi audio, kannattaa kokeilla vaikka facelift S60:n perusaudiota, siinä kyllä toisto ylhäältä kuin alhaaltakin on eri luokkaa. Veikkaan, ettei olis edes tarvinnut juuri maksaa lisää ja Saabiin ois saatu huomattavasti parempi äänentoisto jo tehtaalta.
BMW F10 tullut tuotantoon 2010
XC60 jo 2009
S60 facelifti 2010
nykyinen S80 2007

Saab 9-5 penkkeineen, alustoineen ja perusstereoineen vuosimallilla 1998

Kymmenen vuotta kesti muilla ennenkuin olivat ohi.

Kannattaisi koeajaa 90-luvun malleja.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

HEV kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
BMW F10 tullut tuotantoon 2010
XC60 jo 2009
S60 facelifti 2010
nykyinen S80 2007

Saab 9-5 penkkeineen, alustoineen ja perusstereoineen vuosimallilla 1998

Kymmenen vuotta kesti muilla ennenkuin olivat ohi.

Kannattaisi koeajaa 90-luvun malleja.
Meinasin tota 2004(vm.-05) S60 faceliftiä, ja täytyy nyt myöntää, ettei siinä alusta vakiona vastannut omia odotuksia(huom. parempi kuin Saabissa kuitenkin), mutta Sachs Advantage+Eibach pisti kyllä alustan sellaseen kuosiin, että mukavuus ei kärsinyt, ja autosta tuli todella nautittava ajettava. (varsinkin kun alatukivarren puslat oli polyuretaania, ja oikeastaan ihan kaikki ajettavuuteen vaikuttava oli uutta paitsi raidetangon päät)

Saab on maantiellä melko tunnoton maantielaiva, ja mulla tulee siitä aina mieleen faijan S400 CDI(melutaso juttu erikseen). Eli varmasti tietylle kohderyhmälle osuu kuin neula silmään, ja enemmän kuin täyttää asetetut vaatimukset.

Mutta se tässä valituksessa ylipäätään oli pointti, että Saab ei kyllä onnistunut uudistautumisessa millään. Liekkö sitten GM syyllinen, voisin ainakin kuvitella, että Saabin insinööreillä ois voinut olla idea jos toinenkin, mutta rahatilanne ja sitä mukaa toteutus tais olla vähä heikompaa. Saab kuitenkin oli melkonen innovaattori trionic-moottorinohjausten sun muiden kanssa, eli tietotaitoa on varmasti talosta löytynyt.

Ja jos parin päivän takaisen avautumisen jättää omaan arvoonsa, niin yleensä mieluummin tykkään rakentavasti kritisoida, kuin hyväksyä huonoja ominaisuuksia :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rommitommi kirjoitti: Ja alustasta sen verran, että mielestäni tässä on sama ongelma kuin og9-3:ssa(melko sama alusta?); alusta on mukulakivillä kohtuullisen epämukava, mutta silti kuorman se kantaa onnettomasti ja jokaisessa tiukemmassa käännöksessä se myös antautuu ihan liian aikaisin.
Sinulla täytyy olla alustassa jotain vikaa... Onhan 9-5:n alusta nyt sentään ihan eri tasolla kuin og9-3:n kiikkulauta. 9-5:ssa ei ole enää hevoskärryn jäykkää taka-akselia ja iskariremonttikin on huomattavasti helpompi tehdä, kun ei tarvitse purkaa kuin jousitolpat irti. Eteen saa myös halvat pallonivelet vaihdettua erikseen, kun og9-3:ssa vaihdetaan koko tukivarsi jne.

Eski
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Rommitommi kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
Ja alustasta sen verran, että mielestäni tässä on sama ongelma kuin og9-3:ssa(melko sama alusta?); alusta on mukulakivillä kohtuullisen epämukava, mutta silti kuorman se kantaa onnettomasti ja jokaisessa tiukemmassa käännöksessä se myös antautuu ihan liian aikaisin. Moni muu merkki on pystynyt tekemään alustasta huomattavasti paremman, esimerkiksi vaikkapa nykysen mallin Volvo S80, saksalaisista nyt puhumattakaan. Alusta on huomattavasti timmimpi kovempaa ajettaessa ja silti mukulakivillä huomattavasti mukavampi. Ikä vaan näkyy tossa konstruktiossa, ei kai sille mitään voi...
Autossasi on alusta aivan lopussa. Väljähtynyt ja löysä alusta ei voi vastata käskyyn sille suunnitellulla tavalla. Kyseessä ei siis ole ominaisuus vaan vika joka sun täytyy korjata. Hommaa siis uusi alusta, tai edes iskarit. Kuluneet osat kannattaa vaihtaa!
Samalla kehottaisin tarkistamaan puslien kunto ja alustan vaihdon jälkeen viemään auto nelipyöräsuuntaukseen. Sen jälkeen Saab on erittäin vakaa ajettava.

Mitä meluun tulee, niin varmaan uusimmat automallit on hiljaisempia. Et voi kuitenkaan em. syistä laittaa noita autoja samalle viivalle. Mun 9-5 on melko hiljainen auto. Sen verran olen kyllä huomannut, että renkailla on asian suhteen paljon vaikutusta
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Olen samaa mieltä, alusta remonttiin, oma sporttialusta ja on jämäkkä mutta ei kova jos vaikka vertaa volvon v70 sportti alustaan. Juurikin tultiin Ylläkseltä, peräkärryssä moottorikelkka ja suksivehkeet + muuta tavaraa ja kyllä on saabi loistava ajaa tiepäällä + tehoa ja vääntöä löytyy. Vertailukohtana kävin ajamassa uusilla 4 veto audilla A4 2,0 211 hv ja A6 3,0 tdi ja tokikin hyviä ajaa molemmat, mutta ei kyllä oma 9-5 aero tuntunut kovinkaan vanhanaikaiselta ajo-ominaisuuksilta. A4 oli sporttialustalla ja 18 tuuman kitkarenkailla yllättävän meluisa, verrattuna omiin hankokin nastarenkaisiin. Kyllähän saabin kojelauta näyttää aivan toiselta aero kuosissa + navin ja radion näytöllä, verrattuna linearin peruskojelautaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja matula »

Tässä vertailussa pitäisi muistaa sijoitetun rahan määrä. Saabia pitää verrata tosiaan samanikäiseen Volvoon tai Audiin.

Testataanpa 10-vuotiaita vaunuja ja hups! Ei se Saab enää ihan huono olekaan.

Kunnossa oleva 9-5 on kyllä niin vakaa ja miellyttävän hiljainen, että arvostelijan autossa on joku/joitakin puslia rikki alustassa. Oikein pahasti hajonnut pusla voi myös päästää metalliosia hiertämään ja antamaan niitä häiritseviä ääniä?
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Voi v***u noita viirusilmiä!

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nojoo, ehkä noita joutuu jonkun verran tota kritiikkiä ottamaan takasinkin, tyyli vaan saattaa joskus olla turhan provosoiva, kun sillä saa keskusteluakin aikaan.

Tällä viikolla tuli kierreltyä autoliikkeitä, ja aika huonoa hyvitystä Saabista tunnuttiin antavan. Samalla hintaa mitä Saab maksaa, saa lähinnä Golf-luokan autoja samalta vuodelta, ja on Saab niitä parempi kyllä ihan kaikella tapaa.

S60:iin puolestaan vaihtohinta olisi ollut 10k, ja tällöin olisi puhuttu saman vuosimallin autosta about saman verran ajettuna, ja vieläpä 126 heppasella dieselillä. EI KIITOS! Vaikka itse pidän S60:stä, niin ei se kuitenkaan niin ihmeellinen auto ole, että siitä voi lähes tuplia pyytää Saabiin verrattuna.
Melutasosta olen kuitenkin vieläkin samaa mieltä, Golf-luokkaa parempi äänieristys on ehdottomasti, mutta ei se ihan kokoluokkansa tasolle pääse. Muistelen, että jo TM 1/98 "valioluokan vertailussa" Saabin rengasmelua moitittiin kovaksi muuten hiljaisessa autossa. Onneksi on kesä tulossa, sillon on kiva ajella ikkuna raollaan muutenkin ja pienet tuulen suhinat häiritse :)

Yksityisellä puolella Saabin haluttavuus ei ilmeisesti aivan huono ole. Laitoin Saabin Nettiautoon myyntiin maanantaina, ja eilen ostaja soitti, että hakee auton tänään pois(olisin saanut juurikin sen mitä maksoin reilu kk/3tkm sitten liikkeelle). Tuli jo alustavasti sovittua jotain, mutta vedin kyllä illalla kusipäisesti takaisin, ja sanoin ettei auto ole myynnissä.

Kovasti selailin nettiautoa, mutta yksinkertaisesti Saabin hinta-/laatusuhde on mielestäni aivan ylivoimainen tällä hetkellä. Ei noin hyvää, uutta, isoa(turvallista) ja vähän ajettua autoa vaan saa miltään muulta merkiltä tolla hintaa.

Kai tässä alkaa muutenkin Saabiutumaan, kun kämpän ikkunasta illalla on katellut tota autoa, niin se alkaa päivä päivältä näyttää paremmalta, varsinkin sivuprofiili näyttää jo todella nätiltä, keulakaan ei näytä yhtään pahalta, mutta perä kyllä vaatii vielä tottumista. :saab:

______________

http://static.iltalehti.fi/kuvat/liitte ... us2010.pdf

Siinäpä vielä viikonlopuksi ihmeteltävää. Hyvin loogisesti menee Saabin turvallisuuden kehittyminen, mutta mikä tärkeintä, kummatkin tämän vuosituhannen mallit ovat keskimääräistä turvallisempien joukossa 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin