ilmastoinin huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

et kirjoitti:Hieno homma kun porukka ilmoittaa ihmeellisissä kommenteissaan että oli vain oma mielipide. :!:

Polttomoottorilla on huolto-ohjelma mutta kylmäkoneella ei. Kylmäaine ja mäntiä voiteleva öljy ei menetä tehoaan kuten polttomoottorissa. Väitteet kahden vuoden välisestä tarkastuksesta pitäisi viedä rosikseen koska eivät perustu mihinkään faktaan. Kylmäainekierto on täysin sama henkilöautossa, jääkaapissa ja paperitehtaan megawatin ilmastoinnin lauhdutuksessa, mutta erona on hermeettinen, puolihermeettinen ja avokompura. Jos ilmastointi toimii hyvin ja päättelee siitä että pitää tyhjätä se ja täyttää uudelle on asentaja kiireellisen hoidon tarpeessa (poistaa häneltä veren ruumiistaan ja laittaa sen takaisin).

Lainsäätäjälle on tapahtunut erittäin suuri moka kun rengasliikkeet, tuulilasinvaihtajat, pölynimurin myyjät sun muut saavat olla kylmäaineiden kanssa tekemisissä kunhan käyvät ilmestyskirjan pedon koneen maahantuojan kurssilla.

T: y3a
Mikäs tuossa kommentissa (oma mielipide) rassaa?

totta on että öljy ei "likaannu" kuten polttomoottorissa mutta jos sieltä puuttuu n. puolet järjestelmän vaatimasta öljymäärästä ja kaiken lisäksi se öljy on monta vuotta vanhaa niin ainakin minä tyhjennän/täytän omani kahden vuoden välein.

Tämä kaksi vuotta perustuu omaan kokemukseen. En ole nähnyt yhtään ajoneuvossa olevaa järjestelmää jossa ei olisi tuossa ajassa tapahtunut vajenemista niin kylmäaineen kuin öljynkin suhteen. toisissa enemmän toisissa vähemmän. jääkaapit on eri asia :D
ja eikös sillä ilmastointilaitteella ole huolto ohjelma jos valmistaja ilmoittaa että huolto kahden vuoden välein sekä "normaali" huollossa tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan käyttöhihna sekä kiristin ja ohjainrullat ym. minusta tämä on huoltoa 8O
ei tästä nyt kannata herneitä vetää nesuun.
tuosta olen kanssasi samaa mieltä että liian helpoin perustein lupia myönnetään..joissain paikoissa tehdään mutta ei tiedetä että mitä tehdään kuten nimimerkki NoNi:n tapauksessa. (edit:En tiedä miten on käynyt lain muuttuessa.)
Ja viherpiipertäjiä varmaan kiinnostaa että kunnossa oleva järjestelmä vie tietysti vähemmän polttoainetta koska sitä käytetään vähemmän aikaa päällä halutun lämpötilan saavuttamiseksi.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja et »

Sinä voit vaihtaa kylmäaineet ja öljyt vaikka viikottain mutta älä yleistä asiaa foorumilla kuin se olisi tapa jota jokaisen pitäisi noudattaa.

Foorumilla on pajon ihmisiä jotka eivät ymmärrä mitään kylmäainekierrosta ja silloin kannattaakin viedä auto kylmäkonefirmaan tutkittavaksi/huollettavaksi ettei tule pettymystä jossakin "rengasliikkessä"

T:y3a
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

TURBOapc kirjoitti:ja eikös sillä ilmastointilaitteella ole huolto ohjelma jos valmistaja ilmoittaa että huolto kahden vuoden välein
Näytäppä yksikin autonvalmistajan speksaama ilmastointilaitteen huolto-ohjelma joka kohdistuu nimenomaan kylmäaineen, kompressoriöljyn ja ilmastoinnin kuivaimen (eli kylmäainekierron) huolenpitoon? Tuo kahden vuoden huoltoväli on nimenomaan ilmastointihuoltojen mainoksissaan levittämää propagandaa eikä sillä ole mitään faktapohjaista perustaa.

Se taas on fakta, että auton ilmastoinnista kylmäainetta häviää ajan mittaan vaikka mitään varsinaista vuotoa ei ole. Jääkaappien yms. kylmälaitteiden vertaaminen auton ilmastointiin on aika urpoa, niissä on kuitenkin kylmäaine kiinteissä metalliputkissa, putkien liitokset on juotettu jne.
Autoilmastoinneisa hävikki johtuu siitä, että niissä on elastista letkua kylmäainekierrossa, josta nykyiset kylmäaineet hikoilee läpi vääjäämättä. Hävikki on tietenkin yksilökohtaista, mutta kahden vuoden välein sitä ainetta ei ehjästä systeemistä katoa niin paljon, että sillä olisi mitään merkitystä mihinkään.

Yllä olevin perustein itse huoltaisin (toimivan) ilmastoinnin ehkä about 6-10 vuoden välein, yleensä vaan menee auto paaliin/vaihtoon ennen itse speksaamani huoltovälin umpeutumista :)
TURBOapc kirjoitti: sekä "normaali" huollossa tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan käyttöhihna sekä kiristin ja ohjainrullat ym. minusta tämä on huoltoa 8O
Nämä ei liity ilmastointilaitteen kylmätehoon mitenkään, ainakaan suorasti. Toki jos remmi katkeaa, niin kylmäteho oletettavasti hivenen kärsii, mutta samaan malliin voisi väittää, että moottorin öljynvaihto on ilmastointihuoltoa, koska kiinnileikannut kone ei pysty ilmastoinnin kompuraa pyörittämään :roll: :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

V.J.S kirjoitti:...että moottorin öljynvaihto on ilmastointihuoltoa, koska kiinnileikannut kone ei pysty ilmastoinnin kompuraa pyörittämään :roll: :lol:
Repesin :lol: :lol:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

V.J.S kirjoitti:
TURBOapc kirjoitti:ja eikös sillä ilmastointilaitteella ole huolto ohjelma jos valmistaja ilmoittaa että huolto kahden vuoden välein
Näytäppä yksikin autonvalmistajan speksaama ilmastointilaitteen huolto-ohjelma joka kohdistuu nimenomaan kylmäaineen, kompressoriöljyn ja ilmastoinnin kuivaimen (eli kylmäainekierron) huolenpitoon? Tuo kahden vuoden huoltoväli on nimenomaan ilmastointihuoltojen mainoksissaan levittämää propagandaa eikä sillä ole mitään faktapohjaista perustaa.

Se taas on fakta, että auton ilmastoinnista kylmäainetta häviää ajan mittaan vaikka mitään varsinaista vuotoa ei ole. Jääkaappien yms. kylmälaitteiden vertaaminen auton ilmastointiin on aika urpoa, niissä on kuitenkin kylmäaine kiinteissä metalliputkissa, putkien liitokset on juotettu jne.
Autoilmastoinneisa hävikki johtuu siitä, että niissä on elastista letkua kylmäainekierrossa, josta nykyiset kylmäaineet hikoilee läpi vääjäämättä. Hävikki on tietenkin yksilökohtaista, mutta kahden vuoden välein sitä ainetta ei ehjästä systeemistä katoa niin paljon, että sillä olisi mitään merkitystä mihinkään.

Yllä olevin perustein itse huoltaisin (toimivan) ilmastoinnin ehkä about 6-10 vuoden välein, yleensä vaan menee auto paaliin/vaihtoon ennen itse speksaamani huoltovälin umpeutumista :)
TURBOapc kirjoitti: sekä "normaali" huollossa tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan käyttöhihna sekä kiristin ja ohjainrullat ym. minusta tämä on huoltoa 8O
Nämä ei liity ilmastointilaitteen kylmätehoon mitenkään, ainakaan suorasti. Toki jos remmi katkeaa, niin kylmäteho oletettavasti hivenen kärsii, mutta samaan malliin voisi väittää, että moottorin öljynvaihto on ilmastointihuoltoa, koska kiinnileikannut kone ei pysty ilmastoinnin kompuraa pyörittämään :roll: :lol:
minusta ne on aika selkeästi ilmoitettu autonvalmistajien huoltokirjoissa/ohjekirjoissa.
toki ne ovat ns.lisätöitä niin kuin jarrunesteiden vaihdot ym. mutta sinne ne on merkitty.
Ei niitä toki ole eritelty. eihän nuo käyttölaitteiden huollot vaikuta ilmastoinnin tehoon merkittävästi. ennenkuin jotakin hajoaa. hyvällä huollolla monesti voidaan nuo hajoamist ennakoida.

Mikä ihme rassaa nimimerkki et:tä?
ilmoitin vain miten asiat mieelstäni on(tässä yhteydessä olen myös ilmoittanut että nämä ovat vain minun mielipiteitä. joka pitäisi olla aika selvää muutenkin kun täällä kirjoitellaan). samaa mieltä olen noista rengasliikkeistä kanssasi ym puljuista jossa tehdään jotain mitä ei aina ymmärretä. Ts pysyisivät rengaspuolella. Anteeksi kaikille jos olen antanut ymmärtää että nämä aineet tulee kaikkien pakolla vaihtaa kahden vuoden välein. ei, ei tarvi jokainen tekee niin kuin haluaa. No nyt se on sanottu niin ei jää paha mieli kenellekkään.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja karg »

et kirjoitti:Painemittareilla katsotaan onko oikea määrä kylmäainetta.
Näkeekös "painemittareilla" jotenkin jos Saabin ilmastoinnista puuttuu esim. 95g kylmäainetta? :roll:
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja Palju »

karg kirjoitti:
et kirjoitti:Painemittareilla katsotaan onko oikea määrä kylmäainetta.
Näkeekös "painemittareilla" jotenkin jos Saabin ilmastoinnista puuttuu esim. 95g kylmäainetta? :roll:
Eihän sitä painemittarilla näe, vaikka "et" väittäis muuta :lol:

Ihan kunnossa olevasta ilmastointijärjestelmästä tosiaan häviää vuodessa joninverran kylmäainetta, mutta se huolto kannattaa tehdä sitten kun sen hävikin huomaa... ei tule yhtä kylmää yhtä hyvin eikä yhtä nopeasti kuin aiempina vuosina
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja et »

Teidän kannattaa opiskella hieman kylmätekniikkaa että tajuatte perusteet.
Tuosta alkuun r134a suhteen:
http://lists.javaforum.hu/pipermail/epi ... chment.pdf
karg kirjoitti: Näkeekös "painemittareilla" jotenkin jos Saabin ilmastoinnista puuttuu esim. 95g kylmäainetta? :roll:
Jos haluat tietää grammalleen kylmäaineen täytön niin kannattaa vaihtaa aineet viikottain puntarin kanssa.
Palju kirjoitti:Eihän sitä painemittarilla näe, vaikka "et" väittäis muuta :lol:
Minkälaiset kylmäluvat sinulla on kun et edes painemittareista ymmärrä? 8O
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja karg »

Kysymys kuului, että näetkö painemittarilla Saabin ilmastoinnista tommosen jonkinmoisen vajauksen? Väitit että oikea määrä katsotaan "painemittareilla". Ite en ole kylmätekniikan ekspertti, joten sillä kyselin.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja et »

Kylmäkoneen valmistajalta pitää löytyä käyttöönottopöytäkirjat mistä löytyy tarkat arvot log ph diagrammista.(Menet rakentamaan kylmäkalusteen vaikka r-kioskiin niin joudut tekemään käyttöönottopöytäkirjan. Huoltomies näkee pelkillä painemittareilla onko kaikki kunnossa kun katsoo tekemäsi käytöönottopöytäkirjat)

Esimerkiksi matalapainemittari:
Jos haluat auton sisälle 4 astetta plussaa niin vähennät siitä delta T ja katsot mittareista toteutuuko arvo. Jos paineet huitelee jossain -20 -30astetta tietämillä kun kylmää halutaan (vaikka kylmäkone vielä toimii ja pressostaatit ei ole laukaissut) on selvä että kylmäainetta puuttuu koska kompura imee samaan tahtiin mutta ei ole tarpeeksi imettävää eli paineet laskee.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole tainnut Saabin ilmastoinnin suunnittelija saati valmistaja julkaista käyttöönottopöytäkirjoja.

Jotain tällaistako mittarituijotteludiagnoosia meinasit:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... gnosis.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

et kirjoitti:Kylmäkoneen valmistajalta pitää löytyä käyttöönottopöytäkirjat mistä löytyy tarkat arvot log ph diagrammista.(Menet rakentamaan kylmäkalusteen vaikka r-kioskiin niin joudut tekemään käyttöönottopöytäkirjan. Huoltomies näkee pelkillä painemittareilla onko kaikki kunnossa kun katsoo tekemäsi käytöönottopöytäkirjat)
Laita jo korkki kiinni!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja Palju »

et kirjoitti:
Palju kirjoitti:Eihän sitä painemittarilla näe, vaikka "et" väittäis muuta :lol:
Minkälaiset kylmäluvat sinulla on kun et edes painemittareista ymmärrä? 8O
Mulla on koulutus ja pätevyys ajoneuvojen ilmastointien huoltoon, haittaaks se :?

Auton ilmastointihuoltokoneissa on kyllä painemittarit, mutta noihin painemittareiden lukemiin vaikuttaa niin moni asia että ei niistä pysty näkemään jos femman 875g kylmäainemäärästä puuttuu 95g.

Esimerkki: Ilmastoinnin huolto T***ta Aygoon, jossa täyttömäärä 500g R134a ainetta josta puuttui 100g (auto muuten 1,5v vanha). Painemittareiden näyttämät ennen huoltoa ja jälkeen huollon mittarien lukematarkkuuden huomioon ottaen samat. Mistä tuossa näet että ainetta puuttuu juurikin tuo 100g (20%) :?: Sitähän sää väität :wink:
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja et »

V.J.S kirjoitti:Jääkaappien yms. kylmälaitteiden vertaaminen auton ilmastointiin on aika urpoa, niissä on kuitenkin kylmäaine kiinteissä metalliputkissa, putkien liitokset on juotettu jne.
Urpoille on kerrottava urpoja erimerkkejä että alettais miettiä järjellä onko jatkuvasti kupattava auton kylmästöintiä vaikka toimii hyvin. 6-10 vuotta hyvin pidetylle autolle on varmaan käytännössä täysin oikea vikaantumisaika kylmän suhteen, mutta oletuksena voi siti pitää että sitten korjataan kun tulee vika. Painekatkaisin suojelee kompuraa ja virtaa ei kannata syöttää suoraan akusta :wink: .
jus kirjoitti:Ei ole tainnut Saabin ilmastoinnin suunnittelija saati valmistaja julkaista käyttöönottopöytäkirjoja.

Jotain tällaistako mittarituijotteludiagnoosia meinasit:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... gnosis.htm
Veikkaatko että ne on jo polttanut kaikki tärkeät asiakirjat? 8O
Harmi kun en saa googlen kääntäjään noita townsendimports sivuja... aina tuntunu noiden sivut niin pirun raskailta lukea :(
itä hertsikka kirjoitti:Laita jo korkki kiinni!
Samoin sulle! :twisted:
Palju kirjoitti:Esimerkki: Ilmastoinnin huolto T***ta Aygoon, jossa täyttömäärä 500g R134a ainetta josta puuttui 100g (auto muuten 1,5v vanha). Painemittareiden näyttämät ennen huoltoa ja jälkeen huollon mittarien lukematarkkuuden huomioon ottaen samat. Mistä tuossa näet että ainetta puuttuu juurikin tuo 100g (20%) :?: Sitähän sää väität :wink:
Tärkeintä että ymmärrät tai toivottavasti tulee pieni mielenkiinto paineiden tarkkailuun, mutta suosittelen käyttämään tavallisia painemittareita että tajuat kylmäainekierron.
Jos kylmästöinti toimii niin siellä on oikea määrä kylmäainetta ja jos mittarit on samaa mieltä. Tuo 100g on varmaan mennyt taivaa tuuleen toheloidessa letkuja kiinni kompuraan, mutta jos oli vajaus niin missä oli reikä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastoinin huolto

Viesti Kirjoittaja jus »

et kirjoitti:
jus kirjoitti:Ei ole tainnut Saabin ilmastoinnin suunnittelija saati valmistaja julkaista käyttöönottopöytäkirjoja.
Veikkaatko että ne on jo polttanut kaikki tärkeät asiakirjat? 8O
En, veikkasin että noita asiakirjoja ei ole julkistettu. Onko sinulla jonkin Saabin ilmastoinnin em. asiakirjat?
Vastaa Viestiin