2.0t '01 hankinnassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
oetseli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 11:55
Paikkakunta: Turku

2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja oetseli »

Päiviä!

Piti oikein tänne asti rekisteröityä, kun olen vierailijana seurannut avustuksen tasoa ja kyse on myös ensimmäisestä omasta autostani niin se saattaa tulla tarpeeseen. Valintani oli :saab: lähes itsestäänselvistä syistä: sairastuin tautiin jo saadessani ajokortin 2007.

Maksoin juuri käteisrahan otsikon mukaisesta vitosesta ja maksan loput + otan mukaani maanantaina.

180tkm ajettu ja öljyt vaihdettu ainakin viimeisinä kilometreinä kymppitonnin välein. Auto näytti erittäin hyvältä ulkoota, sisällä taas on vähän hommia imurille ja rätille. Vähän jänskättää 9-5:n huohotinongelma, koska olen luonteeltani vainoharhainen mitä mekaniikkaan tulee. Talveksi saan viileään/kylmään autohalliin parkkiin, jos se yhtään auttaa. Muutenhan tuo oli liikkeen mukaan katsastuksesta puhdas tuloksiltaan poislukien akuutti jarruvalovika (eivät syty jarruttaessa), mikä nyt lienee toisaalta pienin murheistani, kun käytetystä autosta puhutaan. Ilmastointi löytyy, mutten tajunnut testata sen toimivuutta koeajolla.

Onko veteraaneilla lisättävää vai tarttuiko kelpo auto matkaan? Hinta oli mielestäni ok, jokin '01 Vectra olisi varmaan samaan hintaan tarttunut toisaalta ;).


EDIT: olisinehkä kannattanut mainita siitä öljyvalojupakasta niin olisi välttynyt tältäkin, perunpa varaukseni :|
Viimeksi muokannut oetseli, Pe Maalis 30, 2012 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan hyvä aihiohan tuo on, tyyppivioista vaarallisimpia on juurikin se imusihdin tukkeutuminen mutta sen kun hoitaa pois päiväjärjestyksestä ja huohotinjärjestelmän ajantasalle niin vähentää moottoririkon riskiä merkittävästi.
Biopower softapäivityksellä saat auton kulkemaan järkikustannuksilla jos ajoreitin varrella on RE85 asemia mutta koska softa on todellinen flexfuel niin bensankaan tankkaaminen ei ole ongelma.

Kilometrien mukana tulevat normaalit vaihtokohteet sitten aikanaan joista löytyy tarinaa täältä foorumilta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
oetseli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 11:55
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja oetseli »

Mitäs sille huohotinjärjestelmälle käytännössä tarvitsee tehdä? EDIT: Haku kertoi jo. Pitää kurkistaa ensi viikolla jospa olisi jokin edellisistä jo vaihtanut sen uudempaan (eikös tässä ollut ihan Saabin puolelta recall?) tai onko siellä mähmää väleissä.

RE85:stä en ole yhtään varma, mutta ehkä tilanne kartottuu, kun autoilee ensin hetken lähiseuduilla kartoittaen samalla löpöasemia :).

Mahtaakohan ketju olla kohta vuorossa vai ymmärsinkö vain väärin jotkut 200tkm-vaihtovälipuheet? Luulin itse sen olevan "ikuinen" normaalisti. Hihna on tietysti toinen, mutta sen on pakko olla jo toinen hihna näillä kilometreillä vaikka huoltokirja loppuikin 120tkm:iin (en täysin ymmärrä miksei omia operaatioita kirjoiteta sinne vaikkei huoltofirman leima koristaisikaan, jopa ne itse vaihdetut öljyt).
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Laitappa paikkakunta perustietoihisi niin nähdään mistäpäin olet

Hihna vaihdetaan 110-120 tkm välein viimeistään ja pieni taittorulla. 220-240 välein sitten myös kiristimen rulla.
Jakopää/ketju kestää ihan huolenpidon mukaan. Pitkät öljynvaihtovälit ja pätkäajo saattaa tehdä valmista alle 200 tkm:ssa, toiset menee 400tkm+ alkuperäisillä osilla
Kiristimen asennosta sen näkee ellei jo rallatus kuulu kylmässä koneessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
oetseli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 11:55
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja oetseli »

Tosiaan nyt on ollut edellisellä 10tkm vaihtoväli. Ajossa en kuullut mitään tavallisesta poikkeavaa, mutta eipä mulla ehkä ole siihen tuota korvaakaan ja lämpömittari oli jo valmiiksi siinä "optimissa", kun sitä oli koeajettu juuri. Maanantaina pyydän vielä uudemman kerran ja silloin lienee kylmäkäynnistys luvassa (koska ei käsirahalla varattua varmaan kukaan tässä välissä koeaja?), jolloin katson vielä, ettei iske sinistä savua ja kaasua nostaessa muuten vaan savupilveä. Foorumilta tuoreeltaan bongattuja pirkkaniksejä. En nyt ehkä ostaisi kuitenkaan rempan edessä olevaa ensimmäisenä vaan sitten tyydyn johonkin vaatimattomampaan kärryyn.

Tosin tuli nyt mieleen, että näkisikö katsastusmies myös tällaisia juttuja esim. päästötestissä (katsastettu tällä viikolla)? Olen tosiaan uusi tällä alalla, mutta jostain on pakko aloittaa. Ehkä tojota olisi ollut helpompi, ehkä ei. Tylsä nyt ainakin :).
oetseli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 11:55
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja oetseli »

Pohdin tässä, että voisinpa käyttää tuota autoa sitten jossain välissä tarkistettavana ja huuhdeltavana, ja voisin myös tilata huohotinkitin. Jokseenkin pelkään tuota tyyppivikaa eikä sitä katsomatta oikein tiedä mitä siellä moottorin sisällä asusteleekaan :?.

Nyt kysynkin, että onko Turussa jotain "tuttua" huoltoa tai sitten DIY-heppua (ö-pannun irroitus)? Jälkimmäisessäkään ei tartte mennä pelkällä kaljapalkalla. Mulla ei yksinkertaisesti ole minkäänlaisia valmiuksia tuota ö-pannua varten, tai sitten ymmärsin vähän väärin välinetarpeen.

EDIT: Kieltämättä myös tuo RE85-modaus rupesi houkuttelemaan, jos se kerran puhdistaa aktiivisesti konetta + tulee vähän halvemmaksi löpökulut, mutta Turussa lähin asema on harmi kyllä aivan väärässä suunnassa, kun normaalisti ajot suuntautuvat tuonne itään päin :(.
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Tuolla kolkkipuolen foorumilla kerroit öljynpainevalon syttyneen 9-5 koeajolla. Lasken 1+1 ja en taidakaan huomenna poiketa Varsinais-Suomeen.
oetseli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 11:55
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja oetseli »

Säästyt siis kahdelta pahalta samaan aikaan. Jälkeenpäin sitä toivoisi tietäneen mitä punainen kannu tarkoittaa. Autokoulussa ei opetettu, joten aika vilpitön vahinko, mutta hyvä 9-5 siinä ehkä meni. Toisaalta tiedä sitten oliko edes ensimmäinen kerta, kun syttyi.

Ja naula arkkuun tälle aiheelle, koska en nyt sitten ostanutkaan ensimmäiseksi autoksi Saabia. Tallissa on nyt Nissan Primera Sport ja Saabitoiveet odottaa rahaa, jotta saan hankittua esim. tuoreemman 9-3 turbon. Ei siinä, hyvinhän tuokin kuljettaa (ja 0 vikaa), mutta siihen se sitten jääkin ;).
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Foorumista on selvästikin hyötyä. Tämän OG 9-5 alueen lukeminen kyllä hillitsi ostohaluja. Tonne olisin vaan saanut vanhan 900:sen hukattua helposti.

Alkujaan innostuin tuosta RE85 asiasta niin, että etsin nimenomaan trionic7 koneista 9-3:sta. Asian tiimoilta olin Tukholmaan päin yhteydessä viime viikonloppuna, mutta tällä viikolla sopivasti sairaana. Nyt 1.4. jälkeen taitaakin olla noin 400-500€ suuremmat verot.
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja sasu »

Eihän se veron nousu vanhassa autossa ole paljon mitään.
Turha semmoisen takia on jättää hyvää autoa ostamatta. Veron nousu on vanhassa autossa korkeintaan muutamia kymppejä, enemmän tuonnin järkevyys riippuu siitä, että löytää sopivan, ostohinnanltaan edullisen ja itselle sopivan auton, mahdollisesti sellaisen jota ei täältä löydä.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Jaa, mä laskin äkkiseltään eri tavalla.
Siis Saab 9-3 Aero, 01-02, CO2 manuaalina 216 ja automaatilla 240. Näin uudet veroprosentit olisivat 37,8 ja 41,2. Vanhat vastaavasti 31,2 ja 34,2. Korotusta siis 7 prosenttiyksikköä.

Jos tuollaisen kikottimen verotusarvo olisi siellä 4000-5000€, niin veron korotus kai siellä 300-350€ nurkilla. Pienempi joo kuin päässälaskuni perusteella. En tosin ole tuonut maahan autoa ennen, mutta noin ymmärsin asiaa tullin sivuilta. Nämä taitais kyllä kuulua tuonne maahantuonti-juttuihin.

Onhan tuo 2013 ajoneuvon perusverokin jo aika iso noilla päästöillä: 246-298€/vuosi.
oetseli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Maalis 29, 2012 11:55
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja oetseli »

Mulle foorumi säästi sen potentiaalisen 9-5:n moottorirempan eli aivan hitosti rahaa. Sitäpaitsi etsin tosiaan ihan aikuisten oikeasti käyttöautoa enkä uutta harrastusta :P. Ymmärsin kuitenkin, ettei turbosaabi ole siltikään sen huonompi vaihtoehto kuin mikään muukaan. Mutta T7:n historiasta pitää kyllä olla selvillä ostovaiheessa. Paras olisi varmaan esimerkiksi Autokeskuksen etuvaihdokki tms. joka on käynyt sen syvällisen (?) tarkistuksen läpi vaikka sitten maksaisikin enemmän. Tai vanhemman foorumilaisen vanha (vink vink).
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jalmari_ kirjoitti:Jos tuollaisen kikottimen verotusarvo olisi siellä 4000-5000€, niin veron korotus kai siellä 300-350€ nurkilla.
Kilometrit ja vuosimalli vaikuttaa Mahdin laskemaan auton yleiseen myyntihintaan paljon, vm. 2002 9-3 2.0 5D HB 165KW 150tkm ajettuna 4790 euroa, 200tkm ajettuna 3863 euroa ja 250tkm ajettuna 3105 euroa, vastaavasti vm. 2001 9-3 2.0 5D HB 171KW 150tkm 4333€, 200tkm 3522€, 250tkm 2947€.

Kumpi vai eikö kumpikaan noista on muuten Aero, 2002 tuo 165KW oli tehokkain vaihtoehto listalla mutta 2001 olisi ollut vielä 176KW:kin?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5658
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja tturku »

165kw = ~220hv ja 171 = 230hv. Eli jälkimmäinen lienee ollut viggen tosin viggeniä myytiin kaiketi vain -99 ja -00 vuosimalleina. Tota toista ei sen tehoisena ole normaalisoftilla ollut, mikä lienee stage1 viritys ollut? Kun puhutaan siis og9-3:sta. Aeroissa pitäis olla 153kw = ~205hv tehot, jos vakio.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jalmari_
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 15:32

Re: 2.0t '01 hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Jalmari_ »

Se 9-3 Aero on 151 kW, eli 205 hv.
Toi 230 hv lienee vastaavan ikäisen 9-5 Aeron teho. Tässä yhteydessä siis rekisteriotteen tai vastaavan tiedot ratkaisee, eikä virijutuilla merkitystä.
Vastaa Viestiin