Savutus ihmetys...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Mitenkäs?? Tuossa 1kk takaperin päivitettiin saab kulkemaan viinan voimalla. Ensimmäisen etanoli tankillisen aikana aina kylmänä siniset savut putkesta ja tätä kesti koko tankillisen ajan. No seuraava tankillinen E98:a -> ei yhtenäkään aamuna sinistä savua. Nyt tankissa taas E85 ja sinistä savua puskee aamuisin mutta ei niin paljon kuin aikaisemmin. Auto pelaa hienosti eikä ylimääräisiä ääniäkään esiinny. Öljyt vaihdettu ekan tankillisen jälkeen. Öljypohjan aukaisu tulevana vkl:na. Voiko tosiaan tuo polttoaine vaikuttaa tässä tapauksessa?? Miksi savutusta ei esiinny kun tankissa on ns tavallista bensaa ja miten se nyt tiesi loppua juuri silloin. Niin ja turbossa (gt17) ei mitään hurjia välyksiä. Aksiaalista en tuntenut ollenkaan. Radiaalisessa n:2-3mm.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

2-3mm? Sehän on ihan helvetisti :?: Siis savua pöllähtää kerran kun lähtee käymään, vai jatkuvasti? Vesihöyryähän tolla pontikalla syntyy varsin reippaasti kylmänä.
M97CSB234EFM57001 RE85
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Juu, minustakin kolmen villin välys puhaltimessa tarkoittaa jo föönin vaihtoa. Sininen savu voi osittain tulla siitä, että etanoli irrottaa karstaa ja sitten se palaa, ainakaan kylmä katti ei kaikkea jaksa suodatella... Viisaammat toki korjaa, jos meni taas metsään :lol:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Tarkennus välykseen siis akselin 0 kohdasta n: 1-1.5 mm eli 2-3mm. Radiaali välys ei käsitykseni mukaan ole niin vaarallista kuin aksiaalinen? Savua tulee kylmänä startista n:2-3 sek kuluttua. Lämpöisenä ei ollenkaan eikä myöskään ajettaessa tuprauttele. Jerkkuakin tuntuu olevan normaalisti. Voisihan ennen kylmäkäynnistystä ottaa coolerilta menevän putken irti ja katsoa antaako savut. Ihmetyttää vaan tuo polttoaine sidonnaisuus. Luulisi että jos mutka on porsimassa niin antaisi savuja riippumatta käytettävästä p.aineesta?
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Onko kyseessä siis oikeasti sinistä savua joka jää leijumaan paikoilleen eikä katoa niin hitaasti? Vai tosiaan etanolista aiheutuvaa vesihöyryä jota kyllä tulee raakasti (ei nyt enään niin pahasti) kun on pakkasta? Itekki säikähdin muutaman kerran kun ei takana tulevia autoja kunnolla nähnyt kun kaasua painoi. Mutta etanolilla se savu on vaan tosiaan sellasta että häipyykin näkyvistä lähes samantien kun on painanut putkesta ulos sen..
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ei muuta kun kaveri starttaamaan ja ite nenän kanssa auton taakse haistelemaan. Jos ei haise öljylle niin eipä hätiä.
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja Termos »

topperharley kirjoitti:Tarkennus välykseen siis akselin 0 kohdasta n: 1-1.5 mm eli 2-3mm. Radiaali välys ei käsitykseni mukaan ole niin vaarallista kuin aksiaalinen?
Heh, ei tuossa kuvan Garretinromussa muistaakseni ollut paljoa akselin suuntaista välystä.
Ei se kyllä pitänyt öljyä eikä ahtanut, kolisi vain kaasua painettaessa :mrgreen:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Kyllä se savu on sinistä. Sen verran on noita loppuun ajettuja koslia tullut omistettua että öljy savun kyllä tunnistan :lol: Kyllä tuo turbon vaihto eteen tulee anyway kun on tuo softa kiukutus tehty jo tovi sitten. Ei tuo gt tätä touhua enää kauaa kestä. Olisiko kenelläkään kohtuu hintaista mitsua nurkissa?
.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Omassa femmassa oli sama ilmiö viimekesänä heti siinä parin ekan E85-tankillisen aikana. Siis startatessa sininen pölähdys putkesta, eikä varmasti ollut vesihöyryä se!

No, edelleen ajelen samalla Garretilla ja tankkaan viinaa aina kun mahdollista. Garretti vaihtuu heti kyllä Mitsuun kunhan tuosta kunnolla huokaseen, mutta "ehjää ei korjata" periaatteella mennään siihen asti 8)
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Näin itsekkin ajattelin. Otetaan kaikki turbosta irti niinku kapitalisti työmiehestä :lol: Mitsu siihen holsteriin odottaan vuoroaan. Hakusessa myös wagon 9-5. (hakisko ruotsista?)

Löytyikö syytä ko savutukseen? Vai annoitko olla?
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Ei siihen syytä löytynyt, joskaan en sen kummemmin asiaa tutkinutkaan kun savutus loppui. Kai tästä joku voisi jonkin teorian vääntää, mutta autolla on nyt tuon pölläyttelyn jälkeen ajettu useita tuhansia kilometrejä, että ei se turbo ainakaan ihan mäsänä ole. Saisihan näihin "varmuuden vuoksi" tehdä koneremontteja, turbojen vaihtoja yms. Itse olen pitänyt hinauspalveluvakuutuksen voimassa siltä varalta jos jotain häikkää tulee matkan varrella. :wink:

Öljyt vaihdoin juuri ennen RE85-päivitystä ja vielä parin tuhannen km:n jälkeen uudestaan varmuuden vuoksi.
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Itsellä savutteli helmikuuhun asti viinaksilla ja bensalla saman verran. Vaihtui sitten männänrenkaat ja viimosen päälle karstaset pakovenat ja ainakin nyt on savutukset loppunut sekä viina- että bensakäytössä. *koputetaan puuta*

Re85:llä ajeltu viime vuoden kesäkuusta lähtien. Pitäs varmaan laskee läpi tankillinen bensaaki välillä taas.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Savutus ihmetys...

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Itsekin huomannut nyt 3. RE85-tankillisella, että jos auton käynnistää ilman esilämmitystä 0 asteen tienoilla, tulee putkesta aluksi sinertävää savua. Se tosin haisee mielestäni vain viinalle. Bensalla ei kuitenkaan vastaavaa savua ole kylmäkäynnistyksissä tullut edes -15 pakkasessa.
Vastaa Viestiin