iskarit ja jouset

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
haka
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 21:41
Paikkakunta: pori

iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja haka »

tarvitsisin tietoa. 95 2.0t vector -02 täytisi vaihtaa takapään iskarit ja jouset. käykö motonetin tarvike osat, vai täytyykö ostaa originaalit. mitä kannattaa huomioida kyseisessä operaatiossa. tietäisikö joku löytyisikö porista tai lähikunnista nokkarempan tekijää, autotalolla suolainen hinta. olisin kiitollinen vastauksista kysymyksiini.
9-5 2.0 t aut. vector -02
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Riippu tietenkin mitä Motonet on myymässä. Ihan kaikkea ei alle kannata laittaa, helposti menee myös ajo-ominaisuudet ketuilleen. Satsaa johonkin mistä jollakulla on jo varmoja kokemuksia, työn osuus on kustannuksista kuitenkin aika merkittävä. Miksi haluat vaihtaa jouset? Onko jo niin paljon km takana?
Orkkisiskarit takana ei oikein tahdo kestää, varsinkaan farkuissa, joten kannattaa unohtaa ne. Itse heitin alle GTS:n iskarit. Olivat suht edulliset ja nyt 130 tkm myöhemmin edelleen hyvässä iskussa.
Hommasin ne täältä http://www.tuningstudio.fi .
Viimeksi muokannut tturku, Ma Maalis 26, 2012 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos Saabilta löytyy vielä sporttialustaa tarjoushintaan 525e, niin siinä on paras vastine rahalle. Toinen vaihtoehto on tasonsäätösarja samaan hintaan (sisältää juurikin takaiskarit ja jouset). Takaiskarien ja jousien vaihto on puolen tunnin homma, joten kovin isoa laskua ei siitä hommasta kannata maksaa...

Eski
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja late71 »

Eski kirjoitti:Jos Saabilta löytyy vielä sporttialustaa tarjoushintaan 525e, niin siinä on paras vastine rahalle. Toinen vaihtoehto on tasonsäätösarja samaan hintaan (sisältää juurikin takaiskarit ja jouset). Takaiskarien ja jousien vaihto on puolen tunnin homma, joten kovin isoa laskua ei siitä hommasta kannata maksaa...

Eski

itse uusitutin viime keväänä tasosäädöllisen alusta..kyllä semmonen kannattaa laittaa..joskin katsastusmies sanoi että toinen vuotaa niin pitihän se takuuseen uusittaa..
joskin jäi sellainen mieleen viime keväältä että jos autossa on alunperin ollut autom.tasosäätö niin ei kannata laittaa pelkkää sporttisarjaa kun takapää jää muuten alemmaksi..niin minulle kovasti väitettiin jolloin päädyin siihen orkkis tasosäätö sarjaaan varmuuden maksimoimiseksi..aina paremman näköine toi femma kun perä ei viistä maata.. :roll:
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Juuri vaihdoin eteen uudet iskarit (sachs) alkuperäiset olivat kans samat.
Jousia en vaihda kun ei ole menneet vielä poikki, näytti olevan alkuperäiset myös.
Huomenna olis sitten takapään vuoro ja sinnekkin pelkät iskarit.
Takana näkyi iskarissa paha vuoto, hyvään saumaan osui vaihto.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja soap95 »

late71 kirjoitti: itse uusitutin viime keväänä tasosäädöllisen alusta..kyllä semmonen kannattaa laittaa..joskin katsastusmies sanoi että toinen vuotaa niin pitihän se takuuseen uusittaa..
Itse kanssa laitatin tasonsäädön, sporttialustaan, viime toukokuussa. Nyt huollossa n. 20 tkm myöhemmin sanoivat että kumpikin vuotanut. Joten meni takuuseen molemmat.
Ihmettelin tätä jo toisessakin kejussa. Aiemmin olen lukenut että olisivat lähes "ikuisia". Näemmä ikuisuuskin on nykyään aika vähän :evil:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja late71 »

[/quote]
Aiemmin olen lukenut että olisivat lähes "ikuisia". Näemmä ikuisuuskin on nykyään aika vähän :evil:[/quote]


niin ehkä se on sitä nyky ajan iäisyyttä,eletään hetkessä :mrgreen:
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Noi orkkis Sachsit ei vaan tunnu kestävän. Talvikeleillä ne kusee alle heti kun perän nostaa ylös. Todella usein saa lukea tätä samaa viestiä tälläkin palstalla. Voihan ne sinne laittaa jos halvalla saa, mutta aika suuri riski on, että joutuu maksamaan uusien asennuksesta jokunen tuhat kilometriä asennuksen jälkeen.
Kannattaa laittaa alle jotain parempaa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja K95 »

Täytyisi Aero sedaniin/2004 vaihtaa takaiskarit.
Alustakoodissa on tämmöiset loitsut:
GA-DY-J-J-6-BD---
Onko toi alusta sport vai mikä ja minkälaiset iskarit siellä sen mukaan on alla?

Kiinnostaisi vähän nuo Motonetin tarjoamat kun täytyisi saada alle heti eikä kohta.
Onko minkäkaisia kokemuksia niistä?

Pösöihin olen noita Motonetin iskareita laitellut ja niissä kesti ihan hyvin, ne taisi olla Sachsin ja Lipin.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Sporttialusta, niinkuin Aerossa pitääkin.

Takaiskarit (saabilla):

Article : Iskunvaimenninsarja
PartNo : 93186263
Usage : 2002-2005, 4D, CODE=BD (5238498), NLS-USE 12765951
Supplementary Description : Urheiluvaunu
Order Quantity : 1
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Carmen »

late71 kirjoitti:
Aiemmin olen lukenut että olisivat lähes "ikuisia". Näemmä ikuisuuskin on nykyään aika vähän :evil:[/quote]


niin ehkä se on sitä nyky ajan iäisyyttä,eletään hetkessä :mrgreen:[/quote]

Kaikki kestää nykyään 5 vuotta tai ikuisuuden, tai kumpi tulee ensin vastaan!
Luu on kovaa ja koppi vuotaa!!
9-5 Vector 2.3 T
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja K95 »

soap95 kirjoitti:Sporttialusta, niinkuin Aerossa pitääkin.

Takaiskarit (saabilla):

Article : Iskunvaimenninsarja
PartNo : 93186263
Usage : 2002-2005, 4D, CODE=BD (5238498), NLS-USE 12765951
Supplementary Description : Urheiluvaunu
Order Quantity : 1
Ok. Kiitos.
Eihän tuossa ole sitä tason säätöä ja jos semmoinen on niin mistä sen näkee ja miten säätö toimii.

Saab-varaosana maksaa yli kolmesataa euroa kappale joten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja.

Tyhmä kysymys: onko iskari/jousipakka identtinen molemmillä puolin eli jos ostaa purkuosan niin ei ole väliä kummalta puolen. Ilmeisesti näin on?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa Aerossa takana ovat Konin säädettävät vakiojousien kera. Perä sopivan jämäkkä vielä reilu 100tkm ajettunakin. Jos tuntuu löysältä, niin kiristää pikkuisen lisää. Ainakin tonnarissa Konit kesti yli 200tkm ongelmitta ja siirtyi vielä niillä eteenpäinkin.

Dieselissä on jotkut uudet Sachs:it ja täydellä kuormalla perä on aikamoinen kiikkulauta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja soap95 »

K95 kirjoitti:
Ok. Kiitos.
Eihän tuossa ole sitä tason säätöä ja jos semmoinen on niin mistä sen näkee ja miten säätö toimii.

Saab-varaosana maksaa yli kolmesataa euroa kappale joten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja.

Tyhmä kysymys: onko iskari/jousipakka identtinen molemmillä puolin eli jos ostaa purkuosan niin ei ole väliä kummalta puolen. Ilmeisesti näin on?
Tasonsäädön iskarit on reilusti paksummat kuin normi-iskarit.
Saabilla oli taannoin kampanja, jossa tasonsäätö-/ sekä sportti-alusta maksoivat 525€. Kannattaisi kysyä merkkiliikkeestä vieläkö on saatavilla.
Tasonsäätö on ihan ehdoton. Löytyy omansa sportti-alustalle. Sarjassa tulee iskarit ja jouset takapäähän. Eli halvemmalla kuin pelkät varaosa-iskarit :D

Sporttialustassa tuleekin sitten jouset ja iskarit joka nurkkaan sekä järeämmät kallistuksen vakaajat kumpaakin päähän. Mutta jos on jo sporttialusta ja tarvii takaiskareita, niin suosittelen ehdottomasti tasonsäätöä. Mutta jos on saatavilla vain sporttialustaa, niin sitten voi uusia kaikki jouset ja iskarit edullisesti ja myydä jollekin ylimääräiset kallistuksen vakaajat :)

Iskarit ja jouset on identtiset molemmin puolin.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja K95 »

Metroautosta kyselin iskarin hintaa ja 306 euroa on kappale ja säätönappula 15 euroa.
Mitähän toi säätönappula tossa tarkoittaa?

Toi tason säätö on nyt vähän hakusessa että mitä se tarkoittaa ja miten toimii.
Onko se jokin mekanismi jolla käsin säädetään korkeutta vai onko siinä jotain automatiikkaa? Onko jotain kuvaa aiheesta?
Vastaa Viestiin