Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Ostin Maptunilta uuden moottorin 2002-vuosimallin 2,3t 9-5:n. Uudessa moottorissa on uusin huohotin, eli musta laatikko (öljyerotin?) poikkeaa alkuperäisen moottorin vastaavasta. Moottori on nostettu paikalleen, mutta nyt on ongelma letkujen asentamisessa. Uusi moottori:
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... =shopIndex
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... -3180.html
Vanhassa moottorissa öljynerottimesta nousee kaksi letkua ylös, toinen venttillikopan reunaan, toinen turbon ilmaputkelle. Uudessa nousee kolme, kolmas jää imusarjan päälle. Osaisiko joku kertoa, miten tämä voidaan asentaa vanhempaan saabiin?
Ilmeisesti uusissa saabissa kolmas letku asennetaan imusarjan päällä olevalle osalle (throttle body?). Vuoden 2002 throttle body on kuitenkin erilainen. Voidaanko ongelma kiertää olemalla asentamatta kolmatta letkua, tai ostamalla uuden mallisen throttle bodyn? Entä olisiko tämä yhteensopiva edelleen vanhemman auton sähköjärjestelmän kanssa?
Moottoria myydään yhteensopivana kaikkiin 9-5 OG saabeihin, eli vuosimalleihin 1998-2009. Luulisi, että maptunilla olisi maininta, jos moottoriin on tehtävä muutoksia ennen asentamista vanhempaan saabiin.
Mietin myös vanhemman öljyerottimen ja huohottimen käyttöä, mutta sekään ei ole yhteensopiva uuden moottorin kanssa, koska uudessa on reikä lohkon kyljessä öljyerotinta varten.
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... =shopIndex
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... -3180.html
Vanhassa moottorissa öljynerottimesta nousee kaksi letkua ylös, toinen venttillikopan reunaan, toinen turbon ilmaputkelle. Uudessa nousee kolme, kolmas jää imusarjan päälle. Osaisiko joku kertoa, miten tämä voidaan asentaa vanhempaan saabiin?
Ilmeisesti uusissa saabissa kolmas letku asennetaan imusarjan päällä olevalle osalle (throttle body?). Vuoden 2002 throttle body on kuitenkin erilainen. Voidaanko ongelma kiertää olemalla asentamatta kolmatta letkua, tai ostamalla uuden mallisen throttle bodyn? Entä olisiko tämä yhteensopiva edelleen vanhemman auton sähköjärjestelmän kanssa?
Moottoria myydään yhteensopivana kaikkiin 9-5 OG saabeihin, eli vuosimalleihin 1998-2009. Luulisi, että maptunilla olisi maininta, jos moottoriin on tehtävä muutoksia ennen asentamista vanhempaan saabiin.
Mietin myös vanhemman öljyerottimen ja huohottimen käyttöä, mutta sekään ei ole yhteensopiva uuden moottorin kanssa, koska uudessa on reikä lohkon kyljessä öljyerotinta varten.
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Kylläpähän siihen joutuu sen uudemman läppäkotelon hankkimaan. Marmoritiskin ja Spedepartsin myymissä konepaketeissa on ollut myös uusi läppäkotelo mukana, kuin myös di-kasetti ja turbon imucobra, jotka näyttää puuttuvan maptunin konepaketista. Noistahan tulee jo noin tuhannen euroa lisää paketin hintaan, kun ne joutuu ostamaan erikseen... ja toinen tonni puuttuvasta turbosta.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 68678.html
M04-10 läppäkotelo -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 50191.html
Eski
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 68678.html
M04-10 läppäkotelo -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 50191.html
Eski
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Onko siis DI-kasetti epäyhteensopiva uudemman läppäkotelon kanssa? Turbon imuputkenhan saa liitettyä moottorilta tulevaan uuteen letkuun käyttämällä puoliksi uutta letkua ja puoliksi vanhaa metalliputkea.
Voisikohan moottorin saada siis toimimaan DI-kasetilla ja läppäkotelolla? Löytyykö jostain uuden läppäkotelon letkujen asennusjärjestys ja ohjeet mitä tehdään vapaaksi jääneille letkuille? Eilen etsiskelin, mutta en löytänyt.
Entä olisikohan mahdollista kiertää ongelma tukkimalla jollain lohkon reikä ja käyttämällä vanhaa öljyerotinta? Olisikohan tähän tarkoitukseen saatavilla jotain tulppaa?
Voisikohan moottorin saada siis toimimaan DI-kasetilla ja läppäkotelolla? Löytyykö jostain uuden läppäkotelon letkujen asennusjärjestys ja ohjeet mitä tehdään vapaaksi jääneille letkuille? Eilen etsiskelin, mutta en löytänyt.
Entä olisikohan mahdollista kiertää ongelma tukkimalla jollain lohkon reikä ja käyttämällä vanhaa öljyerotinta? Olisikohan tähän tarkoitukseen saatavilla jotain tulppaa?
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Täältä voi vakoilla eroja:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... .shtml#M05
Näyttäisi uudemman systeemin kolmas letku menevän imusarjaan, läppäkotelon jälkeen. Eli käytännössähän liityntä siis on läppäkotelon rungossa läpän jälkeen.
Mustat DI-kasetit ovat kaikki samaa tavaraa, eli vanha kasetti kiinni.
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... .shtml#M05
Näyttäisi uudemman systeemin kolmas letku menevän imusarjaan, läppäkotelon jälkeen. Eli käytännössähän liityntä siis on läppäkotelon rungossa läpän jälkeen.
Mustat DI-kasetit ovat kaikki samaa tavaraa, eli vanha kasetti kiinni.
Viimeksi muokannut Passi, Ke Maalis 21, 2012 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99T-museopeli
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
DI-kasetti on samanlainen uudemmassa ja vanhemmassa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Vanha di-kasetti kyllä käy uuteenkin koneeseen, tuppaavat vain hajoamaan jossain vaiheessa, jos ei ole jo vaihdettu 10 vuotiaaseen autoon... Kasetin ja läppäkotelon suhteen ei ole mitään yhteyttä. Uuteen koneeseen pitää ja kannattaa ehdottomasti laittaa se uudempi toimiva huohotusjärjestelmä ja siihen kuuluva uudempi läppäkotelo. Vanhan turbon imuputkineen voi myös laittaa uuteen koneeseen, mutta jos kyseessä on Garretin GT17, niin en yli 50K ajettua laittaisi, koska turboremontti on kuitenkin kohta edessä...
Eski
Eski
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Kannattaa kuitenkin tutkia uudemman huohotusjärjestelmä putken reitti läppäkotelon sisällä ennen uuden läppäkotelon hankkimista. Todennäköisesti on johdettu jommalle kummalle puolelle kaasuläppää eli asentamalla tarvittavan liitokset voi saada täysin toimivan systeemin. Paras vaihtoehto tietysti on uuden läppäkotelon ostaminen.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... ntilation/
Samalla tietysti kannattaa uusia kaikki pyörivät ja liikkuvat osat, koska hajoavat kumminkin jossakin vaiheessa
Autoosi on todennäköisesti vaihdettu DI-kasetti takuuseen tai hajoamisen seurauksena.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... ntilation/
Samalla tietysti kannattaa uusia kaikki pyörivät ja liikkuvat osat, koska hajoavat kumminkin jossakin vaiheessa
Autoosi on todennäköisesti vaihdettu DI-kasetti takuuseen tai hajoamisen seurauksena.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Eoea mutta myyntipalstalla olis myynnissä uudempi kaasuläppäkotelo: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=122299
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Pätkä letkua ja t-haaroitin on varmaan järkevin ja halvin ratkaisu eikä satojen eurojen osa. Vanhassa läppäkotelossa on reikiä ennen ja jälkeen läppää, jompaan kumpaan niistä se huohotinletku kuuluu, todennäköisesti läpän jälkeen.
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Kiitos kaikille vastauksista ja avusta. Uusi moottori käy nyt ja on koeajettukin! Ratkaisin ongelman vihjeiden perusteella hankkimalla uudemmanmallisen läppäkotelon purkaamolta ja liittämällä turbolle menevä letku vanhaan putkeen.
Moottori käy hyvin ja kaikki toimii, paitsi turbon mittari näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä. Viisari on valkoisen alueen keskellä eikä valkoisen ja keltaisen rajalla niinkuin ilmeisesti pitäisi... Kaikki letkut pitäis kyllä olla oikeilla paikoillaan. Pitää vain jatkaa vian etsimistä.
Moottori käy hyvin ja kaikki toimii, paitsi turbon mittari näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä. Viisari on valkoisen alueen keskellä eikä valkoisen ja keltaisen rajalla niinkuin ilmeisesti pitäisi... Kaikki letkut pitäis kyllä olla oikeilla paikoillaan. Pitää vain jatkaa vian etsimistä.
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Kyllä sen alipainetta pitäisi tyhjäkäynnillä mielestäni näyttää.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Kyllä se viisari on siellä missä pitääkin..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
Turbomittarihan ei näytä painetta laisinkaan vaan vääntöä, joskin hieman painemittaria simuloiden. Tyhjäkäynnillä kuuluukin olla "miinuksella", samoin moottorijarrutuksessa.tspio kirjoitti:Moottori käy hyvin ja kaikki toimii, paitsi turbon mittari näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä. Viisari on valkoisen alueen keskellä eikä valkoisen ja keltaisen rajalla niinkuin ilmeisesti pitäisi...
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Moottorin yhteensopivuus, 2002 malliin 2007 moottori
No sittenhän kaikki on kunnossa! Hienoa Olin päätellyt mittarin "oikean" asennon ennen moottorinvaihtoa olleesta asennosta kun moottori oli vielä kunnossa. Kiitoksia vielä kaikille!