9-5 käynnistyy vaihtelevasti
9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Terve!
Täällähän tuntuisi olevan tietävää porukkaa niin aattelin kysässä jos joku osaisi ystävällisesti auttaa ennenkuin opiskelijan viimeiset ropot kannetaan huoltamon kassaan
Eli ois tommonen 9-5 2.0t bensa saabbi vm. 98, 290tkm. Toin tuossa kuukausi sitten ruotsista, autoliikkeestä.
Jätti sittarin pihalle, yritti käynnistyä ja onnistuikin noin sekunniksi, kunnes sammui.
Hetken aikaa taisteltua tajusin katsoa öljyt ja mittatikku oli aivan kuiva. Laitoin pari litraa öljyä ja matka jatkui (5w40). Öljyt vaihdettu syksyllä ja pitäisi olla vielä 5tkm ajettavaa ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Nyt pari päivää sen jälkeen saabbi jäi kotipihaan, katsoin taas öljyt ja tavara oli kellertävää. Heti korkin jälkeen noin viiden sentin matkalta aivan keltaista ja pohjaltakin vähän. Eli öljyt ja nesteet ilmeisesti menny sekaisin..? Syylärin ylipainesäiliössä on tumman sinistä tavaraa, en uskaltanu sitä aukoa, kun on vielä lämpöinen kone.
Varotusvaloja ei syty, käynnistettäessä käynnistyy noin sekunniksi, kierrokset nousee noin 1000:n ja sammuu sen jälkeen.
Jotku puhu kampiakselin anturista, toinen avaimen ajonestolaitteen paristoista. Minä en ymmärrä kuin tietokoneista. Löytyiskö täältä vinkkejä?
Täällähän tuntuisi olevan tietävää porukkaa niin aattelin kysässä jos joku osaisi ystävällisesti auttaa ennenkuin opiskelijan viimeiset ropot kannetaan huoltamon kassaan
Eli ois tommonen 9-5 2.0t bensa saabbi vm. 98, 290tkm. Toin tuossa kuukausi sitten ruotsista, autoliikkeestä.
Jätti sittarin pihalle, yritti käynnistyä ja onnistuikin noin sekunniksi, kunnes sammui.
Hetken aikaa taisteltua tajusin katsoa öljyt ja mittatikku oli aivan kuiva. Laitoin pari litraa öljyä ja matka jatkui (5w40). Öljyt vaihdettu syksyllä ja pitäisi olla vielä 5tkm ajettavaa ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Nyt pari päivää sen jälkeen saabbi jäi kotipihaan, katsoin taas öljyt ja tavara oli kellertävää. Heti korkin jälkeen noin viiden sentin matkalta aivan keltaista ja pohjaltakin vähän. Eli öljyt ja nesteet ilmeisesti menny sekaisin..? Syylärin ylipainesäiliössä on tumman sinistä tavaraa, en uskaltanu sitä aukoa, kun on vielä lämpöinen kone.
Varotusvaloja ei syty, käynnistettäessä käynnistyy noin sekunniksi, kierrokset nousee noin 1000:n ja sammuu sen jälkeen.
Jotku puhu kampiakselin anturista, toinen avaimen ajonestolaitteen paristoista. Minä en ymmärrä kuin tietokoneista. Löytyiskö täältä vinkkejä?
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Etsillä löytyy:
Öljyt: "huohotinpäivitys"
Käynnistymättömyys: "kampiakselin asentoanturi", "bensapumppu", "DI-kasetti"
Avaimen paristoa ei tarvita auton käynnistämiseen
Öljyt: "huohotinpäivitys"
Käynnistymättömyys: "kampiakselin asentoanturi", "bensapumppu", "DI-kasetti"
Avaimen paristoa ei tarvita auton käynnistämiseen
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
No tuo keltainen jänkki on sitä surullisen kuuluisaa smetanaa. Johtuu huohotuksesta ei ole mennyt nesteet öljyyn. Huohotinpäivitystä kehiin Soita http://www.pro-carservice.com/ tuonne niin saat uuden päivityksen. Asennus on helppo.
Voi olla tuo kampiakselin asentotunnistin.
Voi olla tuo kampiakselin asentotunnistin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Kiitoksia vastauksista
Huohotin tuohon on päivitetty viime vuonna
Mikäli vika on kampiakselin asentoanturissa, voiko auto käynnistyä "randomilla" vaikka vika siinä olisi? Toisinsanoen, onko olemassa purkkaratkaisua, millä saisin auton käyntiin ja ajettua huoltamolle? Google kertoo, että ainakin joissaki merkeissä on mahdollista.
Huohotin tuohon on päivitetty viime vuonna
Mikäli vika on kampiakselin asentoanturissa, voiko auto käynnistyä "randomilla" vaikka vika siinä olisi? Toisinsanoen, onko olemassa purkkaratkaisua, millä saisin auton käyntiin ja ajettua huoltamolle? Google kertoo, että ainakin joissaki merkeissä on mahdollista.
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Voi olla kampiakselin asentotunnistin eli voi käynnistyä kone kylmänä ihan ok ja ei näytä vikakoodia. Nimim. itsellä meni asentotunnistin ja Procarin pihassa kyllä käynnistyi.
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Kiitokset!
Täytyy toivoa, että aamulla sattuis käynnistymään, ettei tarvi hinata huoltoon.
Täytyy toivoa, että aamulla sattuis käynnistymään, ettei tarvi hinata huoltoon.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Tuo sigun vanhempi femma hyytyi eilen Kehälle. Luin vikakoodit ja niitä ei ollut. Tsekkasin sytkäkasetin Aerossa ja siinä se toimii.
Jäähdyttelin asentoanturia pissapojan nesteellä mutta eipä käynnistynyt koko illlan aikana. Tänään illalla käynnistyi 2 sekunnin ajaksi ja kun samalla painoin bensatukin venttiilin neulaa ruuvarilla sisään, niin bensaa suihkusi venttiilistä. Sitten taas sammui eikä käynnisty enää mutta eipä roisku bensaakaan siitä tukin venttiilistä vaikka kuinka sahaa startilla.
Olen ymmärtänyt, että pumpun käynnistysehto on kipinä ja asentotieto. Eikös se ole niin, että kipinää ei tule jos asentoanturi on hajalla? Irrotin sytkäkasetin, laitoin siihen tulpat ja maadoitin ne. Startatessa iskee iloisesti kipinää kaikissa tulpissa, joten tällä päättelyllä ilmeisesti bensapumppu on hajonnut.
Korva kiinni pumpun kannessa kuuntelin pumppua mutta enpä sieltä mitään kuullut. Hakkasin pumpun kantta rumpalin raivolla mutta hiljaisena se pysyi eikä femma käynnistynyt.
Kyseessä on alkuperäinen pumppu ja kilsoja vasta 348tkm. Ennen tielle jättämistä oireili pari päivää useamman sekunnin starrtiajalla.
Onko muita ehdotuksia kuin pumppu?
Jäähdyttelin asentoanturia pissapojan nesteellä mutta eipä käynnistynyt koko illlan aikana. Tänään illalla käynnistyi 2 sekunnin ajaksi ja kun samalla painoin bensatukin venttiilin neulaa ruuvarilla sisään, niin bensaa suihkusi venttiilistä. Sitten taas sammui eikä käynnisty enää mutta eipä roisku bensaakaan siitä tukin venttiilistä vaikka kuinka sahaa startilla.
Olen ymmärtänyt, että pumpun käynnistysehto on kipinä ja asentotieto. Eikös se ole niin, että kipinää ei tule jos asentoanturi on hajalla? Irrotin sytkäkasetin, laitoin siihen tulpat ja maadoitin ne. Startatessa iskee iloisesti kipinää kaikissa tulpissa, joten tällä päättelyllä ilmeisesti bensapumppu on hajonnut.
Korva kiinni pumpun kannessa kuuntelin pumppua mutta enpä sieltä mitään kuullut. Hakkasin pumpun kantta rumpalin raivolla mutta hiljaisena se pysyi eikä femma käynnistynyt.
Kyseessä on alkuperäinen pumppu ja kilsoja vasta 348tkm. Ennen tielle jättämistä oireili pari päivää useamman sekunnin starrtiajalla.
Onko muita ehdotuksia kuin pumppu?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Eikös ton pumpun pyörimisen vois testata vaikka hyppylangalla? Toisaalta noilla kilsoilla pumppu kannattaa vaihtaa, oli rikki tai ei .
Pumppu maksaa about satasen ja vaihto on kai osaavalle about reilun tunnin homma...
Pumppu maksaa about satasen ja vaihto on kai osaavalle about reilun tunnin homma...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Omassa autossa 146tkm ajettuna äänteli vinkumalla "inisten" bensapumppu tässä kevättalvella ja suosiolla vaihdatin Procarilla Jyväskylässä, kannattaa siis vaihtaa niin siltäkin osin ajelu turvallisempaa.
Ja jos jolla kulla pumppu pelittänyt +300tkm matkankin niin hyvä jos niinkin pitkään pelannut
Ja jos jolla kulla pumppu pelittänyt +300tkm matkankin niin hyvä jos niinkin pitkään pelannut
Viimeksi muokannut tomeka, Ti Huhti 24, 2012 19:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
En ollut 100% varma asentoanturin tai bensapumpun viasta ja siksi tuossa ylempänä hain porukan näkemystä pumpun käynnistysehdosta. Minusta anturi oli kunnossa, koska kipinä tuli.
Kaverilta hain äsken pumpun ämpäreineen ja alle tunnissa sen tosiaan vaihtoi.
Vika oli siis pumpussa, nyt taas kulkee hyvin.
Kaverilta hain äsken pumpun ämpäreineen ja alle tunnissa sen tosiaan vaihtoi.
Vika oli siis pumpussa, nyt taas kulkee hyvin.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Vähä päivitystä/päivittelyä alkuperäiseen tilanteeseen. Eli alkuperäinen vika oli tosiaan bensapumpussa. Lähin ajamaan tosiaan huoltamolta kun olivat tuon pumpun saaneet vaihdettua, Saab alkaa yskiä ja jättää välille noin parin kilometrin ajon jälkeen. Bensamittari näyttää puolta tankillista, mutta kuulosti siltä, että bensa olisi loppunut niin kävin hakemassa kanisterillisen ja tankkasin.
Auto jäi vähän vaikeaan paikkaan, joten jätin hätävilkut päälle noin tunniksi, joka näemmä riittää kevyesti akun tyhjenemiseen.
Hinautin takaisin huoltamolle, jossa akku ladattiin, vaan eipä lähtenyt vieläkään käyntiin. Starttaa kyllä, mutta ei käynnisty. Muutenkin sähköt tuntuisivat pelaavan ja akku pitää virtaa. Myös punainen varotuskolmio ilmestyi valotauluun.
Sitten kokeiltiin vikakoodien lukua, joka ei onnistunut, sillä heidän koneensa ei saanut yhteyttä autoon. (Toimi vielä edeltävänä päivänä) Tämän jälkeen epäilläänkin relettä ja Saab odottaa sen vaihtoa.
Onkohan tässä nyt käynyt harvinaisen huono tuuri vai voiko näitä vikoja jotenkin yhdistellä? Harvemmin kai peräkkäisinä päivinä ilmestyy kaksi toisistaan riippumatonta vikaa..
Auto jäi vähän vaikeaan paikkaan, joten jätin hätävilkut päälle noin tunniksi, joka näemmä riittää kevyesti akun tyhjenemiseen.
Hinautin takaisin huoltamolle, jossa akku ladattiin, vaan eipä lähtenyt vieläkään käyntiin. Starttaa kyllä, mutta ei käynnisty. Muutenkin sähköt tuntuisivat pelaavan ja akku pitää virtaa. Myös punainen varotuskolmio ilmestyi valotauluun.
Sitten kokeiltiin vikakoodien lukua, joka ei onnistunut, sillä heidän koneensa ei saanut yhteyttä autoon. (Toimi vielä edeltävänä päivänä) Tämän jälkeen epäilläänkin relettä ja Saab odottaa sen vaihtoa.
Onkohan tässä nyt käynyt harvinaisen huono tuuri vai voiko näitä vikoja jotenkin yhdistellä? Harvemmin kai peräkkäisinä päivinä ilmestyy kaksi toisistaan riippumatonta vikaa..
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Olisikohan joku letku lähtenyt pumpulta irti?
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: 9-5 käynnistyy vaihtelevasti
Ilmeisesti tämä rikkoutunut rele oli piikitellyt sen pumpunkin rikki. Kuitenkin ainakin tällä hetkellä auto taas pelaa
Ei muuta kuin odottelemaan mikä sattuu olemaan seuraava osa minkä se rele on rikkonut.
Harmi ku on niin mukava peli, ettei viittis vaihtaakkaan
Ei muuta kuin odottelemaan mikä sattuu olemaan seuraava osa minkä se rele on rikkonut.
Harmi ku on niin mukava peli, ettei viittis vaihtaakkaan