ilmastoinin huolto
ilmastoinin huolto
Moro!
Pannaas ajankohtainen aihe esille. Tuolla meidän edustusautolla on tultu kuusi vuotta ja sata tonnia. Ei ole tehty mitään ilmastoinille. Sisäilman suodatinta on toki vaihdettu. Hyvin on toiminut. Olisko syytä tehdä perushuolto tai laajemmin vaihtaa myös kuivainkin uuteen?
Pannaas ajankohtainen aihe esille. Tuolla meidän edustusautolla on tultu kuusi vuotta ja sata tonnia. Ei ole tehty mitään ilmastoinille. Sisäilman suodatinta on toki vaihdettu. Hyvin on toiminut. Olisko syytä tehdä perushuolto tai laajemmin vaihtaa myös kuivainkin uuteen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: ilmastoinin huolto
eihän se pahaa tekisi huollattaa. eron huomaa varmasti jos viitsii käydä huollattamassa!
ja kuivain ei ole hirveän kallis jos haluaa sen uusia samalla. itse menisin sitten vasta huoltoon kun ei kylmää tule.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: ilmastoinin huolto
Sepä se. Itekin olen ollut vähän sitä mieltä, että nämä on jääkaapin sukulaisia, jotka toimii eikä niitä tarvii huoltaa jokavuosi. Hyvin tulee kylmää edelleenkin. Ei ole ollut mitään ongelmia. Käytännössä ilmastointi pyörähtää sillointällöin päälle talvellakin, kun on käyttänyt autoa lämpimässä hallissa jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: ilmastoinin huolto
Hei
Kuten edellä, Ei ilmastoinnille mitään tarvitse tehdä jos se toimii normaalisti. Eli puhaltaa kylmää riittävästi ja kompura toimii normaalisti. Tuosta kuivaimen vaihdostakin voi olla montaa mieltä, itsellä oli kuivain irti melkeen vuoden. Unohdin vaihtaa sen ennen aineitten laittoa, silti ilmastointi toimii niin kuin pitää. Koska ei ne aineet mihinkään sieltä kulu, ulos ne tulee vain vuodon takia. Suomessa ilmastoinnin huollon ympärille on tullut omasta mielestä rahastamisen maku, huollatetaan toimivia laitteita ja keksitään "pakollinen" huolto kahden vuoden välein.
Kuten edellä, Ei ilmastoinnille mitään tarvitse tehdä jos se toimii normaalisti. Eli puhaltaa kylmää riittävästi ja kompura toimii normaalisti. Tuosta kuivaimen vaihdostakin voi olla montaa mieltä, itsellä oli kuivain irti melkeen vuoden. Unohdin vaihtaa sen ennen aineitten laittoa, silti ilmastointi toimii niin kuin pitää. Koska ei ne aineet mihinkään sieltä kulu, ulos ne tulee vain vuodon takia. Suomessa ilmastoinnin huollon ympärille on tullut omasta mielestä rahastamisen maku, huollatetaan toimivia laitteita ja keksitään "pakollinen" huolto kahden vuoden välein.
Re: ilmastoinin huolto
Kyllähän ne tuppaa ajan myötä jonnekin kylmänesteet haihtumaan (kokemus lähinnä VAG-konsernin autoista, tiedä sitten pysyykö Saabeissa paremmin, kun ko. huolto sillotällön teetetty). Sitten kompura joutuu työskentelemään kovempaa, että saadaan tarvittava pakkanen kabiiniin. Liian vähäisen kylmästöintiaineen ansiosta kompura sitten aikanaan kyrvähtää ja on hieman kalliimpi ilmastointihuolto edessä. En nyt sano, että ihan joka vuosi tarvisi käydä ilmastointihuollossa, mutta kai se nyt joskus kannattaisi tarkistuttaa, että onko siellä minkä verran kylmäainetta. ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: ilmastoinin huolto
suosittelisin huoltamaan kahden vuoden välein..
ei tuo nyt vielä rahastusta ole jos näin tekee, pysyy laitteet paremmin kunnossa.
Tuota kylmäkaappeihin vertaamista en ymmärrä.olen sen nimittäin kuullut muuallakin.
Kuka ajaa jääkaapillaan vuodessa 20 000 km ja käyttää sitä pahimmillaan satojen asteen lämötila eroissa. entäs se tärinä ym..ei varmaan kenenkään jääkaapissa ole monenkymmenen barin paineita?
entäs se öljy mikä järjestelmässä on(tai ei sitä kyllä paljon ole jäljellä jos näitä ei huolla. hikoilee mm letkuista läpi.)
No tämä minun mielipide..
ei tuo nyt vielä rahastusta ole jos näin tekee, pysyy laitteet paremmin kunnossa.
Tuota kylmäkaappeihin vertaamista en ymmärrä.olen sen nimittäin kuullut muuallakin.
Kuka ajaa jääkaapillaan vuodessa 20 000 km ja käyttää sitä pahimmillaan satojen asteen lämötila eroissa. entäs se tärinä ym..ei varmaan kenenkään jääkaapissa ole monenkymmenen barin paineita?
entäs se öljy mikä järjestelmässä on(tai ei sitä kyllä paljon ole jäljellä jos näitä ei huolla. hikoilee mm letkuista läpi.)
No tämä minun mielipide..
Re: ilmastoinin huolto
No kyllä minun mielestä kannattaa parin vuoden välein huoltaa kun onhan tuon kompressorin pienen öljytilan takiakin jo aiheellista vaihtaa sen öljyt huollon yhteydessä ja ainahan huolto tuo lisä kilometrejä niin kuin autollekkin kun sitä huoltaa ja hintahaarukka on kyllä pienimmästä päästä verrattuna auton muihin kuluihin mutta tämä on vain minun mielipiteeni asiasta ja omat autot on kyllä huollettu ilmastoinnin osalta joka toinen vuosi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: ilmastoinin huolto
Oliko tarjolla hyviä ilmastoinnin huoltopaikkoja etelä suomessa? Riittääkö huolloksi pelkkä kylmäaineen määrän tarkastus / lisäys, vai pitäiskö jotain muutakin teettää? Kuten se kuivaimen vaihto?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: ilmastoinin huolto
Jos ilmastointi toimii nyt hyvin, niin pelkkä tyhjennys ja uudelleentäyttö riittänee.
Re: ilmastoinin huolto
Mulla tuntui edellisessä kulkineessa keväällä, ettei kylmää riitä. Ajattelin sitten käyttää Vianorin "ilmastoinnin huoltotarjouksen", olikohan jotain 85€. Huollosta hakiessani, kysyi oliko hävikki paljon. Tiskijamppa tokaisi silmää räpäyttämättä, että jonkin verran. VAstaus tuli selkäytimestä, ilmeisesti sama kaikille asiakkaille.
Viikon toimi, sen jälkeen ei pihahdustakaan. Eli jossain oli vuoto. No eipä oltu laitettu Vianorissa väriaineita sisään tai muutenkaan testattu vuotaako, joten nyt ei voinut paikallistaa vuotoa.
Vein pienempään saabbikorjaamoon, täyttivät sen täyteen ja sanoivat että nyt toimii, ainetta oli ollut niin vähän, ettei toiminut sen takia. Eivät siis olleet kuunnelleet työmääräystäni, joten kertasin, että viikko sitten juuri täytetty. No, laittoivat sitten väriaineet ja sieltähän se vuoti täyttöventtiilistä ja exe-venttiilistä, eivät ehtineet muuta tekemään kiireiden vuoksi, joten tyhjäksi jäi.
No, ostin sitten uuden täyttöventtiilin, exe- venttiilin (ostin 250€:lla merkkiliikkeestä, myöhemmin huomasin että usasta saa 100 dollarilla..) ja kuivaimen ja vein oikeaan ilmastointihuoltopaikkaan, jossa kaikki hoitui hetkessä, toki maksoi 250€, mutta siihen sisältyi nyt tietysti ekstra työtä. Noissa oikeissa ilmastointihuolloissa ensin järjestelmä tyhjätään ja sitten testataan systeemi tarpeeksi kauan ja kovassa paineessa ns. typpitestillä, joka paljastaa vuodot ja sitten täyttö ja mahdolliset voiteluaineet kompuran mukaan. Ja kuivain kannattaa vaihtaa, jos järjestelmä ollut tyhjä.
Eli pointti oli, etten enää ikinä vie noihin tusinahuoltoihin. Pari sataa paloi jo niihin ja sitten 500 sataa vielä päälle...
Käytin tuolla, tampereen pisteessä:
http://www.lumikko.com/index.php/huoltopalvelut.html
Viikon toimi, sen jälkeen ei pihahdustakaan. Eli jossain oli vuoto. No eipä oltu laitettu Vianorissa väriaineita sisään tai muutenkaan testattu vuotaako, joten nyt ei voinut paikallistaa vuotoa.
Vein pienempään saabbikorjaamoon, täyttivät sen täyteen ja sanoivat että nyt toimii, ainetta oli ollut niin vähän, ettei toiminut sen takia. Eivät siis olleet kuunnelleet työmääräystäni, joten kertasin, että viikko sitten juuri täytetty. No, laittoivat sitten väriaineet ja sieltähän se vuoti täyttöventtiilistä ja exe-venttiilistä, eivät ehtineet muuta tekemään kiireiden vuoksi, joten tyhjäksi jäi.
No, ostin sitten uuden täyttöventtiilin, exe- venttiilin (ostin 250€:lla merkkiliikkeestä, myöhemmin huomasin että usasta saa 100 dollarilla..) ja kuivaimen ja vein oikeaan ilmastointihuoltopaikkaan, jossa kaikki hoitui hetkessä, toki maksoi 250€, mutta siihen sisältyi nyt tietysti ekstra työtä. Noissa oikeissa ilmastointihuolloissa ensin järjestelmä tyhjätään ja sitten testataan systeemi tarpeeksi kauan ja kovassa paineessa ns. typpitestillä, joka paljastaa vuodot ja sitten täyttö ja mahdolliset voiteluaineet kompuran mukaan. Ja kuivain kannattaa vaihtaa, jos järjestelmä ollut tyhjä.
Eli pointti oli, etten enää ikinä vie noihin tusinahuoltoihin. Pari sataa paloi jo niihin ja sitten 500 sataa vielä päälle...
Käytin tuolla, tampereen pisteessä:
http://www.lumikko.com/index.php/huoltopalvelut.html
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: ilmastoinin huolto
Hieno homma kun porukka ilmoittaa ihmeellisissä kommenteissaan että oli vain oma mielipide.
Polttomoottorilla on huolto-ohjelma mutta kylmäkoneella ei. Kylmäaine ja mäntiä voiteleva öljy ei menetä tehoaan kuten polttomoottorissa. Väitteet kahden vuoden välisestä tarkastuksesta pitäisi viedä rosikseen koska eivät perustu mihinkään faktaan. Kylmäainekierto on täysin sama henkilöautossa, jääkaapissa ja paperitehtaan megawatin ilmastoinnin lauhdutuksessa, mutta erona on hermeettinen, puolihermeettinen ja avokompura. Jos ilmastointi toimii hyvin ja päättelee siitä että pitää tyhjätä se ja täyttää uudelle on asentaja kiireellisen hoidon tarpeessa (poistaa häneltä veren ruumiistaan ja laittaa sen takaisin).
Lainsäätäjälle on tapahtunut erittäin suuri moka kun rengasliikkeet, tuulilasinvaihtajat, pölynimurin myyjät sun muut saavat olla kylmäaineiden kanssa tekemisissä kunhan käyvät ilmestyskirjan pedon koneen maahantuojan kurssilla.
T: y3a
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Polttomoottorilla on huolto-ohjelma mutta kylmäkoneella ei. Kylmäaine ja mäntiä voiteleva öljy ei menetä tehoaan kuten polttomoottorissa. Väitteet kahden vuoden välisestä tarkastuksesta pitäisi viedä rosikseen koska eivät perustu mihinkään faktaan. Kylmäainekierto on täysin sama henkilöautossa, jääkaapissa ja paperitehtaan megawatin ilmastoinnin lauhdutuksessa, mutta erona on hermeettinen, puolihermeettinen ja avokompura. Jos ilmastointi toimii hyvin ja päättelee siitä että pitää tyhjätä se ja täyttää uudelle on asentaja kiireellisen hoidon tarpeessa (poistaa häneltä veren ruumiistaan ja laittaa sen takaisin).
Lainsäätäjälle on tapahtunut erittäin suuri moka kun rengasliikkeet, tuulilasinvaihtajat, pölynimurin myyjät sun muut saavat olla kylmäaineiden kanssa tekemisissä kunhan käyvät ilmestyskirjan pedon koneen maahantuojan kurssilla.
T: y3a
Re: ilmastoinin huolto
Alkuperäiset litkut vuodesta 1997, kunnes viime kesänä huollettu ensimmäisen kerran muun remontin yhteydessä ihan piruuttaan. Ei vaikuttanut heikentävästi käyttöön, mutta mitään muutosta parempaankaan ei ole havaittu. Muistelisin että olisiko ainetta puuttunut vajaa desi...
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: ilmastoinin huolto
Jos haluaa syystä tai toisesta tarkistuttaa kylmäaineen määrän, niin systeemistä on imettävä litkut pois ja katsoa, että paljonko irtos. Se on eri asia, että jos on tyytyväinen ilmastointinsa toimintaan, niin kannattaako noita lähteä tsekkailemaan. Mikä sitten riittää kenellekin, on taas täysin toinen juttu. Joillekin voi olla tärkeää, että systeemissä on oikea määrä ainetta eikä esim. liian vähän.et kirjoitti:Jos ilmastointi toimii hyvin ja päättelee siitä että pitää tyhjätä se ja täyttää uudelle on asentaja kiireellisen hoidon tarpeessa (poistaa häneltä veren ruumiistaan ja laittaa sen takaisin).
Re: ilmastoinin huolto
Painemittareilla katsotaan onko oikea määrä kylmäainetta.
Re: ilmastoinin huolto
Jatkoa edelliseen kirjoitukseeni eli nuo autonkin ilmastointi työt on nykyään luvanvarasta toimintaa ja asentajan täytyy olla suorittanut ilmastointi koulutus hyväksytyin paperikokein ja hyväksytty näyttötyön täytyy olla tehtynä vasta sitten saa nimensä Tukesin listoille joista näkee onko valtuuksia tehdä noita autojen ilmastointi töitä ja kuten aikaisemmissa kirjoitteluissakin jo mainittiin niintuota ilmastoinnin täyttöä ei saa tehdä jos/kun siellä on vuoto ennenkuin se on paikallistettu ja korjattu näin sanoo lainsäädäntö nykyään.