2.0t pitkää starttia ja Mifiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Oman viinaveturin kohdalla tuollaista röpötystä ei ole kyllä esiintynyt. Sitä vastoin jos tuossa nollan tuntumassa lämmittää lohkarilla niin startata saa pidempään kun ei ole rikastusta tarpeeksi.

Outo vika tosin ilmeni. Sytytti CE:n ja meno hyytyi. Viaksi paljastui 'happitunnistin ei aktiivinen' ja tosiaan SIDin mukaankaan ei säätänyt ollenkaan. Ei löytynyt katkosta virtapiiristä, mutta yllärinä vika olikin ehkä etanolisoftassa joka oli toiminut moitteetta noin kuukauden. Vian ilmenemishetkellä tosin ajeltiin bensalla, jossa etanolia noin 20%. Mysteeriksi jäi, mutta saman softan uudelleenpäivityksellä homma pelittää taas.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Mulla myös roikanpäästä aamulla (-2 pakkasta) 5 sek sahaus viinalla.ja muutenkin softauksen jälkeen käynnistyy miten sattuu.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jouttis kirjoitti:Sitä vastoin jos tuossa nollan tuntumassa lämmittää lohkarilla niin startata saa pidempään kun ei ole rikastusta tarpeeksi.
Olen miettinyt syytä siihen, miksei nollakelin tuntumassa halua lähteä yhtä hyvin kuin vähän kylmemmässä (vaikka on vähän aikaa liekassa), mutta syy taitaa olla tässä. Kylmänä toi on kuitenkin yleensä aina liekassa vähän kauemmin.

Mitä tästä opimme? Tai minä opin? Että nollakelin tuntumassa ilman lohkista... Tai sitten kunnolla lämmitystä :roll:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja temet »

Luulis näitä röpöttäjiä löytyvän foorumilta enemmänkin, jos se ominaisuus olisi. Ohan noita konvertoitu jo aikamoinen määrä, uskoisin. Voi toki olla että otsikko ei ihan täsmää tähän ongelmaan, ja siksi osa ei lue tätä.

Mulla lohkossa lämmittämisellä ei ole ollut mitään vaikutusta käynnistymiseen, mut yleensä tolpassa on vietetty kyllä tunti vähintään. Kahden tunnin jälkeen tolppaa sammuu, eli ei kuitenkaan sen pidempään ole lämmitelty. Webastolla on se vartti lämmitelty yleensä, vartista puoleen tuntiin riipppuen keleistä. Ja aina lähtenyt hyvin tulille. Siis Saabmaisen hyvin, eli käyntiin lähtemiset sekunnin ja kahden välillä.

Kun tuo rikastus tuntuisi kuitenkin olevan lääke ongelmaan, miten helposti sitä pystyy roplaamaan näihin? Carlson jo asiasta mainitsikin, eli ilmeisesti tehtävissä se olisi. Miten tuo tehdään, T7 suitesta löytyy kartta tälle ja eikun modaamaan?
9-5 Aero Wagon A -06
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja arto »

Täällä yksi BioAero röpöttäjä lisää noissa välimallin keleissä käynnistäessä.

Samaa ongelmaa oli myös bensasoftalla kun webasto oli päällä vain muutaman minuutin talvipakkasilla. Vuotoja ym. olen etsinyt, mutta mitään en ole löytänyt. Amullit ihan kohallaan ja ahtaa ja kulkee niinkuin pitääkin.

Uusi lämpötila-anturi odottaa takakontissa vaihtoa, josko se jotain vaikuttaisi, mutta epäilen, koska SIDin näyttämät lukemat ovat järkeviä.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja hz81 »

arto kirjoitti:Täällä yksi BioAero röpöttäjä lisää noissa välimallin keleissä käynnistäessä.
Täällä myös!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Tarkennetaan nyt vielä, että siis ainakin mulla käynnistyy aina n. 1,5 sekunnissa ja röpötystä ei esiinny, ellei koske kaasuun. Eli tyhjäkäynnillä ok. Minuutin käynti, niin ok. Talvella on ollut roikan päässä niin, että koneen lämpö on yli 20 astetta. Ja jos ei ole ollut, niin käynnistän auton ja raappaa lasit, niin röpötystä ei huomaa, ehtii lämmetä sen verran rapaamisen aikana. Nyt koneen lämpö startatessa on ollut ilman lohkista -5 ja +10 välissä niin röpöttää hieman. Toki voi lähteä heti ajamaan, ei sitä enää huomaa 100 metrin ajon jälkeen. On mielestäni siis ihan ominaisuus edelleenkin, koska bensalla ei tee sitä ja ei tossa autossani pitäs olla mitään vikaa. Paitsi garretti odottaa yhä vaihtoa, nyt jo 100>120tkm ajettu 1,2 baarilla, ei toki koko aikaa...
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Täältä yksi välikelien viina-aero röpeltäjä lisää, lähinnä jos roikasta ottaa Tuntuu, että käynnistyy välillä kolmelle, kun antaa sekunnin pari hieman reilummin kaasua niin tasoittuu, toisinaan (melko harvoin tosin) vaatii myös muutaman hetken lämmittelyä ennenkuin jaksaa D:llä tai R:llä liikkua. Nyt kun joku viikko-pari sitte heivasin roikan konttiin niin ei mitään ongelmia.

Omassa softassa on tällä hetkellä catalyst lightoff vielä käytössä. Jonkun aikaa on kyllä ollu mielessä että vois kokeilla olisko vaikutusta jos ton poistais.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 2.0t pitkää starttia ja Mifiä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mullakin femma röpöttää etanolilla pari minuttia startin jälkeen jos kaasuun koskee yhtään enemmän. Kaverilla sama softa ja sil ei tee tuota (teki ennen kuin vaihtoi suodattimen). Aattelin pumpun vaihtaa seuraavaksi kun tulpat ja suodatin jo vaihdettu.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin