Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tspio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 19:16

Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja tspio »

Ostin Maptunilta uuden moottorin 2002-vuosimallin 2,3t 9-5:n. Uudessa moottorissa on uusin huohotin, eli musta laatikko (öljyerotin?) poikkeaa alkuperäisen moottorin vastaavasta. Moottori on nostettu paikalleen, mutta nyt on ongelma letkujen asentamisessa. Uusi moottori:

http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... =shopIndex
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... -3180.html

Vanhassa moottorissa öljynerottimesta nousee kaksi letkua ylös, toinen venttillikopan reunaan, toinen turbon ilmaputkelle. Uudessa nousee kolme, kolmas jää imusarjan päälle. Osaisiko joku kertoa, miten tämä voidaan asentaa vanhempaan saabiin?

Ilmeisesti uusissa saabissa kolmas letku asennetaan imusarjan päällä olevalle osalle (throttle body?). Vuoden 2002 throttle body on kuitenkin erilainen. Voidaanko ongelma kiertää olemalla asentamatta kolmatta letkua, tai ostamalla uuden mallisen throttle bodyn? Entä olisiko tämä yhteensopiva edelleen vanhemman auton sähköjärjestelmän kanssa?

Moottoria myydään yhteensopivana kaikkiin 9-5 OG saabeihin, eli vuosimalleihin 1998-2009. Luulisi, että maptunilla olisi maininta, jos moottoriin on tehtävä muutoksia ennen asentamista vanhempaan saabiin.

Mietin myös vanhemman öljyerottimen ja huohottimen käyttöä, mutta sekään ei ole yhteensopiva uuden moottorin kanssa, koska uudessa on reikä lohkon kyljessä öljyerotinta varten.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kylläpähän siihen joutuu sen uudemman läppäkotelon hankkimaan. Marmoritiskin ja Spedepartsin myymissä konepaketeissa on ollut myös uusi läppäkotelo mukana, kuin myös di-kasetti ja turbon imucobra, jotka näyttää puuttuvan maptunin konepaketista. Noistahan tulee jo noin tuhannen euroa lisää paketin hintaan, kun ne joutuu ostamaan erikseen... ja toinen tonni puuttuvasta turbosta.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 68678.html

M04-10 läppäkotelo -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 50191.html

Eski
tspio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 19:16

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja tspio »

Onko siis DI-kasetti epäyhteensopiva uudemman läppäkotelon kanssa? Turbon imuputkenhan saa liitettyä moottorilta tulevaan uuteen letkuun käyttämällä puoliksi uutta letkua ja puoliksi vanhaa metalliputkea.

Voisikohan moottorin saada siis toimimaan DI-kasetilla ja läppäkotelolla? Löytyykö jostain uuden läppäkotelon letkujen asennusjärjestys ja ohjeet mitä tehdään vapaaksi jääneille letkuille? Eilen etsiskelin, mutta en löytänyt.

Entä olisikohan mahdollista kiertää ongelma tukkimalla jollain lohkon reikä ja käyttämällä vanhaa öljyerotinta? Olisikohan tähän tarkoitukseen saatavilla jotain tulppaa?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja Passi »

Täältä voi vakoilla eroja:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... .shtml#M05


Näyttäisi uudemman systeemin kolmas letku menevän imusarjaan, läppäkotelon jälkeen. Eli käytännössähän liityntä siis on läppäkotelon rungossa läpän jälkeen.

Mustat DI-kasetit ovat kaikki samaa tavaraa, eli vanha kasetti kiinni.
Viimeksi muokannut Passi, Ke Maalis 21, 2012 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99T-museopeli
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

DI-kasetti on samanlainen uudemmassa ja vanhemmassa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vanha di-kasetti kyllä käy uuteenkin koneeseen, tuppaavat vain hajoamaan jossain vaiheessa, jos ei ole jo vaihdettu 10 vuotiaaseen autoon... Kasetin ja läppäkotelon suhteen ei ole mitään yhteyttä. Uuteen koneeseen pitää ja kannattaa ehdottomasti laittaa se uudempi toimiva huohotusjärjestelmä ja siihen kuuluva uudempi läppäkotelo. Vanhan turbon imuputkineen voi myös laittaa uuteen koneeseen, mutta jos kyseessä on Garretin GT17, niin en yli 50K ajettua laittaisi, koska turboremontti on kuitenkin kohta edessä...

Eski
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa kuitenkin tutkia uudemman huohotusjärjestelmä putken reitti läppäkotelon sisällä ennen uuden läppäkotelon hankkimista. Todennäköisesti on johdettu jommalle kummalle puolelle kaasuläppää eli asentamalla tarvittavan liitokset voi saada täysin toimivan systeemin. Paras vaihtoehto tietysti on uuden läppäkotelon ostaminen.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... ntilation/

Samalla tietysti kannattaa uusia kaikki pyörivät ja liikkuvat osat, koska hajoavat kumminkin jossakin vaiheessa :roll:

Autoosi on todennäköisesti vaihdettu DI-kasetti takuuseen tai hajoamisen seurauksena.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eoea mutta myyntipalstalla olis myynnissä uudempi kaasuläppäkotelo: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=122299
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja melberi »

Pätkä letkua ja t-haaroitin on varmaan järkevin ja halvin ratkaisu eikä satojen eurojen osa. Vanhassa läppäkotelossa on reikiä ennen ja jälkeen läppää, jompaan kumpaan niistä se huohotinletku kuuluu, todennäköisesti läpän jälkeen.
tspio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 19:16

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja tspio »

Kiitos kaikille vastauksista ja avusta. Uusi moottori käy nyt ja on koeajettukin! Ratkaisin ongelman vihjeiden perusteella hankkimalla uudemmanmallisen läppäkotelon purkaamolta ja liittämällä turbolle menevä letku vanhaan putkeen.

Moottori käy hyvin ja kaikki toimii, paitsi turbon mittari näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä. Viisari on valkoisen alueen keskellä eikä valkoisen ja keltaisen rajalla niinkuin ilmeisesti pitäisi... Kaikki letkut pitäis kyllä olla oikeilla paikoillaan. Pitää vain jatkaa vian etsimistä.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja jamala »

Kyllä sen alipainetta pitäisi tyhjäkäynnillä mielestäni näyttää.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Kyllä se viisari on siellä missä pitääkin.. :wink:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tspio kirjoitti:Moottori käy hyvin ja kaikki toimii, paitsi turbon mittari näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä. Viisari on valkoisen alueen keskellä eikä valkoisen ja keltaisen rajalla niinkuin ilmeisesti pitäisi...
Turbomittarihan ei näytä painetta laisinkaan vaan vääntöä, joskin hieman painemittaria simuloiden. Tyhjäkäynnillä kuuluukin olla "miinuksella", samoin moottorijarrutuksessa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tspio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 19:16

Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori

Viesti Kirjoittaja tspio »

No sittenhän kaikki on kunnossa! Hienoa :D Olin päätellyt mittarin "oikean" asennon ennen moottorinvaihtoa olleesta asennosta kun moottori oli vielä kunnossa. Kiitoksia vielä kaikille!
Vastaa Viestiin