tulipa tuosta vastikään päivitettyä NG900:nen 9-5 Aero Kombiin. Hankkimani 9-5 on vuosimallia 2001 ja kilsoja on mittarissa 274000km.
Kaipaisin vinkkejä siihen miksi kojetaulussa syttyy Check Engine -merkkivalo palamaan. Kyseessä on siis se moottorinkuva kojetaulun alareunassa lämpötilamittarin alapuolella. Ohjekirjassa annetaan ymmärtää, että kyseisen merkkivalon syttyessä tulisi välittömästi kääntyä merkkihuollon puoleen. Merkkivalon syttyminen liittyy ainakin ohjekirjan mukaan polttoaineenruiskutus- tai sytytysjärjestelmään.
Merkkivalon syttymistä edeltävät tapahtumat ovat pääsääntöisesti liittyneet normaalia voimakkaamman kiihdytyksen jälkeiseen moottorikierrosten laskuun lähes välittömästi sen jälkeen kun olen nostanut jalan pois kaasulta. Kiihdytyksessä kierrokset ovat nousseet ehkä noin 4000-5000 kierroksen hujakoille nopeuden ollessa 60-100 km/h:n välillä. Yhden kerran merkkivalon syttyi ottaessani vakionopeudensäätimen pois päältä pitkän jyrkän mäen huipulla - vauhtia oli tuolloin noin 70 km/h ja vaihde nelosella, ahdinmittari osoitteli keskimmäisen alueen puoltaväliä.
Merkkivalon syttymisen jälkeen en ole havainnut moottorin käynnissä mitään muutosta - tyhjäkäyntikierrokset ovat pysyneet tasaisisna noin 800 r/min:ssa ja muutoinkin auto on vastannut normaalinoloisesti kaasupolkimen paineluun. Olen "kuitannut" vian irrottamalla miinusnavan akusta joksikin aikaa. Kyseisen toimenpiteen jälkeen moottorikuvan on sammunut kojetaulusta ja siistillä, rauhallisella ajolla pysyykin sammuneena. Vika on tietyllä tavalla kiusallinen, koska se rajoittaa auton "suorituskyvystä" nauttimista. Kertokaahan viisaammat, mistä vika voi johtua?
Kiitos taas etukäteen asiantuntevista kommenteista
